Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik zit met een probleem wat me eigenlijk pas sinds kort opvalt; hoge temperaturen van mijn videokaart. Ik heb verschillende dingen geprobeerd; updaten van drivers, opschonen van de pc zelf (software en hardware) en het vervangen van de front-fan in de case (deze bleek stuk te zijn..).

Momenteel speel ik regelmatig Fortnite, zelfs in de lobby is de temperatuur vaak constant 97-98 graden. Af en toe dropt het iets tot ongeveer 85-89 graden voor tientallen seconden. Voordat ik de front-fan had vervangen zorgde dit voor veel stutters, dat valt nu mee. Toch blijft het opmerkelijk. Alle fans van de kast draaien; dit gaat om de front-fan, back-fan en de hardwarefans.

De temperaturen van andere hardware: CPU 54 graden, moederbord 39 graden, harde schrijven 39 graden. Allen vrijwel constant.

Het gaat hierbij om een 2047MB NVIDIA GeForce GTX 760 (msi), de pc heb ik zelf in elkaar gezet in september 2013. Eerder is het me eigenlijk nooit opgevallen van deze temperaturen, of de kapotte fan, maar het kan zijn dat dit al is gebeurd toen de pc is gevallen een paar jaar geleden...

Mijn vraag is; kan het zijn dat de videokaart blijvend beschadigd is; hoe kom ik hierachter? Zo nee, is er wat te doen tegen de hoge temperaturen?

Mocht er meer informatie nodig zijn dan hoor ik dat graag, alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:30

Nemesizz

Untouchable

Draait de fan (of fans) van de kaart zelf wel? En ook hard genoeg?

Normaal als je tegen de 100ºC aankomt gaan videokaarten echt wel in standje 'straaljager' qua ventilators (ongeacht merk), als die dat niet doet is er mogelijk wat mis met de fans op de kaart of de aansturing daarvan (overruled door software misschien?).

Eventueel koelpasta vervangen, maar zou eerst de fans en de koelribben (heatsink) van de kaart zelf controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beide fans van de videokaart zelf draaien. Ze zijn hoorbaar en draaien volgens msi afterburner regelmatig 100% (automatische stand). De temperatuur wordt telkens naar +-90 graden gepusht en loopt dan weer op, ik kan helaas geen foto bijvoegen.

Hoe controleer ik de koelribben en waarop?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aukenutma
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-10 12:19
Controleren op stofophopingen, eventueel even met een spuitbus perslucht erdoorheen. Ik gok dat de kaart niet goed contact maakt met de koeler dus de koelpasta zal waarschijnlijk vervangen moeten worden. Hier een walkthrough: YouTube: Video Card Thermal Compound Upgrade - Secret to Better GPU Performance?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hier ook een interessant stukje tekst en uitleg: https://nl.hardware.info/...sneller-koeler-en-stiller

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het proberen, bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-09 09:24
Koeler eraf halen, kan je hem ook gemakkelijk schoonmaken, en nieuwe koelpasta toepassen, de huidige pasta is vast uitgehard/uitgedroogd na dik 5 jaar.
Na dit zouden je temps weer onder de 80c moeten zijn onder load.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Net de koelpasta vervangen. Dit bleek inderdaad de oorzaak te zijn. Nu is hij tijdens intensief gebruik stabiel tussen de 55-64 graden.

Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-09 09:24
Super, dat zijn nog is mooie temps inderdaad.
Pagina: 1