Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livingtale
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09-2021
Ik vind nogal verschillende informatie of je een OEM versie kunt overzetten naar een andere pc.
Ik geef mijn ervaringen in deze topic
het antwoord van Microsoft is heel stellig: NEE
en ben benieuwd of jullie nog andere wegen zien voor mijn toch wel redelijk rare situatie.

dit is de situatie
Ik heb een pc bij Azerty besteld.
Ik heb opgegeven waaraan die moet voldoen, en zij hebben daarop een pc samengesteld.
De pc is betaald en opgestuurd.
Inclusief een OEM versie van Windows 10 die ik zelf moet installeren.
Het is duidelijk dat dat van Microsoft niet mag.

Vervolgens kom ik na installatie van Windows erachter dat de pc beslist niet voldoet aan de eisen die ik geformuleerd had en die door Azerty bevestigd zijn. Azerty neemt de pc wel terug omdat er daarnaast nog heel veel misging, maar niet de assemblagekosten en niet Windows.
Ik ben nog met ze bezig omdat ik beide niet accepteer.

reactie Microsoft
Maar wat met name hier van belang is, is dat zelfs in dit geval: de pc is niet gebruikt, alleen Windows is geïnstalleerd, kan ik deze licentie van Windows 10 niet op welke manier dan ook overzetten.
Ook al is de leverancier in de fout gegaan, ook al heb ik daaraan geen enkele schuld (ik heb niet om een OEM versie gevraagd) en is de pc dus niet gebruikt.
Aanspreken van de leverancier: daar doen ze uitdrukkelijk niet aan!
Ik heb daar expliciet naar gevraagd.

Mijn waarschuwing is dus dat je nooit zelf een OEM versie moet installeren als er een kans is dat er iets mis is met de pc.
En dat als je een Windows OEM zelf aanschaft en op een pc zet, die echt alleen maar op die pc gezet kan worden!

Of weten jullie een andere manier?

ps:
wisten jullie dat het heel veel uitmaakt of je als bedrijf bij Azerty bestelt, of als particulier!
als bedrijf heb je volgens hen geen recht op retour.
en dat alleen maar omdat ik me ooit als (tweemans)bedrijf heb aangemeld

rein van der meij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:57
Als je persoonlijk besteld hebt heb je veel rechten. Als bedrijf niet maar dan heb je weer andere voordelen (zoals geen btw of als investering van de belasting aftrekken e.d.).

Als de PC echt niet voldeed aan de eisen zullen ze 100% moeten vergoeden want dan zijn ze gewoon niet kun kant van het contract nagekomen. De vraag is alleen of je dat zomaar kan aantonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Indien de OEM versie niet is geactiveerd zie ik het probleem niet en kan deze gewoon worden teruggenomen of hergebruikt.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Assemblage = maatwerk en hoeft niet onder WKOA te vallen en een los besturingssysteem is waarschijnlijk computerprogrammatuur met verbroken verzegeling en ook deze hoeft ook niet onder WKOA te vallen.

(uiteraard is het niet echt servicegericht van ze, maar het recht hebben ze wel)

hier nog een Jip - Janneke uitleg :

https://www.webwinkelkeur...roepingsrecht-bedenktijd/

Zakelijke aankopen vallen niet onder WKOA (al zijn er uitzonderingen : https://blog.iusmentis.co...aken-op-consumentenrecht/)

[ Voor 17% gewijzigd door Breezers op 12-06-2018 16:30 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:15
Ik had in het verleden wel vaker OEM overgezet naar een nieuwe computer als de oude was afgeschreven. Tijdens de activatie gaat het dan mis met een melding "kan niet worden geactiveerd". Wat je dan doet is Microsoft bellen en soms krijg je van een computerstem direct een activatie code of als je een medewerker krijgt zeg je dat de PC defect was waarbij het moederbord was vervangen en nu Windows niet meer actief is. Tot nu toe gaven ze dan altijd netjes een nieuwe activatie code.

[ Voor 4% gewijzigd door Sir_Hendro op 12-06-2018 16:35 ]

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livingtale
Philip Ross schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 16:20:
Als je persoonlijk besteld hebt heb je veel rechten. Als bedrijf niet maar dan heb je weer andere voordelen (zoals geen btw of als investering van de belasting aftrekken e.d.).

Als de PC echt niet voldeed aan de eisen zullen ze 100% moeten vergoeden want dan zijn ze gewoon niet kun kant van het contract nagekomen. De vraag is alleen of je dat zomaar kan aantonen.
Ik kan als bedrijf altijd btw terugkrijgen: het doet er niet toe hoe ik iets besteld heb. Het gaat om de factuur (en kunnen aantonen dat het voor het bedrijf is).

rein van der meij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livingtale
Breezers schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 16:27:
Assemblage = maatwerk en hoeft niet onder WKOA te vallen
bedankt voor je linkje

Daar lees ik juist:
Ook een computer die wordt samengesteld op maat aan de hand van standaard onderdelen valt hier NIET onder.

En bedenk: zij hebben een product samengesteld. Ik heb slechts aangegeven waaraan een computer zou moeten voldoen. En later nog verzekerd dat de pc er aan voldeed. Wat aantoonbaar niet juist is.
Maar wat ik al eerder melde: ik ben nog in gesprek.

En: natuurlijk heb ik hem geactiveerd na het installeren... Anders kom je nergens :)

En die truc van Sir Hendro....
Het lijkt me dat ze zien dat die nog maar net geactiveerd is. Dus geen oude computer is.

rein van der meij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
livingtale schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 18:36:
[...]

bedankt voor je linkje

Daar lees ik juist:
Ook een computer die wordt samengesteld op maat aan de hand van standaard onderdelen valt hier NIET onder.

En bedenk: zij hebben een product samengesteld.
Ik doelde eerder erop dat assemblage kosten niet onder WKOA viel ;)

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:57
Breezers schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 19:42:
[...]

Ik doelde eerder erop dat assemblage kosten niet onder WKOA viel ;)
Inderdaad, je mag assemblage kosten niet zomaar terug vragen. Maar als je product daadwerkelijk non conform is kan het mogelijk wel. Dan maak je namelijk niet alleen gebruik van je 14 dagen bedenktijd maar eerder van garantie op een degelijk product dat aan de eisen voldoet. Weet het niet 100% zeker maar is vast wel te vinden op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-07 11:23
Als ze aangeven dat ze een ondeugdelijk product hebben gebouwd en geleverd, moet de koop ontbonden worden. Inclusief Windows, jij kon pas weten dat het ondeugdelijk was na installatie. Assemblage lijkt me buiten elke discussie: je koopt een inelkaar gezet apparaat, geen zak met onderdelen.

In plaats van ontbinding kan Azerty uiteraard ook aanbieden het apparaat te herstellen, zodanig dat hij binnen het gestelde eisenpakket valt. Ik zou hierop aandringen: je wilde immers een pc!

Dit heeft allemaal niets met de 14 dagen bedenktijd te maken. (overigens is de bedenktijd een consumenten-recht, en geldt dit niet bij zakelijke aankopen)

[ Voor 55% gewijzigd door Witte op 14-06-2018 17:03 ]

Houdoe

Pagina: 1