• burgt
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:46

burgt

Starbass

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/32074048_2177477225603056_516384433394155520_o.jpg?_nc_cat=0&oh=a1232e55b128b6ef79be29c8689154fd&oe=5B77B62D

Trailer 1

Trailer 2

Verhaal:

*** PAS OP, KAN SPOILERS BEVATTEN ****

Het is 700 na Christus. Noord-Europa is verdeeld in twee werelden, boven de rivieren leven de Frisii (ook bekend als ‘de vrije mensen’), Saksen en Denen. Onder de rivieren heersen de Franken. De Franken willen doen wat zelfs de Romeinen niet is gelukt: heel Europa veroveren. Ze zetten daarbij een nieuw wapen in om de heidenen te onderwerpen: het christendom. Ze azen op het belangrijkste handelscentrum van Europa, Dorestad, waar de Friese koning Aldigisl regeert.

Redbad (Gijs Naber), zoon van Koning Aldigisl (Huub Stapel), twijfelt aan de heidense rituelen van zijn volk. Hij komt in conflict met zijn vader als zijn vriendin Fenne (Lisa Smit) wordt aangewezen om geofferd te worden aan de goden.

Tijdens het offerritueel vallen de Franken Dorestad binnen. De Friezen raken Dorestad kwijt en vluchten naar Wijnaldum. Redbads oom Eibert (Derek de Lint) grijpt de macht en beschuldigt Redbad van de nederlaag en de dood van zijn broer. Vastgebonden op een vlot, wordt Redbad de zee opgeduwd om te sterven. Maar Redbad weet de tocht te overleven en spoelt aan in Denemarken.

Hij wordt langzaam opgenomen bij de Vikingen en leert de kracht van zijn eigen cultuur kennen. Nadat hij met hen meevecht tegen hun rivalen, de Svear, trouwt hij met Frea (Loes Haverkort), dochter van koning Wiglek (Søren Malling).

Als hij samen met zijn vrouw terugkeert naar Dorestad, ontdekt hij dat zijn zus Sinde (Britte Lagcher) is uitgehuwelijkt aan Karel Martel (Tibo Vandenborre), zoon van de Frankische koning Pepijn van Herstal (Jonathan Banks). Tijdens een jaarmarkt ziet Redbad hoe priester Willibrord (Jack Wouterse) zijn zus met geweld bekeert en vernedert. Redbad zweert haar te bevrijden.

Dit kan hij niet alleen, maar het leger van zijn oom Eibert en neef Jurre (Teun Kuilboer), die inmiddels aan de macht zijn, lijkt niet sterk genoeg om de Franken te verslaan…

De film is een historisch epos over de kerstening, de sagen en oude legenden van REDBAD.

De film wordt 28 juni 2018 in de Nederlandse bioscopen verwacht.

Genre: historische sage/actie
Regie: Roel Reiné
Scenarist: Alex van Galen

NaamRol
Gijs NaberRedbad
Jonathan Banks Pepijn
Lisa SmitFenne
Renée SoutendijkIdwina
Søren MallingWiglek
Loes HaverkortFrea
Huub StapelAldigisl
Egbert Jan WeeberBonifatius
Britte LagcherSinde
Adam Ild RohwederKendryck
Camilla GottliebKendrycks wife
Jack WouterseWillibrord
Aus GreidanusOdulf
Peter FaberSibod
Derek de LintEibert

Links:
IMDB
Official Website

Black Pearl - tribute to Pearl Jam klik

• burgt

burgt

Starbass

Topicstarter
Aangezien er nog al veel figuranten waren vroeg ik me ook af of er nog meer tweakers mee gedaan hebben met deze film, ik heb zelf 9 dagen mee mogen maken bij de productie, 8 dagen als figurant en 1 dag bij de audio recording studio.

Het was in iedergeval fantastisch om als film fan een keer mee te doen met zo'n productie en te zien hoe de zaken er op de set aan toe gaan.

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Ik weet niet of het de (hedendaagse) Nederlandse acteurs zijn, de Nederlandse taal, het type film of een combinatie van die 3.. ik vind het niets.
Ondanks dat de trailers er visueel/cinematisch on-Nederlands (goed) uitzien.

Ook het taalgebruik an sich; de Franken spreken Engels en de noorderlingen zullen wel allemaal Nederlands spreken (Redbad niet eens Fries, tsk! :P ).

Of laat lekker, naar Hollywood's voorbeeld, iedereen Engels lullen of probeer enigszins accuraat te houden door meerdere talen (welke bij de regio horen) te gebruiken.
Wat de serie Vikings in mijn ogen tof doet; af en toe hoor je Vikingen en de Engelsen hun 'eigen' taal spreken als de 'andere partij' onderdeel uit maakt van de scene of een dialoog. Daarna schakelen ze over naar Engels.
Dat geeft toch het idee dat niet iedereen ter wereld, zelfs toen al, vloeiend Engels spreekt.

Ieder zo z'n ding en ik wens de fans veel plezier met deze film :)

Maar Jonathan "Mike Ehrmantraut" Banks vind ik dan wel weer cool :+

[ Voor 4% gewijzigd door Nnoitra op 12-06-2018 16:27 ]

Sarcasm is my superpower! What's yours?

• burgt

burgt

Starbass

Topicstarter
Ik snap je punt wat betreft de talen wel, het is een keuze geweest om een groter publiek aan te spreken, de Friezen Nederlands omdat het toch een NL productie is, en de rest Engels om het toch verstaanbaar te houden en om het eenduidiger te maken voor de internationale acteurs. Er zijn ook simpelweg te weinig acteurs van het niveau dat ze zochten die Fries kunnen spreken. En het Engels van de Nederlanders is dan misschien ook niet overtuigend genoeg om een hele film te dragen ;)

De talen zoals ze toen gesproken waren lijken waarschijnlijk sowieso niet op het Fries zoals dat nu gesproken wordt. We zijn tenslote 1200 jaar verder. Het gebied van de Friezen wat toen ook een stuk groter. Ik meen zelfs ergens gezien te hebben dat de Franken oorspronkelijk ook vanuit Brabant/Belgie begonnen zijn met een groot deel van Europa over te nemen.

Helemaal historisch pretenderen ze ook niet te zijn trouwens,ook wat betreft kleding, maar zie maar eens honderden correcte pakken bij elkaar te vinden vinden binnen het budget. Sommige dagen waren er tot wel 500 figuranten op de set.
Deze film kost minder dan 1 aflevering (gemiddeld) Game of Thrones, maar staat wel in de top 5 van duurste Nederlandse film producties.

Ik heb zelf meerdere dagen op de set mogen staan met Jonathan "Mike" Banks, dat is echt een super aardige toffe man; de eerste avond zaten we met een groep figuranten bij een cafe op het terras (in de normale kledij) en toen herkende hij ons en kwam nog even wat verhalen en anekdotes vertellen van zijn cariere, de beste man is ondertussen ook alweer 71 jaar oud, dus genoeg te vertellen :).
Maar ook de andere acteurs waren echt aardig en echt niet te verwaand om wat te kletsen met de figuranten. Ook een super sfeer onder de figuranten, je staat ook veel te wachten tussendoor, wel tof om een keer mee te maken.

• Bremg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-10 06:10
Ik vraag me altijd af waarom ze in dit soort films van die afschuwelijke kostuums gebruiken. Waarom niet reenactors inhuren om kostuums te keuren? Of beter nog reenactors vragen om te figureren..

Verder zie ik recurve bogen, compleet verkeerde zwaarden een kasteel dat nergens op slaat etc etc.

Zo veel geld in een film stoppen en dan compleet geen research doen..

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Bremg schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 12:25:
Ik vraag me altijd af waarom ze in dit soort films van die afschuwelijke kostuums gebruiken. Waarom niet reenactors inhuren om kostuums te keuren? Of beter nog reenactors vragen om te figureren..
Dat had inderdaad wel beter gemogen. Reenactors zijn er genoeg te vinden.
Verder zie ik recurve bogen, compleet verkeerde zwaarden een kasteel dat nergens op slaat etc etc.

Recurvebogen, hoewel zeldzaam in de Nederlanden, kwamen in de vroege middeleeuwen wel voor, dus dat zou nog kunnen. De zwaarden, tja, mwah, dat had iets beter gekund, maar valt nog niet zo op. Kasteel in de trailer inderdaad erg eigenaardig, dat had beter opgelost kunnen worden.

• burgt

burgt

Starbass

Topicstarter
Bremg schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 12:25:

Vannacht is er een soort van feature op tv geweest waarin ze een aantal keuzes toelichten en hoe het verhaal tot stand is gekomen, terug te kijken op NPO start: "Redbad: The makers"

Komt er op neer dat Roel Reiné toch wat meer voor het mainstream wou gaan

Bij de andere figuranten zaten ook wat re-enactors (die ook al deze punten aanhaalde), maar uiteindelijk komt het voor een groot deel op budget uit. Ze hadden een meen ik ruim 2000 kostums van verschillende locaties over Europa in de garderobe tent hangen.

Het kasteel stamt wel degelijk uit de 8e eeuw, het staat in Bouillon in België. Maar zag er toen uiteraard nog niet zo oud uit :P
Zeker wel een mooi kasteel om een keer te bezoeken.

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:06
Gisteren de film in de bios gezien. Omdat ik een dagje als figurant heb meegedaan in Eindhoven vond ik dat ik hem toch maar even moest gaan zien. Ik vond de film uiteindelijk beter dan ik had verwacht. Heb Michiel de Ruyter ook gezien maar vond Redbad mooier. Ik ben en blijf geen fan van Nederlandse films, maar deze film was nog best ok. Nadeel is altijd het beperkte budget wat je toch al snel terugziet in met name de effecten. Er is een scene met iemand op de brandstapel waarbij ik echt even dacht: kom op jongens, zelfs met zo'n budget moet dat toch beter kunnen. Het was behoorlijk slecht geanimeerd, redelijk lachwekkend zelfs.
Het verhaal is voorspelbaar natuurlijk, maar dat vind ik bij zowat alle films. Misschien niet helemaal historisch akkuraat, maar wel prima voor een film. Ik geef de film een 7/10 omdat ik me toch nog wel redelijk goed vermaakt heb.

• burgt

burgt

Starbass

Topicstarter
benchMarc schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 13:20:
Gisteren de film in de bios gezien. Omdat ik een dagje als figurant heb meegedaan in Eindhoven vond ik dat ik hem toch maar even moest gaan zien.
Ik had eigenlijk een gekkenhus verwacht met geschreeuw als mensen zichzelf zouden zien, maar het leek wel of iedereen echt goed in de film zat; was helemaal stil tijdens de film :)

Ik heb laatst ook nog Michiel de Ruyter gekeken, maar vond deze wel duidelijk beter (M de R had vooral veel slowmotion splinters, terwijl ik voor het achtergrond verhaal toch wikipedia nodig had voor de context).

Ik heb me niet geërgerd aan de effecten, alleen sommige achtergrond gevechten voelde wat knullig, maar dat mag de pret niet drukken, alles bij elkaar een vette film met mooie styling, zeer goede soundtrack, en tof om eens wat uit die tijdsperiode te zien (ook al niet helemaal periode correct)

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
burgt schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 21:10:
[...]
Het kasteel stamt wel degelijk uit de 8e eeuw, het staat in Bouillon in België. Maar zag er toen uiteraard nog niet zo oud uit :P
Zeker wel een mooi kasteel om een keer te bezoeken.
Dat het Bouillon was zag ik meteen aan de trailer - ik ben er een paar keer geweest (eerst keer als kind jaaaren geleden, maar in recente jaren met vrouw en dochter).

Maar dat kasteel zag er in 8ste eeuw ander uit [dat is nog niet zo erg] maar was inderdaad toen een stuk minder vervallen, mag ik hopen en dat voelt niet goed. Maar vooral de omgeving rond het kasteel is erg vreemd, dat ziet er helemaal niet als 8ste eeuw uit. Sowieso vreemde plek, speelt een deel van het verhaal in de Ardennen af? Gaat toch om het vlakke Friese land? (heb de film nog niet gezien).

• burgt

burgt

Starbass

Topicstarter
De locatie moet Reims voorstellen, daar zat de Frankische koning Pepijn van Herstal.

Dorestad waar de Friezen zitten is inderdaad wel gewoon vlak en minder ontwikkeld als stad, maar met de houten huisjes.

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:30

SomerenV

It's something!

Ik heb de trailers gezien maar om de een of andere reden trek ik Nederlands in films echt bijzonder slecht. Komt om de een of andere reden al heel snel te geforceerd over ofzo. Michiel de Ruyter heb ik geprobeerd te kijken maar door de combinatie Nederlands, matig acteerwerk en slechte effecten na een kleine drie kwartier weer afgezet. Deze film geeft me een beetje dezelfde vibes. Camerawerk ziet er goed uit, het acteren oogt wel goed maar het doet me allemaal vrij weinig.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:45

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

ook wel typisch dat de recensies zichzelf tegen spreken:

"dit is een spektakelfilm met fraai uitgedoste figuranten, véél figuranten, die met al die paarden en schilden vechtformaties vormen, vaardig op elkaar in beukend en houwend. "

vs

"De budgettaire beperkingen hier en daar helaas wel. Bij de groots ingestoken veldslagen voel je soms de lege ruimte achter de net te kleine groep figuranten."

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:45
Ze spreken zichzelf niet tegen, ze spreken elkaar tegen, zijn 2 verschillende kranten.

Ik was enthousiast over de film, totdat ik de trailer zag... en helemaal nu ik de recenties lees is er niet echt meer iets van over

Verwijderd

Haha ze hebben wel heel erg veel gebruik gemaakt van filtertjes om het nog enigsinds glad te strijken.

Zonder die blauwe filter ziet het er super komish slecht uit :P Ik zie al die enge gladnek acteurs weer terug die in elke nederlandse film te zien zijn. Had geen hoge verwachtingen dus geen teleurstellingen.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-11 19:39
burgt schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 21:10:
[...]

Komt er op neer dat Roel Reiné toch wat meer voor het mainstream wou gaan
De trailers lijken in elk geval uit de Hollywood Epic-generator te komen. Je weet eigenlijk niet welke film je aan het bekijken bent.
benchMarc schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 13:20:
Misschien niet helemaal historisch akkuraat
Helemaal niet is preciezer. Wat erg jammer is, want de daadwerkelijke historie is veel interessanter.

Jammer dat dit met de meeste Nederlandse grotere budget producties zo gaat. Men neigt direct naar de eenheidsworst die het juist omdat het nu eens een ander onderwerp toont niet moet zijn.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
*oops*

Film 'Redbad' grootste flop ooit in Nederland

[ Voor 21% gewijzigd door Nnoitra op 24-07-2018 15:27 ]

Sarcasm is my superpower! What's yours?

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:08

NoTimeRemains

I know

Meteen afschuiven op t warme weer en het WK... de trailer bracht mij en mijn mede bioscoopbezoekers flink aan t lachen dus ik denk dat je ook even mag spiegelen en mag kijken naar de kwaliteit van deze film.

This is the Way.

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:30

SomerenV

It's something!

NoTimeRemains schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 17:08:
[...]

Meteen afschuiven op t warme weer en het WK... de trailer bracht mij en mijn mede bioscoopbezoekers flink aan t lachen dus ik denk dat je ook even mag spiegelen en mag kijken naar de kwaliteit van deze film.
Ik heb best wat mensen gesproken die nog nooit van Redbad gehoord hadden dus ook bij de marketing is er iets goed mis gegaan. En de mensen die het gezien hebben waren niet heel positief dus je krijg ook geen mond-op-mond reclame.

Dat gecombineerd met deze periode en je kunt eenvoudig de teleurstellende resultaten verklaren. Met dit weer zitten mensen liever op het terras dan dat ze naar een onbekende film gaan. Als de film wél goed was geweest en mensen hadden anderen aangespoord hem te gaan kijken dan was het weer denk ik geen issue geweest.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Pagina: 1