Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste prijsvergelijker en beste community. Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers!

• spiritguard
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 21:43
Een hele goedemiddag Iedereen,

Eerst even wat achtergrondinformatie over de situatie:
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik ben benieuwd hoe jullie hier mee omgaan en wat voor advies jullie me kunnen geven in deze situatie.

Excuus voor de rommelige opzet maar ik ben mezelf al op aan het vreten voor het gesprek met de recruiter vandaag |:(

Groet!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 20-10 13:12

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik ken de situatie met je collega's niet, maar als het een zinkend schip is zal niemand je toch raar aankijken dat je het verlaat? Anders gezegd, ik denk niet dat je persoonlijke relaties hoeven te lijden onder zakelijke beslissingen.
Bovendien, misschien zorgt vrijwillig vertrek van sommige werknemers er wel voor dat de baan van anderen blijft bestaan :+
Hangt echter allemaal sterk af van de situatie, die ik natuurlijk niet ken. Los daarvan, als je collega's je vrienden zijn lijkt me dit geen breekpunt voor de vriendschap. Als het niet je vrienden zijn zie ik niet in waarom je er zoveel waarde aan hecht. Uiteindelijk is het een zakelijke relatie en is de reden voor je vertrek ook direct gekoppeld aan de zakelijke situatie waar je in zit.

Het lastige van nietsdoen is dat je nooit weet wanneer je klaar bent.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 18-10 21:42
Er is niets mis mee om rond te kijken en je ontslag pas aan te kondigen op het moment dat je het nieuwe contract al hebt getekend. Zeker niet in deze situatie.

Draai het eens om, wat zou jij of je huidige werkgever er aan hebben dat je dit al eerder aankondigt? In het beste geval doen ze je een tegenbod, maar dat klinkt onwaarschijnlijk gezien je verhaal. In het slechtste geval gaat de werkgever er al van uit dat je weg gaat (ook indien je geen nieuwe baan krijgt bij bedrijf B) en krijg je hoe dan ook geen contractverlenging.

Je kan het overigens best vertellen voordat je je ontslag indient, maar ik zou het nooit (zelfs niet onder betere omstandigheden) melden zonder dat ik een nieuw contract heb.

• M2M
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 19-10 23:57

M2M

medicijnman

Ik zou inderdaad gewoon lekker soliciteren. Dan kan voor jouw persoonlijk nooit kwaad. Je moet het echter niet aan de grote klok hangen. De kleine klok overigens ook niet. Gewoon van klokken af blijven.

Pas als je een handtekening onder een contract bij B gezet hebt, wordt A ingelicht. Niet eerder.

-_-

• WeHoDo
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 19-10 23:58
Je hebt goede en slechte tijden. Dat je weg wilt, ligt niet aan je collega's maar door de druk na overname.
Niemand zal het je kwalijk nemen en 99% zeker dat anderen ook zoekende zijn.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 20-10 20:39
Altijd en in de eerste plaats naar jezelf kijken.
Als het bedrijf moet snijden, dan doen ze dat en sta je op straat, en daar kan je directe leidinggevende soms weinig of niks aan veranderen hoe goed de relatie ook is. Trouwens , kan best zijn dat die ook er uit vliegt, of vertrekt.

Blaas nooit bruggen op voor je op een andere brug staat, en als je een beetje ambitieus bent, dan raad ik je toch aan om elke 2 jaar minstens 1-2 gesprekken te doen.
Besef ook wel dat het gras niet altijd zo groen is als je dat op het eerste zicht ziet. Mollen leven onder de grond, en onkruid groet ook als je het niet ziet.

Dus, praat met B, en neem dan een weloverwogen beslissing.

• spiritguard
hartelijk dank voor de reacties!
Het probleem waar ik ook een beetje mee zit is dat ze graag referenties willen hebben, aangezien ik nog vrij jong ben heb ik nog niet zeer veel referenties. Ze willen graag het bedrijf waar ik momenteel werkzaam ben vragen om een referentie... Dit zal zijn voor ik een contract aangeboden krijg.
Ik denk dat ik even het eerste gesprek afwacht met het bedrijf en afhankelijk van hoe dit loopt ga ik mijn huidige werkgever denk ik toch maar inlichten.
Of hebben jullie andere ideŽn hoe ik dit aan kan pakken?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 20-10 12:26

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Kies vooral voor jezelf, loyaliteit is een mooi iets maar omgekeerd is dat niet iets dat je hoeft te verwachten bij een reorganisatie.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 08:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Even een tip van de andere kant van de medaille: je verhaal komt op me over alsof je weinig/geen ervaring hebt in het zoeken/onderhandelen van een baan. Zorg ervoor dat als je ergens op gesprek gaat, je sterk in je schoenen staat, goed voor jezelf weet wat je in een nieuwe baan wil (geld, sfeer, afstand, kennis/aansluiting, etc).

Niet elke recruiter neemt het even nauw met de persoonlijke benadering; de ene kan (wat) agressiever proberen om zoveel mogelijk CV's te schuiven want provisie-basis terwijl de ander juist dedicated & goed personeel zoekt voor een selecte klantengroep.

Add and message me on XBL for FM7 or FH4: OctagonQontrol

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 20-10 20:39
quote:
spiritguard schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 20:58:
hartelijk dank voor de reacties!
Het probleem waar ik ook een beetje mee zit is dat ze graag referenties willen hebben, aangezien ik nog vrij jong ben heb ik nog niet zeer veel referenties. Ze willen graag het bedrijf waar ik momenteel werkzaam ben vragen om een referentie... Dit zal zijn voor ik een contract aangeboden krijg.
Ik denk dat ik even het eerste gesprek afwacht met het bedrijf en afhankelijk van hoe dit loopt ga ik mijn huidige werkgever denk ik toch maar inlichten.
Of hebben jullie andere ideŽn hoe ik dit aan kan pakken?
De referentie is een beetje een moeilijke.
Is er geen goede collega recent weg gegaan?

Altijd eerst de persoon aanspreken van wie je de naam wil gebruiken als referentie, en vragen of dat OK is.

• Greencap
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 18-10 21:42
Gewoon zeggen dat je geen referentie hebt, omdat je huidige werkgever je enige werkgever is en je liever niet wil dat ze je werkgever benaderen totdat je een contract hebt. Dat snappen ze zelf ook wel en daar gaan ze echt wel akkoord mee.

Referenties zijn hoe dan ook onzinnig, want je mag wettelijk gezien toch niet echt iets negatiefs zeggen over een ex-werknemer. Hoe objectief is zo'n referentie dan nog. De enige relevante vraag voor een referentie is of de ex-werkgever de werknemer opnieuw zou inhuren, maar dit antwoord (bij een nee) toelichten mag dan vaak weer niet.

In de praktijk zijn referenties 9 van de 10 keer een standaard antwoord als "prima werknemer, we waren er blij mee" (ongeacht het daadwerkelijke functioneren) of "we geven geen referenties", dus maak je daar echt niet druk om.

Een referentie heeft pas waarde als het gaat om een referentie met aanzien die dan ook nog vol lof over je is, maar dat lijkt nu niet van toepassing.

• noidea_2
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 19-10 14:28
Mbt referenties, kan je niet op LinkedIn een paar collega's vragen om een recommendation?

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 22:24
Mijn tip (en ervaring): Kies voor datgene waar jij persoonlijk je het beste bij voelt.

Bij je huidige werkgever ga je al niet meer met plezier naar het werk, dat is in mijn ogen al een eerste signaal om verder te gaan kijken. Je bent immers (als je full time werkt) langer met je collega's samen dan thuis (slapen niet meegerekend natuurlijk) of met vrienden!
Een tweede signaal dat je al hebt, is dat ze je huidige werkgever aan het "uitknijpen" zijn. Welke zekerheden heb je hier nog met een tijdelijk contract? Je geeft zelf al aan dat je niet zeker bent van een verlening. Waarom dus niet alvast zelf verder kijken naar mogelijkheden?
En als laatste rede die je in je overweging mee kan nemen: Wat is makkelijker om te solliciteren? Vanuit een bestaande baan (wetende dat je dus niet per se hoeft te tekenen) of vanuit noodzaak omdat je geen inkomen/werk hebt (en dus wel "moet" tekenen, ook al is de nieuwe baan niet ideaal).

Ook ik ben (inmiddels al weer 3 jaar geleden) overgestapt van werkgever. Ook ik vond het moeilijk om mijn "eerste" baan op te zeggen, want ik had ook leuke collega's (maar hť, die heb ik ook bij mijn nieuwe werkgever!) en ik had veel aan mijn eerste werkgever te danken.

En wanneer je het beste je huidige werkgever kan inlichten? Dat hangt er vanaf wat je wilt.
Wil je blijven, dan kan je er voor kiezen dat je met een (voorstel) contract komt van het andere bedrijf. Geef bij je leidinggevende aan dat je interesse hebt en dat ze je een hoop dingen (toekomstperspectief, meer salaris) kunnen bieden. Dan weet je ook of ze jou willen behouden. Of ze zwaaien je af ;w en teken je alsnog
Als je niet wilt blijven bij je huidige werkgever: zorg dan dat je alles eerst hebt getekend (houd rekening met je opzegtermijn van je huidige werkgever). Je gooit immers ook niet je oude schoenen weg voordat je nieuwe hebt gekocht. Je zal namelijk niet de eerste Tweaker zijn die in spanning zit of het contract met je nieuwe werkgever wel/niet tijdig getekend zal zijn, maar al wel de oude werkgever gedag heb gezegd.

BastaRhymez wijzigde deze reactie 13-06-2018 09:41 (25%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• spiritguard
Hartelijk dank voor alle reacties!
Ik heb voor nu een oude referentie op kunnen geven dus daar zijn ze mee akkoord gegaan.
Ik ga eerst het aankomende gesprek afwachten.
Nogmaals bedankt voor al het advies.
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True