Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earv
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 31-08 18:10
Ik was in Word aan het werk, toen ineens het standaardgeluid klonk dat er een USB-apparaat werd verwijderd. Mijn USB-keyboard (Logitech Illuminated, bedraad) en muis (Logitech G502, bedraad) deden niets meer. Ik draai de Engelse versie van Windows 10 (legaal, netjes geüpdate) op een zelfbouw-systeem op basis van de Asus Maximus VIII Ranger.

Sindsdien heb ik van alles geprobeerd, maar niets helpt.

Andere USB-poorten geprobeerd.
Alle andere randapparatuur verwijderd.
Het ligt niet aan de USB-poorten, want andere apparatuur werkt er prima op.
Het ligt niet aan de muis en toetsenbord zelf, want op een andere pc doen ze het prima.
In het BIOS werken ze ook allebei.
In safe mode werkt alleen de muis; andere muizen trouwens ook, en andere toetsenborden ook niet.
Ik heb ook nog alle USB-controllers in device manager verwijderd, en de pc herstart.

Ik heb Windows zichzelf laten herstellen door alle beginwaarden terug te zetten, maar nadat ik 2 uur had besteed aan alles weer opnieuw installeren en instellen, kreeg ik precies hetzelfde: ineens geen muis en toetsenbord meer.

Ik heb in safe mode de laatste updates van Windows teruggedraaid. Dat lukt, maar dan krijg ik na een herstart een foutmelding en wordt de uninstall weer teruggedraaid.

Als ik in safe mode onder device manager de drivers van de muis en het toetsenbord wil updaten, krijg ik de foutmelding dat er weliswaar drivers gevonden zijn, maar dat ze door een 'unknown error' niet kunnen worden geïnstalleerd.

Ik heb geen opties meer. Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:35
Heb je de laatste software bij Logitech vandaan gehaald en geïnstalleerd? Wellicht dat er een bug is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earv
Arunia schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 14:45:
Heb je de laatste software bij Logitech vandaan gehaald en geïnstalleerd? Wellicht dat er een bug is.
Zou hebben gekund, maar ik had die software nog niet geïnstalleerd toen ze de tweede keer uitvielen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earv
Ik ben inmiddels iets verder, jullie ideeën en hulp zijn nog steeds zeer welkom.

Ik heb een compleet nieuwe installatie van Windows gedaan: geformatteerd en van nul opnieuw erop gezet. Aanvankelijk ging het OK, totdat ik na 2 dagen ineens mijn toetsenbord niet meer kon gebruiken bij het inloggen. Dit keer hielp het echter wel om de USB-stekker eruit te halen en er weer in te steken.

In de dagen erna ook weer gekke dingen met een uitvallende muis: zomaar uit het niets blijft de cursor hangen, hoor je een paar keer het geluid van een USB-apparaat dat wordt ontkoppeld en gekoppeld, en uiteindelijk doet ie het soms wel en soms niet. Dit keer helpt het kiezen van een andere USB-poort soms wel.

Ik heb dus uitgesloten dat het aan een USB-poort of hub ligt, want dat maakt geen verschil.

Ik heb uitgesloten dat het aan Windows ligt, want een compleet verse installatie heeft het probleem niet opgelost.

Ik heb uitgesloten dat het aan de muis of het toetsenbord zelf ligt, want mijn systeem heeft ook met andere muizen en toetsenborden moeite en de muis en het toetsenbord werken altijd probleemloos in het BIOS.

Het enige wat ik nog kan bedenken is het moederbord (Asus Z170 Maximus VIII Ranger) of de voeding (Seasonic X-650 80+ Gold V2), waarbij die laatste me niet waarschijnlijk lijkt, omdat ik dan mijns inziens ook andere problemen zou moeten hebben.

Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Je zou eens een USB-hub (met eigen stroom voorziening) kunnen aansluiten en kijken of je probleem over is.
Zo ja, dan heeft de USB op je moederbord inderdaad te weinig vermogen.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earv
DJMaze schreef op maandag 18 juni 2018 @ 16:20:
Je zou eens een USB-hub (met eigen stroom voorziening) kunnen aansluiten en kijken of je probleem over is.
Zo ja, dan heeft de USB op je moederbord inderdaad te weinig vermogen.
Goed idee. Ik heb een powered hub met 1x USB 3.0. Ga ik de komnde dagen uittesten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earv
Klein schopje, ook vanwege een opvallende nieuwe ontwikkeling.

Het probleem deed zich bij mijn pc nog één keer voor na mijn laatste post, daarna nooit meer.

Maar nu sloot ik gisteren mijn toetsenbord en muis (hubje van USB 2.0 naar USB 3.1C) en mijn monitor (verloopstekker van DVI naar USB 3.1C) aan op een laptop die alleen USB 3.1C heeft.

Wat schetst mijn verbijstering: na enkele minuten werken vielen toetsenbord en muis uit. USB-stekker er een paar keer in en eruit, en uiteindelijk werden beiden toch weer herkend, maar aarzelend: het lampje van het betreffende apparaat op de hub flikkerde wat, alvorens het uiteindelijk toch maar weer te doen, inclusief de bijbehorende geluiden van Windows dat er USB-apparatuur wordt aangesloten/verwijderd.

Hetzelfde probleem dus als mijn mijn pc! De enige overeenkomsten tussen beide situaties zijn de monitor (niet de kabel), de muis en het toetsenbord. De laptop was niet aangesloten op netstroom.

Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat de monitor (die zelf nooit een probleem had) invloed heeft op het functioneren van mijn toetsenbord en muis, dus die laatste twee blijven over als oorzaak.

De enige conclusie die ik hieruit kan bedenken, is dat één van beiden soms de USB-controller of driver beïnvloedt en deze gedurende langere tijd uitschakelt/beschadigt. Want na het uitvallen doet een andere muis/toetsenbord het ook niet.

Ik had dit nooit kunnen bedenken; hebben jullie hier eerder van gehoord? Of zie ik iets over het hoofd?
Pagina: 1