i5 6500 bottleneck 1080 Windforce OC ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MetalPool
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 29-01 12:11
Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Aanschaf van een eventuele i7 7700K is geen probleem

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik heb op dit moment het volgende systeem.

Moederbord : Gigabyte B150-HD3P
Processor : i5 6500
GPU : GTX 1080 Windforce OC
SSDDrive : Samsung 500 g

Graag wil ik het uiterste (met mijn huidige setup) uit mijn videokaart halen.
Echter ben ik nu voorzien van een i5 6500 en ik lees her en der dat deze processor een aardige bottleneck heeft i.c.m. een 1080. Na wat onderzoek gedaan te hebben kan ik helaas op mijn huidige moederbord geen Intel Core 8 serie erin prikken. Dus zal het maximaal haalbare een 7700K zijn. Maar doe ik daar eigenlijk wel goed aan? En klopt dat hele bottleneck verhaal wel?

Is het t waard om een CPU upgrade te doen van een i5 6500 naar een i7 7700K?

Benieuwd naar reacties :)

Games don't make you violent. Lag does! Battlenet: MetalPool#2909

Beste antwoord (via MetalPool op 14-06-2018 11:41)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Praetextatus schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 09:05:
[...]

Waar is de processor precies 50% sneller in volgens jou? :p
Want je linkt nu naar een specs pagina en niet naar benchmarks. Dus als je wat benchmarks kunt laten zien waarin de processor 50% sneller is dan ben ik overtuigd.
Je zult er geen een vinden namelijk ;)
Ik hoefde niet eens te zoeken, eerste filmpje...
https://www.google.nl/sea...2AhW87aKsOkwAKX14nIDA_0:0

Alle reacties

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-01 14:40

Praetextatus

the dutch_paki

Waarom wil je het uiterste uit je systeem halen? :p Wat voor een scherm heb je en op welke resolutie game je en wat voor soort games? Loop je nu tegen problemen aan?

Meeste mensen willen niet het uiterste uit hun systeem halen naam mijn bescheiden mening, maar bepaalde games zo vloeiend mogelijk spelen :)

[ Voor 30% gewijzigd door Praetextatus op 12-06-2018 14:31 ]

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• MetalPool
Praetextatus schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 14:30:
Waarom wil je het uiterste uit je systeem halen? :p Wat voor een scherm heb je en op welke resolutie game je en wat voor soort games? Loop je nu tegen problemen aan?
Omdat ik er toch flink wat geld nu aan gespendeerd heb :) Daarom wil ik het uiterste eruit halen. Dat wil toch iedereen? Ik heb een Samsung U28E590DS dus ik speel veelal op 2560 x 1440. Sommige games speel ik zelfs op 4k. Echter bijvoorbeeld met Far Cry 5 gaat 4k m niet worden :) En dat hoeft ook niet. Maar zelfs in bijvoorbeeld Far Cry5 of Battlefield 1 heb ik toch vaak op 2560 x 1440 framedrops....en ik heb zo`n idee dat dat aan mijn huidige processor kan liggen. Help mij uit de droom als dat niet zo zal zijn......

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:32
Wat zie je als je taakbeheer opstart en op het tabblad prestaties zet.
Dan het spel speelt en na de framedrops eens kijkt in taakbeheer?
Stond je CPU of HDD/SSD op max te draaien rond die momenten?

• MetalPool
Arunia schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 14:47:
Zal vanavond eens uitgebreid gaan testen en noteren wat en wanneer iets gebeurd.

Iemand alvast wel een mogelijk antwoord over die bottleneck?
Want als de 6500 daar voor zorgt is het alvast voor de toekomst wel een idee om de i7 7700k er in te prikken toch?

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-02 22:39
Dit verschil ga je op een 60 of 75 Hz monitor niets van merken.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Arunia schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 14:47:
De SSD is alleen nodig bij het laden van maps natuurlijk, daarna doet een SSD niet zoveel, dus de SSD kan geen oorzaak voor framedrops zijn.
MetalPool schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 15:08:
Iemand alvast wel een mogelijk antwoord over die bottleneck?
Er is maar 1 manier om daar achter te komen en dat is benchmarken. Meten is weten, maar ook vergeten!
Je kan in sommige games ook een FPS-cap instellen. Als je die op 60 zet (in verband met jouw 60Hz scherm) zal de load ook afnemen. Is dat het geval, kan je veel gerichter zien waar dat aan ligt; als de belasting van de GPU daalt, zit het probleem dus niet in de CPU. ;)

[ Voor 38% gewijzigd door CH4OS op 12-06-2018 15:20 ]

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:28
lactaxative schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 15:10:
Dit verschil ga je op een 60 of 75 Hz monitor niets van merken.
Dat gaat wel helpen tegen stuiteringen als de cpu op 100% loopt wat in bf1 waarschijnlijk het geval is.

@MetalPool laat maar even weten wat op 100% loopt :)

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:48
Gewoon taakbeheer openen terwijl je speelt en kijken of je CPU op de 100% zit tijdens de drops ;) zorg voor de per-core view.

Zonde dat je geen AMD-kaart aan je Freesync-scherm hebt gekoppeld, dat kan de irritatie van framedrops soms best wat verlichten omdat het minder opvalt.

Een 7700K zou ik er zelf in ieder geval niet op drukken, omdat je toch niet kan overklokken met je huidige moederbord. Een 7700 non-K is goedkoper (misschien tweedehands?) en in jouw geval vrijwel net zo snel.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• MetalPool
Richh schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 15:21:
Zonde dat je geen AMD-kaart aan je Freesync-scherm hebt gekoppeld, dat kan de irritatie van framedrops soms best wat verlichten omdat het minder opvalt.
Echt een gevalletje "wat de boer niet kent dat eet hij niet". Mijn leven lang al koop ik Nvidia.....en bij de aanschaf van mijn scherm wist ik dat ik Freesync kocht. Echter had ik geen behoefte aan een switch naar AMD. Ook echt werkelijk geen idee of die AMD kaarten kunnen tippen aan NVIDIA tegenwoordig.

• Richh
MetalPool schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 15:29:
[...]

Echt een gevalletje "wat de boer niet kent dat eet hij niet". Mijn leven lang al koop ik Nvidia.....en bij de aanschaf van mijn scherm wist ik dat ik Freesync kocht. Echter had ik geen behoefte aan een switch naar AMD. Ook echt werkelijk geen idee of die AMD kaarten kunnen tippen aan NVIDIA tegenwoordig.
Offtopic: en daarom gaat de videokaartenmarkt naar de kloten :+

Anyhow, check eventjes je taakbeheer terwijl je gamed, als een van je CPU cores (of je RAM bijvoorbeeld) de 100% aantikt tegelijkertijd met de framedrops, dan weet je genoeg.

• MetalPool
Richh schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 15:32:
[...]

Offtopic: en daarom gaat de videokaartenmarkt naar de kloten :+

Anyhow, check eventjes je taakbeheer terwijl je gamed, als een van je CPU cores (of je RAM bijvoorbeeld) de 100% aantikt tegelijkertijd met de framedrops, dan weet je genoeg.
Hoezo gaat de markt (door o.a. mijzelf :? ) naar de klote dan? Dat had toch meer te maken met Bitcoin-diggers? :9

Misschien wat meer in de gaten houden. Heb je gelijk in. Maar die markt gaat zo ontiegelijk snel tegenwoordig. Dat hou ik amper nog bij joh.....dus vandaar mijn snelle keuze naar een vertrouwd product die me nooit in de steek heeft gelaten.

• Richh
MetalPool schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 15:39:
[...]

Hoezo gaat de markt (door o.a. mijzelf :? ) naar de klote dan? Dat had toch meer te maken met Bitcoin-diggers? :9

Misschien wat meer in de gaten houden. Heb je gelijk in. Maar die markt gaat zo ontiegelijk snel tegenwoordig. Dat hou ik amper nog bij joh.....dus vandaar mijn snelle keuze naar een vertrouwd product die me nooit in de steek heeft gelaten.
Is zeker niet persoonlijk hoor ;) maar enkel aan mining heeft het zeker niet gelegen. Een aantal factoren hebben ervoor gezorgd dat Nvidia met 75-80% marktaandeel zit en daar valse spelletjes mee gaat spelen, zoals het GeForce Partner Program (wat door massale media-aandacht is gecancelled).
Zonder concurrentie gaat de markt naar de kloten, en (terecht of niet) is Nvidia hard op weg monopolist te worden als je het mij vraagt.

Maar nogmaals, dat is vrij offtopic, daarmee kan je je probleem niet oplossen :P

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

MetalPool schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 14:43:
[...]

Omdat ik er toch flink wat geld nu aan gespendeerd heb :) Daarom wil ik het uiterste eruit halen. Dat wil toch iedereen? Ik heb een Samsung U28E590DS dus ik speel veelal op 2560 x 1440. Sommige games speel ik zelfs op 4k. Echter bijvoorbeeld met Far Cry 5 gaat 4k m niet worden :) En dat hoeft ook niet. Maar zelfs in bijvoorbeeld Far Cry5 of Battlefield 1 heb ik toch vaak op 2560 x 1440 framedrops....en ik heb zo`n idee dat dat aan mijn huidige processor kan liggen. Help mij uit de droom als dat niet zo zal zijn......
Voornaamste verschil tussen de 6500 en de 7700 zijn hyperthreading en een iets hogere clocksnelheid. Ik denk dat je wel wat voordeel eruit zult halen, maar dat je nog steeds een bottleneck zult hebben in je pc. (Dat heb je namelijk altijd ;) ) Tenzij je deze voor een vriendenprijsje op de kop kunt tikken niet echt waard, sla dan dan meteen minimaal een generatie over of kijk eens naar Ryzen2. Maar dan heb je ook ander geheugen en mobo nodig. Maar begin inderdaadeens met wat benchmarks om te kijken waar de bottleneck ligt zoals hierboven aangegeven.

• Beowulf65
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-06-2023
@MetalPool

Ik zou de hardware monitor in MSI afterburner gebruiken om te kijken waar je een bottleneckt hebt. Even een spel spelen met Afterburner actief op de achtergrond en je ziet naderhand alle informatie over je CPU, GPU, RAM en temperaturen gedurende de speelsessie. Dan krijg je zoiets als dit:

https://www1.picturepush....terburner-Log-3DMark2.jpg

• MetalPool
Nou, ik heb net even 15 minuten BF1 gespeeld en mijn processor geeft continu 100% usage aan.
En mijn videokaart komt niet verder dan 70%. Temperaturen blijven overigens prima.

• Richh
MetalPool schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 19:14:
Nou, ik heb net even 15 minuten BF1 gespeeld en mijn processor geeft continu 100% usage aan.
En mijn videokaart komt niet verder dan 70%. Temperaturen blijven overigens prima.
Dat betekent dus inderdaad dat je CPU het probleem is. De vraag is of een 7700 dan genoeg is.

Moet zeggen dat ik het wel bijzonder vind. Heb zelf een 4690k op 4.4GHz en hoewel ik niet heel veel BF1 speel, haal ik op 3440x1440 toch een behoorlijk stabiele 70+ fps. Al is dat vooral gemeten in singleplayer...

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Upgrade naar i5-8600k is al stuk sneller.
Moet wel een 1151v2 bordje bij. Maar bij de i7 zou ik ook een ander bord zoeken dan wat je nu hebt

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• MetalPool
Richh schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 19:19:
[...]

Dat betekent dus inderdaad dat je CPU het probleem is. De vraag is of een 7700 dan genoeg is.

Moet zeggen dat ik het wel bijzonder vind. Heb zelf een 4690k op 4.4GHz en hoewel ik niet heel veel BF1 speel, haal ik op 3440x1440 toch een behoorlijk stabiele 70+ fps. Al is dat vooral gemeten in singleplayer...
Dat is dan wel heel erg vreemd ja want ik speel nu op 2560 x 1440.
Zelfs als ik niks aan het doen ben in windows merk ik dat mijn processor rond de 40% blijft bungelen.
Je zou bijna zeggen dat er onzichtbare programma`s draaien :? Heb gisteren trouwens een schone windows geïnstalleerd. Dacht dat het daar misschien aan lag.

• Richh
MetalPool schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 19:33:
[...]

Zelfs als ik niks aan het doen ben in windows merk ik dat mijn processor rond de 40% blijft bungelen.
Je zou bijna zeggen dat er onzichtbare programma`s draaien :? Heb gisteren trouwens een schone windows geïnstalleerd. Dacht dat het daar misschien aan lag.
Dat klinkt inderdaad apart, 40% is erg hoog. Al eens opgestart in Safe Mode; kijken of dat verschil maakt?

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-01 18:09
Richh schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 19:19:
[...]

Singleplayer is totaal anders dan MP in bf1. Als je op een 48/64man server speelt heb je geen genoeg aan 4 cores. Dat moet minimaal 4/8 zijn, of 6/6. Teveel gestotter anders.

• Beowulf65
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-06-2023
MetalPool schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 19:33:
[...]

Dan even Taakbeheer (ctrl+tab+del) starten en kijken onder tabblad processen welke programma's op de achtergrond voor extra belasting zorgen. Het kan iets simpels zijn zoals chrome, windows services of antivirus programma's. Onder processen wel even de 3de kolom (processor) boven in aanklikken.

• mitsumark
  • Nu online
Praetextatus schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 16:12:
[...]

Voornaamste verschil tussen de 6500 en de 7700 zijn hyperthreading en een iets hogere clocksnelheid. Ik denk dat je wel wat voordeel eruit zult halen, maar dat je nog steeds een bottleneck zult hebben in je pc. (Dat heb je namelijk altijd ;) ) Tenzij je deze voor een vriendenprijsje op de kop kunt tikken niet echt waard,
Je hebt het wel over een 50% snellere processor, zeker dat je dat gaat merken voor relatief weinig geld.
https://tweakers.net/pric...are/461388;699795;693567/

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

mitsumark schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 08:01:
[...]

Je hebt het wel over een 50% snellere processor, zeker dat je dat gaat merken voor relatief weinig geld.
https://tweakers.net/pric...are/461388;699795;693567/
Want je linkt nu naar een specs pagina en niet naar benchmarks. Dus als je wat benchmarks kunt laten zien waarin de processor 50% sneller is dan ben ik overtuigd.

Acties:
  • Beste antwoord

• mitsumark
  • Nu online
Praetextatus schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 09:05:
[...]

Ik hoefde niet eens te zoeken, eerste filmpje...
https://www.google.nl/sea...2AhW87aKsOkwAKX14nIDA_0:0

• MetalPool
Mensen iig bedankt voor de response. Ik ben een stuk wijzer geworden. En zoals bovenstaande filmpje laat zien is de upgrade voor mij wel even voldoende. Mocht ik ooit aan de 8 serie van intel toe zijn zal ik een nieuw moederbord moeten aanschaffen maar dat calculeer ik dan ook in. De upgrade naar een 7700k is voor nu prima :)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MetalPool schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 11:33:
Mensen iig bedankt voor de response. Ik ben een stuk wijzer geworden. En zoals bovenstaande filmpje laat zien is de upgrade voor mij wel even voldoende. Mocht ik ooit aan de 8 serie van intel toe zijn zal ik een nieuw moederbord moeten aanschaffen maar dat calculeer ik dan ook in. De upgrade naar een 7700k is voor nu prima :)
Heb je wel gezien dat een i7-7700k duur is en je ook een ander moederbord wil ipv wat je nu hebt ?
Snap je hele redenatie namelijk niet. en welk RAM gebruik je nu 1866 of 2133 ?

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 14-06-2018 12:54 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:18
Hackus schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 12:50:
[...]

Heb je wel gezien dat een i7-7700k duur is en je ook een ander moederbord wil ipv wat je nu hebt ?
Snap je hele redenatie namelijk niet. en welk RAM gebruik je nu 1866 of 2133 ?
De 7xxx kan nog op dat moederbord (wel zorgen dat je mobo up to date is)

7700k is alleen wel overdreven, want je kan niet overclocken op je mobo. Een 7700 is dan een betere keuze

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

418O2 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 12:57:
[...]

De 7xxx kan nog op dat moederbord (wel zorgen dat je mobo up to date is)

7700k is alleen wel overdreven, want je kan niet overclocken op je mobo. Een 7700 is dan een betere keuze
Dat wou ik er een beetje uittrekken bij TS :)
Even kijken wat zijn reactie was op de 7700k keus (ipv alleen sneller dan de i5-6500)
deze kan ook prima (dan wel met nieuw mb)
pricewatch: Intel Core i5-8600
pricewatch: MSI B360M Pro-VD

[ Voor 22% gewijzigd door Hackus op 14-06-2018 13:06 ]

• MetalPool
Hackus schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 13:01:
[...]

Dat wou ik er een beetje uittrekken bij TS :)
Even kijken wat zijn reactie was op de 7700k keus (ipv alleen sneller dan de i5-6500)
deze kan ook prima (dan wel met nieuw mb)
pricewatch: Intel Core i5-8600
pricewatch: MSI B360M Pro-VD
Op dit moment heb ik de Fury DDR4 2666 C15 2x8GB erin zitten. En de keuze op de 7700K is omdat deze toch weer 14% sneller is dan de 7700. Althans dat is wat ik uit benchmarks haal. Maar goed zoals de Titel aangeeft gaat het mij meer om de bottleneck die de i5 6500 mij nu geeft icm met mijn GTX 1080. Dat heb ik ook zelf getest en mijn CPU draait constant 100% terwijl mijn videokaart niet hogen dan 75% komt. En omdat ik niet geheel mijn MB direct wil vervangen, en na een aantal testen gezien te hebben kom ik op de 7700k uit.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@MetalPool Die RAM past goed bij de upgrade die ik net opgaf :P
(zal nu op 1866 klokken en op de i7 2133)

• MetalPool
@Hackus Maar moet ik het eigenlijk dan zo zien. de 7xxx K versies zijn de processoren om te overclocken? Ik lees trouwens wel dat de K versies behoorlijk meer warmte produceren. Logisch natuurlijk want de MHZ is 500 meer.....maar ik heb gewoon een stock koeler in mijn kast.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:18
MetalPool schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 13:45:
@Hackus Maar moet ik het eigenlijk dan zo zien. de 7xxx K versies zijn de processoren om te overclocken? Ik lees trouwens wel dat de K versies behoorlijk meer warmte produceren. Logisch natuurlijk want de MHZ is 500 meer.....maar ik heb gewoon een stock koeler in mijn kast.
K versie heeft een unlocked multiplier en lopen standaard ook ietsje harder.

die 8600 is geen geweldige upgrade, want nog steeds geen hyperthreading. Ik zou of een 7700 of een 8700 nemen. Waarbij ik zelf voor een 7700 zou gaan, want die 8700 brengt veel hogere kosten met zich mee, met een relatief kleinere winst.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Koeler is van je CPU (processor) wat in je kast staat daar los van. Het setje wat ik net aangaf kost je €290,- totaal en is de laatste (gen8) wat betekend dat het oa op 6 uit 6 is. de i7-7700 is een gen ouder en 4 uit 8.
met je huidige moederbord klokt de RAM terug op 2133. Tja, dan ben je sneller als je i5-6500. maar voor het geld heb je anders de nieuwste CPU en maak je gebruik van de volle RAM snelheid. 2666.

Ik vind het zelf zonde om een i7-7700k te kopen op je huidige set.
(als je dan (veel) geld wil uitgeven, dan een i7-8700 met bijpassend moederbord) waar je dan 6 cores uit 12 threads hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door Hackus op 14-06-2018 13:58 ]

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:15
De 7700K wordt zonder CPU cooler geleverd, dus die zul je dan sowieso moeten aanschaffen. Intel beseft zich gelukkig dat het lullige koelertje wat ze hebben niet afdoende is voor een unlocked i7 die vol staat te stampen.

Overigens zou ik eerst eens even uitzoeken waarom je CPU constant op minimaal 40% belasting draait ook al heb je niks draaien, want zoals al aangegeven is dat niet normaal. Als je dat omlaag kan brengen tot een normale waarde vormt je huidige CPU dus ook al minder een bottleneck.

[ Voor 18% gewijzigd door Wekko306 op 14-06-2018 16:12 ]

• mitsumark
  • Nu online
Een upgrade naar een 7700(k) kost 100-125 euro (na verkoop van de i5 6500).
Een upgrade naar nieuwe i5 + mobo kost voor dezelfde of soms net iets betere performance 150-200.
Een upgrade naar een nieuwe i7 + mobo kost voor een stuk betere performance 250-300.
Ik zou persoonlijk dan ook de i5 8xxx overslaan. Neem een goedkopere 7700(k) of ga gelijk naar een nieuwe i7 (of eventueel Ryzen).

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-01 18:09
Tevens wel aan koeling denken. Een 7700 is een heethoofd. Maar voor 3-4 tientjes haal je wel een aardige koeler.
Pagina: 1