Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-07 15:10
De vraag in het kort:

Zijn 4K-tv's, of de mijne in het bijzonder!, zo goed qua upscaling dat ik weinig tot geen verschil zie in een 5GB MKV 1080P of een 80GB UHD 4K Blu-Ray?

Mijn situatie:
Vorig jaar een LG 65UH950V aangeschaft.

Kort daarop een Xbox One S aangeschaft met daarbij NBA2K17 en Forza Horizon om HDR te testen.

Daarna een film gekocht, The revenant, met daarin een FullHD en een 4K versie.

Daarna een Dune HD Solo 4K aangeschaft en wat content geprobeerd.

Ongeacht wat ik kijk, HDR, Dobly Vision, FullHD, 4K etc ik zie bijzonder weinig verschil!
Het beeld is op zich prima maar ik had veel meer verschil verwacht tussen de resoluties en de toevoeging van HDR/Dolby Vision.

Vraag is dus, is de upscaling zo goed (van de Xbox, de DuneHD en/of de tv zelf) dat je (ik?) zo weinig verschil ziet?

Ik heb ook een 4K setup als PC.
Als ik daar bijvoorbeeld Battlefield1 op speel in 1080P en ik ga vliegen dan speel je de boordschutter en dat ziet er prima uit.
Schakel ik naar 4K dan zie ik direct VEEL meer detail in het spel, echt een wereld van verschil!

Hier dan de vraag: Is PC-techniek zoveel anders dan TV-techniek?

De winkel waar ik de TV heb aangeschaft ook de Revenant laten afspelen maar dan op een OLED van LG. Ik zie nauwelijks verschil.
De winkel claimt dat de upscaling zo goed is.
Het kan natuurlijk ook aan mijn ogen liggen maar ik zou graag wat onderbouwde meningen/ervaring van jullie lezen.

T.I.A.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:24

Oekol

waka waka hey hey

Veel films zijn niet eens echt 4k maar gewoon 2k gerendered. Zie http://realorfake4k.com.

Maar heb je dit ook met 4k YouTube eventueel 4k HDR YouTube filmpjes? Want daar zie ik zelf wel een heel groot verschil tussen 1080p en 2160p

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-07 10:44

Major_ton

Shoot!

Wanneer je TV goed is ingesteld zou je een wezenlijk verschil in resolutie moeten zien tussen een 5GB FHD bestand en een full blown 60GB 4K HDR bestand tot op zo'n 2,5 meter afstand. Ga je verder weg zitten dan wordt het heel lastig om het verschil in resolutie op te merken. De WGC en HDR toevoeging van een 4K HDR bestand zou merkbaar moeten zijn op elke afstand. Waar het echter met de 65UH950V misgaat is dat deze niet instaat is om een (veel) hogere helderheid weer te geven boven de SDR maximale helderheid. Daarbij is de local dimming niet goed genoeg om een wezenlijk verschil te maken. De oorzaak hiervan is het gebruikte IPS paneel, wat weliswaar een brede kijkhoek heeft, maar een laag contrast met lage maximale helderheid biedt icm de edge lit backlight.

Los daarvan; Games laten inderdaad véél meer een verschil in resolutie zien dan video en film based content. Een game wordt per pixel opgebouwd en gerenderd in de gekozen resolutie. Content wat met een camera is opgenomen is van teveel factoren afhankelijk om een verschil in resolutie van de container altijd duidelijk te laten zijn. Het type camera, de lens, de omgeving, het licht, de atmosfeer, de verwerking en bewerking etc zijn allemaal van invloed op het resultaat. Het is eigenlijk een te uitgebreid verhaal om uit te leggen, maar je bevindingen kloppen wel aardig.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
Daar was ik wel een beetje bang voor.

Ontzettend bedankt voor je uiteenzetting, dit verheldert al een hoop.

Heb een serviceafspraak staan met de verkopende partij. Eens zien of die de tv dan GOED kan instellen.

Ik zit op 5 meter afstand en ben daarom voor. 65" gegaan. Maar ook op 1,2,3,4 meter zie ik helaas geen wezenlijk verschil.

[ Voor 22% gewijzigd door ScooBY_DoO op 12-06-2018 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
Leoon. schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 13:33:
Veel films zijn niet eens echt 4k maar gewoon 2k gerendered. Zie http://realorfake4k.com.

Maar heb je dit ook met 4k YouTube eventueel 4k HDR YouTube filmpjes? Want daar zie ik zelf wel een heel groot verschil tussen 1080p en 2160p
Interessant, dank je voor de link.

Youtube gebruik ik zelden.
Netflix wel maar gezien dit (ook) streaming is met ik dacht nog geen 20Mb/s heb ik zo mijn twijfels aan het 4K "gehalte".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-07 06:53
Het is vooral wat @Leoon. zegt. Er zijn maar weinig echte 4K films. Schiet als test eens een video in 4K meteen digitale camera of telefoon en dezelfde video in 2K. Je zult zien dat het verschil enorm is.

Met games en youtube content vind ik t verschil erg groot tussen 2 en 4K. Overigens heb ik planet earth II op 4K HDR. Volgens mij 20gb per aflevering ofzo. Das echt retestrak en echt een pak mooier dan deel 1 op 2K.

[ Voor 34% gewijzigd door Hulleman op 12-06-2018 23:29 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:24

Oekol

waka waka hey hey

Hulleman schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 23:26:
Het is vooral wat @Leoon. zegt. Er zijn maar weinig echte 4K films. Schiet als test eens een video in 4K meteen digitale camera of telefoon en dezelfde video in 2K. Je zult zien dat het verschil enorm is.

Met games en youtube content vind ik t verschil erg groot tussen 2 en 4K. Overigens heb ik planet earth II op 4K HDR. Volgens mij 20gb per aflevering ofzo. Das echt retestrak en echt een pak mooier dan deel 1 op 2K.
Over planet earth II gesproken, dat is de eerste kennismaking met 4K op mijn televisie scherm. Wauw! Ik kon kiezen uit twee bestanden: 1 heel seizoen 80gb of 160gb. Heb voor die 80gb gekozen en het was niet normaal hoe mooi het was. Dus dat is zeker iets wat je kan proberen :)

Verder blijft wat @Major_ton zegt een waarheid als een koe hoor:

Bron

Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/AEqvM/45d39e5cda.png
Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/AEqws/da5bdd8a04.png

1 van de redenen om een IPS te kopen is voor de betere kijkhoek, maar het liefst wil je toch een VA omdat de zwartwaarden zoals je hierboven ziet veel en veel mooier zijn. Heel leuk als je een bredere kijkhoek hebt, ga je een 4k film kijken en is het zwarte grijsachtig. Dan is in mijn ogen het voordeel van de kijkhoek ook weg.

Maar kijk je echt naar de tv vanuit een hoek, dan is IPS wel beter dan een VA paneel.

Tevens kun je je TV natuurlijk zelf kalibreren zoals via deze settings en vergelijk dan eens met hoe je het had en hoe het na het kalibreren is:

http://en.tab-tv.com/?p=14110

of

https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/uh9500/settings

[ Voor 7% gewijzigd door Oekol op 13-06-2018 09:42 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
Ik was op onderzoek uit om te kijken voor een 55" tot de verkoper me deze 950 aanbood. Uiteindelijk €700 onder de prijs vd concurent aan de overkant maar wel direct (binnen een uur) beslissen.

Heb toen vluchtig wat reviews gelezen en hij kwam er op zich goed uit.
Ik heb toen besloten de tv te nemen.

Achteraf gezien vind ik, en dat is dus mijn mening, dat ik flink betaald heb voor een marketing gimmick waar ik toch wel spijt van heb.
Helaas is en was mijn kennis dermate dat ik deze beter had kunnen laten staan.
Zeker gezien de commentaren hier.

Ik heb een aantal van die calibraties uit de reviews geprobeerd maar dat werd er niet beter op, integendeel.

Youtube 4k demo's zien er prima uit.

Als ik de link realorfake mag geloven heb ik wel een aantal real 4k titels.
Ik heb daar ook een 1080p versie van bekeken.... Ik zie echt geen verschil.

[ Voor 21% gewijzigd door ScooBY_DoO op 13-06-2018 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zanza006
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-07 21:06
Dit is mss een laat antwoord maar ik kwam onlangs deze site tegen, daar kun je verschillende versie van een film vergelijken

http://www.caps-a-holic.com/index.php

Intel Core 2 Extreme QX9650 | Asus Rampage Formula X48 | 8GB Corsair Dominator PC8500 | GTX 1060 | Tuniq Tower 120 Ultra Silent | Chieftec CX-04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-07 06:53
ScooBY_DoO schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 20:02:
Als ik de link realorfake mag geloven heb ik wel een aantal real 4k titels.
Ik heb daar ook een 1080p versie van bekeken.... Ik zie echt geen verschil.
Ook een wat later reactie, maar hier een leuke video over https://www.youtube.com/watch?v=3KJKWzvhPXc
Het probleem is Hollywood. Het kan wel in 4K geschoten worden, maar een groot deel van de film is CGI. CGI wordt niet in 4K gemasterd, te kostbaar. Vandaar dat je met films amper verschil ziet.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Pagina: 1