Nieuwe intercom voor VvE appartementencomplex: ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-05 14:57
Mijn VvE wil een nieuw intercomsysteem aanschaffen (36 appartementen met zes portieken). Alle opties liggen nog open, dus is dit een goed moment om mijn eigen eisen mee te nemen in de beslissing. Met name een systeem gericht op de toekomst, door integratie met bestaande domoticasystemen, lijkt me zinvol. Denk bijvoorbeeld aan open source automatiseringspaketten (bijv. OpenHAB/Domoticz/Home Assistant) en wellicht ook commerciële systemen. Ik denk dat dit met name zal neerkomen op de ondersteuning van gestandaardiseerde protocollen zoals MQTT of andere "middleware" die integratie bevordert. Slechts het hebben van een eigen closed-source applicatie van een intercomfabrikant telt dus niet mee.

Wat toepassingen betreft denk ik bijvoorbeeld aan het opnemen van een video als er iemand aanbelt en dit doorsturen naar je mobiel of je TV e.d., ook als je niet thuis bent en mogelijk zelfs op afstand kunnen communiceren met degene die aan de deur staat. En dan de portiekdeur kunnen openen voor de postbode zou erg handig zijn, zodra dat een beetje ingeburgerd raakt. Of bij verdachte geluiden even vanuit je slaapkamer kijken of er een niet een dief aan de deur morrelt.

Heeft iemand ervaringen met intercoms wat dit betreft? Dus welk merk/type leent zich goed voor de integratie met bestaande technieken? En welke kunnen we juist beter niet nemen? Daarnaast ben ik erg benieuwd naar algemene ervaringen met intercoms (voor/nadelen). Over dat laatste is met name lastig informatie te vinden omdat het in aanschaf niet echt een consumentenproduct is.

Enkele bekende merken zijn Aiphone, Atea, BTicino, Comelit, Evercom, Fermax, Gira, Golmar, Panasonic, Siedle en Urmet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:44
Ondersteuning voor domotica is leuk, maar vergeet ook vooral niet te letten op langdurige ondersteuning.
Wat als een domoticaplatform een update doorvoert, maar de intercomfabrikant niet? Wil je over 5 jaar weer alles vervangen? En veel domotica werkt via internet, is dat wenselijk?

Plus, ik denk dat je begrensd bent door de kabels die er nu lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-04 19:51
Wij hebben met de VVE (40 app, 1 portiek) eens gekeken of wij ons audio-intercom belsysteem konden vervangen door een videosysteem. Hiervoor moesten er geheel nieuwe kabels worden getrokken en door die behoorlijke meerkosten heeft de vergadering tegen het plan gestemd.

Al die video-bel systemen op afstand zijn trouwens afhankelijk van een eigen server of externe serviceproviders. Wil je zelf zo'n server gaan onderhouden of wat doe je als die providers stoppen/overgenomen worden/protocol veranderen/prijzen verhogen etc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:08
euchromatic schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 14:08:
Wij hebben met de VVE (40 app, 1 portiek) eens gekeken of wij ons audio-intercom belsysteem konden vervangen door een videosysteem. Hiervoor moesten er geheel nieuwe kabels worden getrokken en door die behoorlijke meerkosten heeft de vergadering tegen het plan gestemd.
Hier idem, 108 appartementen, 4 portieken. Aanleg nieuwe bekabeling etc. "onbetaalbaar". 80% was tegen in de VVE vergadering.
Ik zou eerst maar een een inventarisatie doen welke bewoners hier geld voor over hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik heb een beetje het idee dat eea als kip zonder kop gebeurd. Het lijkt mij handiger om eens te beginnen met inventariseren welke systemen er zijn, welke opties daarop zitten en wat de kosten zijn. Welke eisen aan dat systeem minimaal moeten zitten, besluit je met een VvE vergadering evenals het maximale budget wat jullie ervoor over hebben. Vervolgens kun je gaan afstrepen en offertes aanvragen.

Bij het appartementencomplex waar ik woon, hadden we het ook eens uitgezocht en was het allemaal best duur, om van audio-only naar video intercoms te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wij hebben een video intercom, en die gaat dit jaar geupgrade worden. Niks speciaals voor interactie met domotica. Iedereen krijgt mogelijkheid om gratis standaard toestel te krijgen, voor paar tientjes meer een handsfree toestel (dus niet met een hoorn erop, vraag me niet waarom dat meer moet kosten, maar die neem ik), of eentje die naar je mobiel kan streamen, voor een paar honderd Euro extra. Misschien leuk voor iemand die echt slecht ter been is, maar dat vind ik veel te duur voor wat imo een gimmick is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TimoDimo
jeroen3 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 13:51:
Ondersteuning voor domotica is leuk, maar vergeet ook vooral niet te letten op langdurige ondersteuning.
Wat als een domoticaplatform een update doorvoert, maar de intercomfabrikant niet? Wil je over 5 jaar weer alles vervangen? En veel domotica werkt via internet, is dat wenselijk?
Goede punten. Ik dacht meer aan een open standaard die het systeem ondersteunt, zoals in de startpost vermeld. Ik ben het helemaal eens dat teveel afhankelijkheid van de fabrikant m.b.t. ondersteuning niet wenselijk is. En domotica via een server van de fabrikant is wat mij betreft helemaal uit den boze.
euchromatic schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 14:08:
Over kabels e.d.: we zijn nog in een verkenningsfase, dus over kosten van het aanleggen van nieuwe kabels is nog niets bekend. Ik denk dat je gelijk hebt dat het best prijzig kan worden. Dat valt en staat waarschijnlijk bij het gemak waarmee je nieuwe kabels kunt trekken door bestaande buizen. Ik weet dat er ook volledig draadloze systemen bestaan, maar of dat betrouwbaar en stabiel werkt weet ik niet.
[b][message=55505973,noline]
Al die video-bel systemen op afstand zijn trouwens afhankelijk van een eigen server of externe serviceproviders. Wil je zelf zo'n server gaan onderhouden of wat doe je als die providers stoppen/overgenomen worden/protocol veranderen/prijzen verhogen etc?
Als het inderdaad zo is dat een systeem zoals ik wens niet bestaat (met open standaard e.d.) dan heb ik liever een gesloten 'niet-domotica' systeem. Zie hier eigenlijk de hoofdreden van dit topic: bij welk intercomdomoticasysteem zou er geen sprake zijn van afhankelijkheid van de fabrikant voor het domoticagedeelte? Dus:
  • mogelijkheid om d.m.v. open standaard , vermoedelijk met een gateway o.i.d. met bestaande systemen te koppelen;
  • verbinden met andere systemen optioneel;
  • zonder abonnementsdienst en periodieke kosten;
  • de functionaliteit van de brug naar een open standaard domoticasysteem wordt gezien als standaardeigenschap van het product, dus wordt ook geüpdatet indien nodig.
CH4OS schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 14:30:
Ik heb een beetje het idee dat eea als kip zonder kop gebeurd. Het lijkt mij handiger om eens te beginnen met inventariseren welke systemen er zijn, welke opties daarop zitten en wat de kosten zijn. Welke eisen aan dat systeem minimaal moeten zitten, besluit je met een VvE vergadering evenals het maximale budget wat jullie ervoor over hebben. Vervolgens kun je gaan afstrepen en offertes aanvragen.
Ik waardeer je inbreng, maar het is zeker niet zo dat e.e.a. als kip zonder kop gebeurt. Zoals aangegeven zijn we nog volledig in de verkenningsfase. Dit topic is er juist op gericht om deze te ondersteunen. We zoeken naar ervaringen van mensen en proberen allereerst te onderzoeken wat überhaupt de verschillen zijn in systemen. In feite is dat niet ingewikkeld voor zover ik er nu tegenaan kijk: alle genoemde merken zijn tot de functionaliteit in staat die we nu ook hebben, plus eventueel meer: en dat 'meer' is o.a. videobellen en domotica. Ik hoor graag de details in dezen waar ik op moet letten.
Sissors schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 14:17:
Wij hebben een video intercom, en die gaat dit jaar geupgrade worden. Niks speciaals voor interactie met domotica. Iedereen krijgt mogelijkheid om gratis standaard toestel te krijgen, voor paar tientjes meer een handsfree toestel (dus niet met een hoorn erop, vraag me niet waarom dat meer moet kosten, maar die neem ik), of eentje die naar je mobiel kan streamen, voor een paar honderd Euro extra. Misschien leuk voor iemand die echt slecht ter been is, maar dat vind ik veel te duur voor wat imo een gimmick is.
Interessant, kun je wat meer vertellen hoe dat streamen naar je mobiel technisch gezien in zijn werk gaat, en welk merk dit is?

Bedankt voor jullie input! We zijn ons als VvE uiteraard nog aan het oriënteren, dus alles is nog mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

TimoDimo schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 14:21:
Ik waardeer je inbreng, maar het is zeker niet zo dat e.e.a. als kip zonder kop gebeurt. Zoals aangegeven zijn we nog volledig in de verkenningsfase. Dit topic is er juist op gericht om deze te ondersteunen. We zoeken naar ervaringen van mensen en proberen allereerst te onderzoeken wat überhaupt de verschillen zijn in systemen. In feite is dat niet ingewikkeld voor zover ik er nu tegenaan kijk: alle genoemde merken zijn tot de functionaliteit in staat die we nu ook hebben, plus eventueel meer: en dat 'meer' is o.a. videobellen en domotica. Ik hoor graag de details in dezen waar ik op moet letten.
Ah, ik kreeg de indruk dat jullie al wat verder waren dan een verkennende fase. Dan ga ik even meelezen in dit topic, want ben ik wel even benieuwd naar wat er zoal uitkomt, wellicht kan ik dat gebruiken om het in een volgende VvE-vergadering te gooien bij het appartementencomplex waar ik woon. Ik ben namelijk ook geinteresseerd in (in elk geval) een videobellen intercom. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Oké, wat mij betreft helemaal geen punt, zolang we het maar weten en we transparant zijn als er commerciële bedoelingen zijn. We zijn hier in de eerste plaats om ideeën en ervaringen te delen.

EDIT: Commerciële posts voor het promoten van een systeem genaamd "2Voice" van iemand die bij een importeur genaamd "Elbo Technology" werkt of een leverancier gerelateerd daaraan en reacties daarop zijn blijkbaar verwijderd door iemand. Ik zou het op prijs stellen als verwijderingen door de moderators voortaan vermeld worden.

Een 2-draads video-intercom klinkt precies als iets wat wij nodig hebben. Onze intercom is meen ik vierdraads (spraak, deuropener en bel).

Jammer alleen van de beperkte keus in entreepanelen bij www.2voice.nl. Zouden bij ons niet passen (want het moet minder hoog, waarschijnlijk in landscapeformaat wegens ruimtegebrek). Site is verder vrij summier (jammer ook van de onleesbare letters in de plaatjes). Bovendien is het vrij ondoorgrondelijk hoe ik nu tegen dit bedrijf aan moet kijken. Ze zijn van Elbo Technology, een Nederlandse leverancier/importeur, maar ze verkopen gewoon Urmet-systemen die ze vermarkten als zijnde hun eigen merk 2voice?

[ Voor 38% gewijzigd door TimoDimo op 23-12-2018 17:19 . Reden: Terugkoppeling eerdere wijzigingen in dit topic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Ik zou voor een non-connected local-only versie gaan, al dan niet met de optie om de unit aan de bewoner-kant aan te passen/te koppelen aan een connected oplossing. En met connected bedoel ik internet, wireless, domotica, servers of andere ongein.

In theorie lijkt zo'n connected methode heel leuk, maar in de praktijk betekent dat altijd:

- Duurder
- Meer onderhoud
- Meer afhankelijkheden
- Meer complexiteit = meer storingen

Dus stel dat je voor een setup gaat waarbij je iets van een controller, buiten console en bewonerstoestel hebt zit je goed. Een 2-draads of 4-draads (als je de bel en opener kan multiplexen/digitaal besturen) systeem werkt dan prima en zal in elk geval lokaal altijd blijven werken zolang de hardware niet stuk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Uiteraard moet het systeem volledig offline kunnen werken. En zoals gezegd is het gebruik van een proprietary webservice/connected oplossing uit den boze.

Wat je eigenlijk wou willen is functionaliteit die gebruik maakt van open protocollen, bijvoorbeeld SIP, en waarbij je je eigen server kunt opgeven. Je deurintercom verandert dan gewoon in een SIP-client. Zou helemaal mooi zijn i.c.m. een provider als limesco.nl.

Dat prijzige uitbreidingskastje van 2Voice/Urmet (DS1083-085) is dus ongeschikt, want die maakt gebruik van Urmets SIP server.

Als ze bestaan houd ik me aanbevolen; vooralsnog zijn we echter nog hard op zoek. Desnoods een intercom met analoge telefoonaansluiting, dan kunnen we met SIP ATA's werken.
johnkeates schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 01:56:Dus stel dat je voor een setup gaat waarbij je iets van een controller, buiten console en bewonerstoestel hebt zit je goed.
Hoe anders? ;)
Gelukkig kunnen de systemen die ik heb gezien ook gewoon werken op de 'ouderwetse' manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Bushie schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 14:22:
[...]

Hier idem, 108 appartementen, 4 portieken. Aanleg nieuwe bekabeling etc. "onbetaalbaar". 80% was tegen in de VVE vergadering.
Ik zou eerst maar een een inventarisatie doen welke bewoners hier geld voor over hebben.
Wij hebben in ons complex (2008) met 18 app een videosysteem. Mijn ervaring is ook dat elke euro omgedraaid wordt en alles te duur is.
Bewoners vinden alles best, totdat ze per maand een paar euro meer moeten betalen, dan is het feest snel voorbij.

Vaak is de simpelste en goedkoopste oplossing afdoende. Investeren voor de toekomst is leuk, maar er zullen ook bewoners zijn die mogelijk binnen 2 jaar alweer gaan verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Daarom stel ik ook dat de extra functionaliteit met 'internet of things' zich alleen binnen de woning zou moeten bevinden. Kosten maken dan niet meer uit; een bewoner kan dan om het even welke geavanceerde en complexe functionaliteit aanschaffen voor binnenshuis en deze met het thuisnetwerk verbinden.

We zijn nog steeds op zoek trouwens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario52
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-05 21:25
Wij zitten hier met 2x 4 woningen op een 2 draad's systeem, huidige video systeem (Chinees) is naar 10 jaar bij meerdere woningen overleden, nu dus op zoek naar een voornamelijk goed en betrouwbaar nieuw video systeem.

Alle input is welkom :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dick99999
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-05 07:33
Zelfde hier, maar 8 woningen en een buitenpost. Ik lees veel over 2-draads. Er schijnen 2 systemen te zijn:
- een bus met maar 2 draden door het hele gebouw
- N*2 draden, waarbij de huis intercom maar 2 draden heeft, maar vanuit elk huis gaan er 2 draden naar de verdeler.

Dat het Chinese systeem 'maar' 10 jaar meegaat: ons Italiaanse systeem zou ook maar zo'n 12 jaar meegaan. Maar heeft nu na10 jaar al veel kuren. En de onderdelen zijn erg duur. Ik kijk dus juist naar een goedkoper systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mario52
Ons systeem blijkt toch nog goed te werken, een nieuwe onder buurman had zijn intercom wat ruw (ligt uitgedrukt) verwijderd vanwege schilderwerk waardoor er wat draden losgetrokken waren van zijn unit plus en een draad naar onze woning kapot getrokken, op eigen initiatief heeft hij deze draden weer aangesloten wat blijkbaar verkeerd was, een monteur heeft uiteindelijk alles weer goed aangesloten en ook mijn draad hersteld waardoor alles weer top werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:28
Mario52 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 21:58:
Wij zitten hier met 2x 4 woningen op een 2 draad's systeem, huidige video systeem (Chinees) is naar 10 jaar bij meerdere woningen overleden, nu dus op zoek naar een voornamelijk goed en betrouwbaar nieuw video systeem.

Alle input is welkom :)
Ik heb voor onze VvE een rondje intercoms gedaan. Nu een oud comelit systeem. Toestellen zijn eigenlijk op en versleten. Plus elke reparatie kost 100-en euro's. Uiteindelijk is nu de vraag of de bekabeling goed genoeg is. Want dat is altijd uitgesloten van de garantie na vernieuwing van het systeem.

Voorstel nu was om een nieuw comelit systeem te laten plaatsen. Met alleen audio, de toevoeging van video maakt het relatief duur met een aantal portieken met klein aantal woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick99999
.NCK schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 22:18:
[...]

Ik heb voor onze VvE een rondje intercoms gedaan. Nu een oud comelit systeem. Toestellen zijn eigenlijk op en versleten. Plus elke reparatie kost 100-en euro's. Uiteindelijk is nu de vraag of de bekabeling goed genoeg is. Want dat is altijd uitgesloten van de garantie na vernieuwing van het systeem.

Voorstel nu was om een nieuw comelit systeem te laten plaatsen. Met alleen audio, de toevoeging van video maakt het relatief duur met een aantal portieken met klein aantal woningen.
Die reparatiekosten bij zo'n merk als Comelit zijn inderdaad erg hoog. Hoofdoorzaak is m.i. dat alles geïntegreerd is (bijvoorbeeld 1 apparaat met camera, deuropener, audio en bellen). Als er iets in die geïntegreerde unit kapot is, ben je verplicht om bij een duur merk zo'n dure 'camera+' unit te kopen. Een goedkoop merk is vaak ook geïntegreerd, maar de unit is acceptabel qua prijs.
Een reparatie (vervanging) hier van de 'camera+' was ca. €1450 incl BTW + montage kosten. Bij een goedkoop merk is dat ca. €200-400 + montage denk ik.

Hamvragen zijn inderdaad de geschiktheid van de bedrading en zouden die goedkope merken echt zoveel slechter zijn? En is er onderhoud in Nederland te krijgen?
Heeft iemand ervaring met dit '2-Draht BUS-Türstellen' systeem? http://www.sprechanlagen..../2-Draht-BUS-Tuerstellen/

[ Voor 5% gewijzigd door Dick99999 op 17-10-2020 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario52
Wij hebben deze binnen unit,
https://www.avitec24.de/d...-bildspeicher_100154_1151

Met dit 4x bel paneel,
http://www.leedan.com/DMR...partment-Lobby-Panel.html

Zolang de buurman zijn unit er niet afrukt............;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick99999
Hoe wist je dat die op elkaar kunnen worden aangesloten. Elektrisch, 2-draads, ja, begrijp ik. Maar protocol blijkbaar ook hetzelfde? Waar kan ik daar meer over lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario52
Was als een set (2x) gekocht bij Intercomdiscounter.nl, maar zij verkopen deze set niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opa17
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 30-04 16:05
Wij staan ook voor vernieuwing van het intercomsysteem. Tot nu toe aanbiedingen van Golmar, waar ik 2x slechte ervaringen mee heb, dat kwam volgens de nieuwe aanbieder doordat de installatie slecht was aangelegd en BTCINO. Als ik op internet speur dan vind ik tientallen aanbieders en behoorlijke prijsverschillen.
Zijn er echt goede en echt slechte merken? Over kwaliteit vind ik vrijwel niets. Blijkt dat ook het Chinese product in dit forum genoemd achteraf ok was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opa17
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 30-04 16:05
Ook wij zijn van plan om het intercomsysteem van Golmar na 10 jaar te vervangen. Heeft altijd slecht gefunctioneerd:
Slecht beeld en aantal malen storing met openen van deur, hiervoor al 2x toestel vervangen á ruim € 500.
Twee gebouwen met elk 11 aaansluitingen.
Reparatie van het vlgs aanbieder in orde maken van het slecht geinstalleerde systeem kost ruim €3.000 ex.
Nieuw Golmar ruim € 16.000 ex.
Een offerte van Btcino € 9.600incl. Uitbreiding van de audio/video basis met GSM kost per aansluiting nog eens €380
Wij zijn duidelijk ontevreden over Golmar, een merk dat wel overal in nieuwbouw wordt geinstalleerd.
De prijzen zijn niet mis en over de kwaliteit is moeilijk iets te vinden. Heeft iemand ervaring met Btcino?
Speciaal wat betreft audio/video en GSM uitbreiding via Wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick99999
Wij hebben vervanging ook weer opgepakt. Eerste offertes binnen voor een 10-woning systeem, compleet met camera, deuropener interface, installatie op huidige 2 draadskabel. Kost ca. €4000- 5000. Zit duidelijk verschil in prijs bij aanbieders.

Voor die prijs vind ik dat de monitor/videofoon een HD resolutie moet hebben. Eerste aanbiedingen zijn echter 4,3 inch, resolutie 480x270 Dat is minder dan van de eerste iPhone 2G uit 2007 (ca 480x320).
Verder vraagt men veel te veel voor een WiFi optie ca., €200 per toestel!

Zelfde verhaal voor de achterhaalde camera; winde angle! (van wel 90 graden, met tekening waarop het 160-170 graden lijkt), camera resolutie 500x582

Zouden die lage resoluties soms met de capaciteit van het 2-draadssysteem te maken hebben? De IP cam van Comelit heeft wel een HD camera (geen full HD).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick99999
We hebben eindelijk gekozen. Kosten ca. 4600 voor 10 woningen + 1 deurpost + installatie. Maakt gebruik van de bestaande 2-draads verbinding.

Wat mij opviel tijdens het uitzoeken is dat resoluties van het beeldscherm en de camera moeilijk te achterhalen zijn bij de merken als BTicino en Comelit. Uiteindelijk heb ik een verticale resolutie gevonden in 'TV lines'. Een waarde van 330 lines vind ik bij huidige stand van zaken laag t.o.v. minder grote merken die wel resoluties opgeven dicht tegen HD aan en ook t.o.v.oudere smatphones. De Wifi mogelijkheid wordt nog uitgezocht. Vraag is of ze nu wel of geen werkend internet nodig hebben om thuis een beller te woord te staan via een smartphone

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimoDimo
Wij hebben in het appartement inmiddels een Comelit-systeem in gebruik genomen.

Het werkt, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Het doet behoorlijk ouderwets aan qua werking:
  • Je hoort een krassend geluid als de audioverbinding opengaat. Je weet wel, zoals bij een oude walkie-talkie. Je hoort het zelfs als je aanbelt bij het ding-dong-signaal van de buitenunit. :F
  • Slechte geluidskwaliteit. De bitrate zal heel laag zijn.
  • Een videobinnenpost heb ik niet genomen, maar ik hoor van de buren dat het ook niet om over naar huis te schrijven is. De CCD van de buitenunit is "540TVL". Geen idee wat dat precies betekent (ik denk 540 horizontale resolutie). De displayresolutie van de binnenunit LCD zelf is echter maar liefst 480x272. :'(
  • Er zit een LED-lampje in de buitenpost, maar die is vrij nutteloos dus als het donker is zie je niet veel (terwijl dat juist belangrijker is).
  • Alle instellingen gaan met DIP-switches. Niet dat dat echt slecht is, maar het aantal instellingen wordt zo wel snel gelimiteerd, wat inboet op flexibiliteit.
  • Je kunt maar met één binnentoestel tegelijk met de buitenpost praten. Het is dan wel een bus-systeem, maar wat betreft simultaan communiceren over de bus is het hopeloos. Dat ligt ook aan de hardware die de audioverwerking doet volgens mij.
Het gevolg van dat laatste is ook is dat als de postbode tegelijk aanbelt bij meerdere adressen om zijn pakjes af te leveren dat je niet kunt communiceren met buiten als je niet de laatste bent die is gebeld. De bus is immers al bezet omdat er wordt aangebeld bij een andere bel. Zijn de andere buren niet thuis en jij wel dan moet je wachten op een soort time-out van die buren (ik ben er nog niet helemaal uit hoe het werkt). Ik heb al een aantal keer een pakketje gemist daardoor. Dit werkt echt bijzonder slecht. :-(

Nu zijn deze systemen natuurlijk ook bedoeld om vele jaren, misschien wel decennia, ondersteund te blijven. Dit is vast de reden dat intercomsystemen een beetje achterhaald zijn en achter de feiten aanlopen wat techniek betreft.

Voor wie het interesseert: de intercom is van van het systeemtype "Building Kit", dus met cameramodule 4681 als buitenunit. Het is een tweedraads systeem, dus de oude bekabeling is ervoor gebruikt. Comelit heeft wel zes verschillende tweedraads systeemtypes (zie het 2-wire-SystemsManual_EN.pdf document; ga vooral niet lopen zoeken op de website want die is zo ongeorganiseerd dat je de weg volledig kwijtraakt).

Ik heb getracht een beetje te begrijpen hoe het tweedraads productaanbod in elkaar zit. Het komt erop neer dat het per systeem verschilt hoe je voeding is aangesloten. Heeft je buitenunit een eigen voeding (en per x aantal binnenunits ook een eigen voeding) dan kun je veel meer binnen- en buitenunits aansluiten. Verder werkt het tweedraads systeem altijd volgens het SimpleBus1 of SimpleBus2 principe. Op SimpleBus1 kun je meer units aansluiten vanwege die extra voeding. Systeemvarianten met video kunnen echter ook een mix zijn van SB1 en SB2. De videobinnenunits zijn namelijk altijd SB2. Volg je het nog?

Wat domotica betreft... Ik heb de handsfree binnenunit gekozen. Je kon ook de Wi-Fi-variant nemen waarvoor je €500 extra moest aftikken. 8)7 Van domoticaintegratie is natuurlijk nog helemaal geen sprake, bij geen enkele unit. Mogelijk dat een techneut ergens op de wereld het signaal wilt reverse-engineeren. Het merk Comelit is wel populair over de hele wereld, dus ook al is het systeem zo gesloten als wat, misschien dat iemand er wel werk van wil maken. Maar misschien is dat veel te lastig voor wat het oplevert. Ik droom wel even verder. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick99999
Inderdaad klinkt het als en lijkt het een ouderwets systeem, maar wordt blijkbaar nog veel verkocht. Ik ben benieuwd of 2-draads ethernet deze markt gaat wakkerschudden. Wat betreft het hacken/aansluiten op domotica heb ik 1 artikel gevonden maar dat ging over een Frans systeem. Misschien dat ik nog wat te melden heb als ons systeem geïnstalleerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Dick99999 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:22:
Inderdaad klinkt het als en lijkt het een ouderwets systeem, maar wordt blijkbaar nog veel verkocht. Ik ben benieuwd of 2-draads ethernet deze markt gaat wakkerschudden. Wat betreft het hacken/aansluiten op domotica heb ik 1 artikel gevonden maar dat ging over een Frans systeem. Misschien dat ik nog wat te melden heb als ons systeem geïnstalleerd is.
We hebben eerst ook goed gekeken of er een systeem bestaat dat op een eigen systeem is aan te sluiten. Je hebt trouwens ook een "consumenten-aftermarket-oplossing", Nello, maar dat werkt nagenoeg alleen maar met analoge systemen. Het is grappig, als je je op hun website je eigen (Comelit 6750W) binnentoestel invoert herkent hij hem wel, en geeft hij zelfs aan dat er spoedig support komt. Maar dit is al meer dan een jaar zo, en vul je je e-mailadres in om bericht te krijgen zodra het klaar is dan krijg je een 404 melding. |:( Niet echt betrouwbaar dus dat Nello. Bovendien is het nog maar de vraag hoe open dat systeem dan is.

Een systeem dat wel aardig open is is Doorbird: https://www.doorbird.com/en/comparison. Het werkt met SIP en KNX volgens die pagina, en nog een hele hoop andere technologieën.

Het is bovendien moderner: HD-camera, gebaseerd op IP, en RVS buitenpost. We konden het helaas niet nemen omdat de hoogte van alle buitenunits die ze aanbieden te hoog is. We hebben niet veel ruimte in de hoogte op het bellenpaneel. Gemiste kans van Doorbird. Die van Comelit (Ikall) zijn mooi klein 10x10 cm. Je had wel maatwerk kunnen krijgen maar dat was ook nog te hoog geweest (we moesten liggend/landscape oriëntatie hebben; geen staand/portrait).

Ze noemen op die pagina ook hun concurrent 2N die inderdaad ook een heel open systeem levert. Het probleem daarmee was geloof ik dat we geen installateur konden vinden die dat wilde installeren, of het was moeilijk te leveren.
Dick99999 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 16:15:
We hebben eindelijk gekozen. Kosten ca. 4600 voor 10 woningen + 1 deurpost + installatie. Maakt gebruik van de bestaande 2-draads verbinding.
Ons systeem van Comelit was trouwens iets van € 26 000, voor zes portieken met elk zes appartementen. Dit was inclusief het vervangen van alle zes de bellenpanelen en dus zes buitenposten, met nieuwe brievenbuskleppen. Het was inclusief de meest standaard binnenunit (2738W). Als eigenaar kon je de andere toestellen, waaronder de video-opties, kiezen tegen meerprijs.
Wat mij opviel tijdens het uitzoeken is dat resoluties van het beeldscherm en de camera moeilijk te achterhalen zijn bij de merken als BTicino en Comelit. Uiteindelijk heb ik een verticale resolutie gevonden in 'TV lines'. Een waarde van 330 lines vind ik bij huidige stand van zaken laag t.o.v. minder grote merken die wel resoluties opgeven dicht tegen HD aan en ook t.o.v.oudere smatphones. De Wifi mogelijkheid wordt nog uitgezocht. Vraag is of ze nu wel of geen werkend internet nodig hebben om thuis een beller te woord te staan via een smartphone
Dat het in TVL gegeven wordt is weer een indicatie dat deze markt gewoon wat achterloopt op de gemiddelde elektronica.

Ik vermoed dat al die systemen met een centrale server van de fabrikant werken. Als de binnenunit zelf een server is blijft het inderdaad lokaal en zou het niet moeilijk zijn om dat gebruiksvriendelijk te laten werken. Echter, om het ook via internet te laten werken zonder server van de fabrikant vereist het uiteraard dat die binnenunit-server op het publieke internet zit. En dat is "moeilijk" want dan krijg je te maken met NAT en firewalls e.d. en je moet omgaan met zaken zoals variabele IP-adressen, dus doen ze dat niet. Om het simpel te houden houdt men het dan op het interne netwerk ook maar bij de fabrikant-server.

Houd ons op de hoogte van wat jullie kiezen en de ervaringen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick99999
TimoDimo schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:23:
[...]

Ik vermoed dat al die systemen met een centrale server van de fabrikant werken. Als de binnenunit zelf een server is blijft het inderdaad lokaal en zou het niet moeilijk zijn om dat gebruiksvriendelijk te laten werken. Echter, om het ook via internet te laten werken zonder server van de fabrikant vereist het uiteraard dat die binnenunit-server op het publieke internet zit. En dat is "moeilijk" want dan krijg je te maken met NAT en firewalls e.d. en je moet omgaan met zaken zoals variabele IP-adressen, dus doen ze dat niet. Om het simpel te houden houdt men het dan op het interne netwerk ook maar bij de fabrikant-server.

Houd ons op de hoogte van wat jullie kiezen en de ervaringen! :)
Via Internet via een server van de fabrikant werken: ik hoop van niet! Ook daarover is weinig te vinden en leveranciers geven verschillende informatie. Zelfs kreeg ik verschillende info over alleen met lokale WiFi gebruik. Binnenkort kan ik dat testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick99999
Helaas, het lijkt erop dat bij mijn BTicino classe X100, alle video van die videofoon naar mijn smartphone via een server loopt. Ook als mijn iPhone met mijn eigen WiFi is verbonden, waarmee ook de videofoon is verbonden.

Ik zie geen directe stroom IP pakketten van de X100 naar de iPhone. Sterker nog: als mijn smartphone geen internet connectie heeft (niet via WiFi en niet via 4G), maar wel verbinding heeft met mijn WiFi, doet de App het helemaal niet! In de App staat dan 'disconnected'. Normaal staat er 'Connected to the Cloud.'.
De videofoon werkt dan gelukkig wel, maar die is met een draad verbonden naar de camera bij de deur.

Lijkt mij gewoon een privacy issue, IP adres is in de UK. Maar nog slechter: als ik in de tuin bezig ben dacht ik vanaf nu een aanbeller op mijn iPhone te kunnen ontvangen. Maar WiFi en 3G is daar erg slecht, dus werkt het gewoon niet in die situatie.

[ Voor 3% gewijzigd door Dick99999 op 16-04-2021 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_weger
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 05-05 19:35
Dick99999 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:37:
Helaas, het lijkt erop dat bij mijn BTicino classe X100, alle video van die videofoon naar mijn smartphone via een server loopt. Ook als mijn iPhone met mijn eigen WiFi is verbonden, waarmee ook de videofoon is verbonden.

Ik zie geen directe stroom IP pakketten van de X100 naar de iPhone. Sterker nog: als mijn smartphone geen internet connectie heeft (niet via WiFi en niet via 4G), maar wel verbinding heeft met mijn WiFi, doet de App het helemaal niet! In de App staat dan 'disconnected'. Normaal staat er 'Connected to the Cloud.'.
De videofoon werkt dan gelukkig wel, maar die is met een draad verbonden naar de camera bij de deur.

Lijkt mij gewoon een privacy issue, IP adres is in de UK. Maar nog slechter: als ik in de tuin bezig ben dacht ik vanaf nu een aanbeller op mijn iPhone te kunnen ontvangen. Maar WiFi en 3G is daar erg slecht, dus werkt het gewoon niet in die situatie.
Hi Dick99999, Ik ben namens mijn VvE ook een op zoek naar een nieuw intercom systeem wij hebben 36 woningen en 1 buitenpost. Hoe beval het BTicino systeem na enkele jaren gebruik kun je daar iets over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick99999
De Bticino model 100 bevalt gewoon goed en is betrouwbaar. Tot nu toe geen issue mee gehad.
Toch enkele aandachtspunten:

- Het scherm is aan de kleine kant voor ouderen. De 300 zou vermoedelijk iets beter zijn.

- de wifi werkt goed maar soms moet je onverwacht opnieuw een wachtwoord intikken, dan is de bezorger al lang weg.

- toch zou ik bij iedereen voor wifi kiezen voor in de toekomst en lange duur dat het mee moet gaan. Een bedlegerige eigenaar kan nu gewoon de deur openen

- ik krijg geen helaas informatie los hoe veilig remote draadloos openen is, eigenlijk een showstopper voor remote openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_weger
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 05-05 19:35
Bedankt voor de snelle reactie @Dick99999 hier heb ik wat aan.
- Het scherm is aan de kleine kant voor ouderen. De 300 zou vermoedelijk iets beter zijn.

- toch zou ik bij iedereen voor wifi kiezen voor in de toekomst en lange duur dat het mee moet gaan. Een bedlegerige eigenaar kan nu gewoon de deur openen
Vooral bovenstaande punten daar denk je niet zo snel aan. Hiermee heb ik een goed argument om de bewoners te vragen wat meer geld uit te geven voor meer gebruikers gemak.
Bij ons wonen namelijk redelijk veel oudere bewoners.

Gr. Ed
Pagina: 1