Windows update heeft al mij computers buiten werking gesteld

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinno97
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-08 20:19
Hallo medetweakers,

Als Linux-fanaat heb ik mijn windows systemen al een tijdje niet meer opgestart, maar nadat ik ze afgelopen zondag toevallig beide had gebruikt werden ze ook automatisch geüpdatet. Hierna waren ze beide niet meer te gebruiken.
Mijn desktop crasht bij het opstarten met een page fault error (blue screen dus) en mijn laptop bleef hangen bij "een ogenblik geduld" (vlak voor het inlogscherm).
Beide hebben geen herstelpunten (meer?) en de update terugdraaien werkt niet. Ook bleven beide problemen gebeuren in veilige modus.

Heeft iemand een dergelijk probleem ondervonden met recente Windows updates? Zo ja, heb je dit kunnen oplossen en hoe dan precies?

Mijn laptop heb ik inmiddels opnieuw geïnstalleerd omdat deze toch nog vrij recent opgeschoond was en windows alle partities vergrendeld had waardoor ik mijn dual-booted dus ook niet kon gebruiken.
Mijn desktop wil ik liever niet resetten, gezien deze zo'n 8 jaar aan verzamelde programma's bevat.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Wel zo handig om dan de windowsversie te benoemen, en of er evt in die 8 jaar hardware veranderingen geweest zijn.

Ik heb mijn PC opgestart, en zag nl. niet dat er iets mis was gegaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Het handige aan blauwe schermen is dat er eigenlijk altijd wel een foutcode (naam EN nummer) genoemd wordt waar je op kunt Googlen.
Overigens kun je die codes (en dan vooral het nummer) ook op fora gebruiken ;)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:55

SpamLame

niks

vinno97 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 12:49:
Mijn desktop wil ik liever niet resetten, gezien deze zo'n 8 jaar aan verzamelde programma's bevat.
Heb je geboot met een live CD om te kijken of de partities/filesystemen nog wel te benaderen zijn?
Indien je de bestanden nog kan benaderen kan je (op een andere HDD/SSD) je OS(sen) opnieuw inrichten en dan terugkopieren.
Indien je niet meer de installers hebt kan je mogelijk wel de programma's overzetten, maar op zijn minst de programma namen en versies achterhalen om ze opnieuw te downloaden (hopelijk).

Tevens lees ik gelijk dat je acht jaar programma's verzameld hebt, deze liever niet kwijt wilt EN geen afdoende backup hebt van deze programma's.
Indien mijn aanname correct is, ga dat gauw (afdoende backup) even regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinno97
Beide systemen draaien op Windows 10 en mijn desktop is in de tussentijd praktisch volledig vernieuwd. 1-voor-1 zijn de videokaart geüpgrade, toen het RAM, toen de harde schrijf naar een SSD, daarna het moederbord met CPU en daarna weer de videokaart.
De huidige specs zijn:
CPU: i7-3770K
Moederbord: kijk ik onmiddelijk zodra ik thuis ben
RAM: 2x4GB 1066Mhz KTD-XPS730A/4G (Ik heb ook al een ander setje van 8GB en eentje 4GB setje Kingston HyperX KHX1600C8D3K2/4GX geprobeerd)
GPU: GTX680 Nvidia Reference

De specifieke bluescreen error is "PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA", wat mij in dit geval niet veel verder helpt. Ik heb al andere setjes RAM geprobeerd en het werkte voorheen wel gewoon.

Ik kan mijn harde schijf gewoon benaderen met een Linux Live USB, dus alle gegevens staan nog gewoon waar ze horen te staan. Verder Ik heb al mijn documenten, en persoonlijke betanden natuurlijk gewoon gebackupped, maar is geen exacte kopie van mijn volledige systeem. Het is ook niet kritiek als ik mijn programma's kwijtraak, enkel vervelend. Misschien een idee om toch eens te investeren in een harde schijf die groot genoeg is voor een volledige kopie. (Ik kwam er trouwens achter dat ik mijn desktop bijna niet meer heb aangeraakt sinds mijn laatste backup :*))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

vinno97 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 13:31:
Beide systemen draaien op Windows 10 en mijn desktop is in de tussentijd praktisch volledig vernieuwd. 1-voor-1 zijn de videokaart geüpgrade, toen het RAM, toen de harde schrijf naar een SSD, daarna het moederbord met CPU en daarna weer de videokaart.
De huidige specs zijn:
CPU: i7-3770K
Moederbord: kijk ik onmiddelijk zodra ik thuis ben
RAM: 2x4GB 1066Mhz KTD-XPS730A/4G (Ik heb ook al een ander setje van 8GB en eentje 4GB setje Kingston HyperX KHX1600C8D3K2/4GX geprobeerd)
GPU: GTX680 Nvidia Reference

De specifieke bluescreen error is "PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA", wat mij in dit geval niet veel verder helpt. Ik heb al andere setjes RAM geprobeerd en het werkte voorheen wel gewoon.

Ik kan mijn harde schijf gewoon benaderen met een Linux Live USB, dus alle gegevens staan nog gewoon waar ze horen te staan. Verder Ik heb al mijn documenten, en persoonlijke betanden natuurlijk gewoon gebackupped, maar is geen exacte kopie van mijn volledige systeem. Het is ook niet kritiek als ik mijn programma's kwijtraak, enkel vervelend. Misschien een idee om toch eens te investeren in een harde schijf die groot genoeg is voor een volledige kopie. (Ik kwam er trouwens achter dat ik mijn desktop bijna niet meer heb aangeraakt sinds mijn laatste backup :*))
Als je je hele systeem hebt aangepast, incl mobo etc waarbij je nooit je windows hebt herstart dan verbaast het me niet dat je blauwe schermen krijgt. Je installatie heeft heel wat hardware specifieke drivers en instellingen die nu niet meer passen bij je platform dus dat gaat fout.

Je kan proberen of hij er met meerdere herstarts doorheen komt, want telkens kan windows wel wat aanpassen. Anders in recovery modus, een 'reset my PC' proberen waarbij er een lean herinstallatie gedaan wordt met behoud van 'wat' (zeker niet alles/betrouwbaar) software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

superduper schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 14:13:
[...]
Als je je hele systeem hebt aangepast, incl mobo etc waarbij je nooit je windows hebt herstart dan verbaast het me niet dat je blauwe schermen krijgt. Je installatie heeft heel wat hardware specifieke drivers en instellingen die nu niet meer passen bij je platform dus dat gaat fout...
Denk je dat TS acht jaar geleden al de beschikking had over windows 10?
vinno97 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 13:31:
...De specifieke bluescreen error is "PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA", wat mij in dit geval niet veel verder helpt...
Daar heb je memory dumps voor. Om in Linux termen te blijven: da's een soort van log file waar ongetwijfeld in staat welke driverkernel object dit veroorzaakt.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinno97
Ik ben bekend met memory dumps, maar ik zou niet weten hoe ik deze zou moeten verzamelen of analyseren.
Verder weet ik ook niet hoe ik het probleem dan zou oplossen als ik weet door welk deel van de kernel het veroorzaakt wordt. Het is niet alsof je (zoals bij Linux) hier zomaar een deel van kunt uitschakelen. Ik denk ook niet dat het door een driver komt, gezien het dan zou moeten werken in veilige modus (toch?).
Pagina: 1