Binnenkort wordt mijn nieuwbouwwoning opgeleverd. Hierbij wil ik op zolder achteraf een dakraam laten plaatsen. Nu sta ik voor de keuze om of een uitzettuimelvenster of gewoon een tuimelvenster te kiezen. Heeft een van jullie tips waarom je voor welke zou kiezen? Ik neig nu naar een uitzettuimelvenster omdat je dan volgens mij het meeste ruimte over houdt als je deze open zet.
Lijkt me ook de praktischere keuze in verband met later toevoegen van bijvoorbeeld een hor. Dat is vaak knap lastig met een gewoon tuimelvenster.RvH photo schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 12:18:
Binnenkort wordt mijn nieuwbouwwoning opgeleverd. Hierbij wil ik op zolder achteraf een dakraam laten plaatsen. Nu sta ik voor de keuze om of een uitzettuimelvenster of gewoon een tuimelvenster te kiezen. Heeft een van jullie tips waarom je voor welke zou kiezen? Ik neig nu naar een uitzettuimelvenster omdat je dan volgens mij het meeste ruimte over houdt als je deze open zet.
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
Wij hebben gewone tuimelvensters in onze woning en het zal niet de eerste keer zijn dat ik m'n kop stoot tegen het deel dat omlaag komt of dat de deur van de zolderkamer er tegenaan knalt wanneer het raam open is.
Wanneer ze vervangen moeten worden ga ik ook voor het uitzet model.
Wanneer ze vervangen moeten worden ga ik ook voor het uitzet model.
Ik onderschrijf het hoofdstootgevaar, maar een niet te missen voordeel van een gewoon tuimelvenster is dat je het veel makkelijker kan schoonmaken. Een uitzettuimelvenster kom je haast niet bij, een gewoon tuimelvenster kiep je een halve slag en je maakt het zonder probleem schoon.
... en gaat over tot de orde van de dag
Van de site van Velux over uitzettuimelvensters:
Om de buitenruit schoon te maken, opent u het raam en roteert u het 180 graden om zijn as. U zet het raam vast in de onderkant van het zijprofiel met een vergrendelingsschuif. U kunt het luchtfilter verwijderen en het schoonmaken met gebruikelijke huishoudelijke schoonmaakproducten. Roteer het raam, zet het vast in de schoonmaakstand en verwijder vervolgens het filter uit de filterrails.
Link
Om de buitenruit schoon te maken, opent u het raam en roteert u het 180 graden om zijn as. U zet het raam vast in de onderkant van het zijprofiel met een vergrendelingsschuif. U kunt het luchtfilter verwijderen en het schoonmaken met gebruikelijke huishoudelijke schoonmaakproducten. Roteer het raam, zet het vast in de schoonmaakstand en verwijder vervolgens het filter uit de filterrails.
Link
[ Voor 8% gewijzigd door masaman op 12-06-2018 15:38 ]
Hangt ook van de locatie van je raam af denk ik. Herken zelf bij mij op zolder het hoofdstootgevaar helemaal niet om eerlijk te zijn.
[ Voor 1% gewijzigd door jip_86 op 12-06-2018 17:00 . Reden: herkende het niet ]
TS zegt dat hij een nieuwbouw hut heeft dus dat dak zal ruim voldoende dikte hebben om een hor aan te brengen waarbij het raam een heel stuk open kan staan. Heb ik hier ook.Felyrion schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 12:23:
[...]
Lijkt me ook de praktischere keuze in verband met later toevoegen van bijvoorbeeld een hor. Dat is vaak knap lastig met een gewoon tuimelvenster.
Dit, als het raam op een fatsoenlijke hoogte is geplaatst heb je geen last van hoofdstoten. Ik heb er hier geen last van tenzij ik het raam zo kantel dat hij buiten naar boven wijst wat een onlogische stand is. Als het dan regent loopt het zo naar binnen. Zolang je er onder kan staan in horizontale stand lijkt me dat geen enkel probleem.jip_86 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 16:27:
Hangt ook van de locatie van je raam af denk ik. Herken zelf bij mij op zolder het hoofdstootgevaar helemaal om eerlijk te zijn.
Goed punt! Ik hou het dus gewoon bij een uitzettuimelvenster. Schoonmaken is geen probleem aangezien je ze 180 graden kan laten draaien.Felyrion schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 12:23:
[...]
Lijkt me ook de praktischere keuze in verband met later toevoegen van bijvoorbeeld een hor. Dat is vaak knap lastig met een gewoon tuimelvenster.
Pagina: 1