Isoleren klein deel van het dak

Pagina: 1
Acties:

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-01 09:17
Ik moet het plafond uit een slaapkamer gaan slopen. Dit is van PVC gemaakt en dat schijnt levens gevaarlijk te zijn. Die gaat er dus uit en daar zetten we een gipsplaat tegenaan.

De slaapkamer zelf staat op de eerste verdieping, en een klein deel van het dak loopt door deze kamer (i.e. bij de raam kant loopt de kamer schuin af). Nu alles toch open staat denk ik dat ik daar isolatie materiaal wil plaatsen. Nu weet ik eigenlijk niet of het nut heeft. Het zal niet veel opleveren, want maar een klein beetje is geisoleerd, maar alles zit toch open, en ik wil het later niet weer open trekken.

Is het verstandig? moet ik nog rekening houden met zaken (ik denk dat er damp remmende folie moet zitten, dan isolatie materiaal, dan afsluiten met alu tape)

Alvast bedankt.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bij brand is PVC gevaarlijk (gassen).
Dat isoleren heeft zeker nut. Het isoleren van het slaapplafond heeft ook nut; zowel als geluidsisolatie, als thermische isolatie. Als het plafond toch open moet, is een steenwolmat zó aangebracht en redelijk goedkoop. In het schuine stuk zit de winst waarschijnlijk vooral in het verbeteren van het klimaat/comfort in de slaapkamer.
Voordat je het gips aanbrengt over het gehele plafond een dampremmende laag aanbrengen (die zit dus aan de (warme) binnenkant !)

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:31

lonkhuijzen

100% ADH

Dampremmende laag hangt toch af van de samenstelling van je dak? Als aan de buitenkant ook een dampremmende laag is sluit je je balken op waardoor er mogelijk hout kan gaan rotten? De balken moeten wel kunnen ademen.

Klimaatfolie zou geloof ik een oplossing zijn

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:38
Isoleren helpt altijd als het gaat om warmtetransport tegenhouden/energie besparen.

Bekijk de buitenschil van je huis als een vergiet. Bij slechte isolatie heb je veel gaatjes in het vergiet en lekt er veel warmte/water weg. Met elk gaatje wat je dicht maakt, gaat het weglekken iets minder snel.

Wel even jezelf verdiepen in de juiste opbouw van isolatie, folies en afwerking.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-01 08:39
Steenwol , dampremmende folie (naden goed aftapen met dampdichte tape .
Dan de gipsplaten .

Zoals hierboven al aangegeven kijk even hoe het dak is opgebouwd .
Of er al isolatie boven zit of aan de buitenkant .