Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 15:56
Hallo,

Er zijn genoeg sites te vinden die vacatures aanbieden, 90% van de tijd gaat het via recruiters of uitzendbureau's. Nu kun je zelf natuurlijk op zoek gaan, maar het is lastig zoeken als je niet de gehele markt kent (alleen grote namen bijvoorbeeld, maar een kleine werkgever die 'op de hoek' zit je totaal onbekend is).

Ik vind het tweakers elect 'programma' wat dat betreft een heel goed platform. Maar dat is in principe alleen voor (IT) technisch personeel. In plaats van dat je zelf naar vacatures zoekt hebben potentiële werkgevers een kaartenbak waar ze mensen met bepaalde kwalificaties uit kunnen halen en zo kunnen benaderen (althans, zo is mijn belevenis van dit systeem).

Eigenlijk wat recruiters ook doen, maar dan door linkedin af te struinen en mensen die mogelijk helemaal niet zitten te wachten op een andere baan of een aanbod krijgen die totaal niet aansluit bij je toekomstplannen.

Zijn er eigenlijk ook platformen voor andere sectoren die werken zoals het Tweakers Elect principe?

Als je nu een baan zoekt zijn er 2 mogelijkheden:
- Je meld je aan bij een uitzendbureau / recruiter / detacheerder
- Je gaat zelf op zoek naar een baan

Ik werk momenteel in een sector waar het lastig is om aan personeel te komen en werknemers de werkgevers voor het uitzoeken hebben (want veel vacatures). Voor werkgevers is het dus lastig om mensen te vinden, en de meeste kandidaten zijn al ergens aan het werk.
Op een gegeven moment gaat het toch kriebelen, maar zit je niet meteen te springen om op te stappen.

Ik zou het persoonlijk handig vinden mijn CV ergens te kunnen etaleren en dat werkgevers die zulke kwaliteiten zoeken mij makkelijker kunnen vinden. Of ik nou werkloos thuis zou zitten of prima op mijn plek.

Een plek als linkedin lijkt mij daar niet geschikt voor, ook gezien je huidige werkgever ook 'vriendjes' is en niet altijd vrolijk wordt van dat soort berichten.

Werkgevers zijn op hun beurt ook niet altijd even blij met detacheerders of recruiters omdat die hogere tarieven vragen dan iemand in eigen beheer. En nog even een 'bonus' willen voor het leveren van personeel.

Maar goed, TL;DR: Zijn er platformen zoals Tweakers Elect, maar dan ook voor andere sectoren?
Of dat nou is om in de kas aardbeien te plukken, kassadiensten te draaien bij een supermarkt. Of dat je ambities hebt om projectleider te worden bij een Gemeente of de nieuwe directeur van een internationaal bedrijf.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
BLACKfm schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 12:04:
Ik zou het persoonlijk handig vinden mijn CV ergens te kunnen etaleren en dat werkgevers die zulke kwaliteiten zoeken mij makkelijker kunnen vinden. Of ik nou werkloos thuis zou zitten of prima op mijn plek.
Die bestaan al lang. Dat heet een "job board" (https://www.monsterboard.nl/ bijvoorbeeld). Daarnaast; het is 'platform' en staat je post stijf van de fouten. Hou er rekening mee dat dat hier misschien weinig uitmaakt, maar dat dit in een CV echt heel slecht staat.

De reden dat zaken als Elect ontstaan is omdat een job-board voor iemand met een erg gewild profiel niet werkt. Als je dan op monsterboard je CV zet heb je die avond al en inbox vol mailtjes. Voor mensen in bijvoorbeeld de kassenbouw zijn er zaken als job-boards en werk.nl.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
Hydra schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 12:55:
[...]

Die bestaan al lang. Dat heet een "job board" (https://www.monsterboard.nl/ bijvoorbeeld).
Nou, voor 350 euro om een maandje te mogen zoeken (als werkgever), daar ga ik mijn potentiële werkgever niet mee vinden (want die gaan dat niet betalen, dat weet ik zeker). En ik zou het moeten uitproberen om te kijken hoeveel en in welke vorm ik aanbiedingen ontvang, maar als dat zo erg klinkt als je doet overkomen dan lijkt het mij geen serieus platvorm platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 17:23

Whuzz

Dodgeball!

BLACKfm schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 13:11:
[...]

Nou, voor 350 euro om een maandje te mogen zoeken (als werkgever), daar ga ik mijn potentiële werkgever niet mee vinden (want die gaan dat niet betalen, dat weet ik zeker). En ik zou het moeten uitproberen om te kijken hoeveel en in welke vorm ik aanbiedingen ontvang, maar als dat zo erg klinkt als je doet overkomen dan lijkt het mij geen serieus platvorm platform.
Een werkgever die geen 350 wil betalen om kandidaten te vinden :?
Wanneer een werkgever via een W&S bureau iemand vind, worden er fees van 7000 - 15000 EUR betaald... Dus 350 euro zal het probleem niet zijn.

En waaruit concludeer je dat Monsterboard niet serieus zou zijn? Wellicht dat het tegenwoordig niet meer super populair is, doordat er meer concurrentie is gekomen, maar een aantal jaar terug was Monstreboard dé vacuture-site bij uitstek.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:11
Whuzz schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 13:36:
[...]

Een werkgever die geen 350 wil betalen om kandidaten te vinden :?
Wanneer een werkgever via een W&S bureau iemand vind, worden er fees van 7000 - 15000 EUR betaald... Dus 350 euro zal het probleem niet zijn.

En waaruit concludeer je dat Monsterboard niet serieus zou zijn? Wellicht dat het tegenwoordig niet meer super populair is, doordat er meer concurrentie is gekomen, maar een aantal jaar terug was Monstreboard dé vacuture-site bij uitstek.
Dat is exact de crux: je wordt min of meer verplicht om dat soort bureaus zoveel geld te betalen omdat mensen niet meer weten dat ze gewoon naar de vacatures van een bedrijf kunnen komen kijken.

Die hele industrie - en hier vertel ik niets nieuws - voegt bar weinig toe en levert veel frustratie op. Feitelijk zouden we weer ouderwets direct bedrijven moeten benaderen voor vacatures. Of je nu werknemer of werkgever bent, recruiters zijn doorgaans irritant en opdringerig. Vacaturesites zijn op zich prima plekken om vraag en aanbod bij elkaar te brengen.. ook niet gratis, maar dan is de relatie tussen kosten en de baten tenminste helder.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 13:41:
Dat is exact de crux: je wordt min of meer verplicht om dat soort bureaus zoveel geld te betalen omdat mensen niet meer weten dat ze gewoon naar de vacatures van een bedrijf kunnen komen kijken.
Waar kan dat? Want op veel plaatsen zie je door de 'vacatures' van recruiters het bos niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 13:58:
[...]

Waar kan dat? Want op veel plaatsen zie je door de 'vacatures' van recruiters het bos niet meer.
De site van een potentiele werkgever? Kwestie van zoeken, maar schijnbaar lukt het velen. M'n vrouw had een paar dozijn sollicitanten in een week voor een functie in haar team zonder 1 recruiter. Gewoon vacature uitgezet door HR en genoeg mensen die op de site kwamen kijken. Moet je wel 'n beetje weten wat je zoekt.

Of je checkt mijn sig voor onze vacature :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:44
[...]

Wat denk jij dat Tweakers Elect kost voor een werkgever? Ik zal hier geen bedragen roepen, maar daar kom je met 350euro niet heel ver mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 14:03:
De site van een potentiele werkgever?
En hoe vind je die? Zoals eerder aangegeven zijn er een heleboel onbekende werkgevers die misschien wel hele leuke jobs hebben.
NiGeLaToR schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 14:03:

Of je checkt mijn sig voor onze vacature :+
Heb sigs uit staan maar zal eens kijken. ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Olaf van der Spek op 12-06-2018 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Olaf van der Spek nu zei ik dat zo bijdehand dus moest ik ook even checken hoe je nu vacatures buiten je eigen 'bubbel' kan vinden.
Google bijvoorbeeld naar vacature + IT + projectleider dan vind je vanaf pagina 2 ook daadwerkelijk bedrijven die je waarschijnlijk niet kent met zo'n vacature.

Ben met je eens: bedrijven vinden die je niet kent is lastig, dus het is ook een kwestie van zoeken in LinkedIn groepen, Google en toch de vacaturesites.. ondanks de bergen recruiters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Ik ben er ook tegengekomen die alles via recruiters deden, en dus niks op hun site hadden staan. En zelfs als ze wel op hun site hebben staan dat er eigenlijk nog hoop meer vacatures zijn die niet op de site staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Nou, voor 350 euro om een maandje te mogen zoeken (als werkgever), daar ga ik mijn potentiële werkgever niet mee vinden (want die gaan dat niet betalen, dat weet ik zeker).
Je hebt echt geen flauw idee wat recruitment kost :F
Sissors schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 14:12:
Ik ben er ook tegengekomen die alles via recruiters deden, en dus niks op hun site hadden staan. En zelfs als ze wel op hun site hebben staan dat er eigenlijk nog hoop meer vacatures zijn die niet op de site staan.
In de IT sector heeft het vaak niet heel veel zin vacatures online te zetten omdat de mensen die je echt wil hebben meestal niet die vacaturetekst gaan lezen. Als je een of andere persoon wil overhalen die morgen 10 nieuwe banen kan krijgen dan wil je dat vooral doen door 'iemand' die goed is in een sales pitch geven over je bedrijf. En deze mensen worden vaak ook extern ingehuurd.

Dit is compleet anders voor bedrijven waar ze gewoon een vacature online kunnen zetten waarop ze dan 10 relevante CVs automatisch binnenkrijgen. Andere markt.

[ Voor 56% gewijzigd door Hydra op 12-06-2018 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
jongetje schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 14:05:
[...]

Wat denk jij dat Tweakers Elect kost voor een werkgever? Ik zal hier geen bedragen roepen, maar daar kom je met 350euro niet heel ver mee...
Roep eens wel bedragen? Dat de FAQ daar er ook niks over zegt anders dan 2 vormen van betaling (per periode of per persoon). Dat gebrek aan transparantie stoort mij, wat natuurlijk weer reacties uitlokt als "Als je naar de prijs moet vragen dan kun je het waarschijnlijk toch niet betalen".
Hydra schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 14:15:
[...]

Je hebt echt geen flauw idee wat recruitment kost :F
Ik hoor vaak genoeg bedragen en uurtarieven voorbijkomen waarvan mijn oren gaan klapperen, daar verdienen dat soort recruiters/detacheerders hun geld mee.

Dat 350 euro relatief een schijntje is wil nog niet zeggen dat het geen drempel kan vormen.
Als de nood echt heel hoog is dan betaal je dat gewoon, maar het is ook een dure gok als blijkt dat het systeem totaal niet werkt. Met die gedachten is een gratis proefaccount van Tweakers Elect, zodat je het aanbod ook kunt bekijken, een slimme zet.
Whuzz schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 13:36:
[...]
De vacaturesite, dat komt op mij over als "ik zoek een baan, dus ik ga zoeken naar vacatures", maar mijn hele idee is hier juist andersom. Je hebt een baan, en je zoekt mensen die daar naar op zoek zijn.

Persoonlijk heb ik geen behoefte om elke avond al die vacatures af te zoeken, als een werkgever mij wilt hebben dan mag die daar wat moeite voor doen (zeker in een markt met schaarste), anders dan een hengeltje uitgooien (vacature) in een willekeurige vijver (waar 98% niet jouw doelgroep is) en wachten tot je beet hebt, terwijl je nu honger hebt.

Als ik op linkedin weer één of andere recruiter op mijn dak krijg dan weet ik dat een bedrijf daar goud geld voor moet betalen, terwijl ik liever heb dat dit bedrijf mij persoonlijk benaderd. Dan zie ik waarschijnlijk dat geld wat ze anders aan de recruiter moeten afdragen weer terug in mijn arbeidsvoorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
BLACKfm schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 14:45:
Als ik op linkedin weer één of andere recruiter op mijn dak krijg dan weet ik dat een bedrijf daar goud geld voor moet betalen, terwijl ik liever heb dat dit bedrijf mij persoonlijk benaderd.
Dat wil dat bedrijf ook wel. Ze hebben daar alleen niet de mensen voor. Wat dus de reden is dat ze een recruiter inschakelen. Of die nu in loondienst werkt voor dat bedrijf of op contractbasis maakt weinig uit. Wat verwacht je dan; dat een developer persoonlijk op LinkedIn andere developers gaat benaderen de hele dag? Daar zijn we te duur voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
Hydra schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 14:50:
[...]

Dat wil dat bedrijf ook wel. Ze hebben daar alleen niet de mensen voor. Wat dus de reden is dat ze een recruiter inschakelen. Of die nu in loondienst werkt voor dat bedrijf of op contractbasis maakt weinig uit. Wat verwacht je dan; dat een developer persoonlijk op LinkedIn andere developers gaat benaderen de hele dag? Daar zijn we te duur voor :)
Ja, daar zijn ze te duur voor omdat je een half uur bezig bent om al 1 iemand te vinden die een beetje aan je eisen voldoet, en dat nog enkel op basis van 'ervaring' die op het profiel staan. Zoeken in een database van mensen is 5 minuten werk met een heleboel hits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
In dat opzicht is een werkgever die een recruiter inschakelt 1 ding, maar een recruiter die ongevraagd mensen aan vacatures gaat koppelen een andere orde van irritant.
Die benaderen je via LinkedIn met de meest ideaal passende vacature waar de werkgever niet eens van weet dat die recruiter ermee gaat leuren. En uiteraard moet je wel betalen voor de ongevraagde diensten.

Zo ook bij overheids vacatures en opdrachten, die worden door 101 bedrijfjes tegelijk weggezet terwijl er toch maar echt 1 vacature is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:56
jongetje schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 14:05:
[...]

Onze tarieven starten vanaf gratis. ;)

Serieus: toegang kan op basis 'no cure, no pay'. Bij een succesvolle procedure betaalt de werkgever een percentage van het bruto jaarsalaris. Dit percentage is afhankelijk van de omvang van het bedrijf.

Dank voor de vriendelijke woorden over Elect. We doen ons best om Elect elke dag weer wat beter te maken. Als het werkt, dan zou het model in theorie ook op andere schaarse markten kunnen worden toegepast. Al weet ik niet of elke branche ervoor geschikt is. Van de week zag ik op zo'n reclamezuil langs de A4 een enorme advertentie voor een kraanmachinist. Geeft wel aan dat de nood niet alleen in de ICT erg hoog is.

[ Voor 54% gewijzigd door zeef op 12-06-2018 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
zeef schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 15:11:
Van de week zag ik op zo'n reclamezuil langs de A4 een enorme advertentie voor een kraanmachinist. Geeft wel aan dat de nood niet alleen in de ICT erg hoog is.
Of dat advertentieruimte te goedkoop is geworden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
[...]

Die hele industrie - en hier vertel ik niets nieuws - voegt bar weinig toe en levert veel frustratie op.
Als entrepreneurs toch eens wisten wat die term letterlijk betekent ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Pagina: 1