Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamVo96
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18-06-2018
Mijn vraag is of dit kan of niet.

Ik ga binnenkort op vakantie, en wilde graag mijn laptop gebruiken in het vliegtuig.
Nou heb ik KLM gevraagt hoe het zit met hoeveel watt en ampere beschikbaar is in het vliegtuig.
Het antwoord dat ik kreeg is dat de stopcontacten 110 volt hebben, perzitplaats maximaal 150 watt / 1.3 ampere beschikbaar is.

Nou staat er op mijn adapter van mijn laptop het volgende:
Input: 100-240 V ~ 3.2 A
Output 19.5 V ~ 11.8 A

kan ik veilig mijn laptop aansluiten aan het stopcontact in het vliegtuig of niet?
Ik ben dus totaal geen techneut en begrijp eerlijk gezegt al deze dingen niet. :? XD

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:25
op 100V zal hij waarschijnlijk 3.2A kunnen gebruiken (hogere spanning heeft minder stroom nodig voor dezelfde energievraag). Dat is dus 100V x 3.2A = 320W(att)

Dus op 110V vraagt die 320W / 110V = 2.9 A(mpere). Dus als de voeding volledig belast wordt door wat jij doet op de laptop dan vraag je te veel van het stopcontact.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamVo96
LordSinclair schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 11:34:
op 100V zal hij waarschijnlijk 3.2A kunnen gebruiken (hogere spanning heeft minder stroom nodig voor dezelfde energievraag). Dat is dus 100V x 3.2A = 320W(att)

Dus op 110V vraagt die 320W / 110V = 2.9 A(mpere). Dus als de voeding volledig belast wordt door wat jij doet op de laptop dan vraag je te veel van het stopcontact.
dus als ik het goed begrijp is het mogelijk, zolang ik geen zware programmas draai? zoals Adobe CC of games? Dingen als office zou nog wel kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:03
Kwa uitgangs vermogen is die adapter al 230W (19.5V * 11.8A = 230.1W) Dus zelfs als die adapter perfect zou zijn (100% rendement) trekt hij minimaal 230W uit het stopcontact. Te veel dus.

Andere (kleinere met minder laadvermogen) lader halen lijkt me het beste, vooral als je vaker zou moeten vliegen. Kijk voor een adapter met minder dan 5A output (19.5V * 5A = 97.5W) Dan heb je tenminste wat marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
SamVo96 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 11:40:
[...]

dus als ik het goed begrijp is het mogelijk, zolang ik geen zware programmas draai? zoals Adobe CC of games? Dingen als office zou nog wel kunnen.
Niet perse, hij kan ook de accu nog opladen op vol vermogen, dat heb je zelf niet in de hand. Je moet namelijk best wel veel vermogen besparen (meer dan 50%) om op het gewenste verbruik te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamVo96
heggico schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 11:40:
Kwa uitgangs vermogen is die adapter al 230W (19.5V * 11.8A = 230.1W) Dus zelfs als die adapter perfect zou zijn (100% rendement) trekt hij minimaal 230W uit het stopcontact. Te veel dus.

Andere (kleinere met minder laadvermogen) lader halen lijkt me het beste, vooral als je vaker zou moeten vliegen. Kijk voor een adapter met minder dan 5A output (19.5V * 5A = 97.5W) Dan heb je tenminste wat marge.
ahh okee, niet doen dus.. kleinere adapter zou dus kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04 19:28
Ik zou ook even vragen of europese stekkers in dat vliegtuig stopcontact passen. Anders moet je ook even zeker zijn dat je het verloopje in je handbagage stopt, i.p.v. in de koffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:37
Bij een kleinere adapter geeft de laptop een waarschuwing dat de adapter te weinig vermogen heeft, en zichzelf in een veilige modus heeft gezet: Minimale kloksnelheden.
Dat is erg langzaam.

Je kunt wel de accu opladen als de laptop uit is.

[ Voor 8% gewijzigd door jeroen3 op 12-06-2018 11:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 01:05
Ik zou me er niet te druk om maken. Zorg dat je accu volledig is opgeladen, het ergste wat er kan gebeuren is dat je lader het niet doet omdat er te weinig vermogen beschikbaar is. Er gaat niks kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04 19:28
SamVo96 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 11:42:
[...]

ahh okee, niet doen dus.. kleinere adapter zou dus kunnen?
Als je een stroommeter hebt kun je ook eens kijken hoeveel vermogen aan het net wordt ontrokken als je een lege accu oplaad en tegelijkertijd zware applicaties draait. Als dat vermogen (ruim) onder de 150 wat blijft dan zal het ook wel goed gaan in het vliegtuig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Valen_76 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 11:47:
[...]
Als je een stroommeter hebt kun je ook eens kijken hoeveel vermogen aan het net wordt ontrokken als je een lege accu oplaad en tegelijkertijd zware applicaties draait. Als dat vermogen (ruim) onder de 150 wat blijft dan zal het ook wel goed gaan in het vliegtuig.
Tuluk gaat dat wel goed; laadstroom is maar ongeveer 10% van de accu capaciteit

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:33

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Die waardes klinken als een HP Mobile workstation.
Die 230 watt is berekend op een maximale configuratie dus een Quadro videokaart, 128Gb geheugen en 2 harde schijven Heb je niet zo'n configuratie dan zal je ook nooit in de buurt van die 200 watt komen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamVo96
ik heb een Asus ROG G75JY, GTX 980M, i7 4870, 1TB, 250SSD, 32 Ram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11-09 23:56
Kun je niet even zo'n stroommeter halen. Dan kun je thuis testen hoeveel stroom je adapter daadwerkelijk gebruikt. Dan kun je het omrekenen naar 110volt en weet je of het kan of niet.

Dan kun je tevens verschillende scenario's testen:
- Zware programma's
- Lege accu
- Volle accu
- simpel gebruik
etc. etc.

Meten is weten :). Wat een adapter kan, is niet per definitie wat gevraagd wordt namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamVo96
ga ik is ff kijken, thanks guys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-09 08:33

SpamLame

niks

Er komen een hoop berekening langs en tips voor de TS.

Het antwoord zoals ik ze lees kan je ook anders interpreteren.
Hierbij ik doe ik wel de aanname dat de installatie niet precies zo is gedimensioneerd & gelimiteerd per plek is als gestelt in het antwoord.
Moet er gelijk bij zeggen dat ik verder geen ervaring heb met reizen in vliegtuigen met outlets.
Het antwoord dat ik kreeg is dat de stopcontacten 110 volt hebben, perzitplaats maximaal 150 watt / 1.3 ampere beschikbaar is.
Dus elke zitplaats heeft een budget van 150 watt, maar wat als de plek link en rechts van je hun outlet nu niet gebruiken dan zou je in theorie 450 watt kunnen afnemen. Dit zou voldoende moeten zijn voor de lader van TS.

Dat gezegd,
-wat is accuduur van je laptop
-hoe lang is de vlucht
-hoe lang wil je gebruik maken van de laptop tijdens de vlucht
Wellicht boeit het powerbudget per seat niet eens..

Tevens kan je bij veel gates je devices laden, je zou tijdens het wachten voordat de gate open gaat je laptop nog even aan een outlet in de terminal kunnen hangen.

[ Voor 19% gewijzigd door SpamLame op 12-06-2018 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 23:40
SpamLame schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 14:09:
Er komen een hoop berekening langs en tips voor de TS.

Het antwoord zoals ik ze lees kan je ook anders interpreteren.
Hierbij ik doe ik wel de aanname dat de installatie niet precies zo is gedimensioneerd & gelimiteerd per plek is als gestelt in het antwoord.
Moet er gelijk bij zeggen dat ik verder geen ervaring heb met reizen in vliegtuigen met outlets.

[...]

Dus elke zitplaats heeft een budget van 150 watt, maar wat als de plek link en rechts van je hun outlet nu niet gebruiken dan zou je in theorie 450 watt kunnen afnemen. Dit zou voldoende moeten zijn voor de lader van TS.
Jouw theorie houdt geen rekening met de 'maximaal' in 'maximaal 150 watt per zitplaats' ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

Hahn schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 14:11:
[...]

Jouw theorie houdt geen rekening met de 'maximaal' in 'maximaal 150 watt per zitplaats' ;)
Klopt dat stel ik ook.
Ik verwacht eerder dat er een dimensionering van de gehele installatie is die gebruik van 150w per zitplaats toestaat
Ik verwacht daarbij niet dat er per zitplaats een praktische limiet ingestelt is, hoewel dat natuurlijk wel mogelijk is, maar eerder per zitrij vanuit het oogpunt aan onderhoud, gewicht, complexiteit.

Daarnaast de uitspraak 'maximaal 150 watt per zitplaats' zegt iets over het powerbudget maar niks over het aantal beschikbare outlets.
Zou net zo goed 1 per seat in business kunnen zijn + 1 per rij in economy ipv 1/seat.
Heel erg plat gezegt zou er in een 400 seat toestel, maar liefst 1 outlet kunnen zijn die kan 60kW aankan, onwaarschijnlijk maar om even aan te geven dat de uitspraak an-sich niet veel aanknopingspunten heeft.

[ Voor 14% gewijzigd door SpamLame op 12-06-2018 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamVo96
dat is zeker mogelijk ja, ik zal dat nog eens goed na vragen. Misschien is er wel een verschil tussen bepaalde zitplaatsen. ik zal een specifieker gaan vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

SamVo96 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 14:26:
dat is zeker mogelijk ja, ik zal dat nog eens goed na vragen. Misschien is er wel een verschil tussen bepaalde zitplaatsen. ik zal een specifieker gaan vragen
Kan nooit kwaad, misschien dat je geen sluitend antwoord kan krijgen, het zij dan zo.
Je kan dan nog altijd aan de slag met de andere tips.

Als je iets aanschaffen moet, overweeg ook een tweede accupack.
Die kan altijd van pas komen ipv een aankoop specifiek gericht op dit vraagstuk, maar die keus is aan jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-09 11:08
SpamLame schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 14:09:
Ik durf redelijk mijn handen in het vuur te steken dat dit het geval is. Ga maar na wat het alternatief is. Het zou namelijk betekenen dat elke zitplaats een onafhankelijke DC/AC converter nodig heeft. Lijkt me totaal onrealistisch. Ik ga er vanuit dat er een aantal omvormers aanwezig zijn van rond de +- 3.6 kW oid. ( of een andere logische waarde ). En dat zij het inderdaad onderverdelen in 150 Watt per stoel.
SpamLame schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 14:30:
[...]

Als je iets aanschaffen moet, overweeg ook een tweede accupack.
Dit is een betere investering. Heb je ook nog wat aan buiten het vliegtuig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Kwa uitgangs vermogen is die adapter al 230W (19.5V * 11.8A = 230.1W) Dus zelfs als die adapter perfect zou zijn (100% rendement) trekt hij minimaal 230W uit het stopcontact.
:?

Als de adapter 100% rendement zou hebben zou deze 0W trekken. Minimaal trekt de adapter dan alleen het afgenomen vermogen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
DukeBox schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 19:35:
[...]

:?

Als de adapter 100% rendement zou hebben zou deze 0W trekken. Minimaal trekt de adapter dan alleen het afgenomen vermogen.
100% rendement zou verliesloos converten betekenen. Je kunt niet 110 volt AC op je accu zetten. Dus je moet dan omvormen naar een gepaste spanning. Dat kost vermogen. daar heeft heggico het over.

Wat jij bedoelt is gratis energie :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

LittleKiller schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 19:46:
[...]

100% rendement zou verliesloos converten betekenen. Je kunt niet 110 volt AC op je accu zetten. Dus je moet dan omvormen naar een gepaste spanning. Dat kost vermogen. daar heeft heggico het over.

Wat jij bedoelt is gratis energie :P
Nee, hij bedoelt dat de adapter bij geen verliezen precies dat trekt wat de laptop ervan vraagt. Dat is niet permanent 230W zoals heggico stelt maar kan ook 0 Watt zijn.

Voor de TS:
Denk je niet ook dat 99% van de mensen die in dat vliegtuig zetten gewoon hun laptop in die stekker douwen zonder erbij na te denken hoeveel wattjes er lopen? Als hun laptops spontaan kapot zouden gaan zou KLM mensen wel gaan waarschuwen. Dus gewoon lekker op vakantie gaan (het beste nog de laptop thuis laten :X)

[ Voor 25% gewijzigd door fsfikke op 12-06-2018 19:53 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
fsfikke schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 19:51:
[...]

Nee, hij bedoelt dat de adapter bij geen verliezen precies dat trekt wat de laptop ervan vraagt. Dat is niet permanent 230W zoals heggico stelt maar kan ook 0 Watt zijn.

Voor de TS:
Denk je niet ook dat 99% van de mensen die in dat vliegtuig zetten gewoon hun laptop in die stekker douwen zonder erbij na te denken hoeveel wattjes er lopen? Als hun laptops spontaan kapot zouden gaan zou KLM mensen wel gaan waarschuwen. Dus gewoon lekker op vakantie gaan (het beste nog de laptop thuis laten :X)
mah bad! even over de tweede zin heengelezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamVo96
het volgende antwoord heb ik gekregen, het is het zelfde antwoord met iets meer context: Het maximale beschikbare vermogen per zitplaats is 150 Watt / 1.3 Ampere. Wanneer een naastzittende passagier ook gebruik maakt van in-seat power wordt het vermogen verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
SamVo96 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 22:28:
het volgende antwoord heb ik gekregen, het is het zelfde antwoord met iets meer context: Het maximale beschikbare vermogen per zitplaats is 150 Watt / 1.3 Ampere. Wanneer een naastzittende passagier ook gebruik maakt van in-seat power wordt het vermogen verdeeld.
Kortom het is niet per stoel gezekerd en zolang je buren geen laptop gebruiken kan jij die van jou prima aansluiten :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:21

MsG

Forumzwerver

Dat zou ik nooit aanbevelen. Vaak verwacht een laptop gewoon de lader die er bij hoort, en trekt hij in het ergste geval (in dit geval denk ik niet eens haalbaar), alsnog het gevraagde vermogen uit de lader, waardoor de lader intens warm kan worden.

Zo had ik eens geen 4.2A lader voorhanden maar deed ik het op mijn Asus met een lagere. Iets van 3 Ampere. Het gevolg was dat de laptop de hele tijd de lader aan- en afkoppelde, en alsnog werd de adapter redelijk heet.

Nooit een lagere ampere-hoeveelheid gebruiken. Ampere wordt namelijk gevraagd, en die vraag mindert niet opeens bij een kleinere adapter.

Maar wat voor idioot zware laptop is dit als deze 11.8 ampere levert. Ik zit niet meer zo in de nieuwste laptops, maar dit klinkt wel extreem. Is het een mobiele bitcoinminer ofzo? 8)7

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

MsG schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 08:25:
[...]

Maar wat voor idioot zware laptop is dit als deze 11.8 ampere levert. Ik zit niet meer zo in de nieuwste laptops, maar dit klinkt wel extreem. Is het een mobiele bitcoinminer ofzo? 8)7
OT gaming laptop met desktop I7 + 2 GTX1080s oid, komt met 2 powerbricks bv https://www.amazon.com/MS...?tag=gnviglinkanywhere-20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
SpamLame schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 09:46:
[...]

OT gaming laptop met desktop I7 + 2 GTX1080s oid, komt met 2 powerbricks bv https://www.amazon.com/MS...?tag=gnviglinkanywhere-20
"laptop"
MsG schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 08:25:
[...]

Dat zou ik nooit aanbevelen. Vaak verwacht een laptop gewoon de lader die er bij hoort, en trekt hij in het ergste geval (in dit geval denk ik niet eens haalbaar), alsnog het gevraagde vermogen uit de lader, waardoor de lader intens warm kan worden.

Zo had ik eens geen 4.2A lader voorhanden maar deed ik het op mijn Asus met een lagere. Iets van 3 Ampere. Het gevolg was dat de laptop de hele tijd de lader aan- en afkoppelde, en alsnog werd de adapter redelijk heet.

Nooit een lagere ampere-hoeveelheid gebruiken. Ampere wordt namelijk gevraagd, en die vraag mindert niet opeens bij een kleinere adapter.

Lithium accu's vinden het extreem fijn om langzaam te worden opgeladen. Dus in principe maakt dit niet uit. Tenzij de "laptop" meer vermogen vraagt dan dat de lader kan leveren. Dan gaan er gekke dingen gebeuren.

Qua lader is het uiteraard wel van belang dat de ingangsspanning het zelfde is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

LittleKiller schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 10:21:
[...]

"laptop"

[...]

Lithium accu's vinden het extreem fijn om langzaam te worden opgeladen. Dus in principe maakt dit niet uit. Tenzij de "laptop" meer vermogen vraagt dan dat de lader kan leveren. Dan gaan er gekke dingen gebeuren.

Qua lader is het uiteraard wel van belang dat de ingangsspanning het zelfde is.
En dat laatste gebeurt dus precies als je een onderbemeten adapter gebruikt. De laptop kan niet ruiken dat er een minder vermogende lader achter zit, of althans die functionaliteit zit er vaak niet in. Wat je dus krijgt is óf een lader die het probeert te leveren en van zichzelf niet beveiligd is, en dus flink heet wordt, danwel op de middellange termijn overlijdt. Danwel zichzelf de hele tijd afsluit omdat er te veel vermogen wordt gevraagd. Beide situaties resulteren in onwenselijke scenario's.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
MsG schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 10:22:
[...]

En dat laatste gebeurt dus precies als je een onderbemeten adapter gebruikt. De laptop kan niet ruiken dat er een minder vermogende lader achter zit, of althans die functionaliteit zit er vaak niet in. Wat je dus krijgt is óf een lader die het probeert te leveren en van zichzelf niet beveiligd is, en dus flink heet wordt, danwel op de middellange termijn overlijdt. Danwel zichzelf de hele tijd afsluit omdat er te veel vermogen wordt gevraagd. Beide situaties resulteren in onwenselijke scenario's.
Klopt, maar het is wel heel erg afhankelijk van de laptop. Mijn dell latitude detecteert gewoon wat voor lader eraan hangt, daarin kan ik ook aangeven hoe snel ik wil dat de laptop zich oplaadt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Een zakelijke Dell is wat fancier dan de gemiddelde consumentenlaptop. Over het algemeen moet je dit advies niet willen geven. Door dit soort grappen zijn branden ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:29
Voor het goeie zou je het de heren en dames hier even kunnen vragen, die zitten vrij goed in dergelijke materie: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

Ik zou zelf eerst eens met energiemeter kijken hoeveel de laptop in kwestie écht gebruikt, bij het beoogde gebruik (desnoods zonder accu erin, voor betere meting van gebruik). Als die in de praktijk niet echt boven de aangegeven waarde uitkomt, is er volgens mij namelijk niet zoveel aan de hand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• core_dump
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-08-2024
Ik heb in het verleden meermalen mij Alienware 17 op het boordnet aangesloten in het vliegtuig. Wat ik merkte is dat hij soms even stopt met laden om daarna weer vrolijk door te gaan.

Gewoon inprikken op het moment dat je gaat zitten en je kan de hele reis films kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:04
Nooit dat de adapter meer dan 150w gaat gebruiken als je accu vol is (zoals eerder gezegd). Eventueel kan je in Windows power saving aanzetten en je scherm dimmen. Maar als ik een laptop heb die tijdens het kijken van een filmpje of wat lees werk 150w zou gebruiken dan zou ik behoorlijk schrikken! Hoeveel warmte moet daar wel niet uitkomen.

En in het allerslechtste geval schakelt er een beveiliging in werking, schade zal er niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

In een uiterste geval als er een losse videokaart in zit kan je deze ook in de BIOS uitzetten zodat die alleen met de onchip Intel draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Check ook of je lader wel de frequentie die het vliegtuig levert aan kan. Dit zou wel eens 400Hz kunnen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
TommyboyNL schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 20:20:
Check ook of je lader wel de frequentie die het vliegtuig levert aan kan. Dit zou wel eens 400Hz kunnen zijn...
dit is nieuw voor mij, bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Scheepvaart (vooral marine) en luchtvaart hebben soms 400 Hz, want dan hoef je minder koper te gebruiken voor distributie en opwekking.
Soms zelfs gelijkspanning.

In het vliegtuig zullen omvormers zitten, want er zijn weinig apparaten 400 Hz geschikt. Dat zou een brandgevaar opleveren als het normale stekkers zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 14-06-2018 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamVo96
het enige wat ik hierover kan vinden op mijn adapter is 50-60 Hz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

jeroen3 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 22:07:
Scheepvaart (vooral marine) en luchtvaart hebben soms 400 Hz, want dan hoef je minder koper te gebruiken voor distributie.

In het vliegtuig zullen omvormers zitten, want er zijn weinig apparaten 400 Hz geschikt. Dat zou een brandgevaar opleveren als het normale stekkers zijn.
Wat ik er even van las kunnen de generatoren kleiner zijn en omdat ze door turbines worden aangedreven is er minder reductie nodig. Het lijkt mij alleen een beetje raar als ze voor de consument een afwijkende spec op hun contact dozen geven. Daartegen hebben alle elektronische voedingen aan de ingang een gelijkrichter wat geen probleem moet zijn, alleen het filter er voor kan misschien een probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:35

heuveltje

KoelkastFilosoof

SpamLame schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 14:22:
[...]

Klopt dat stel ik ook.
Ik verwacht eerder dat er een dimensionering van de gehele installatie is die gebruik van 150w per zitplaats toestaat
De 2 grootste gevechten in vliegtuigontwerp zijn gewicht en brandveiligheid,
Dus ik verwacht eerlijk gezegd wel zo dun mogelijke kabels, en een zekering voor elke stoel :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
@memphis dit inderdaad. Hogere frequentie -> Kleinere generatoren en transformatoren.
@jeroen3 Dit verwacht ik zelf ook hoor, maar ik heb nog nooit op een vliegtuigstoel gezeten met stopcontact. Ik heb dit dus niet kunnen checken, dus wilde wel de waarschuwing gegeven hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Hier nog een overzichtje van BA.
https://www.britishairway...eat-Power-Quick-Guide.pdf

Hier de fabrikant.
https://www.astronics.com...in-seat%20power%2Fempower

Nergens maar iets over de frequentie.
Maar aangezien er geen land ter wereld is waar 400 Hz de norm is. Lijkt het mijn zeer onwaarschijnlijk dat het 400 Hz is. Omdat dit een onnodig brandgevaar zou opleveren als de reiziger zelf moet opletten, want dat doen reizigers niet.

Ik verwacht 60 Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, want dan kan je net zo goed geen stopcontacten plaatsen omdat 99.999% van de reizigers daar geen apparatuur voor heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
jeroen3 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 22:07:
Scheepvaart (vooral marine) en luchtvaart hebben soms 400 Hz, want dan hoef je minder koper te gebruiken voor distributie en opwekking.
Nou, beetje kort door de bocht, klok en klepel. Een hogere frequentie heeft daar helemaal niets mee te maken. Het gaat om een bepaald vermogen dat wordt gevraagd door de aangesloten apparaten en de gevraagde stroom (bij dezelfde spanning) is daarmee evenredig..Die stroom bepaalt de minimale doorsnede van de draden, daar verandert een hogere frequentie of eventueel gelijkspanning niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Klopt, aan de begrenzende factoren van de stroomdistributie verandert niets. Het zit hem in het verminderde koper en ijzer in de generatoren, motoren en transformatoren.
Ik weet niet of het nog voordelen heeft voor inverters, theoretisch kunnen de dc-link condensatoren namelijk minder groot, want er zijn meer pulsen. Maar er is wel vaker commutatie, wat verlies oplevert.

[ Voor 8% gewijzigd door jeroen3 op 14-06-2018 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Minder ijzer, maar ook hier kun je minder koper achterwege laten.

[ Voor 18% gewijzigd door Techneut op 14-06-2018 15:59 ]

Pagina: 1