Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Stab
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-12-2024
Hi,

Ik ben nogal nieuw op dit gebied dus vandaar dat ik het wil vragen aan mensen die hier meer kaas van hebben gegeten.

Ik heb een semi-vrijstaande garage die momenteel wordt omgebouwd door een aannemer tot werkruimte / kantoor. Ik zal hier vooral overdag veel tijd spenderen want ik werk vanuit huis.

In deze ruimte komt dus ook vloerverwarming te liggen. Ik hoor altijd van veel mensen dat de slangen toch wel vrijwel altijd 10 cm hoh moeten komen te liggen. Mijn aannemer moest daar echter niets van weten en raadde toch echt 15 cm hoh aan. Hij zei omdat het een kleine ruimte is (25 m2) er anders teveel bochten worden gemaakt met kans op knikken en daarbij dat dit meer dan voldoende zou zijn. Anders zou de vloer wel eens te heet kunnen worden.

Maar klopt dit wel? Ik zou het zonde vinden als ik na 1 winter al moet besluiten om er toch een radiator bij te moeten hangen. Dan doen we toch wel al deze moeite voor niets.

Wat specificaties:

- Semi-vrijstaand gebouw (grenst aan 1 zijde aan het huis) met een vloeroppervlakte van 25m2
- Hoog, schuin dak en plafond volgt de vorm van het dak
- Spouwmuren zijn na-geïsoleerd met van die balletjes
- Dak is geïsoleerd
- Kozijnen allemaal vervangen door kunststof kozijnen met HR++ glas
- Oude betonnen vloer is verwijderd en er ligt nu 10 cm tempex, dan 10 cm beton. Daar bovenop komt dan nog een 5 cm cement deklaag en uiteraard de vloerverwarming.
- Afwerkvloer wordt een lamelparket van 15mm dik

Is het nodig om in deze ruimte de slangen om de 10 cm te leggen? Of heeft de aannemer gelijk en volstaat om de 15 cm ook prima? Kan ik spijt krijgen van 1 van beide opties? :)

Als iemand meer weet, dan hoor ik het graag.
Dank.

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:23
10 is altijd beter. Veel bochten is inherent aan vloerverwarming, en knikken doen de leidingen niet. Ik neem aan dat er 16x2 of 15x2 gebruikt gaat worden? De vloer zal alleen maar kouder worden met 10cm hoh omdat er meer afgifteoppervlak is, dus kan je met een lagere temperatuur af.
Lang verhaal kort, ga voor 10cm hoh no matter what, en met jouw 25m2 dan 3 groepen van 80 meter moet voldoende zijn, 4x60 zou ook nog kunnen, is iets beter nog.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11 12:29

TheBorg

Resistance is futile.

Ik vind het ook maar kletspraat van de aannemer. Ja het is even een uurtje extra werk maar ik hoor toch regelmatig dat mensen het niet lekker warm krijgen met 15cm. Dat knikken is flauwekul, er worden per dag talloze vloeren met 10cm hoh gelegd.

@Cpt.Chaos Cpt.Chaos bedoelt lagere water temperatuur en dat is interessant voor het rendement. Ook een warmtepomp werkt beter op een lage temperatuur. Ben je op de toekomst voorbereid. Aantal groepen kan ik me ook in vinden al lijkt me meer dan 3 niet nodig.

Je hoort veel ellende verhalen over vloerverwarming. Sommige mensen krijgen het nooit lekker ingeregeld. Dan is het gewoon verkeerd aangelegd. Ik heb alles volgens het boekje gedaan. Slakkenhuispatroon gelegd, 10cm hoh, groepen niet langer dan 100 meter. 10 groepen in totaal. Na opstart protocol vloer perfect egaal warm. In 10 minuten was het ingeregeld.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

10 cm. Gemakkelijker om minder water door te laten dan naderhand in de problemen te komen.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Het belangrijkste is eigenlijk, wordt het ingefreest of in een later aan te brengen cement dekvloer gelegd?
In een later aangelegde cement dekvloer volstaat 15 cm, echter infrezen is 10 cm de betere optie.

Dussssss laat je niet gek maken, en bij voldoende isolatie is 15 cm prima.(12,5, cm gulden middenweg)
Lamelparket wel volledig verlijmen op de dekvloer voor een betere warmte overdracht.

[ Voor 62% gewijzigd door Supertip op 12-06-2018 03:21 ]

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• Stab
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-12-2024
Dank iedereen.

Volgens mij komt zometeen na het beton, eerst de vloerverwarming en daarna de cement dekvloer. Volgens mij is dat dus niet ingefreest.

Dan is 10 cm nog steeds beter? En inderdaad, een middenweg? 12.5 cm?

Zitten er ook nadelen aan 10 cm t.o.v. 15 cm?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:05

DukeBox

loves wheat smoothies

Geen middenweg, gewoon 10 doen als het je hoofdverwarming is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Stab schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 07:41:

Zitten er ook nadelen aan 10 cm t.o.v. 15 cm?
Ja, kost meer slang...

Ik zou het ook 10 doen.
Lagere temperatuur nodig, groter afgifte oppervlak, dus betere verdeling van de warmte.
Ik heb zelfs 5 bij de ramen gedaan.

En zoals eerder vermeld. De groepen niet te lang maken...Dat is meer weerstand, wat weer pompvermogen kost. (kan kosten)

Wat wordt de ingaande temperatuur? Waarmee word dat gemaakt?
Komt er een warmtepomp? Open of gesloten verdeler nu? met of zonder pomp.
Hoe is de rest van het huis verwamd?
Allemaal zaken om nu al rekening mee te houden bij je keuze.

Ipv een lamelparket? kan je ook een pvc vloer wegleggen die de warmte beter geleid
https://www.onlineparkets...otham-oak-henna-4132.html

Let erop dat de vloer zo vlak mogelijk is. Misschien is na-egaliseren een optie?
Het type waar ik naar linkte heeft een soort van dempingslaag, waar kleine oneffenheden wegvallen.
(2 millimeter dikke aangehechte polyethyleen ondervloer)
Maar hoe vlakker hoe strakker.

[ Voor 58% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-06-2018 09:43 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

als je de keuze hebt, maximaal 10. Als het kan, zelfs 8. Je zal daar heel blij mee zijn als je een warmtepomp gaat nemen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Nog even een aanvulling:
Je had het over "knikken"
Bij een goed aangelegde vloerverwarming, kan het niet knikken. (met uitzondering van het keerpunt)
Goed aangelegd is een slakkenhuispatroon

https://www.ecoheat.nl/algemene-informatie/legpatronen/

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Pagina: 1