Hoi allemaal! Ik ben aan het kijken naar een nieuwe camera, maar kan wel wat advies gebruiken.
Op dit moment ben ik in het bezit van een Nikon D5100 + Tamron 17–50 f/2.8. Ik gebruik de camera vrij allround – voornamelijk voor vakantiefoto's tijdens wandelingen en stedentrips, maar bijvoorbeeld ook voor familiefeestjes of vergaderingen binnen. Het komt dus ook nogal eens voor dat ik foto's maak of wil maken bij niet-ideale lichtomstandigheden.
Ik ben zeker niet ontevreden over deze camera, maar er is binnenkort een kleintje op komst, en eigenlijk wil ik dan graag een toestel hebben met (veel) betere video-mogelijkheden om ook de vroege periode van de kleine vast te leggen (idealiter met 4k-mogelijkheid om een beetje future-proof te zijn). Na een beetje rondkijken kom ik dan eigenlijk bij de Panasonic G80 uit, die qua formaat, budget, en video-kwaliteit op zich een prima kandidaat zou moeten zijn. Het verlies aan DOF en low-light-performance door van APS-C naar MFT te gaan, is een nadeel, maar dat moet wel te doen zijn. Met name de (dubbele) stabilisatie van Panasonic is dan weer een pré.
Nu is alleen een beetje de vraag welke lens, of welke lenzen daarbij geschikt zouden zijn. Een eenvoudige ideale optie lijkt er niet helemaal te zijn (zoals de goed betaalbare Tamron dat voor mijn Nikon is). De mogelijkheden die ik tot nu toe geïdentificeerd heb zijn de volgende:
Op dit moment ben ik in het bezit van een Nikon D5100 + Tamron 17–50 f/2.8. Ik gebruik de camera vrij allround – voornamelijk voor vakantiefoto's tijdens wandelingen en stedentrips, maar bijvoorbeeld ook voor familiefeestjes of vergaderingen binnen. Het komt dus ook nogal eens voor dat ik foto's maak of wil maken bij niet-ideale lichtomstandigheden.
Ik ben zeker niet ontevreden over deze camera, maar er is binnenkort een kleintje op komst, en eigenlijk wil ik dan graag een toestel hebben met (veel) betere video-mogelijkheden om ook de vroege periode van de kleine vast te leggen (idealiter met 4k-mogelijkheid om een beetje future-proof te zijn). Na een beetje rondkijken kom ik dan eigenlijk bij de Panasonic G80 uit, die qua formaat, budget, en video-kwaliteit op zich een prima kandidaat zou moeten zijn. Het verlies aan DOF en low-light-performance door van APS-C naar MFT te gaan, is een nadeel, maar dat moet wel te doen zijn. Met name de (dubbele) stabilisatie van Panasonic is dan weer een pré.
Nu is alleen een beetje de vraag welke lens, of welke lenzen daarbij geschikt zouden zijn. Een eenvoudige ideale optie lijkt er niet helemaal te zijn (zoals de goed betaalbare Tamron dat voor mijn Nikon is). De mogelijkheden die ik tot nu toe geïdentificeerd heb zijn de volgende:
- Panasonic Lumix G 12–35 f/2.8: Wordt blijkbaar overal erg goed gereviewed, vaste aperture van 2.8 is redelijk lichtsterk en breed bruikbaar. Eigenlijk een vrijwel 1-op-1 vervanging van de lens die ik nu voor mijn Nikon heb. Zou ook goed aansluiten in de toekomst op bijvoorbeeld de 35–100 f/2.8. Het nadeel is dat deze lens (en ook die 35–100) nogal behoorlijk duur is, rond de €950. Dat maakt de aanschaf van een G80 met deze lens een nogal behoorlijke investering...
- Panasomic Leica 12–60 f/2.8–4.0: Komt op zich kwalitatief ook goed uit de tests, en is verkrijgbaar voor zo rond de €750. Nog steeds geen koopje, maar al iets beter, en stelt er ook nog wat extra bereik tegenover. Nadeel is dat ik uit reviews op maak dat de 2.8 aperture eigenlijk alleen op 12mm beschikbaar is, en nogal rap kleiner wordt, zodat het eigenlijk bijna een f/4.0 lens wordt. Op zich geen ramp, maar dan wordt'ie wel erg prijzig ten opzichte van de kit lens voor maar een klein voordeel...
- Panasonic Lumix G 12–60mm f/3.5–5.6 + Panasonic 20mm f/1.7 + Panasonic 42.5mm f/1.7: De kitlens schijnt op zich een goede kwaliteit te zijn. Heel lichtsterk is hij niet, en zeker in combinatie met de MFT-sensor zal dat wel wat tegenvallen; daar staat tegenover dat hij voor overdag prima zou moeten voldoen. En hij laat wel geld over voor bijvoorbeeld de f/1.7 primes van 20mm en 42.5mm, welke beter geschikt zouden moeten zijn voor donkerdere situaties en voor redelijke portretten of wat meer close-up shots met mooie bokeh. Iets minder veelzijdigheid dan een enkele lens, maar afzonderlijk weer wat extra voordelen. Die hele set komt bij elkaar goedkoper uit dan optie 1, en ongeveer rond de prijs van optie 2.