Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leshy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:18
Hoi allemaal! Ik ben aan het kijken naar een nieuwe camera, maar kan wel wat advies gebruiken.

Op dit moment ben ik in het bezit van een Nikon D5100 + Tamron 17–50 f/2.8. Ik gebruik de camera vrij allround – voornamelijk voor vakantiefoto's tijdens wandelingen en stedentrips, maar bijvoorbeeld ook voor familiefeestjes of vergaderingen binnen. Het komt dus ook nogal eens voor dat ik foto's maak of wil maken bij niet-ideale lichtomstandigheden.

Ik ben zeker niet ontevreden over deze camera, maar er is binnenkort een kleintje op komst, en eigenlijk wil ik dan graag een toestel hebben met (veel) betere video-mogelijkheden om ook de vroege periode van de kleine vast te leggen (idealiter met 4k-mogelijkheid om een beetje future-proof te zijn). Na een beetje rondkijken kom ik dan eigenlijk bij de Panasonic G80 uit, die qua formaat, budget, en video-kwaliteit op zich een prima kandidaat zou moeten zijn. Het verlies aan DOF en low-light-performance door van APS-C naar MFT te gaan, is een nadeel, maar dat moet wel te doen zijn. Met name de (dubbele) stabilisatie van Panasonic is dan weer een pré.

Nu is alleen een beetje de vraag welke lens, of welke lenzen daarbij geschikt zouden zijn. Een eenvoudige ideale optie lijkt er niet helemaal te zijn (zoals de goed betaalbare Tamron dat voor mijn Nikon is). De mogelijkheden die ik tot nu toe geïdentificeerd heb zijn de volgende:
  • Panasonic Lumix G 12–35 f/2.8: Wordt blijkbaar overal erg goed gereviewed, vaste aperture van 2.8 is redelijk lichtsterk en breed bruikbaar. Eigenlijk een vrijwel 1-op-1 vervanging van de lens die ik nu voor mijn Nikon heb. Zou ook goed aansluiten in de toekomst op bijvoorbeeld de 35–100 f/2.8. Het nadeel is dat deze lens (en ook die 35–100) nogal behoorlijk duur is, rond de €950. Dat maakt de aanschaf van een G80 met deze lens een nogal behoorlijke investering...
  • Panasomic Leica 12–60 f/2.8–4.0: Komt op zich kwalitatief ook goed uit de tests, en is verkrijgbaar voor zo rond de €750. Nog steeds geen koopje, maar al iets beter, en stelt er ook nog wat extra bereik tegenover. Nadeel is dat ik uit reviews op maak dat de 2.8 aperture eigenlijk alleen op 12mm beschikbaar is, en nogal rap kleiner wordt, zodat het eigenlijk bijna een f/4.0 lens wordt. Op zich geen ramp, maar dan wordt'ie wel erg prijzig ten opzichte van de kit lens voor maar een klein voordeel...
  • Panasonic Lumix G 12–60mm f/3.5–5.6 + Panasonic 20mm f/1.7 + Panasonic 42.5mm f/1.7: De kitlens schijnt op zich een goede kwaliteit te zijn. Heel lichtsterk is hij niet, en zeker in combinatie met de MFT-sensor zal dat wel wat tegenvallen; daar staat tegenover dat hij voor overdag prima zou moeten voldoen. En hij laat wel geld over voor bijvoorbeeld de f/1.7 primes van 20mm en 42.5mm, welke beter geschikt zouden moeten zijn voor donkerdere situaties en voor redelijke portretten of wat meer close-up shots met mooie bokeh. Iets minder veelzijdigheid dan een enkele lens, maar afzonderlijk weer wat extra voordelen. Die hele set komt bij elkaar goedkoper uit dan optie 1, en ongeveer rond de prijs van optie 2.
Kortom, wat feedback en meningen zijn heel erg welkom! Is het bovenstaande plan in zijn geheel een slecht idee, is er een sterke reden om voor één van deze drie opties te gaan, of zijn er nog andere goede opties die ik geheel niet heb overwogen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrywijn
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 28-03 00:36
Heb je ook aan Olympus-lenzen/camera's gedacht?
Ik zou zelf in ieder geval niet de Panasonic 20mm doen. Die autofocus schijnt traag te zijn. Niet heel handig voor rondrennende kinderen.
Je kan dan bijvoorbeeld aan de Olympus 25mm f1.8 denken. Het nadeel is dan dat die niet gestabiliseerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:28
Aan reviews kan ik weinig toevoegen (heb zelf ook enkel de "oude" 12-35 en de 12-40). De Olympus 12-40 als alternatief is er ook nog natuurlijk, maar op een G80 zou mijn voorkeur de 12-35 zijn omwille van het gewicht en de dual IS, kwa kwaliteit zijn die om het even is mijn ervaring.

Wellicht nog een afwegingspunt, de 12-60 voor 599 euro. Andere prijs bewuste optie is de eerste versie van de 12-35 op tweedehands de kop tikken, kwa beeldkwaliteit zijn ze gelijk, je hebt dan alleen Dual IS I ipv II wat niet zo spannend is.

Anders kan je natuurlijk ook eerst de G80 met de 12-60 kit kopen en zien of dat bevalt en wat je eventueel mist voor je verder investeert. Die lens kost als kit maar 100 euro, veel zal je er niet op verliezen als je hem inruilt op een lichtsterkere lens.
Voor allround gebruik is mijn ervaring dat ik liever de hele dag met de 2.8 zoom loop dan dat ik elke keer wissel naar primes. Die zijn voor mij een aanvulling op een goede zoom, geen vervanger, maar dat is geheel persoonlijk natuurlijk :)

[ Voor 11% gewijzigd door Speedy op 12-06-2018 07:23 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-07 17:37
Voor kids in huis zijn eigenlijk alle kit lenzen te verwaarlozen voor MFT. Je verliest ±1 stop in ISO performance met de G80 t.o.v. de 5100 en ook nog eens 1 tot 2 stop met de kit lens.
De 20mm F1.7 heb ik zelf ook en is niet te gebruiken voor kids (na een jaar of 2)
Een ±85mm prime voor binnenshuis is niet handig of je moet in een kast van een huis wonen :)

Op dit moment is de X-T20 de beste deal met een budget van ±1000 euro:
  • 4k video zonder crop
  • Goede AF, ook in video
  • Goede kitlens in de vorm van de 18-55mm F2.8-F4
  • Je mist alleen weather sealing, selfie scherm, 24mm en de stabilisatie van de G80 combo met 12-35mm F2.8
Ga je je budget vergroten naar 1500+ is de G80 zeker het overwegen waard..

[ Voor 4% gewijzigd door Furfoot op 12-06-2018 09:53 ]

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leshy
ferrywijn schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 06:40:
Ik zou zelf in ieder geval niet de Panasonic 20mm doen. Die autofocus schijnt traag te zijn. Niet heel handig voor rondrennende kinderen.
Furfoot schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 09:45:
De 20mm F1.7 heb ik zelf ook en is niet te gebruiken voor kids (na een jaar of 2)
Dat is goed om te weten, dat had ik nog niet gezien in wat reviews zo snel. Bij die derde optie zou ik sowieso nog even moeten kijken naar welke primes het meest geschikt zouden zijn.
Furfoot schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 09:45:
Voor kids in huis zijn eigenlijk alle kit lenzen te verwaarlozen voor MFT. Je verliest ±1 stop in ISO performance met de G80 t.o.v. de 5100 en ook nog eens 1 tot 2 stop met de kit lens.
Waarschijnlijk win je wel iets terug met de stabilisatie, maar het zal inderdaad minder zijn. Zoals gezegd zou op zich de kitlens dan dienst kunnen doen voor buiten/overdag, en een kortere/snellere prime voor gebruik binnen of bij slechtere lichtomstandigheden. Overigens hoeven niet alle lenzen direct geschikt zijn om rondrennende kinderen te fotograferen, het blijft ook een persoonlijke hobby ;)
Op dit moment is de X-T20 de beste deal met een budget van ±1000 euro
Ik heb de X-T20 inderdaad ook gezien en inderdaad overwogen, maar het gebrek aan stabilisatie is wel een ding. Van wat ik in videoreviews zie, maakt de stabilisatie van de Panasonic wel een zeer aardig verschil. Ook moet ik zeggen dat ik aardig gewend ben aan het swivel-scherm van mijn huidige D5100, dus dat is op zich ook wel een bonus. Ik geloof ook dat het Fuji-lenzenaanbod over het algemeen wat beperkter/prijziger is dan dat voor MFT. Als ik geen video nodig had, zou ik denk ik toch wel wat sterker naar Fuji neigen.

Overigens komen bovengenoemde opties volgens mij op respectievelijk iets van in de 1700, in de 1400 en in de 1400 euro, dus dat budget van €1000 is al wel een min of meer gepasseerd station wat dat betreft, geloof ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Als alternatief voor de 20mm f1.7 zou ik kijken naar de Panasonic 25mm f1.7. Heel goedkoop, optisch prima en veel betere (snellere/stille) AF dan de 20mm.
Wanneer je 1 of 2 snelle primes hebt, heb je dan nog steeds een relatief lichtsterke zoomlens nodig? Is de 12-60mm f3.5-5.6 dan niet voldoende?

Als je veel gaat filmen, helemaal los uit de hand, is Fuji inderdaad niet de beste richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leshy
Anoniem: 677216 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 23:16:
Als alternatief voor de 20mm f1.7 zou ik kijken naar de Panasonic 25mm f1.7. Heel goedkoop, optisch prima en veel betere (snellere/stille) AF dan de 20mm.
Als ik kijk naar hoe en wat ik normaal gesproken fotografeer, is 25mm denk ik net aan de krappe kant. Dan is het wellicht handiger om juist een paar millimeter de andere kant op te gaan, richting de 15mm f/1.7. Iets prijziger, maar wordt zo te zien ook goed gereviewed, en levert ook mooie videobeelden op volgens een paar videoreviews.
Wanneer je 1 of 2 snelle primes hebt, heb je dan nog steeds een relatief lichtsterke zoomlens nodig? Is de 12-60mm f3.5-5.6 dan niet voldoende?
Nee, dan zou optie drie inderdaad de beste zijn. De kitlens, de 15mm f/1.7 en de 42.5mm f/1.7, wat een vrij veelzijdige set zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:23
Ik heb een Olympus OMD EM10-II en had daar een 14-150 superzoom bij. Erg fijn voor m'n vriendin die graag ver zoomt. Zelf was ik wel op zoek naar scherpere plaatjes en heb voor mezelf de Panasonic Leica 15mm 1.7 en recent de Olympus 25mm 1.8 gekocht. Met alleen die twee lenzen ben ik recent naar Rome geweest en heb zelf aan de lange kant niets gemist. To be fair, je stelt je er ook op in dat je niet kan zoomen. Wellicht dat er ooit nog een goede zoom (voor Wildlife) of een 42.5 prime bijkomt.

In jouw geval kun je dus ipv de kitlens de 15, 25, 42.5 setup overwegen. Superscherp, licht en compact. Ikzelf moest wel wennen aan het lenzen wisselen, maar als we voornamelijk architectuur gingen bekijken ging de 15mm erop, en in de avond of juist bij marktjes etc had ik voldoende aan de 25mm voor de knusheid.

[ Voor 3% gewijzigd door CarpeVentum op 14-06-2018 09:22 ]

Pagina: 1