Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CollisionNL
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:51
Hallo,

Afgelopen week heb ik na 1.5 maand eindelijk de Qotom Q355-G4 ontvangen. Installatie pfSense uitgevoerd via een USB en alles doorlopen.

In eerste instantie heb hem gewoon achter mijn huidige TP-link router gehangen en mijn laptop aangesloten via poort 2. pfSense kreeg netjes een 192.168.x.x adres en ik kon via de laptop het internet op.

Daarna was het toch echt tijd om hem als main router in te gaan zetten, ik wil de tp-link hierna als AP gaan gebruiken. Mijn Ziggo modem stond al gebridged, Alles uitgezet (modem, router) alle kabels eruit en de WAN kabel van het modem in de Wan poort van de Qotom gedaan.

alles weer aangezet en.....:

Bij opstarten krijgt de WAN geen IP adres. Wel kan ik via netwerkpoort 2 welke rechtstreeks met mijn desktop is verbonden via het standaard ip: 192.168.1.1 de web interface van pfSense benaderen.

In de console op de monitor direct aangesloten op de Qotom zie ik ook geen IP-adres staan. In de web interface staat bij WAN 0.0.0.0.

Nu heb ik van alles geprobeerd:
  • Herinstallatie van pfSense
  • Qotom aan, modem uit, en dan modem aanzetten.
  • Modem uit, Qotom uit, kabels eruit -> alles aan en dan pas de kabels aansluiten.
  • Modem lang uit (1 uur), daarna aan, even laten draaien en dan pas de Qotom aan.
  • WAN refresh via pfSense.
Nu ben ik radeloos over wat ik kan doen om het te fixen. :? :? :?

Ik heb Google al in het Nederlands en Engels door gepluisd.

Weet iemand nog iets om te testen?

Beste antwoord (via CollisionNL op 12-06-2018 22:36)

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dat lijkt me puur toeval, want ifconfig zonder enige parameters zal enkel informatie opvragen en weergeven in de console ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:29
Mac adres van je tp-link in pf sense zetten. Ziggo bellen dat je een ander mac adres aansluit op je modem wat in bridge staat. Meer weet ik ook niet te verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Die Qotom Q355G4 heeft geen specifieke WAN-poort, zo te zien. Gewoon poorten 1...4. Weet je zeker dat je de juiste poort gebruikt? Heb je al eens een andere poort als WAN getest?

En je gaf aan dat je Ziggo-modem al in Bridged mode staat? Ik neem aan dat je de Qotom direct op de Ziggo-modem hebt aangesloten?

Het zou niet nodig moeten zijn, maar je kunt inderdaad eens het MAC-adres van de TP-link spoofen op de 'WAN'-interface in pfSense (kleine P, trouwens O-) ). Dan zou die hetzelfde IP-adres van de Ziggo-modem moeten krijgen.

Welke Ziggo-modem heb je precies?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CollisionNL
BMW_Gizzmo schreef op maandag 11 juni 2018 @ 21:38:
Mac adres van je tp-link in pf sense zetten. Ziggo bellen dat je een ander mac adres aansluit op je modem wat in bridge staat. Meer weet ik ook niet te verzinnen.
MAC van TP-link als spoof ingevuld in pfSense. Ziggo heeft het helaas te druk voor mij (wordt er automatisch uitgegooid).
Room42 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 21:47:
Die Qotom Q355G4 heeft geen specifieke WAN-poort, zo te zien. Gewoon poorten 1...4. Weet je zeker dat je de juiste poort gebruikt? Heb je al eens een andere poort als WAN getest?

En je gaf aan dat je Ziggo-modem al in Bridged mode staat? Ik neem aan dat je de Qotom direct op de Ziggo-modem hebt aangesloten?

Het zou niet nodig moeten zijn, maar je kunt inderdaad eens het MAC-adres van de TP-link spoofen op de 'WAN'-interface in pfSense (kleine P, trouwens O-) ). Dan zou die hetzelfde IP-adres van de Ziggo-modem moeten krijgen.

Welke Ziggo-modem heb je precies?
P = p aangepast :P

Moet ik ze dan ook als interface wijzigingen in pfSense?
Spoof werkt niet...

[ Voor 50% gewijzigd door CollisionNL op 11-06-2018 21:51 . Reden: Kleine p voor Evanescent ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@CollisionNL Ja, je kunt eens testen of de auto-detect werkt (ikzelf heb daar eigenlijk nog nooit succes mee gehad). Je kunt overigens bij status->interfaces eens een release+renew doen, wellicht dat dat nog helderheid schept.

En klopt het dat als je je pfSense nu weer in de TP-link steekt, hij direct weer een IP-adres krijgt?

[ Voor 18% gewijzigd door Room42 op 11-06-2018 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CollisionNL
@Room42 Na elke keer iets wijzigen doe ik release+renew.

Poort 1 heb ik de WAN kabel in
Poort 2 de LAN
Poort 3 niet gebruikt
Poort 4 niet gebruikt

Wat ik nav jou tip heb gedaan:
WAN gewijzigd via Intefaces - assignments + release-renew
Resultaat:
Poort 1: 0.0.0.0
Poort 2: N/A
Poort 3: N/A
Poort 4: N/A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Wat zie je in Status / System Logs / DHCP?

Misschien als test je LAN IP-range even aanpassen naar 10.1.1.0/24 om te kijken of dat toch bijt?

Heb je nog wat anders dat je in de Ziggo-modem kunt prikken? Een laptop zou ik niet direct doen (Windows met publiek IP-adres zou ik niet adviseren) maar wellicht iets simpels dat ook een IP-adres krijgt?

Kun je een Live-USB starten met Ubuntu op de Qotom? Dan kun je daarmee testen of ie een IP-adres krijgt.

[ Voor 13% gewijzigd door Room42 op 11-06-2018 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CollisionNL
@Room42 Een Raspberry Pi?

Zie nu pas je live-usb stukje. Ga ik testen.

[ Voor 43% gewijzigd door CollisionNL op 11-06-2018 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CollisionNL
@Room42 ik heb een live-usb met ubuntu gemaakt en in de Qotom gestopt.

Hij ziet alle 4 de netwerkpoorten, stuk voor stuk de kabel van het modem in de poorten gestopt, maar allemaal blijven ze zoeken naar een netwerk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Room42 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 21:47:
Room42 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 21:55:
En klopt het dat als je je pfSense nu weer in de TP-link steekt, hij direct weer een IP-adres krijgt?
En ik heb nog wel meer vragen gesteld die je nog niet beantwoord hebt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CollisionNL
CollisionNL schreef op maandag 11 juni 2018 @ 21:34:
Daarna was het toch echt tijd om hem als main router in te gaan zetten, ik wil de tp-link hierna als AP gaan gebruiken. Mijn Ziggo modem stond al gebridged, Alles uitgezet (modem, router) alle kabels eruit en de WAN kabel van het modem in de Wan poort van de Qotom gedaan.
Ja was direct aangesloten!
Room42 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 21:55:
@CollisionNL

Nu word ik helemaal gek... De TP-link krijgt ook geen netwerk en blijft ook op 0.0.0.0 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
CollisionNL schreef op maandag 11 juni 2018 @ 22:50:
[...]

Nu word ik helemaal gek... De TP-link krijgt ook geen netwerk en blijft ook op 0.0.0.0 staan.
Balen :/ Dan zou ik hem toch even over de schutting gooien bij Ziggo. Die zijn nu alleen gesloten (waren open tot 22:00 uur). Morgen om 8:00 uur weer bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CollisionNL
Room42 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 22:53:
[...]

Balen :/ Dan zou ik hem toch even over de schutting gooien bij Ziggo. Die zijn nu alleen gesloten (waren open tot 22:00 uur). Morgen om 8:00 uur weer bereikbaar.
Na TP-Link + modem aan + uit voor 3e keer doet hij het nu wel. Ik heb dus nu: Modem - TP-Link - desktop en Qotom

Ziggo was te druk om mij er door te laten. Morgen avond maar weer proberen dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Maar heeft de TP-link netjes een publiek adres gekregen?
En wat als je nu het MAC-adres van de TP-link spooft op de pfSense?

[ Voor 38% gewijzigd door Room42 op 11-06-2018 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CollisionNL
Room42 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 22:56:
Maar heeft de TP-link netjes een publiek adres gekregen?
En wat als je nu het MAC-adres van de TP-link spooft op de pfSense?
Ja!
Spoof had ik al geprobeerd Edit: nog een keer geprobeerd maar geen succes.

[ Voor 12% gewijzigd door CollisionNL op 11-06-2018 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Doe 's een ifconfig van de pfSense posten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:17

rjong5

?

Screenshot van de interface assignments en wan interface zou ook veel helpen.

Misschien domme vraag maar de WAN interface is wel enabled?.

In elk geval dient de poort waar je je ziggo op hebt aangesloten als WAN gedefinieerd staan.

Hier zelf ook eens een halve avond overheen gekeken en maar afvragen waarom hij het niet deed 🤪

[ Voor 16% gewijzigd door rjong5 op 12-06-2018 07:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:13
Wat nog wel eens roet in het eten wil gooien is de mtu, stel die eens handmatig in op 1500, of een waarde die er onder ligt

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CollisionNL
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 03:37:
Doe 's een ifconfig van de pfSense posten
Ga ik vanavond na werk aanleveren!
rjong5 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 07:18:
Screenshot van de interface assignments en wan interface zou ook veel helpen.

Misschien domme vraag maar de WAN interface is wel enabled?.

In elk geval dient de poort waar je je ziggo op hebt aangesloten als WAN gedefinieerd staan.

Hier zelf ook eens een halve avond overheen gekeken en maar afvragen waarom hij het niet deed 🤪
WAN is enabled, ik lever naast de ifconfig ook wel wat andere screenshots aan. Zover ik zie en weet is de WAN aangesloten op het Ziggo modem.

Hoe ben je er uiteindelijk achtergekomen welke het was?
shure-fan schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 09:48:
Wat nog wel eens roet in het eten wil gooien is de mtu, stel die eens handmatig in op 1500, of een waarde die er onder ligt
Goed idee! Ga ik vanavond testen. Doe ik dat met de spoofd MAC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
In de adapter instellingen: waar je ook je spoofed mac adress kunt invullen staat een paar kolommen onder MTU en daar kun je een waarde ingeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CollisionNL
shure-fan schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 14:18:
In de adapter instellingen: waar je ook je spoofed mac adress kunt invullen staat een paar kolommen onder MTU en daar kun je een waarde ingeven
Sorry stelde mijn vraag verkeerd, ik weet waar het kan maar moet ik de spoofed MAC weghalen of laten.
Of gewoon beide proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shure-fan
Lekker weglaten tenzij je er een reden voor hebt om deze te houden,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09 12:28

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Zelfde probleem gehad met ziggo modem en in combinatie met pfSense, wat voor mij hielp is de ip adress instellingen van uit TP-Link overnemen in pfSense en daarna had ik internet. (in mij geval was het geen TP-Link maar daar gaat het nu niet om).

Verder moet je natuurlijk ook even checken of je wel internet heb en niet stiekem gewoon geen DNS... pingen naar 8.8.8.8 zou je kunnen gebruiken om te kijken of je op het grote boze internet zit.

ps. Indien je pfSense aansluit ook even je modem restarten :Y)

[ Voor 7% gewijzigd door xleeuwx op 12-06-2018 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CollisionNL
shure-fan schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 16:11:
Lekker weglaten tenzij je er een reden voor hebt om deze te houden,
Top gaan we vanavond testen!
xleeuwx schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 16:17:
Zelfde probleem gehad met ziggo modem en in combinatie met pfSense, wat voor mij hielp is de ip adress instellingen van uit TP-Link overnemen in pfSense en daarna had ik internet. (in mij geval was het geen TP-Link maar daar gaat het nu niet om). Verder moet je natuurlijk ook even checken of je wel internet heb en niet stiekem gewoon geen DNS... pingen naar 8.8.8.8 zou je kunnen gebruiken om te kijken of je op het grote boze internet zit.
Kijk dat gaan we ook maar eens proberen!

Reactie + resultaat volgt vanavond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CollisionNL
HOE? Geen idee.. Maar het werkt!! Ik heb een ziggo IP en kan via mijn desktop - pfSense - modem naar de boze buitenwereld.

Voor andere die eventueel het zelfde probleem krijgen:
Vandaag heb ik alles uit gezet, Modem uit, UTP naar de pfSense vanaf het modem, UTP naar de Desktop van de pfSense.
Even alles weer leeg zoals de de MAC spoof om opnieuw te beginnen.
Modem aan, helaas weer geen IP.
SSH via Putty naar pfSense, optie 7 (ping host), helemaal niks...
Daarna optie 8 (shell) en daar ifconfig.. enn... BOEM IP..

Mocht een van jullie weten wat hier boven is gebeurd? Hoor ik het graag zodat ik er wat van kan leren voor de volgende keer.

@Room42 @shure-fan @xleeuwx @rjong5 @Brahiewahiewa @BMW_Gizzmo

Super bedankt voor de hulp.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Dat lijkt me puur toeval, want ifconfig zonder enige parameters zal enkel informatie opvragen en weergeven in de console ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CollisionNL
Ja i know.. Maar daarom snap ik er ook niks van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ja, irritante dingen zijn dat :D Misschien met een wireshark ertussen had je kunnen zien waar de communicatie misloopt maar ik denk eigenlijk dat het iets was in de blackbox dat Ziggo-modem heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
dacht dat Ziggo (iig in fZiggo, misschien dat het in fUPC anders is..) geen beperkingen legde op een macadress etc..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
SMSfreakie schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 22:43:
dacht dat Ziggo (iig in fZiggo, misschien dat het in fUPC anders is..) geen beperkingen legde op een macadress etc..
Ik zit in fUPC (zoals jij dat noemt) en daar heb je inderdaad geen last met het MAC-adres. Het enige is dat je maar één device tegelijk online krijgt/mag hebben. Op het consumentenlijntje dan, hè. Zakelijk krijg je vier IP-adressen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CollisionNL
Ben bang dat ik er nooit achter ga komen. Maby laat Ziggo maar 1 MAC per dag toe?

Nu de TP als AP, twijfel of ik hem in het zelfde subnet hang (kleine switch dus te weinig poorten eigenlijk) of hem in poort 3 hang van de Qotom. Geen ervaring mee dus zal mij sowieso moeten inlezen maar ik heb in ieder geval internet om het uit te zoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
CollisionNL schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 22:49:
Nu de TP als AP, twijfel of ik hem in het zelfde subnet hang (kleine switch dus te weinig poorten eigenlijk) of hem in poort 3 hang van de Qotom. Geen ervaring mee dus zal mij sowieso moeten inlezen maar ik heb in ieder geval internet om het uit te zoeken!
Ik zou nu de kans grijpen om fijn een los subnet te maken voor je WiFi. Dan kun je per client bepalen of ze op je LAN mogen of niet. Als de TP-link vlans ondersteunt kun je ook losse netwerken maken (meerdere SSID's) voor IOT, gasten, LAN-access, etc. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Room42 op 12-06-2018 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CollisionNL
Room42 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 23:03:
[...]

Ik zou nu de kans grijpen om fijn een los subnet te maken voor je WiFi. Dan kun je per client bepalen of ze op je LAN mogen of niet. Als de TP-link vlans ondersteunt kun je ook losse netwerken maken (meerdere SSID's) voor IOT, gasten, LAN-access, etc. :)
Ja ga ik ook doen nav wat ik net heb gelezen.
Zit te denken aan DD-WRT. Het is een Archer C7 van TP-Link waar geen multi SSID op kan.

Ik ben er alleen nog niet uit hoe ik dan de LAN subnet laat praten met de WLAN subnet zodat mijn mobiel wel gewoon mijn desktop kan bereiken, firewall rules?
Pagina: 1