Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 24-09-2022
Hallo Tweakers!

Sinds kort heb ik een carrièreswitch gemaakt en ben ik bij een nieuwe werkgever begonnen als softwareontwikkelaar. Op het moment zit ik nog in mijn proeftijd.

Tot dusver lijk ik goed in het team te passen en lijken zij tevreden te zijn over mijn werkzaamheden. Zelf heb ik het er ook erg naar mijn zin. Het enige waar ik mee zit is dat ik normaal therapie volg en dit nog kenbaar moet maken aan mijn werkgever. Uiteraard zo eerlijk als ik ben wil ik dit doen in mijn proeftijd zodat hij zich niet bedrogen zal voelen (in het geval ik het pas kenbaar zou maken na mijn proeftijd). Anderzijds weet ik dat ik een groot risico neem door dit nu kenbaar te maken.

Feit is dat ik graag mijn therapie wil afmaken en helaas kan dit alleen onder werktijd maar tevens mijn baan wil behouden.

Zijn er mensen die ervaring hebben met deze situatie en hoe hebben jullie het aangepakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zoenvisje
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-12-2024
Altijd eerlijk zijn zou ik zeggen. Ook goed uitleggen wat het betekend voor je werk/werkgever (zowel de positieve punten als de negatieve punten).

Ik moet regelmatig naar het ziekenhuis en ik haal die uren altijd in of ik werk voor. Als dat niet kan is het misschien een idee om eerst wat minder uren te werken zodat je tijd hebt voor je therapie?

Het UWV kan hier beter in adviseren trouwens :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Tja, lastig. Je kunt eerlijk zijn en je beperkingen kenbaar maken, je kunt je uren verschuiven en er gewoon helemaal niks over zeggen of je kunt erover liegen, bijvoorbeeld zeggen dat je fysiotherapie hebt. Persoonlijk heb ik slechte ervaringen met eerlijk zijn, maar laat dat geen leidraad zijn. Staat er iets in de CAO van je werk over dit soort dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
zoenvisje schreef op maandag 11 juni 2018 @ 20:04:
Altijd eerlijk zijn zou ik zeggen. Ook goed uitleggen wat het betekend voor je werk/werkgever (zowel de positieve punten als de negatieve punten).

Ik moet regelmatig naar het ziekenhuis en ik haal die uren altijd in of ik werk voor. Als dat niet kan is het misschien een idee om eerst wat minder uren te werken zodat je tijd hebt voor je therapie?

Het UWV kan hier beter in adviseren trouwens :).
Bij mijn vorige werkgever heb ik deze uren inderdaad altijd netjes ingehaald. Wel was het zo dat ik daar al een geruime tijd werkte waardoor zoiets ook beter bespreekbaar wordt. Uiteindelijk blijft het zo dat ik door middel van de therapie zowel voor mijzelf als voor de werkgever mijn potentieel beter zal kunnen waarmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
Frieda schreef op maandag 11 juni 2018 @ 20:05:
Tja, lastig. Je kunt eerlijk zijn en je beperkingen kenbaar maken, je kunt je uren verschuiven en er gewoon helemaal niks over zeggen of je kunt erover liegen, bijvoorbeeld zeggen dat je fysiotherapie hebt. Persoonlijk heb ik slechte ervaringen met eerlijk zijn, maar laat dat geen leidraad zijn. Staat er iets in de CAO van je werk over dit soort dingen?
Helaas geen CAO van toepassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-wink
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:26
TS, eerlijk en open zijn. Een goede werkgever accepteert dit gewoon en zal je eerlijkheid waarschijnlijk zelfs waarderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-04 23:00
Als ze tevreden over je lijken te zijn zie ik het probleem niet. Er verandert niets aan jou performance, je zal hoogstends eens niet of korter op werk zijn vanwege behandeling. Als je dat gewoon inhaalt en daar de ruimte voor is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:44
Je bent (natuurlijk) niet verplicht om medische info te verstrekken en je hoeft je werkgever niets te vertellen.
Open en eerlijk zijn is makkelijk praten voor iemand die niet in de proeftijd zit!

Als je behandeling volgt tijdens werktijd dan was het handig geweest dat tijdens de sollicitatie procedure te vertellen.
Het kan nog steeds, en de meeste werkgevers maken er geen probleem van.
Wát die behandeling is gaat de werkgever natuurlijk niets aan. (Mag hij zelfs niet naar vragen)

Over de diagnose asperger: heb je aanpassingen nodig aan je werkplek of heb je een afwijkende behandeling/omgang nodig? Dan kan het handig zijn te bespreken, anders zie ik het nut er niet van in.
Ik vertel mijn werkgever ook niet over mijn zwemmers eczeem. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
Wannial schreef op maandag 11 juni 2018 @ 20:11:
Als ze tevreden over je lijken te zijn zie ik het probleem niet. Er verandert niets aan jou performance, je zal hoogstends eens niet of korter op werk zijn vanwege behandeling. Als je dat gewoon inhaalt en daar de ruimte voor is
Dat klopt maar aan de andere kant kan het ook zijn dat je onder een vergrootglas komt te liggen waardoor ze zich wellicht toch nog bedenken. Mijn enige probleem is dat is soms wat onzeker overkom/voel en daar heb ik juist hulp voor ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
daan! schreef op maandag 11 juni 2018 @ 20:13:
Je bent (natuurlijk) niet verplicht om medische info te verstrekken en je hoeft je werkgever niets te vertellen.
Open en eerlijk zijn is makkelijk praten voor iemand die niet in de proeftijd zit!

Als je behandeling volgt tijdens werktijd dan was het handig geweest dat tijdens de sollicitatie procedure te vertellen.
Het kan nog steeds, en de meeste werkgevers maken er geen probleem van.
Wát die behandeling is gaat de werkgever natuurlijk niets aan. (Mag hij zelfs niet naar vragen)

Over de diagnose asperger: heb je aanpassingen nodig aan je werkplek of heb je een afwijkende behandeling/omgang nodig? Dan kan het handig zijn te bespreken, anders zie ik het nut er niet van in.
Ik vertel mijn werkgever ook niet over mijn zwemmers eczeem. ;)
Ik heb geen aanpassingen nodig. In mijn geval kan ik mij juist heel erg goed aanpassen ;). Ik ben het met je eens om zoiets wellicht tijdens een sollicitatieprocedure kenbaar te maken maar aan de andere kant weet je ook dat je zo jouw kansen verspeelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:05
ik moet nog voor controle naar een therapeut en op die datum is het klaar. Medisch mankeert me niks, maar moet nog een behandeling afmaken.

Niet gelogen en zeker ook niet teveel informatie gegeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:31
Wat is je verwachting? Ga je 100% functioneren, ook in complexe of onverwachte situaties?

Dan heb je geen begrip van je werkgever nodig en ben je ook niet gebaat bij een stempel op je dossier.

Heb je misschien wel behoefte aan een iets coulantere beoordeling van je werkzaamheden, speel dan open kaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-04 16:23
Les 1, nooit liegen tegen je werkgever. Altijd eerlijk zijn. In de software engineering markt zijn ze wel gewend om te horen dat werknemers een ASS diagnose hebben.
Ook al hoef je geen medische zaken te vertellen aan je werkgever, in dit geval kan het wel helpen om dit gewoon te melden. Het voordeel is dat ze al erg tevreden met je zijn en dan zullen ze ook wel begrip hebben dat je je behandeling graag af wil maken, ook al is dit onder werktijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
fagao schreef op maandag 11 juni 2018 @ 21:19:
Les 1, nooit liegen tegen je werkgever. Altijd eerlijk zijn. In de software engineering markt zijn ze wel gewend om te horen dat werknemers een ASS diagnose hebben.
Ook al hoef je geen medische zaken te vertellen aan je werkgever, in dit geval kan het wel helpen om dit gewoon te melden. Het voordeel is dat ze al erg tevreden met je zijn en dan zullen ze ook wel begrip hebben dat je je behandeling graag af wil maken, ook al is dit onder werktijd.
Dat dacht ik dus ook. Feit is dat ik gewoon goed functioneer, bij mijn oude werkgever waren de meeste collega's zelfs verbaasd toen ik het kenbaar maakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Workharder schreef op maandag 11 juni 2018 @ 20:14:
[...]
Mijn enige probleem is dat is soms wat onzeker overkom/voel en daar heb ik juist hulp voor ingeschakeld.
Ik was voor mijn werk hier een traject begonnen om mij zelfverzekerder te maken omdat ik het gevoel had dat dat beter kon. Dat kan alleen tijdens werktijd maar ik wil het heel graag afmaken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:15

Yucon

*broem*

Alle programmeurs zijn autistisch. nou ja, een beetje dan, neem het niet te letterlijk ;)

Ik denk daarom dat je werkgever niet al te verbaasd zal zijn en er ook geen probleem van zal maken. Hij heeft bij de gesprekken vast ook wel al een indruk gekregen.

Je kunt de mededeling trouwens ook wat algemeen houden. Iets van de strekking dat je soms wat moeite met sociale situaties hebt en begeleiding hebt over hoe daarmee om te gaan. Mensen zullen meestal dan niet doorvragen maar instemmend knikken, tenzij het echt oprechte menselijke interesse is. Maar als het dat is zul je er ook niet zo veel van te vrezen hebben. Dan zal het sowieso iemand zijn die begrip voor de situatie heeft.

[ Voor 44% gewijzigd door Yucon op 11-06-2018 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik ben zelf werkgever en zou de eerlijkheid zeker waarderen. En als je een open en eerlijk gesprek over aangaat zou ik dat alleen maar positief vinden. Helemaal als je uit jezelf aanbiedt de uren ook nog in te willen halen kan ik me niet voorstellen dat het negatieve gevolgen heeft. Ikzelf heb wel is met dit bijltje gehakt en belangrijkste in dit soort situaties is wel je afspraken nakomen. Dus niet toezeggen die uren in te halen als je nu al twijfelt dat het misschien niet lukt om maar positief te blijven. Ga het gesprek eerlijk aan en geef aan wat je nodig hebt en wat de werkgever kan verwachten. En laat de tijd dat je aanwezig bent goed zien wat je waard bent. Geen werkgever die je dan opzij zet hierom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:47

Qwerty-273

Meukposter

Liegen is inderdaad not-done. Maar dat betekent niet dat je de kleinste details van jezelf aan de werkgever moet vertellen. De melding dat je een doktersbezoek hebt is al voldoende, de details of dat nou een tandarts, een fysiotherapeut of iemand anders is lijkt me overbodig. Zeker als er de verwachting is dat het van tijdelijke aard is (de behandeling) en niet dat je daar wekelijks voor de rest van de jaren naar toe gaat.

Afhankelijk van de sfeer en de mensen zelf, als je de details verteld, zullen ze dit of begrijpen en je ondersteunen (tot zover je dit kan verwachten van collega's) of het inderdaad als een stempel op je zetten, en je zal het dan in het bedrijf (en er buiten met verloop van collega's) bij je dragen. Dat kan dus zowel positief als negatief uitvallen. Maar zoals ook al eerder gezegd, het programmeurslandschap heeft wel een hoger percentage mensen met iets in het autismespectrum, van het 'milde' Asperger tot de veel zwaardere situaties.

-- edit
Er zit natuurlijk ook verschil tussen het vertellen aan de werkgever / manager of aan het team waar je in zit.

[ Voor 5% gewijzigd door Qwerty-273 op 11-06-2018 21:40 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
Teknix1982 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 21:35:
Ik ben zelf werkgever en zou de eerlijkheid zeker waarderen. En als je een open en eerlijk gesprek over aangaat zou ik dat alleen maar positief vinden. Helemaal als je uit jezelf aanbiedt de uren ook nog in te willen halen kan ik me niet voorstellen dat het negatieve gevolgen heeft. Ikzelf heb wel is met dit bijltje gehakt en belangrijkste in dit soort situaties is wel je afspraken nakomen. Dus niet toezeggen die uren in te halen als je nu al twijfelt dat het misschien niet lukt om maar positief te blijven. Ga het gesprek eerlijk aan en geef aan wat je nodig hebt en wat de werkgever kan verwachten. En laat de tijd dat je aanwezig bent goed zien wat je waard bent. Geen werkgever die je dan opzij zet hierom.
Fijn om te horen dat er werkgevers zijn die het geen taboo vinden. Vanzelfsprekend zou ik de gemiste uren en afspraken nakomen. Verder kan ik ook niet anders dan eerlijk zijn over deze situatie gezien ik niet bepaald goed ben in liegen of informatie achterhouden.

Ik denk dat ik het er maar op waag en hoop dat het inderdaad allemaal goed afloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik kan me goed voorstellen dat je het begrip Asperger nog even niet wilt laten vallen. Wat dat aangaat kun je de bewoording gebruiken die @emnich voorstelt. Dit kun je aanvullen met het gegeven dat je de gemiste tijd of vooruit gaat werken of achteraf gaat inhalen. Je moet natuurlijk wel even kijken of dat uitkomt met roosters, kantoortijden, aanwezigheid van collega's en dergelijke. Als iedereen om half 5 het pand uit rent en jij wilt nog uren compenseren dan wordt dat wat lastig uiteraard.

Op deze manier hoef je niet te liegen, je gaat immers voor je onzekerheid naar een therapeut. In een later stadium kun je altijd nog Asperger benoemen.

Tenzij, een hele dikke, tenzij... je minder of anders functioneert ten opzichte van je team. Dan lijkt het me zeker waardevol om dit zo snel mogelijk aan te geven.

Aangezien je zelf zegt dat je prima functioneert met je etiketje (zo noem ik het maar even) lijkt het nu melden geen meerwaarde te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXtink
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Referentie van je vorige werkgeven over hoe je te werk gaat in conbinatie met je diagnose? Daarmee kan je de huidige werkgever “overtuigen” dat je een goede werknemer bent en dat je er alles voor doet om je contractuele uren te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:14
Je hoeft niet te liegen door iets niet te vertellen.
Het nadeel is dat je je privacy inlevert voor iets waar je sowieso al recht op hebt. Je mag onder werktijd medische afspraken maken.
Medische informatie verstrek ik alleen nog op need-to-know-basis. Een bedrijfsarts zou dus kunnen, een werkgever heeft daar niets mee te maken.

Het effect zal kleiner zijn dan een zwangerschap, en daar mag de werkgever ook niet naar vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
RemcoDelft schreef op maandag 11 juni 2018 @ 22:00:
[...]

Je hoeft niet te liegen door iets niet te vertellen.
Het nadeel is dat je je privacy inlevert voor iets waar je sowieso al recht op hebt. Je mag onder werktijd medische afspraken maken.
Medische informatie verstrek ik alleen nog op need-to-know-basis. Een bedrijfsarts zou dus kunnen, een werkgever heeft daar niets mee te maken.

Het effect zal kleiner zijn dan een zwangerschap, en daar mag de werkgever ook niet naar vragen.
Dat klopt alleen als je in een proeftijd ineens structureel onder werktijd weg bent en je ook nog is niet open bent over de reden, vergroot je de kans op vroegtijdige beeindiging. Er wordt op dit forum vaak vanuit gegaan dat werkgevers alleen maar perfecte mensen willen hebben maar newsflash, die bestaan niet. Iedereen heeft wel wat en werkgevers zijn ook mensen en als je open en eerlijk bent kom je verder dan vasthouden aan privacy en need to know info. Los van of het terecht is, helpt dat geen goede werkrelatie opbouwen. Ook al sta je juridisch in je recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Vermoedelijk weten ze allang dat je Asperger of zoiets hebt. Zoiets verberg je niet echt.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:47

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

gast schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 09:16:
Vermoedelijk weten ze allang dat je Asperger of zoiets hebt. Zoiets verberg je niet echt.
Hoezo zouden ze dit moeten weten? Als TS gewoon fatsoenlijk functioneert? Een vriend van mij heeft ook een vorm van Asperger, als je het niet zou weten dan zou je zeggen dat er niks aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Een werkgever mag er niet naar vragen, maar volgens mij ben je als werknemer wel min of meer verplicht te melden (tijdens je sollicatie) als je een "chronische ziekte" hebt of "iets hebt" wat tot verzuim (kan) leiden.

Je hoeft niet aan te geven wát je hebt, maar wel dat je bijv. X dagen of X dagdelen niet aanwezig kan zijn wegens privé omstandigheden. In het beginsel kost dit simpelweg gewoon je jouw eigen verlofuren. Wel kan je voorstellen (afhankelijk van het verzuim dat nodig is voor je therapie) om overeen te komen dat je tijd-voor-tijd compensatie opneemt. Dus dat je de dagen (bij voorkeur voor je therapie) extra werkt, zodat je daarna naar therapie kan.

Persoonlijk zou ik het gewoon bespreekbaar maken, zonder te ver in details te treden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-04 20:55
Lawwie schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 09:25:
[...]

Hoezo zouden ze dit moeten weten? Als TS gewoon fatsoenlijk functioneert? Een vriend van mij heeft ook een vorm van Asperger, als je het niet zou weten dan zou je zeggen dat er niks aan de hand is.
Kenmerkend van autisme/asperger is toch wel opvallend (non)verbale communicatie bij humor of emotionele gesprekken. Binnen de IT kan het juist een kracht zijn, als de expertise is gebaseerd op interesse.

Dus ik zou open kaart spelen. Als je inderdaad goed past binnen het team moet dat toch kunnen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
gast schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 09:16:
lol, dan heb jij geen idee hoe je mensen met Asperger of PDD-NOS moet herkennen. We zijn echt niet allemaal opvallend. Als TS al aangeeft dat zijn huidige collega's verbaasd waren het te horen, wie ben jij dan om dat in twijfel te trekken?

TS: Het is aan jou of je het wil vertellen of niet. Het hoeft niet, en soms kunnen mensen die het niet begrijpen rare sprongen erdoor maken. Dat kan je het beste zelf proberen in te schatten, maar als je het niet zeker weet kan je ook simpelweg aangeven dat je die momenten een priveafspraak hebt en die uren inhaalt. Ze mogen niet vragen wat je in die tijd gaat doen, dus als ze dat doen geef je simpelweg aan dat het prive is. Ik heb het bij mijn huidige baan ook niet bij de sollicitaties en alles gemeld, uiteindelijk wel en niemand hier die het zag. Het maakt verder dus weinig verschil, het is je eigen keuze of je het wil melden.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 922281

SmurfLink schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 10:40:
...kan je ook simpelweg aangeven dat je die momenten een priveafspraak hebt en die uren inhaalt. Ze mogen niet vragen wat je in die tijd gaat doen, dus als ze dat doen geef je simpelweg aan dat het prive is.
...
Dat is toch echt een misvatting. Als jij een arbeidsovereenkomst hebt kan je niet zomaar onder werktijd wegblijven met de mededeling "dat is privé". Ook niet als je aanbiedt de gemiste tijd in te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:15

Yucon

*broem*

[...]

lol, dan heb jij geen idee hoe je mensen met Asperger of PDD-NOS moet herkennen. We zijn echt niet allemaal opvallend. Als TS al aangeeft dat zijn huidige collega's verbaasd waren het te horen, wie ben jij dan om dat in twijfel te trekken?

TS: Het is aan jou of je het wil vertellen of niet. Het hoeft niet, en soms kunnen mensen die het niet begrijpen rare sprongen erdoor maken. Dat kan je het beste zelf proberen in te schatten, maar als je het niet zeker weet kan je ook simpelweg aangeven dat je die momenten een priveafspraak hebt en die uren inhaalt. Ze mogen niet vragen wat je in die tijd gaat doen, dus als ze dat doen geef je simpelweg aan dat het prive is. Ik heb het bij mijn huidige baan ook niet bij de sollicitaties en alles gemeld, uiteindelijk wel en niemand hier die het zag. Het maakt verder dus weinig verschil, het is je eigen keuze of je het wil melden.
Iemand die grofweg de patronen kent kan best een redelijke inschatting maken. Vast niet met 100% zekerheid, maar dat wil nog niet zeggen dat je compleet geen idee hebt. Daarnaast wordt er in de dagelijkse omgang iets minder op het precieze subsmaakje binnen het autistische spectrum gelet dan in de medische wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-04 04:06

TNW

[...]
ASS (Asperger is volgens de DSM deprecated, en het was een nazi 🙂) kan zich in vele vormen uiten. In de naam van de diagnose staat ook spectrum, omdat het zich zo divers uit. Je hebt stille mensen, luid en extravert, maar ook mensen waarbij het op het eerste gezicht helemaal niet speelt. Maar het is vaak uiteindelijk wel een probleem omdat sociale omgang is aangeleerd terwijl het bij neurotypische mensen meer een instinct is. Iemand kan dus heel normaal lijken maar aan het einde van de dag uitgeput zijn van een toneelstuk opvoeren.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
TNW schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 11:09:
[...]

ASS (Asperger is volgens de DSM deprecated, en het was een nazi 🙂) kan zich in vele vormen uiten. In de naam van de diagnose staat ook spectrum, omdat het zich zo divers uit. Je hebt stille mensen, luid en extravert, maar ook mensen waarbij het op het eerste gezicht helemaal niet speelt. Maar het is vaak uiteindelijk wel een probleem omdat sociale omgang is aangeleerd terwijl het bij neurotypische mensen meer een instinct is. Iemand kan dus heel normaal lijken maar aan het einde van de dag uitgeput zijn van een toneelstuk opvoeren.
.. Ehm, waarom quote je mij om dit te zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-04 04:06

TNW

SmurfLink schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 12:35:
[...]

.. Ehm, waarom quote je mij om dit te zeggen?
Sorry, bedoeld als ondersteuning, geen tegenwerping...

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:10

Ardana

Moderator General Chat

Mens

In de IT is het misschien gebruikelijk, maar ikzelf heb wel mijn medische zaken tegen meerdere werkgevers verzwegen. Omdat ik wist dat het geen (noemenswaardige) negatieve invloed zou hebben op m’n werk. En dan kunnen mensen alleen maar last er van hebben.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
TNW schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 14:16:
[...]

Sorry, bedoeld als ondersteuning, geen tegenwerping...
Dan snap ik hem. Ben het namelijk volledig met je eens, dus had het idee dat hij was bedoeld voor degene die ik had gequote. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kan TS de therapie niet hervatten na de proeftijd?
Nu kenbaar maken kan positief opgepakt worden (waardering voor eerlijkheid) maar kan ook ervoor zorgen dat er een probleem gecreëerd wordt dat er niet is. Onnodig twijfel zaaien in een kritische fase. Dan moet het opeens apart meegewogen worden bij de evaluatie van de proeftijd.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Workharder schreef op maandag 11 juni 2018 @ 19:58:
Tot dusver lijk ik goed in het team te passen en lijken zij tevreden te zijn over mijn werkzaamheden. Zelf heb ik het er ook erg naar mijn zin. Het enige waar ik mee zit is dat ik normaal therapie volg en dit nog kenbaar moet maken aan mijn werkgever. Uiteraard zo eerlijk als ik ben wil ik dit doen in mijn proeftijd zodat hij zich niet bedrogen zal voelen (in het geval ik het pas kenbaar zou maken na mijn proeftijd). Anderzijds weet ik dat ik een groot risico neem door dit nu kenbaar te maken.

Feit is dat ik graag mijn therapie wil afmaken en helaas kan dit alleen onder werktijd maar tevens mijn baan wil behouden.

Zijn er mensen die ervaring hebben met deze situatie en hoe hebben jullie het aangepakt?
Waarom zou de werkgever zich bedrogen moeten voelen?

Asperger an sich is immers niet iets waar je behandeld voor kan worden. De kans is zeer groot dat je behandeling krijgt voor gerelateerde klachten (angststoornis etc) en daarvan is dan dus de vraag in hoeverre ze betrekking hebben op het werk.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-04 18:43
Als je normaal je werk kunt doen: Niks over zeggen, zeker niet in je proeftijd. Je bent het niet verplicht (tenzij het je functioneren in belangrijke mate hindert) en je werkgever heeft helemaal niks om zich bedrogen over te voelen. Hij heeft er, simpel gezegd, helemaal niks mee te maken.

Wat betreft je vrije uren, iedereen heeft wel eens een middag vrij nodig, je hoeft helemaal niet te zeggen wat je dan gaat doen, dat is prive. Als het nodig is kun je afspreken om de gemiste uren in te halen, maar een werkgever die zodanig krap plant dat een uurtje per week een project in gevaar brengt, daar moet je sowieso niet willen werken.

Vergeet niet dat je in een enorm ongebalanceerde positie zit. Je werkgever weet veel meer over jou dan jij over hem. En doordat je in je proeftijd zit, heeft hij een enorme macht over je. Na verloop van tijd (en vooral, NA je proeftijd) kom je er langzaamaan wel achter wat voor werkgever het is en hoe er omgegaan wordt met dit soort zaken. Dan kun je een beter geinformeerde beslissing nemen of je dit wilt vertellen of niet. Maar zolang je normaal functioneert zie ik geen enkele reden en lijkt het me juist onverstandig.

Natuurlijk zijn er werkgevers die dit soort aandoeningen 'wel gewend' zijn (even quote uit andere reacties) maar waarom zou je daarop gokken tijdens je proeftijd? Straks heb jij net zo'n werkgever die dat wel als een risico ziet, en daar sta je dan met je goede gedrag.

Liegen is natuurlijk wat anders, dat zou je niet moeten doen tegen je werkgever, maar daar staat tegenover dat je werkgever je ook niet in een positie moet brengen waarin je je gedwongen voelt om te liegen. Jij wilt dit niet vertellen, maar als je manager je ronduit vraagt waarom je vrij wilt (en je geen vrij wil geven als je geen reden opgeeft) dan word je dus gedwongen te liegen en wat mij betreft is dat in zo'n geval ook gerechtvaardigd. Dus dan moet je naar de tandarts of fysiotherapeut...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
PhilipsFan schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 15:58:
Vergeet niet dat je in een enorm ongebalanceerde positie zit. Je werkgever weet veel meer over jou dan jij over hem. En doordat je in je proeftijd zit, heeft hij een enorme macht over je.
Dit is onnodige bangmakerij.

Softwareontwikkelaars zijn schaars op dit moment, en als TS goed in het team lijkt te passen dan is de werkgever al lang blij dat hij iemand gevonden heeft.

Daarnaast heeft TS waarschijnlijk een tijdelijk contract van 6 of 12 maanden. In de proeftijd zit je toch nog in een inwerkfase en de werkgever heeft al gauw zoiets van "ik kijk het wel even aan".

Als de werkgever moeite had om een geschikte kandidaat te vinden, dan gooit hij TS er echt niet meteen uit als er iets is. Zeker niet als het weinig effect lijkt te hebben op zijn functioneren.

Kortom, de werkgever heeft er ook belang bij dat de functie vervuld wordt...

[ Voor 4% gewijzigd door Lethalis op 12-06-2018 16:20 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-04 18:43
Lethalis schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 16:17:
[...]

Dit is onnodige bangmakerij.

Softwareontwikkelaars zijn schaars op dit moment, en als TS goed in het team lijkt te passen dan is de werkgever al lang blij dat hij iemand gevonden heeft.

Daarnaast heeft TS waarschijnlijk een tijdelijk contract van 6 of 12 maanden. In de proeftijd zit je toch nog in een inwerkfase en de werkgever heeft al gauw zoiets van "ik kijk het wel even aan".

Als de werkgever moeite had om een geschikte kandidaat te vinden, dan gooit hij TS er echt niet meteen uit als er iets is. Zeker niet als het weinig effect lijkt te hebben op zijn functioneren.

Kortom, de werkgever heeft er ook belang bij dat de functie vervuld wordt...
Dit kan allemaal wel waar zijn, maar je neemt een gok door het te vertellen. Tuurlijk kan die werkgever dat denken, maar hij kan ook iets anders denken. En nu kun je dat nog niet inschatten. Je neemt een gok die je je baan kan kosten, en die je helemaal niet hoeft te nemen.

Je hebt er in ieder geval nooit voordeel van wel vertellen. Het enige positieve wat ik kan zien is, dat het misschien iets makkelijker wordt om die middagen vrij te krijgen, maar dat zou sowieso al geen probleem moeten zijn. Zeker niet als de werkgever zit te springen om mensen.

Dus: vertellen heeft alleen nadelen, niet vertellen heeft geen nadelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:03
Lastig probleem, hoewel Asperger uit DSM V is geschrapt en dus officieel geen ziekte beeld meer is kan het mensen afschrikken. Het ligt er ook aan in wat voor maten je dit hebt. Persoonlijk vind ik het een pluspunt, out of the box denken is bijna standaard bij mensen met Asperger. Ik zou de proeftijd even afwachten.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Workharder
Even een update van mijn kant. Ik heb toch de stap gewaagd om het eerlijk te vertellen. Gelukkig is het goed ontvangen en had hij al zelfs bij het eerste gesprek zijn vermoedens.

Zolang ik de uren netjes in overleg inhaal is het geen probleem. Verder gaf hij aan dat hij op sociaal vlak weinig aan mij had gemerkt en dat ik mij snel in het team heb gevoegd.
Pagina: 1