Te lage warm tapwaterstroom uit cv-ketel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelke Spaak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-05 21:55
Al enige tijd heb ik het idee dat onze douche te weinig "druk" heeft. Bij het uitpluizen hiervan heb ik om te beginnen eens wat metingen gedaan aan de warmwaterstroom uit de warme kranen in huis. Nu blijkt dat deze op 5,6 l/min (liter per minuut) zit. Dat lijkt me wat aan de lage kant, vooral aangezien onze CV-ketel (Intergas Kompakt 28/24) eigenlijk 7,5 l/min zou moeten leveren.

Heeft iemand enig idee of dit mogelijk een instelling is van de CV-ketel, en zo ja, hoe ik die zou kunnen veranderen? In de handleiding kon ik dit niet terugvinden.

De warmwaterstroom kwam op 5,6 l/min uit op twee verschillende kranen in ons appartement (keuken en badkamer), dus het lijkt me dat het aan de ketel moet liggen en niet aan de leidingen. Het gaat overigens om een appartementengebouw van pas een paar jaar oud. Wij wonen er nu 8 maanden, en de douchedruk is altijd zo relatief laag geweest.

Hartelijk dank!

TheStreme - Share anything with anyone

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bard1982
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:50
Eelke Spaak schreef op maandag 11 juni 2018 @ 19:55:
De warmwaterstroom kwam op 5,6 l/min uit op twee verschillende kranen in ons appartement (keuken en badkamer), dus het lijkt me dat het aan de ketel moet liggen en niet aan de leidingen.
Waaruit maak je dan op dat het niet aan de leidingen kan liggen? Er liggen waarschijnlijk dezelfde leidingen richting je keuken als badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:31
Op welke verdieping woon je? Hoe hoger je woont, hoe minder druk je zult hebben op je koud water aanvoer, dus check ook eens het debiet van het koude water. En vraag bij de buren op dezelfde verdieping of zij daar ook last van hebben.

Het warmwater debiet zal vast wel in te stellen zijn, maar is meestal goed ingesteld af fabriek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-05 07:27

Glewellyn

is er ook weer.

Is de waterdruk in je verwarmingssysteem wel hoog genoeg? Anders kan het zijn dat de warmtewisselaar niet effectief werkt.

En wordt de verwarmingsleiding ook warm als je warm water tapt? Als dat zo is gaat er een deel van de capaciteit verloren door een kapotte driewegklep.

edit:
Hoe hoog is je uitstroomtemperatuur ingesteld? Als die heel hoog is kan je debiet ook lager zijn dan opgegeven.

[ Voor 18% gewijzigd door Glewellyn op 11-06-2018 20:36 ]

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:31
Glewellyn schreef op maandag 11 juni 2018 @ 20:35:
En wordt de verwarmingsleiding ook warm als je warm water tapt? Als dat zo is gaat er een deel van de capaciteit verloren door een kapotte driewegklep.
Intergas CV-ketels hebben geen driewegklep, dus daar heeft 'ie weer mazzel mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Wat is de druk qua koud water?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-05 07:19
van welk bouw jaar is het toestel, staat de inlaat combinatie wel volledig open ( niet aan de grote knop draaien maar de kleine).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

welke temperatuur heb je ingesteld ?

CW4
7,50 l/min bij 60 °C
12,50 l/min bij 40 °C

Instelbaar tussen 40°C en 65°C (standaardinstelling 60°C).

Grof gerekend is het 1,25l minder per 5 graden. en dan komt hij al aardig in de buurt als je hem op 65 hebt
De
Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 A is voorzien van CW klasse 4. Dit houdt in dat de Kombi Kompakt HRE
28/24 A geschikt is voor het leveren van tenminste 7,5 liter warmwater per minuut van 60 graden (bij een
koudwatertemperatuur van ≥ 10°C)
wat is de koud water temperatuur ?

[ Voor 18% gewijzigd door Fish op 11-06-2018 21:49 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

connos schreef op maandag 11 juni 2018 @ 20:48:
[...]

Intergas CV-ketels hebben geen driewegklep, dus daar heeft 'ie weer mazzel mee ;)
https://www.intergas-verw...Kompakt-HRE-88422712w.pdf

pagina 4

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-05 20:13

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

markje1 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 23:17:
[...]

Die is voor de solo en de TS heeft een kombi.
euhm is dat geen intergas dan ? niet dat het mij veel uitmaakt

[ Voor 7% gewijzigd door Fish op 11-06-2018 23:47 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

Ligt aan je leidingen..

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mboy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06-2024
Heeft het ding geen doseerventiel? Ik heb jaren onder een pisstraaltje gedoucht omdat ik dacht dat het aan m'n leidingen lag. Bleek dat de vorige bewoners het ventiel op z'n aller zuinigst hadden gezet :p

Nadat ik het ventiel open had gedraaid was het feest. Maar uiteraard kunnen je leidingen ook een rol spelen.

edit: hoofdstuk 5.2 van de handleiding. Kan alleen niet zo goed vinden waar dat ding dan moet zitten. Die van mij was niet zo obvious.

[ Voor 17% gewijzigd door mboy op 12-06-2018 08:15 . Reden: handleiding referentie ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 21:16
Of gewoon een waterbesparend ventieltje in de kraan en en de douchekop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:35
Op welke verdieping hangt de ketel? Als die op zolder hangt moet water eerst omhoog waardoor je druk verliest.

Verder heeft een Intergas combiketel geen driewegklep en is de uitstroomhoeveelheid onafhankelijk van de temperatuur die je instelt. (de temperatuur overigens ook... instelling 55, temperatuur gaat naar de 70). De opgegeven hoeveelheid met 40 graden is omdat je koud water bijmengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelke Spaak
  • Laatst online: 26-05 21:55
Super, bedankt voor alle snelle antwoorden.

De ketel hangt binnen ons appartement, dat op de 9e verdieping gelegen is. De koudwaterdruk is echter prima. Ik zal vanavond of binnenkort eens het koudwaterdebiet meten (ben nu niet thuis).

De temperatuur is ingesteld op 60 graden, dus de ketel zou idd 7,5 l/min moeten halen.

Onderaan de ketel kon ik geen doseerventiel zien, behalve dan bij de inname van koud water. Daar zit een grote blauwe knop en een klein zwart knopje. De zwarte kan ik niet verder linksom draaien, dus ik denk dat die helemaal open staat. Ook vanavond zal ik even een fotootje plaatsen van hoe het ding eruit ziet, misschien dat dat helpt.
Glewellyn schreef op maandag 11 juni 2018 @ 20:35:
Ja! Die wordt inderdaad ook warm. Alleen het eerste stukje onder de ketel weliswaar (gaat vlot daarna een pomp en verdeler voor vloerverwarming in). Onderhoud laten plegen dus..?

TheStreme - Share anything with anyone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-05 08:18

RvL

Staar je niet blind op die 7,5l/min. Dat is ook voor een groot gedeelte afhankelijk van de koudwatertemperatuur. In de winter, als het koud water een stuk kouder is, zal die 7,5l/min mogelijk niet gehaald worden.

Hoe oud is je ketel? Onderhoud kan nooit kwaad. Als er aanslag tussen de platen van de warmtewisselaar zitten kan het zo maar zijn dat het langer duurt voor de ketel het water opgewarmd heeft.

Wij hebben vorig jaar een huis gekocht met een CV-ketel uit 2008 waar werkelijk nog nooit onderhoud op was uitgevoerd. Ik merkte een goed verschil tussen hoe snel ik warm water had voor het onderhoud en daarna. Of het echt zoveel scheelt dat je merkbaar drukverlies hebt weet ik niet.

En mocht je een kapotte driewegklep hebben, dan merk je dat ook aan de temperatuur van het water (al is dat wel een beetje afhankelijk van de stand waarin de klep vast zit). Met de warmwaterkraan helemaal open wordt het water dan beduidend minder warm. De verwarming zou dan door het hele huis een beetje warm moeten worden. Dat is dan het beste te voelen aan de dichtsbijzijnde radiator (als hij open staat natuurlijk).

Let je overigens op met zomaar aan dingen te draaien. Het kan ook zomaar een overdruk ventiel zijn en als je die opendraait komt er een flinke plens water uit. Ook loop je de kans dat ie daarna wat blijft lekken, zeker als hij wat ouder is ;-)

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Eelke Spaak schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 10:52:
Super, bedankt voor alle snelle antwoorden.

De ketel hangt binnen ons appartement, dat op de 9e verdieping gelegen is. De koudwaterdruk is echter prima. Ik zal vanavond of binnenkort eens het koudwaterdebiet meten (ben nu niet thuis).

De temperatuur is ingesteld op 60 graden, dus de ketel zou idd 7,5 l/min moeten halen.

Onderaan de ketel kon ik geen doseerventiel zien, behalve dan bij de inname van koud water. Daar zit een grote blauwe knop en een klein zwart knopje. De zwarte kan ik niet verder linksom draaien, dus ik denk dat die helemaal open staat. Ook vanavond zal ik even een fotootje plaatsen van hoe het ding eruit ziet, misschien dat dat helpt.

[...]

Ja! Die wordt inderdaad ook warm. Alleen het eerste stukje onder de ketel weliswaar (gaat vlot daarna een pomp en verdeler voor vloerverwarming in). Onderhoud laten plegen dus..?
Die wordt warm omdat ie in verbinding staat met de warmtewisselaar.
Die wisselaar bestaat uit twee gescheiden stukken koper voor tapwater en verwarming en een groot blok aluminium met vinnen die daar warmte aan overbrengen. Als je dat blok opstookt worden beide circuits verwarmd en worden de leidingen vlak onder de ketel warm.

Wat betreft onderhoud, aangeraden is elke 18-24 maanden je ketel te laten nakijken, als dat nooit gebeurd is zal daar nu wel een lekkere bak gruis in zitten. Overigens heeft onderhoud niks te maken met de doorstroming, eerder met hoe snel het opwarmt en met welk bijbehorend gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:52
Ik volg deze even, heb hetzelfde issue in mijn woning. In hotels altijd knetterharde douches waarbij je huid bijna gezandstraald wordt. Thuis is het in vergelijking dan maar een slap straaltje. Wat ik wel zie is dat de warmwaterleiding 12mm is vanaf ketel naar douche. Zou het zin hebben om dat te vervangen door 15mm?

Heb bij mijn ketel (Vaillant ecoTEC Plus) gezocht naar een doorstroombegrenzer, maar niet kunnen vinden. In de thermostaatkraan en douchekop ook geen waterbesparende ringetjes o.i.d. aangetroffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ThinkPadd schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 12:24:
Ik volg deze even, heb hetzelfde issue in mijn woning. In hotels altijd knetterharde douches waarbij je huid bijna gezandstraald wordt. Thuis is het in vergelijking dan maar een slap straaltje. Wat ik wel zie is dat de warmwaterleiding 12mm is vanaf ketel naar douche. Zou het zin hebben om dat te vervangen door 15mm?

Heb bij mijn ketel (Vaillant ecoTEC Plus) gezocht naar een doorstroombegrenzer, maar niet kunnen vinden. In de thermostaatkraan en douchekop ook geen waterbesparende ringetjes o.i.d. aangetroffen.
In de doucheslang kan dat al zitten (vaak aan de kant waar de slang op de douchekop geschroefd word)
veel koppen kun je ook instellen ad zijkant, en soms het sproeideel er af halen)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-05 15:00
In mijn ketel is de wisselaar moeten vervangen worden omdat die helemaal verkalkt was. Dat manifesteerde zich met zeer weinig debiet van warm water. Wij hebben nu wel erg hard water. Dit was kalk sinds 2009.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 21:16
Ik heb toevallig een defecte thermostaatknop op mijn douchekraan gehad, deze is met "mijn" thermometer afgesteld op 38 graden (aanslagpunt).
Later cv ketel in onderhoud na 5 jaar ouderdom, was mijn tapwater 40 graden op het aanslagpunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Laatst online: 23:13

Hotels werken vaak met dikke indirect gestookte boilers/buffervaten en een retourleiding voor warm water.
Super inefficiënt, maar wel veel warm water :)

hier een pdfje met plaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

Xiphalon schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 15:03:
[...]

Hotels werken vaak met dikke indirect gestookte boilers/buffervaten en een retourleiding voor warm water.
Super inefficiënt, maar wel veel warm water :)

hier een pdfje met plaatjes.
heeft niets te maken met de druk die recirculatieleiding. Die is er om ervoor te zorgen dat je "meteen"warm water hebt
. Wat ik wel zie is dat de warmwaterleiding 12mm is vanaf ketel naar douche. Zou het zin hebben om dat te vervangen door 15mm?
Dan kan het water er makkelijker doorheen maar word niet je snelheid hoger of druk. want de pomp blijft het zelfde doen.

het zou er eerder langzamer van gaan stromen.

Check ergens tussen douchekop en slang en/of slang en kraan. Hier kan iets zitten wat de "slappe"straal vertegenwoordigt. Je kunt zelf kijken tussen kraan en muurplaat. ook hier kan iets zitten.

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:50
Zet de uitvoertemperatuur eens zo laag mogelijk en kijk wat je dan haalt?

Als je dan wel meer liter/minuut haalt dan is iig de druk (of een verkalkte wisselaar) niet het probleem. Dan heb je dat deel tenminste uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Die uitvoertemperatuur maakt geen verschil bij intergas. Ketel aan, uit, 40 graden of 65, de flow is altijd wat er aan water door de ketel en de leidingen te persen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05 17:07
mboy schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 07:36:
Heeft het ding geen doseerventiel? Ik heb jaren onder een pisstraaltje gedoucht omdat ik dacht dat het aan m'n leidingen lag. Bleek dat de vorige bewoners het ventiel op z'n aller zuinigst hadden gezet :p

Nadat ik het ventiel open had gedraaid was het feest. Maar uiteraard kunnen je leidingen ook een rol spelen.

edit: hoofdstuk 5.2 van de handleiding. Kan alleen niet zo goed vinden waar dat ding dan moet zitten. Die van mij was niet zo obvious.
Beetje oud topic, maar hier toch een kick / kaap.

Weet iemand waar dat doseerventiel zit? Misschien @Oxellaar ?

In de handleiding is inderdaad beschreven dat er een doseerventiel zit. Maar ik zie hem nergens...
In de Kombi Kompakt HRE 24/18 A en Kombi Kompakt HRE 28/24 A is een doseerventiel
gemonteerd, waardoor de maximale flow wordt begrensd op nominaal 6 respectievelijk 7,5
liter/min. De Kombi Kompakt HRE 36/30 A en HRE 36/48 A zijn voorzien van een
doseerschijf-vervangingsring. Bij de Kombi Kompakt HRE 36/30 A en HRE 36/48 A zijn bij
hoge waterdrukken grotere volumestromen mogelijk. Om bij de Kombi Kompakt HRE 36/30 A
een uitstroomtemperatuur van 60°C te garanderen dient dient het toestel ingesteld te worden
op 9 liter/ min.
• Het doseerventiel dient verwijderd te worden indien de waterdruk voor het doseerventiel
lager is dan 0,8 bar. De doorstroming dienst daarna met behulp van een reduceerventiel
ingesteld te worden.
• Het doseerventiel dient te worden gereinigd of te worden vervangen indien de waterdruk voor
het doseerventiel hoger is dan 0,8 bar en de volumestroom lager is dan de nominale waard
Als ik mijn HRE 28/24 uitzet, en dan de hete kraan opendraai, krijg ik hier 'maar' 6 l/min uit. (Met de ketel aan, hetzelfde.)
Dit komt akelig dichtbij het doseerventiel van een 24/18.

Als ik de wasmachinekraan - die vlak voor de inlaatcombinatie van de ketel zit - gebruik, haal ik daar 12+ liter/minuut uit. CV bijvullen uit diezelfde kraan geeft 2.1 bar(g).
Ik heb de indruk dat de inlaatcombinatie (https://flamcogroup.com/b...81/groups/g+c+p+a+nr+view) geen beperking geeft. Deze staat ook vol open.
Ketel en appendages zijn van 2021.

Ik krijg een beetje het idee dat er een 6 l/min doseer in zit.
Of het laatste stukje leiding totaan mn badkraan/douche moet nog zoveel weerstand geven, maar dat lijkt het niet te zijn.

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@S0epkip
Moet even graven in m'n geheugen, in m'n werk ben ik al jaren van het gas af :P
Maar volgens mij zit de doorstroom begrenzer bij de stroming schakelaar.
Dus, waar koud water de ketel in gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZB2strF2WEoDYL-YgnUYKlOWJRc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gsWRWWH4HyVvfyAhW3wxDoLY.jpg?f=fotoalbum_large
Onderdeel nr 14

De 24/28 zou een 8L/m begrenzer hebben.
Als je dat niet haalt. Dan is meestal, of de voor druk laag, of je leidingen zijn de bottleneck.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Oxellaar schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 22:33:
@S0epkip
Moet even graven in m'n geheugen, in m'n werk ben ik al jaren van het gas af :P
Maar volgens mij zit de doorstroom begrenzer bij de stroming schakelaar.
Dus, waar koud water de ketel in gaat.
[Afbeelding]
Onderdeel nr 14

De 24/28 zou een 8L/m begrenzer hebben.
Als je dat niet haalt. Dan is meestal, of de voor druk laag, of je leidingen zijn de bottleneck.
Thanks voor je antwoord en mooie exploded view (wel van een HR or HRE <2016, denk ik).

Het leek me inmiddels inderdaad bijna de enige mogelijke plek, bij de stromingsschakelaar. Dan moet het eigenlijk wel een doseerschijf zijn (ook bij de kleinere HRE's) want een ventiel past/zit daar niet tussen.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Wat betreft leidingen en voordruk: ik haal vlak voor de ketel nog 2.1 bar en na de ketel liggen minder meters van dezelfde alupex dan ervoor.

Misschien zit er wat vuil bij die doseerschijf...

[ Voor 52% gewijzigd door S0epkip op 02-12-2022 22:57 ]

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ja klopt... Even snel opgezocht.
Maar Intergas ketels zijn door de jaren niet bijster veel veranderd.
Never change a winning team...

Het is een kunststof schijfje met een bepaalde diameter opening.
Daarin zit een o-ring, die bij te hoge doorstroming, vervormd en de doorlaat kleiner maakt.

Simpel, niet bijzonder nauwkeurig, maar werkt prima normaal gesproken.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Pagina: 1