Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruud852
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-10-2024
Hallo mensen,

Gisteren heb ik 2 nieuwe ssd's gekocht om te installeren in de computers die ik thuis heb staan. Nadat ik alle bestanden heb over gezet op mijn nieuwe ssd en de ssd heb geinstalleerd in mijn computer kwam ik tot de conclusie dat de ssd het goed deed en de prestaties van mijn computer een stuk beter zijn geworden.

Echter na wat rondneuzen in de software die Crucial aanbied kwam ik erachter dat de ssd niet op sata 3 staat maar op sata 2. Dit vind ik erg raar, want bij het kopen heb ik gewoon een sata 3 kabel gehaald en deze kabel ook in een gat gestoken van het moederbord waar boven staat 6 Gb/s (foto in de bijlage van moederbord). Om te kijken of de ssd echt op sata2 staat heb ik ook een benchmark uitgevoerd waar ook maar 200Mb/s uitkwam. Het moederbord die ik gebruik is de P8H77-V LE ASUS.

Iemand enig idee hoe ik hem dan toch op sata 3 krijg? Zodat ik wel de maximale prestatie uit mijn ssd's kan halen.

afbeeldingen:

https://myalbum.com/album/obaXFGwp1KBE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-09 13:25
In welke kleur slot zit deze nu precies? Is dit een blauwe? Deze zijn 3Gb/s, de witte zijn 6Gb/s. Als je het omsteekt zou het, zeker met UEFI, gewoon moeten werken is mijn ervaring. Wel eerst de machine uitzetten natuurlijk ;)

Waarom de witte? Je hebt 2x SATA3 (6Gb/s) volgens de specs van het moederbord. Je hebt twee witte poorten en 4 blauwe, dus het lijkt me logisch dat de witte poorten dan SATA3 / 6Gb/s zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruud852
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-10-2024
Ja zag het ook net, ging er van uit dat blauw sneller was. Omdat die tekst er recht boven stond. Na wat aanpassingen in de bios heb ik het voor elkaar kunnen krijgen om hem op de witte poort te krijgen. Alleen is de behaalde snelheid 350mb/s. Wel wat minder snel dan staat aangegeven bij de specificaties. Maar ben daar wel tevreden mee. Bedank voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-09 13:25
Hoe test je de snelheid? Ik zie dat Crucial zelf tot 560MB/s specificeert, dus je zou wel sneller moeten kunnen. Sowieso zie ik op je laatste screenshot dat je nu in IDE modus draait ipv in AHCI modus. AHCI is sneller, maar dit is niet eenvoudig te wisselen.

Voor Windows 10 kun je bijvoorbeeld deze instructies volgen: https://triplescomputers....aidide-to-ahci-operation/. Let wel op dat je een backup van je bestanden hebt aangezien de kans bestaat dat je alles moet herinstalleren. De vraag is dus, hoeveel is dat laatste beetje performance je waard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:11
ruud852 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 20:01:
Omdat die tekst er recht boven stond.
Alleen zijn de 'grote letters' vrijwel altijd voor marketingpraat, terwijl de kleine letters (zoals strak linksboven de blauwe connector) de connector aanduiden: SATA3G_3
Alleen is de behaalde snelheid 350mb/s. Wel wat minder snel dan staat aangegeven bij de specificaties. Maar ben daar wel tevreden mee. Bedank voor de hulp!
Het is logisch dat men snel naar benchmarks grijpt, maar de grap is dat de grote sequentiele getallen nu juist zo ongeveer de minst boeiende eigenschap van een drive zijn, tenzij je een ontzettend goede reden hebt waarom je 500 MB/s moet kunnen lezen/schrijven.

Bij het starten van programma's/je OS merk je er in ieder geval niets van.
Xudonax schreef op maandag 11 juni 2018 @ 21:56:
Let wel op dat je een backup van je bestanden hebt aangezien de kans bestaat dat je alles moet herinstalleren.
Dat valt wel mee geloof ik. Reden dat het switchen standaard niet 'werkt' is omdat Windows enkel de absoluut noodzakelijke storage drivers laadt bij het booten.

Als je je UEFI zomaar op AHCI zet dan krijg je een INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE bluescreen, maar de truuk uit jouw link verhelpt dit (Safe mode laadt blijkbaar alle drivers en onthoudt dan welke er nodig was).

Werkt het dan nog niet, kun je de UEFI-optie gewoon terugzetten waarna je alsnog kunt booten. Het verhaal over backups is daarmee goedbedoelde, maar volgens mij vooral onnodige bangmakerij.

[ Voor 4% gewijzigd door Thralas op 11-06-2018 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-09 11:43
Als je een SATA-600 poort hebt, moet je gewoon 500MB/sec kunnen halen want 350MB/sec is gewoon niet goed. Het kan zijn dat de bandbreedte op die twee poorten gedeeld wordt met iets anders als je er iets op aansluit en dat de bandbreedte dus beperkt wordt, maar daarvoor zou je de handleiding van je moederbord moeten raadplegen.

Verder had ie inderdaad eerst op AHCI gezet moeten alvorens je Windows ging installeren, maar dit had je van tevoren kunnen uitzoeken. Ik heb geen ervaring met omzet trucjes en fratsen dus daar kan ik niks over zeggen, maar als anderen zeggen dat het werkt dan zal het wel. Ik ben er persoonlijk geen voorstander van en zou liever Windows opnieuw installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:47
Sowieso is willekeurig snelheden roepen niet nuttig. Buiten het feit dat het in praktijk bijna geen zak uitmaakt weten we niet of we over seq lezen/seq schrijven of random gaat.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Met de gratis benchmark AS-SSD zie je linksboven direct of de SSD met AHCI werkt of met IDE en kan je daaruit je conclusies trekken en gepaste correctieve actie ondernemen.

En ik heb al vele SSD's geplaatst (als vervanging van harddisks), die alleen in de nieuwste hardware goede cijfers scoren: oudere SATA-interfaces lopen ergens in de communicatieketen op het moederbord vol en scoren lage cijfers.
maar mijn ervaring is dat SSD's zelfs zonder AHCI in elk systeem t.o.v. harddisks een enorme gevoelsmatige versnelling geven: de access times zijn in vergelijking met harddisks zo ongelooflijk laag dat je daar relatief véél meer performance verbetering uit haalt dan de exacte communicatie snelheden.

Dus:
- werkt het systeem goed op de SSD: gewoon blij mee wezen.
- als uit AS-SSD blijkt dat AHCI niet aan staat, dan is een poging tot overstappen op AHCI de moeite waard.
- een firmwareupgrade van de BIOS voer ik nooit uit voor dit doel: veel te gevaarlijk en meestal nauwelijks verbetering.

[ Voor 17% gewijzigd door Renault op 20-06-2018 19:39 ]

Pagina: 1