Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1083475

Topicstarter
Ik heb een detacheringsovereenkomst van tempo team lopen tot 23 juni. Aangezien ik er al net iets meer dan 6 maanden werk zou ik bij een tussentijdse opzegging nog 28 kalenderdagen door moeten werken, maar kan ik ook gewoon zeggen dat ik alleen deze overeenkomst af wil maken en de volgende weiger?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:39

Clush

Do as I say...

Als je overeenkomst afloopt is het klaar. Mochten ze je langer willen hebben is er een nieuwe overeenkomst nodig, waarbij beide partijen akkoord moeten zijn. Als jij niet akkoord gaat is de 23e je laatste dag.

Tussentijds opzeggen betekent dat je eerder stopt dan de contractuele datum. Alvast aangeven dat je afziet van verlenging is geen tussentijds opzeggen.

[ Voor 27% gewijzigd door Clush op 11-06-2018 18:58 ]

... not as I do.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-07 12:58

Barrycade

Through the...

Lees even het contract. Kan zijn dat er een einddatum in staat of iets over stilzwijgende verlenging.

Als je wilt stoppen na dit contract is doorgeven niet meer dan netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-06 22:23

BLACKfm

o_O

Met een tijdelijk contract heb jij als werknemer duidelijkheid. Je contract loopt gewoon af op een bepaald moment en dan kun je ook tijdig op zoek naar een nieuwe baan.

Als je er geen zin in hebt om na die 6 maanden door te gaan dan geef je dat over het algemeen een maand van te voren aan (liggend aan de wettelijke regels of CAO).

Als je er wel wilt blijven werken vraag je hier ook tijdig naar, dit is geen verplichting maar wel beter voor je eigen gemoedsrust. Als je werkgever hier niet duidelijk over is (zoals nu) zit je dus in onzekerheid.

Die onzekerheid wordt afgevangen door het 'aanzegtermijn'. Bij een (tijdelijk) contract van 6 maanden of langer moet de werkgever een maand van te voren aangeven of deze je nog in dienst wil houden of niet. Doet je werkgever dit niet en wenst die het dienstverband niet door te zetten dan is deze een boete verschuldigt naar rato het aantal werkdagen te laat op straffe van een maandsalaris naar rato. ~15 dagen te laat is boete gelijk aan half maandsalaris bijvoorbeeld.

Ook als je werkgever wel de intentie heeft om je in dienst te houden is die boete van kracht. Maar als je er dan blijft werken is het veelal niet verstandig voor de werkrelatie om je te beroepen op die boete. Het aanzegtermijn geld voor beide gevallen, de werkgever moet altijd een maand van te voren aangeven wat die van plan is.

Dat jij er niet meer wil werken, je werkgever je niet op de hoogte stelt en je contract afloopt is dan een win-win-win situatie.
Je hoeft geen ontslag aan te bieden, want tijdelijk contract en je kunt een heel maandsalaris claimen als ze op de laatste dag nog steeds niet schriftelijk hebben aangegeven je contract te beïndigen.

Dat het allemaal niet getuigd van goed werknemer- of werkgeverschap laat ik even buiten beschouwing, maar dit zijn je rechten.

Ik zou je contract overigens wel even nalezen of daar niet iets over in staat. Indien het je 2e tijdelijke contract is kan daar al iets in staan over een aanzegtermijn.

[ Voor 4% gewijzigd door BLACKfm op 17-06-2018 01:45 ]

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-07 23:14
BLACKfm schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 14:47:
.... dan is deze een boete verschuldigt naar rato het aantal werkdagen te laat op straffe van een maandsalaris naar rato. ~15 dagen te laat is boete gelijk aan half maandsalaris bijvoorbeeld.
Ik ken de regels niet dus dit is nuttig, maar het roept wel een vraag op: moet dat geen 10-11 dagen voor een half maandsalaris zijn? Je hebt het eerst over werkdagen maar rekent alsof het kalenderdagen zijn.