Gewoon zuur..delphi verstuiver/origineel? ervaringen? diesel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14-05 15:41
Ik wil hier gewoon mijn ervaring delen.. beetje luchten..

Plaatje: Op 27 maart particulier (achteraf helaas) een (wat toen bleek) erg mooie en goed onderhouden Seat Ibiza ST 1.2 TDI uit 2011 gekocht (3700 eur), 227dkm op de teller. Dit omdat de benzineslurper die ik had toch duurder uit kwam i.v.m. waar mijn vriendin woont en ik er regelmatig heen ga (heb geen recht meer op studenten ov). Meteen grote beurt laten doen bij mijn garage (330 eur), alle vloeistoffen vervangen, filters (diesel, interieur, lucht), airco gecleaned, meteen alles nagekeken of alles goed is en of er nog verborgen gebreken zijn.. alles tip top en mooi, in die 330 euro werd ook de koelvloeistof vervangen en een of ander reservoir en leidingen vervangen omdat die dus verroest waren.

Na dat was alles lekker prima, ik dacht dat ik dan probleemloos tot de volgende beurt/apk kan rijden... Eerder merkte ik al op dat mijn auto abnormaal veel verbruikt (0.5 - 1.5L / 100KM meer) bij de (cruise) snelheden waar ik op mijn verbruik let ([70, 80, 100] - 3.4L/100KM, [120, 130] - 4.5L/100KM). Eerder knipperde ook een voorverwarmingspalmpje, contact gehad en garage zei om rustig volgende week langs te komen (was vrijdag en ik ging naar mijn vriendin), kon niet veel bepalen via de telefoon en omdat de auto voor de rest wel normaal leek te werken, zou het toch alleen via uitlezen kunnen worden bepaald. nu bij 234dkm (7000km verder), na 2 maanden na aankoop, voor de datum van de afspraak, sta ik (Gelukkig) bij mijn vriendin, net van de snelweg gekomen en auto begon super raar te doen. Geen vermogen, erg tikken, veel trillingen (als je een massage wil, gaat uw gang in mijn kapotte auto). Rijden kon ook niet dus meteen teruggeparkeerd, ANWB gebeld, verstuiver kapot... duur grapje. Transport geregeld naar mijn garage, vervangen vervoer gekregen zodat ik het weekend bij mijn vriendin kan af maken en zondagavond naar huis. Maandag thuis, niks bijzonders. Dinsdag werd de auto afgeleverd. Woensdag constateerde de garage dat er inderdaad een verstuiver vervangen moet worden. Onderdelen besteld op donderdag ivm een foutje, kan gebeuren, geen probleem want heb de vervangende auto tot vrijdag en vrijdag zou mijn auto klaar zijn.. komt vrijdag aan en de bestelbus met de onderdelen is zelf kapot gegaan onderweg naar de garage dus levering maandag.. vandaag dus.

Blijkt een 2e verstuiver kapot te zijn....... dus garage besteld een 2e verstuiver, maar uit coulance laten ze de extra arbeidskosten achterwege.

Nu maar wachten op morgen. Wie weet wat er gebeurd.. misschien nog een derde verstuiver kapot? Ben ik sowieso 1100 euro lichter na mijn pinpas in de geldstofzuiger op maximaal vermogen (lees: pinapparaat) te steken.

Iemand met zelfde ervaringen?
En de 1e verstuiver is origineel van seat besteld maar 2e heb ik toch van delphi laten doen. Garage zegt: "zie wel vaker dat auto's met delphi verstuivers stil komen te staan".. ik kan nergens echt reviews vinden. Ik geloof ze natuurlijk wel maar hoe erg zijn delphi verstuivers nou? heeft iemand hier verstand/ervaring met delphi verstuivers?

Na deze bedragen voel ik me nu al erg licht in mijn hoofd, moet het maar doen met 2 bijbaantjes (24u p/w totaal) als full-time student (en soms wat hardware opkopen/verkopen maar zorgt niet echt voor veel extra geld). Zuur maarja, dat is nou eenmaal een 2e (4e) hands auto eigenaar zijn lijkt het. Toch moet ik aankaarten dat ik zulke kosten en problemen niet had met mijn oude bakkie van 1300 euro uit 2000... achteraf was die misschien toch goedkoper (was overigens wel hetzelfde merk: SEAT). Ironisch is ook dat ik het complete/maximale ANWB pakket had aangeschaft wegens weinig vertrouwen in zo'n oude bak uit 2000.. en nu heb ik het nodig voor een bak uit 2011 die ik 2 maanden heb.

[ Voor 6% gewijzigd door grasmanek94 op 11-06-2018 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Vervelend maar als ik zoek op "1.2tdi vag verstuiver", komen er zelfs problemen naar voren bij een tellerstand onder de 60K.
Op 27 maart particulier (achteraf helaas) een (wat toen bleek) erg mooie en goed onderhouden Seat Ibiza ST 1.2 TDI uit 2011 gekocht
Als ie goed onderhouden is, neem ik aan dat de volledige onderhoudshistorie aanwezig is? En/of dat je die historie even hebt nagetrokken bij een random dealer alvorens bijna 4K aan een auto kapot te slaan?
Delphi
Sorry maar mijn garage weet het soms ook beter. Daar zal vast een (financiele) reden voor zijn. Als ik of jij dus kiest voor ander materiaal, is er een kans dat klant of garage-houder uiteindelijk aan het langste eind trekt qua betrouwbaarheid.

Wat mij betreft, maar dat is ook achteraf; de Onderdelenlijn heeft verstuivers vanaf 83 Euro staan, zag ik. En met enige nuance; sommige leveranciers daar geven alsnog enkele garantie op de werking van dat onderdeel. Snap goed dat je snel weer wilde rijden en de garage een opdracht hebt gegeven; wist je wel wat de onderdelen gingen kosten van te voren?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
MAX3400 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 17:55:
Vervelend maar als ik zoek op "1.2tdi vag verstuiver", komen er zelfs problemen naar voren bij een tellerstand onder de 60K.
Jah ik keek vooral naar erg vele reviews op autoweek en kon er uit halen dat het *soms* gebeurd maar niet dat mensen er om schreeuwen dat het een veelvoorkomend probleem is. Ik heb dus willens en wetens wel een gok gedaan en heb mijzelf gewoon in mijn voet geschoten, eigen schuld dikke bult voor mij I guess.
Als ie goed onderhouden is, neem ik aan dat de volledige onderhoudshistorie aanwezig is? En/of dat je die historie even hebt nagetrokken bij een random dealer alvorens bijna 4K aan een auto kapot te slaan?
Dat natrekken heb ik niet gedaan, slimme zet om volgende keer te doen, maar dan zit je nog steeds: of het zijn vrienden van de verkoper, of die dingen zijn best te vervalsen en vriendjespolitiek is soms moeilijk te herkennen.

Ik heb hem bij mijn garage achteraf laten checken en alles kwam positief, behalve de verroeste koelvloeistofreservoir (die dan ook vervangen werd samen met een paar leidingen die ook aangetast waren).
Sorry maar mijn garage weet het soms ook beter. Daar zal vast een (financiele) reden voor zijn. Als ik of jij dus kiest voor ander materiaal, is er een kans dat klant of garage-houder uiteindelijk aan het langste eind trekt qua betrouwbaarheid.

Wat mij betreft, maar dat is ook achteraf; de Onderdelenlijn heeft verstuivers vanaf 83 Euro staan, zag ik. En met enige nuance; sommige leveranciers daar geven alsnog enkele garantie op de werking van dat onderdeel. Snap goed dat je snel weer wilde rijden en de garage een opdracht hebt gegeven; wist je wel wat de onderdelen gingen kosten van te voren?
Ik had gerekend op ongeveer 400 euro incl btw (dat zijn dan die delphi verstuivers) nieuw per stuk, originele zijn al gauw 600 euro incl btw. Ze zeiden ze doen alleenmaar originele onderdelen en ik vind dat zelf wel goed, maar als het er al 2 zijn, dat kan ik gewoon niet betalen.

Mocht t over 1 jaar toch gebeuren dan gewoon 3x https://www.onderdelenlij...sel)/onderdeelid/7991447/ erin... de huidige (kapotte) verstuivers zijn van november 2016. Best klote dat ze het zo kort volhouden. Volgens het tellerrapport stond de auto op juni 2016 op 170dkm, dus we zijn nu "maar" 60dkm verder.

[ Voor 8% gewijzigd door grasmanek94 op 11-06-2018 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

grasmanek94 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 18:03:
[...]
Dat natrekken heb ik niet gedaan, slimme zet om volgende keer te doen, maar dan zit je nog steeds: of het zijn vrienden van de verkoper, of die dingen zijn best te vervalsen en vriendjespolitiek is soms moeilijk te herkennen.
...
Ik heb hem bij mijn garage achteraf laten checken en alles kwam positief, behalve de verroeste koelvloeistofreservoir (die dan ook vervangen werd samen met een paar leidingen die ook aangetast waren).
Dat is jammer dat je dat zo ervaart; normaliter kan de importeur of een random RDW-station, zonder enige moeite de officiele en "niet vriendjespolitiek" historie van een auto opleveren.

Het is een beetje tricky; een auto die op dag A goed werkt, kan inderdaad 2 maanden later fataal defect zijn. Dat is (vaak) verkoper niet aan te rekenen en ook jouw eigen garage niet, ervanuitgaande dat ze de verstuivers even gecontroleerd hebben voor je toen je voor de beurt kwam.

Ik hoop wel dat het geld toch even geinvesteerd kan worden en dat de auto nog lang plezier aan je mag geven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Injectoren gaan normaal alleen kapot bij slecht uitgevoerd onderhoud.

Doorrijden terwijl de SYS lamp aangaat is niet zo slim. Dan had je op voorhand al kunnen kijken.
Nu zal de injector gewisseld moeten worden en zal je opnieuw APC leren moet doen. Je hebt geluk gehad, als deze was gaan lekken had je een gaatje gehad in de zuiger en was de hele motor naar de klote

[ Voor 71% gewijzigd door Chevy454 op 11-06-2018 18:12 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Tja, beetje lullig, maar verstuivers vind ik niet eens zo gek bij die km-stand. Hoort gewoon bij het onderhoud (OK niet regulier, maar vanaf een tonnetje of 2-2.5 komen ze een keer).

Wellicht toch ook iets te hoog gemikt qua aanschafprijs/bouwjaar als je het onderhoud met een tegenvaller niet kunt betalen, maar men wil wel wat he (bouwjaar) als fulltime student...

Laat het een wijze les zijn en laten we hopen dat je heel wat goedkope km's nog kan rijden straks.
Overigens had je de oude verstuivers ook kunnen laten reviseren, of een 2e hands werkend setje kunnen laten monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Chevy454 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 18:10:
Mwhoa, vind ik een beetje kort door de bocht. Zelfs mijn oude lease-TDI (jaaaren geleden), heeft een issue gehad met een verstuiver ondanks alle onderhoud. En een CDTI die ik gereden heb, heeft 2x een issue gehad met de EGR ondanks alle (en tijdige) beurten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Dat vraag ik me af, benzinefilter (dieselfilter geen idee) houdt ook niet alles tegen, of een te rijke /arme afstelling (via computer die reageert op bepaalde sensor die op de limiet zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-05 11:29
Alle drie de injectoren doen hetzelfde werk en met dezelfde diesel, dus als er twee kapot zijn, dan zal nummer drie ook wel niet lang op zich laten wachten lijkt me. Liefst vervang je altijd met fabrieksonderdelen, tenzij een alternatief bewezen beter is. Maar als je een beperkt budget hebt, dan kun je het wellicht ook zelf doen en dan zou ik voor revisie gaan. Wellicht dat een kennis je kan helpen. Het is leuk werk (vind ik) en je leert er veel van. Download een werkplaatshandboek en lekker sleutelen.

Alles kan kapot gaan en verstuivers dus ook. Op tijd brandstoffilter vervangen en fatsoenlijke diesel tanken zal het wellicht kunnen uitstellen, maar het is geen gegeven dat ze een autoleven lang mee moeten gaan. Helaas hoor je vaker dat ze kapot gaan en dat is een duur geintje.

Ik weet overigens niet of je de originele en imitatie injectoren door elkaar mag gebruiken? Ik weet niet hoe dicht die bij de originele specificatie liggen, maar ik kan me voorstellen dat daar wat verschil in zit. Zou ik wel even navragen.
MAX3400 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 18:12:
En een CDTI die ik gereden heb, heeft 2x een issue gehad met de EGR ondanks alle (en tijdige) beurten.
Een EGR is iets heel anders en het probleem daarvan is vaak de inwendige vervuiling. Na de TDI update van de CR-diesels van VAG hoor je er ook veel over. De EGR klep is een ding voor het milieu, maar je motor wordt er niet veel beter van.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@BugBoy ik weet dat het iets anders is; je leest voorbij het feit dat ik 2 "perfect onderhouden lease diesels", waar ik echt wel netjes mee reed, ook voor relatief zwaar onderhoud heb kunnen laten servicen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
MAX3400 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 18:10:
Dat is jammer dat je dat zo ervaart; normaliter kan de importeur of een random RDW-station, zonder enige moeite de officiele en "niet vriendjespolitiek" historie van een auto opleveren.

Het is een beetje tricky; een auto die op dag A goed werkt, kan inderdaad 2 maanden later fataal defect zijn. Dat is (vaak) verkoper niet aan te rekenen en ook jouw eigen garage niet, ervanuitgaande dat ze de verstuivers even gecontroleerd hebben voor je toen je voor de beurt kwam.

Ik hoop wel dat het geld toch even geinvesteerd kan worden en dat de auto nog lang plezier aan je mag geven!
Dankje, ik hoop het ook. Kan je mij vertellen hoe ik onderhoudshistorie kan opvragen bij RDW? Enige wat ik kan/weet is de gratis kentekencheck (algemene voertuiggegevens) op ovi.rdw.nl en tellerrapport opvragen.

Doorrijden terwijl de SYS lamp aangaat is niet zo slim. Dan had je op voorhand al kunnen kijken.
Nu zal de injector gewisseld moeten worden en zal je opnieuw APC leren moet doen. Je hebt geluk gehad, als deze was gaan lekken had je een gaatje gehad in de zuiger en was de hele motor naar de klote
Oei onhandig van mij. Kon er weinig over op internet vinden en symptomen ontbraken (zoals vermogenverlies, die was er niet toen die knipperde). Kon van alles zijn (kapotte sensors vooral) dus was niet kritiek, heb wel nagevraagd bij de garage en zijden kan wel doorrijden maar als die gaat roken of stotteren meteen stoppen.
ToFast schreef op maandag 11 juni 2018 @ 18:11:
Tja, beetje lullig, maar verstuivers vind ik niet eens zo gek bij die km-stand. Hoort gewoon bij het onderhoud (OK niet regulier, maar vanaf een tonnetje of 2-2.5 komen ze een keer).
60,000km* en anderhalf jaar, ik denk dat deze ook delphi verstuivers waren, of gebruikt als ik zo naar de factuur kijk.
ToFast schreef op maandag 11 juni 2018 @ 18:11:
Wellicht toch ook iets te hoog gemikt qua aanschafprijs/bouwjaar als je het onderhoud met een tegenvaller niet kunt betalen, maar men wil wel wat he (bouwjaar) als fulltime student...

Laat het een wijze les zijn en laten we hopen dat je heel wat goedkope km's nog kan rijden straks.
Overigens had je de oude verstuivers ook kunnen laten reviseren, of een 2e hands werkend setje kunnen laten monteren.
Ik had wel rekening gehouden met wat uitschieters (500 euro max? schijnbaar moet ik bij een diesel toch maar op 2000 rekenen) in mijn budgeting, wel aan de lage kant dus ik zie dit nu maar als leergeld. Ben zel ook erg onervaren, dit is mijn 2e voertuig in mijn bezit.
BugBoy schreef op maandag 11 juni 2018 @ 18:17:
Alle drie de injectoren doen hetzelfde werk en met dezelfde diesel, dus als er twee kapot zijn, dan zal nummer drie ook wel niet lang op zich laten wachten lijkt me. Liefst vervang je altijd met fabrieksonderdelen, tenzij een alternatief bewezen beter is. Maar als je een beperkt budget hebt, dan kun je het wellicht ook zelf doen en dan zou ik voor revisie gaan.
volgende maandje dan maar doorsparen en 3e verstuiver laten vervangen : /
BugBoy schreef op maandag 11 juni 2018 @ 18:17:Wellicht dat een kennis je kan helpen. Het is leuk werk (vind ik) en je leert er veel van. Download een werkplaatshandboek en lekker sleutelen.
Zou je mij kunnen helpen waar ik die überhaupt kan vinden om te kopen of te downloaden? Heb mijzelf kapot gezocht en kon het niet vinden, dus durf niet zelf te sleutelen om die reden. Sleutelen lijkt mij wel erg leerzaam en heb er wel vertrouwen in dat ik dat (met misschien wat hulp) zelf ook wel kan - maar dan heb ik inderdaad de service manual nodig van mijn specifieke auto.
BugBoy schreef op maandag 11 juni 2018 @ 18:17:
Alles kan kapot gaan en verstuivers dus ook. Op tijd brandstoffilter vervangen en fatsoenlijke diesel tanken zal het wellicht kunnen uitstellen, maar het is geen gegeven dat ze een autoleven lang mee moeten gaan. Helaas hoor je vaker dat ze kapot gaan en dat is een duur geintje.
Tank zelf altijd de normale diesel bij de Shell als dat iets uit maakt btw.
BugBoy schreef op maandag 11 juni 2018 @ 18:17:Ik weet overigens niet of je de originele en imitatie injectoren door elkaar mag gebruiken? Ik weet niet hoe dicht die bij de originele specificatie liggen, maar ik kan me voorstellen dat daar wat verschil in zit. Zou ik wel even navragen.
Dankje voor de tip, zal ik doen.

[ Voor 27% gewijzigd door grasmanek94 op 11-06-2018 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:36
Diesels lijken goedkoper, maar zijn vaak erg duur in onderhoud en reparaties. Bij Renault hebben ze een serie gehad met een brakke brandstofpomp, waardoor metaaldeeltjes in de verstuivers terechtkwamen. 4 verstuivers, brandstofpomp en al het leidingwerk vervangen. Uiteindelijk is dat natuurlijk een fabricagefout, maar zie daar maar eens coulance voor te krijgen als de auto meer dan 5 jaar oud is.

Ik rij zelf op LPG, maar ook daar extra kosten gehad: verdamper (da's gewoon een slijtageonderdeel) en zelfs de LPG-tank moest na 10 jaar vervangen worden, want verroest. Kosten rond de 1000 euro. En nu zit de motor met slijtage aan de klepzittingen, dat schijnt ook door LPG te worden veroorzaakt. Enige oplossing is een koprevisie a 1500 euro. Nu nog niet nodig, maar komt er wel aan. Ik ben inmiddels gewend aan hoge garagerekeningen :)

Volgens mij rij je nog het goedkoopst als je een piepkleine oude benzinewagen hebt. Dan heb je geen afschrijving. Wel wat meer onderhoud vanwege de leeftijd, maar geen zeer hoge kosten zoals bij de geavanceerdere wagens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-05 11:29
MAX3400 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 18:19:
Ik weet dat het iets anders is; je leest voorbij het feit dat ik 2 "perfect onderhouden lease diesels", waar ik echt wel netjes mee reed, ook voor relatief zwaar onderhoud heb kunnen laten servicen.
Dat las ik wel, maar wou even aangeven dat de lezer niet denkt dat de EGR ook een injector is :)

Heb zelf nog nooit grote problemen gehad, maar ik weet dat dit meer geluk dan wijsheid is. Toch is fatsoenlijk warmrijden en goed onderhoud wel een must voor een betrouwbare wagen. Dat is de reden dat ik niet graag een tweedehands wagen rij. Aan de andere kant kun je voor de afschrijving die je hebt met een nieuwe wagen ook wel eens een keer extra naar de garage.

Het vervelende is dat er gewoon bekende problemen zijn die auto's hebben. Binnen de VAG groep hoef je alleen maar de ellende met oprekkende kettingen (1.4 TFSI) of verstopte zuigerveren (1.8 en 2.0 TFSI) aan te halen. Die motoren gaan gewoon stuk voor stuk onder de 2 ton kapot. Helaas zijn er ook wat andere problemen, maar die komen minder voor. De dieselpomp van de 2.0 TDI (die heb ik) hoor je ook nog wel eens. Die pompt dan lekker metaaldeeltjes door je systeem. Gevolg is dat je van alles kunt vervangen (4 injectoren, brandstofpomp en het hele leidingencircuit). Ben je ook 8K verder, dus is erg zuur als het gebeurd. Is ook niet echt wat aan te doen.

TL;DR: Je moet gewoon geluk hebben bij het kopen van een auto :)

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Offtopic, dus weg.

[ Voor 91% gewijzigd door janvanduschoten op 11-06-2018 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
is gewoon denk ik pech hebben..

hier een polo gehad welke bij 200K de versnellingsbak naar schroothoop bracht... de vervangende bak (190K) heeft het in elk geval nog 150K volgehouden.... toen de auto verkocht..

maar goed mn schoonouders hebben een xsara gehad met problemen (bij aanschaf al niet 100% blijkt later maar ok..) lekkende brandstofpomp.. en bij de beunhazerij (zwart dus) laten oplossen.. helaas is het nooit opgelost.. ook een hoop euro's down the drain..

goedkoop is ook vaak weer duurkoop..

gelukkig is de garage hier wel eerlijk over zaken..... ook of er nou originele VAG onderdelen op moeten of dat een alternatief ook prima kan.. en vooral hoelang je de wagen nog wilt houden ;)

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:39
Welkom bij de eerste auto club.
De club van mensen die ontdekken dat autos vrijheid en flexibiliteit geven, maar ook een oneindige bron aan kosten..

Autorijden is nooit goedkoop. Zeker niet als je een auto met zo’n leeftijd en tellerstand koopt dan ga je al het mogelijke onderhoud voor je kiezen krijgen.

Hoop dat het voorlopig hierbij blijft, maar verbazen doet het me niet.. helaas wellicht.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:06

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Delphi is gewoon een producent van verstuivers (en Bosch, etc) , ik denk niet dat er überhaupt een auto fabrikant is die ze zelf maakt.
"originele" kunnen ook best uit dezelfde fabriek komen.
Verstuivers zijn ook slijtage delen, ze gaan een keer stuk helaas.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
NiGeLaToR schreef op maandag 11 juni 2018 @ 19:11:
Welkom bij de eerste auto club.
De club van mensen die ontdekken dat autos vrijheid en flexibiliteit geven, maar ook een oneindige bron aan kosten..

Autorijden is nooit goedkoop. Zeker niet als je een auto met zo’n leeftijd en tellerstand koopt dan ga je al het mogelijke onderhoud voor je kiezen krijgen.

Hoop dat het voorlopig hierbij blijft, maar verbazen doet het me niet.. helaas wellicht.
Ik snap je punt, en ik dacht dus, van slechter naar "redelijk" te gaan (2000 naar 2011), maar we zitten nu op gaan van "slecht" naar "slechter", of van "slechter" naar "slecht".

Want ja auto uit 2000 vs auto uit 2011.. is 11 jaar verschil in techniek en kwaliteit (positief of negatief.. zal de tijd laten zien nadat ik de auto terug heb).

En voor diesel verwacht je gewoon hoge km standen, zelf heb ik in 2 maanden 7000 km gemaakt (en 100 euro goedkoper dan mijn vorige auto qua brandstofkosten incl belasting incl verzekering, nu nog 20 maanden zo volhouden dan heb ik het eruit....). Zolang een diesel goed wordt onderhouden moet die wel rijden zonder grotere problemen - Dat doe ik wel met mijn auto (alleen vorige eigenaar misschien niet??), altijd op tijd netjes sparen voor de grote en kleine beuren en wat uitschieters op reparaties. Nu heb ik gewoon een dergelijk grote onverwachte uitschieter dat dat gewoon pijn doet en zuur is. Zoals eerder vermeld: auto kopen heeft inderdaad meer met geluk te maken.

Maar 2e verstuiver is ondertussen vervangen en toch is er nog iets niet goed zegt de garage. Ze hebben de brandstoftank nagekeken en hoge- en lagedruk pompen ook, heel het brandstoof systeem gereinigd (inclusief de pompen) omdat deze vies waren. Maar ze konden de oorzaak nog steeds niet constateren van de kapotte verstuivers (het was erg raar dat verstuiver 2 kapot ging nadat de 1e vervangen was). Geen ijzervezels aangetroffen of iets wat voor schade kan zorgen. Daarom blijft de auto bij de garage voor nader onderzoek (natuurlijk mijn toestemming gevraagd, en gekregen omdat ik liever de oorzaak te pakken heb dan nutteloos onderdelen overal vervang). Aangezien ze het erg druk hebben krijg ik pas volgende week mogelijk mijn auto maar omdat de rekening zo hoog wordt gaan ze voor mij een (mogelijk kostenloze) leenauto proberen te regelen. Ben ik erg blij mee.

Conclusie: Dan maar niet op vakantie deze zomer, kan ik meer uurtjes op werk maken :) En NOOIT meer particulier auto's kopen (boven de 1000 euro).

[ Voor 8% gewijzigd door grasmanek94 op 13-06-2018 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:39
@grasmanek94 gedver :(
M’n post was overigens niet cynisch bedoeld.. herken helemaal waar je tegenaan loopt. Auto op G3 gekocht, direct na de garantie injectoren stuk, regelcomputer van slag, gasdruksysteem toestand gaar.. ging maar door.. oliekeerring stuk, remmen gaar/versleten, bobine stuk etc. Na een jaar auto weg gedaan met net zoveel gemaakte kosten als de auto waard was. Mijn persoonlijke auto debacle. Gelukkig veel nog (deels) als garantie, maar toch.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Gevalletje domme pech gok ik zo..

Dat is gewoon het nadeel van een occasion... je weet nooit exact wat je koopt..
vaak heb je geluk... en soms koop je andermans ellende.. en kan je er nog een smak geld er bij leggen..

Hopelijk is het nog "redelijk" op te lossen, en is het geen kapotte motor oid..

en daarna hopen dat je de komende jaren alleen de "normale" onderhouds kosten hebt ipv deze exoten

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:10
grasmanek94 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 18:17:
[...]

Zoals eerder vermeld: auto kopen heeft inderdaad meer met geluk te maken.

Conclusie: Dan maar niet op vakantie deze zomer, kan ik meer uurtjes op werk maken :) En NOOIT meer particulier auto's kopen (boven de 1000 euro).
Ik wil even hierop inhaken. Een auto kopen blijft soms een deel geluk, maar je kunt jezelf een hoop leed met uitzoekwerk besparen (eigen tijd, mits niet factureerbaar, kost namelijk niks maar kan veel besparen)

Zo’n 1.2 tdi staat over het algemeen niet goed bekend (zoals meen ik al eerder genoemd) en reparaties zijn beperduur. Het is nu wachten tot bijv. je EGR een keer kapot gaat, die gaan ook bij bosjes

En natuurlijk, elke auto heeft iets, dus je kunt nooit een volledige probleemloze auto kopen, maar ik wil je adviseren om je bij een volgende auto ruimschoots te oriënteren en in te lezen.

En dit geheel had je zelfs kunnen gebeuren bij een dealerauto. Een deel was misschien garantie, maar als die over was geweest, was de rekening nog veel hoger.

Verder een welgemeend succes ermee, er is niks zo vervelend als een auto die onverwacht bakken met geld kost.
Pagina: 1