Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:29
Mijn vraag
Op dit moment is de (af)bouw van mijn woning op volle gang. Ik ben nu aan het orienteren hoe ik mijn thuisnetwerk ga creëeren, op meerdere strategische punten heb ik reeds stopcontacten + UTP kabels laten aanleggen. Alles komt uiteindelijk in de meterkast terecht. Nu ben ik aan het orienteren en rondkijken wat handig is qua opstelling in acht nemende dat ik glasvezel ga afsluiten (waarschijnlijk KPN). De vraag is dan ook ben ik op de juiste richting en mis ik niets?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Gezien het KPN betreft krijg ik de beschikking over een experia router.

Ik heb een goedkope 5 pack van Ubiquiti AP AC Lite pack kunnen scoren. Ik verwacht de volgende opstelling:
Meterkast: Experia -> kabel richting TV.
Experia -> kabel richting E X SFP (switch met 5 ingangen).

Switch -> naar AP AC LITE 1
Switch -> naar AP AC LITE 2
Switch -> naar AP AC LITE 3

(zie afbeelding):

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/OwxJboz.jpg

Ik vraag me dan ook af, mis ik ets? Zal ik alle 5 de AP's gebruiken of 1 a 2 daarvan verkopen? Kan ik het tactischer/handiger plaatsen?

Beste antwoord (via xminator op 12-06-2018 12:32)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

De controller is bij Ubiquiti niet betrokken bij de overdracht van de clients naar een ander accesspoint. Alle logica wordt geprovisioned vanuit de controller, waarbij de app iets minder opties heeft om in te stellen.

@xminator In jouw situatie zou ik voor een US8-60W gaan, een managed switch die over vier poorten PoE doet.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:57

tozzke

aka tozzert

ik zou die Edgerouter achterwege laten en vervangen door een PoE-switch. De 5-packs met AP's van Ubiquiti worden namelijk niet geleverd met PoE-injectors/adapters (losse wel) en in de regel wil je geen router achter een router (je experiabox is dus al modem/router).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 19:53
Als je ook een schuur hebt buiten, kan het handig zijn daar ook 1 te plaatsen,

En nog een vraagje die ik niet zie terug komen: hoe ga je het management gedeelte doen? Voor oa het handover gedeelte

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
tozzke schreef op maandag 11 juni 2018 @ 17:14:
ik zou die Edgerouter achterwege laten en vervangen door een PoE-switch. De 5-packs met AP's van Ubiquiti worden namelijk niet geleverd met PoE-iynjectors/adapters (losse wel) en in de regel wil je geen router achter een router (je experiabox is dus al modem/router).
Kan ik de edgerouter niet als switch gebruiken? Er x sfp is namelijk goedkoper dan de switch (weliswaar minder ports maar genoeg voor mij). Plus er zitten een aantal PoE aansluitingen op.
shure-fan schreef op maandag 11 juni 2018 @ 17:15:
Als je ook een schuur hebt buiten, kan het handig zijn daar ook 1 te plaatsen,

En nog een vraagje die ik niet zie terug komen: hoe ga je het management gedeelte doen? Voor oa het handover gedeelte
Hmm, ik denk via de app van ubiquiti. Als ik dan het wireless gedeelte van de experia uit zet ben ik er toch wel? Neem aan dat wired tv het via de experia nog doet dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke

tozzke

aka tozzert

xminator schreef op maandag 11 juni 2018 @ 17:33:
[...]

Kan ik de edgerouter niet als switch gebruiken? Er x sfp is namelijk goedkoper dan de switch (weliswaar minder ports maar genoeg voor mij). Plus er zitten een aantal PoE aansluitingen op.

[...]
Hmmmm.. Ik dacht dat het net zoals bij de USG was maar dat blijkt dus niet te zijn. De poorten zijn (als ik het goed lees) inderdaad gewoon als switch te gebruiken zonder performanceverlies.
Feit blijft dat je eigenlijk niet 2 routers achter elkaar wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
xminator schreef op maandag 11 juni 2018 @ 17:33:

Hmm, ik denk via de app van ubiquiti. Als ik dan het wireless gedeelte van de experia uit zet ben ik er toch wel? Neem aan dat wired tv het via de experia nog doet dan?
Nou weet ik niet of ubnt al zover is: maar voor handloze overdracht en het pushen van instellingen naar je accespoints heb je nog wel een controller nodig..

Dit kan op basis van doe het zelf (via een raspberry pi bijv) maar ook via hun eigen controller (de cloudkey)

Switch technisch: als je dan toch een switch gaat uitkiezen... Waarom niet 1 van hun 8poorts switches die poe ondersteunen, kun je prima adopten in de controller en zo configureren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
shure-fan schreef op maandag 11 juni 2018 @ 17:54:
[...]

Nou weet ik niet of ubnt al zover is: maar voor handloze overdracht en het pushen van instellingen naar je accespoints heb je nog wel een controller nodig..

Dit kan op basis van doe het zelf (via een raspberry pi bijv) maar ook via hun eigen controller (de cloudkey)

Switch technisch: als je dan toch een switch gaat uitkiezen... Waarom niet 1 van hun 8poorts switches die poe ondersteunen, kun je prima adopten in de controller en zo configureren
Dit kan toch prima via de app of desnoods tijdelijk via een computer eenmalig in stellen? Ik las dat het fastroaming zoals ze dat noemen standaard aan staat. Een controller is dan toch overbodig (ik hoef niet te loggen en of guestportaal te hebben).

Dus je moet eerst een AP kopen van 73 euro per stuk, vervolgens een PoE switch a 100 euro en dan nog een controller a 90 euro voordat je aan de slag kan?

[ Voor 3% gewijzigd door xminator op 11-06-2018 23:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

xminator schreef op maandag 11 juni 2018 @ 23:35:
[...]

Dit kan toch prima via de app of desnoods tijdelijk via een computer eenmalig in stellen? Ik las dat het fastroaming zoals ze dat noemen standaard aan staat. Een controller is dan toch overbodig (ik hoef niet te loggen en of guestportaal te hebben).

Dus je moet eerst een AP kopen van 73 euro per stuk, vervolgens een PoE switch a 100 euro en dan nog een controller a 90 euro voordat je aan de slag kan?
Je moet niks, hè ;o)

Je mag een burgerman's fortuin uitgeven aan netwerk apparatuur
Je mag ook kijken hoever je komt met je huidige plan (want daar is niks mis mee) en die handover laten voor wat het is. Of dat werkt hangt namelijk niet alleen af van je AP's en wel of geen controller, maar ook van je clients

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

De controller is bij Ubiquiti niet betrokken bij de overdracht van de clients naar een ander accesspoint. Alle logica wordt geprovisioned vanuit de controller, waarbij de app iets minder opties heeft om in te stellen.

@xminator In jouw situatie zou ik voor een US8-60W gaan, een managed switch die over vier poorten PoE doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:33
Die controller is wel mooi hoor, leuk speelgoed. En ach, op een Raspberry kost het je echt geen 90 euro. Bij mij draait hij gewoon op mijn zelfbouw Ubuntu server. Die was er al, dus helemaal geen extra kosten.
En je hebt een 5 pack APs gekocht. Dan krijg je geen PoE adapter erbij. Had je gewoon 3 losse gekocht dan had je wel PoE adapters erbij. Was je met een simpele switch zonder PoE voor een habbekrats ook klaar geweest.

Het is maar net wat voor keuzes je wilt maken, en hoeveel je wilt uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
valkenier schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 08:45:
Die controller is wel mooi hoor, leuk speelgoed. En ach, op een Raspberry kost het je echt geen 90 euro. Bij mij draait hij gewoon op mijn zelfbouw Ubuntu server. Die was er al, dus helemaal geen extra kosten.
En je hebt een 5 pack APs gekocht. Dan krijg je geen PoE adapter erbij. Had je gewoon 3 losse gekocht dan had je wel PoE adapters erbij. Was je met een simpele switch zonder PoE voor een habbekrats ook klaar geweest.

Het is maar net wat voor keuzes je wilt maken, en hoeveel je wilt uitgeven.
Ik begrijp je standpunt, echter ik heb een 5 pack voor een habbekrats kunnen kopen. Het gebruik van een PoE adapter had ik sowieso niet gewild (dan moet ik bij elke punt een aparte stroompunt in gebruik nemen) + het ziet er gewoon niet uit.

Dus denk dat ik uiteindelijk een US8-60W erbij neem en dan helemaal voorzien ben. Alleen dan moet ik wel de nieuwe AP AC LITE hebben met 802.3af ondersteuning toch? Anders heb ik weer een andere switch nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door xminator op 12-06-2018 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

xminator schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 12:32:
Alleen dan moet ik wel de nieuwe AP AC LITE hebben met 802.3af ondersteuning toch? Anders heb ik weer een andere switch nodig.
Zowel de oude als de nieuwe versie kan deze switch voeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
lier schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 13:25:
[...]

Zowel de oude als de nieuwe versie kan deze switch voeden.
Weet je dat zeker? Als je de oude versie hebt, dan heb je nog zo een adapter extra nodig.

Als je de nieuwe versie hebt zou het moeten werken direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Die extra adapter heb je alleen nodig (voor zover ik het weet) als je een ouder type wilt aansluiten op een "normale" poe switch die dus poe-af doet native,

Die switches van ubnt kun je in de web interface instellen HOE de poe gegeven moet worden (passive 24v of 48 volt af)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke

tozzke

aka tozzert

xminator schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 12:32:
[...]

Het gebruik van een PoE adapter had ik sowieso niet gewild (dan moet ik bij elke punt een aparte stroompunt in gebruik nemen) + het ziet er gewoon niet uit.
[...]
Die adapter kan natuurlijk ook centraal bij je switch. Maar ik geef je groot gelijk dat een PoE switch mooier en leuker is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
Ik lees toch echt dat de US-8-60W alleen 802.3af support. Ik weet niet of de five packs inmiddels zijn voorzien van 802.3af.

https://help.ubnt.com/hc/...rted-PoE-Output-by-Switch
Pagina: 1