Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Macbook advies studie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
In september begin ik met mijn studie economie & bedrijfseconomie. Hiervoor wil ik een laptop aanschaffen en mijn keuze is op een macbook pro gevallen.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik wil de macbook pro dus voornamelijk voor mijn studie gebruiken. Daarnaast ook voor dingen als netflix, youtube etc.. Ook wil ik graag een cursus adobe photoshop gaan volgen, alleen dit zal niet om de zware dingen in photoshop gaan maar vooral de basis.

Wat is je budget?
Budget is 2000 euro, maar voor de dingen die ik met laptop wil doen is dit misschien wat veel.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik zal de laptop dus voornamelijk meenemen naar mijn studie.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Op dit moment zit ik dus te denken aan een macbook pro. Alleen ik zit dus te twijfelen tussen de 13 inch macbook pro 2017 zonder touchbar en de 15 inch macbook pro 2015. De grootste redenen waarom ik zit te twijfelen zijn de dingen die ik hoor over het keyboard van 2017 versie en de beperkte ports die de 2017 versie heeft. Hebben jullie hier ervaringen mee? In principe lijkt mij 8gb RAM voor de dingen die ik met de laptop wil gaan doen voldoende, of kan ik beter 16gb nemen? Van de zomer ga ik naar Amerika dus mijn plan is om hem daar te kopen. Het 2017 basis model is dan 1100 euro en het 2015 model start bij 1650 euro ongeveer. Een andere optie is om te wachten op de macbook pro 2018. Maar deze komt waarschijnlijk pas uit als mijn studiejaar al bezig is, dus dat is eigenlijk wat minder. Maar als die echt enorme verbeteringen heeft ten opzichte van de 2017, dan zou dat ook nog een optie zijn. Ik zou het liefst ongeveer 5 jaar met de laptop willen doen.

Mijn vraag is dus wat jullie zouden doen. De macbook pro 13 inch 2017 (128gb/256gb, 8gb ram/16gb ram), de macbook pro 15 inch 2015 of toch nog wachten tot de macbook pro 2018 uit komt.

Alle reacties

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:03
Alleen al voor het formaat de 13' nemen.
Als je die laptop regelmatig in een rugzak op de fiets mee neemt, dan is elke 100g gewonnen.

Ik zou niet onder 256 GB en 8GB ram nemen. touchbar is een nice to have, maar zeker niet essentieel.
Met wat je wil doen zal 8GB RAM volstaan.

En voor op je kamer koop je een extra scherm van 22', dan kan je makkelijker werken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• eXtink
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
In eerste instantie wil ik vragen waarom per se een MacBook? Wat zijn hier de reden voor?

Zelf gebruik ik wel een MacBook, aangezien dit voor software development erg fijn is. Alleen zijn de apparaten in veel gevallen te duur voor waarvoor je ze wilt gebruiken.

Als je toch per se een MacBook wilt, dan zou ik sowieso voor een 13" variant gaan. 13" is toch wat makkelijker mee te nemen dan een 15". Op de 2017+ heb je qua ports alleen USB-C, dus als je USB-A nodig hebt, dan heb je een dongle nodig. Een groot voordeel van de 2017+ variant is dat de touchpad toch weer net wat groter is, waardoor deze fijner werkt. Toetsenbord maakt dan wel weer wat meer geluid en is wat minder fijn om te typen (vind ik, collega's vinden het juist fijner). Misschien sowieso handig om beide in een winkel uit te proberen. Qua spec's, 256Gb als SSD (128Gb is best wel rap vol) en 16Gb (aangezien dit niet is uit te breiden achteraf). Wachten.... tja, dat kan altijd, er komt altijd wat nieuws. Maar niet in de nabije toekomst.

Verwijderd

Topicstarter
eXtink schreef op maandag 11 juni 2018 @ 16:26:
In eerste instantie wil ik vragen waarom per se een MacBook? Wat zijn hier de reden voor?

Zelf gebruik ik wel een MacBook, aangezien dit voor software development erg fijn is. Alleen zijn de apparaten in veel gevallen te duur voor waarvoor je ze wilt gebruiken.

Als je toch per se een MacBook wilt, dan zou ik sowieso voor een 13" variant gaan. 13" is toch wat makkelijker mee te nemen dan een 15". Op de 2017+ heb je qua ports alleen USB-C, dus als je USB-A nodig hebt, dan heb je een dongle nodig. Een groot voordeel van de 2017+ variant is dat de touchpad toch weer net wat groter is, waardoor deze fijner werkt. Toetsenbord maakt dan wel weer wat meer geluid en is wat minder fijn om te typen (vind ik, collega's vinden het juist fijner). Misschien sowieso handig om beide in een winkel uit te proberen. Qua spec's, 256Gb als SSD (128Gb is best wel rap vol) en 16Gb (aangezien dit niet is uit te breiden achteraf). Wachten.... tja, dat kan altijd, er komt altijd wat nieuws. Maar niet in de nabije toekomst.
Voornaamste reden is dat ik het bestuuringssysteem erg prettig vind om mee te werken. De laptops hebben een mooi design en zijn lekker dun en licht en ze hebben een erg goed scherm gecombineerd met een lange accuduur. Plus ik heb niet echt windows laptops gevonden die veel goedkoper zijn dan de macbook pro. Een andere optie die ik nog wel had was een dell xps 13, maar die was al dezelfde prijs als de macbook of zelfs duurder. Maar als je alternatieven hebt die goedkoper zijn dan de macbook waarmee ik de dingen kan doen die ik wil dan hoor ik het graag :) .

• Tommie12
Klopt hoor, als je naar goede Windows laptops gaat kijken die even draagbaar en licht zijn, dan is het prijsverschil niet zo groot meer.
Lenovo X1 Carbon is een heel fijne laptop, maar ook niet goedkoop.

Batterijduur van Macbook is ook erg goed.

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:44
Ik zou persoonlijk voor de 13” 2017 gaan met 16GB en 256GB. Dit omdat het ram niet uitbreidbaar is. Met 16GB ben je meer futureproof.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

• eXtink
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2018 @ 16:45:
[...]

Voornaamste reden is dat ik het bestuuringssysteem erg prettig vind om mee te werken. De laptops hebben een mooi design en zijn lekker dun en licht en ze hebben een erg goed scherm gecombineerd met een lange accuduur. Plus ik heb niet echt windows laptops gevonden die veel goedkoper zijn dan de macbook pro. Een andere optie die ik nog wel had was een dell xps 13, maar die was al dezelfde prijs als de macbook of zelfs duurder. Maar als je alternatieven hebt die goedkoper zijn dan de macbook waarmee ik de dingen kan doen die ik wil dan hoor ik het graag :) .
Duidelijk, ik zou dan alsnog voor de 13" 2017+ variant gaan. Dan moet je alleen nog de keus maken of Touchbar + TouchID + 4 USB-C poorten de meerprijs waard is van €250.

€2.237,91 Touchbar + 4 USB-C
€1.987,91 Non-touchbar + 2 USB-C

• Tommie12
En zeker niet vergeten om de "education" korting te vragen (6% in België), dus wel je studentenkaart meenemen als je die gaat kopen.

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:37
Tommie12 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 16:57:
En zeker niet vergeten om de "education" korting te vragen (6% in België), dus wel je studentenkaart meenemen als je die gaat kopen.
In Nederland hebben ze die inderdaad ook. Ze hebben hiervoor ook een studenten versie van de webshop: https://www.apple.com/nl-edu/shop

Strava

Verwijderd

Topicstarter
Tommie12 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 16:57:
Ja had ik zeker gedaan. Maar ga dus volgende maand toevallig naar Amerika. Hier kan ik de 13 inch macbook pro 2017 16gb ram 256gb SSD kopen voor 1440 euro tegen de 1868 euro hier in apple student store, dus lijkt me verstandig om hem daar te kopen ;) . Maar bedankt voor de tip.

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Let er op, als je de Mac in de US gaat halen, dat je maar standaard 1 jaar fabrieksgarantie hebt op de Mac. Persoonlijk vind ik dat erg weinig, dus ik zou als ik jou was ook AppleCare overwegen. Hiervoor heb je 1 jaar de tijd voor, dus je hoeft hem niet gelijk bij aanschaf van de Mac, aan te schaffen.

Daarnaast zou ik, als je het budget voor hebt, altijd upgraden, wat later niet te upgraden valt. Zeker als je er 5 jaar over gaat doen, dan is 16GB RAM echt een must. Minimaal 256GB is ook aan te raden, want met 128GB ga je het gewoon weg niet redden (of je moet altijd een externe schijf bij je willen hebben of in de cloud werken, maar dan nog is het die extra prijskaartje het waard). De 8GB/256GB is ook een prima keuze als je toch nog geld wilt besparen.

Met beide Mac's (2015 en 2017) kan je photoshop draaien. Een bijkomende voordeel van het 2017 variant is dat hij een thunderbolt 3 aansluiting heeft en je daardoor later eventueel een egpu kan aansluiten. Het display van de 2017 versie is ook beter. Het enige is de portabiliteit, het verschil tussen de 13 en 15 inch. Ik heb de 13 inch gehad en de 13 inch is gewoon makkelijker om mee te nemen, maar de 15 inch is zeker niet zodanig zwaar, dat je last van je rug gaat krijgen.

Let er wel op dat er waarschijnlijk eind dit jaar de nieuwe MBP's komen, maar qua performance zou dat eigenlijk voor jou gebruik weinig uitmaken.

hi!

• eXtink
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2018 @ 17:03:
[...]

Ja had ik zeker gedaan. Maar ga dus volgende maand toevallig naar Amerika. Hier kan ik de 13 inch macbook pro 2017 16gb ram 256gb SSD kopen voor 1440 euro tegen de 1868 euro hier in apple student store, dus lijkt me verstandig om hem daar te kopen ;) . Maar bedankt voor de tip.
Ook iets waarop je eventueel moet letten zijn de invoerrechten. Meestal kan je dit goed verbergen door de laptop in je handbagage te doen en de doos weg te doen. Echter is dit nog steeds belastingontduiking voor zover ik weet.

Ik weet niet of het je iets uitmaakt, maar als je in Nederland je MacBook bestelt en je wilt een toetsenbord met een lange platte enter, kies dan voor de "Internationaal Engels" toetsenbord. De Nederlandse variant heeft een hoge smalle enter.

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:42
Als je geduld hebt zou ik de nieuwe release van de Macbooks even afwachten. Intel's achtste generatie quad-cores voor 'thin & light' laptops zijn een stuk sneller en dat snelheidsverschil is aanzienlijk vergeleken met de voorgaande incrementele upgrades. Apple heeft deze cpu's nog niet in hun Macbooks gedaan, maar die gaan er wel komen in de eerstvolgende release en zo lang gaat dat niet meer duren. Tot slot heeft het huidige 2017 model aardig wat problemen met het toetsenbord, dus dat gaat Apple hopelijk met de eerstvolgende release ook verbeteren.
Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2018 @ 16:45:
[...]

Hierover: mocht je in Nederland willen bestellen dan is de Dell toch een aantal honderden euro goedkoper dan de Macbook en dan krijg je er een snellere cpu, hogere resolutie scherm en dubbel zoveel schijfruimte en kleinere formfactor bij. Ik wil je niet overhalen, want de Macbook is een bijzonder goede keuze, maar je zegt dat de Dell XPS 13 even duur/duurder is en dit misverstand wilde ik even toelichten.

[ Voor 73% gewijzigd door Belecthor op 12-06-2018 14:53 ]

Pagina: 1