automatische tuinberegening - als het nodig is.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-07 15:08
Ik wil m'n tuin automatisch sproeien, als dat nodig is.
Het mooiste zou zijn dat als het droog is op bepaalde plekken in de tuin, de sproeier op een bepaald moment aangaat, en al het nat is op die plekken niet. Vooral handig tijdens de vakantie. Ik heb een buitenkraan, maar geen stopcontact bij de kraan in de buurt.

Het lijkt me leuk zoiets in Domoticz te realiseren, maar kan er helemaal niets over vinden.
Heb wel een kant en klaar systeem van Gardena gevonden, maar daar moet dan nog een bodemvochtigheidssensor van 65 euro ps bij.
Voor ik dat "eruit" heb met de huidige waterprijs ben ik wel een hele tijd verder.
Bovenstaande watertimer lijkt me handig omdat er in de toekomst vast wel een regenton komt waarop 'ie aangesloten kan worden.

Dat apparaat van Gardena werkt met een batterij. Handig.
Maar die sensoren zijn echt heel lomp en lelijk.
Is er iemand die een automatische beregening geïnstalleerd heeft? Hoe heb je dat gedaan? Is het via Domoticz gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Plant sensor op Bluetooth voor de vochtigheid. Dan regel klep op je water en het werkt. (Google op magneetventiel)

Plant sensor kost ongeveer 10e, klep ongeveer 60. En dan heb je nog een relais nodig om de klep te schakelen. Denk niet dat het veel goedkoper gaat worden dan de gardena oplossing.
Ben ook benieuwd hoe die gardena werkt zonder waterdruk...

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
Heeft zo'n magneetventiel geen stroom nodig om open of dicht te gaan?

Deze gebruikt volgens de instructie geen stroom.

[ Voor 60% gewijzigd door miles op 11-06-2018 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:55

paQ

Eve homekit kraanregelaar is 100 euro, en dan moet je nog steeds vocht meten buiten.

Houd er wel rekening mee dat bij het minste of geringste vocht die sensoren dat weer registreren en de beregening weer uitschakelt. Dat is best wel doelloos dan.
Je zal dan dieper in de grond moeten meten, of juist ver boven de grond (regensensor)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
paQ schreef op maandag 11 juni 2018 @ 16:41:
Eve homekit kraanregelaar is 100 euro, en dan moet je nog steeds vocht meten buiten.

Houd er wel rekening mee dat bij het minste of geringste vocht die sensoren dat weer registreren en de beregening weer uitschakelt. Dat is best wel doelloos dan.
Je zal dan dieper in de grond moeten meten, of juist ver boven de grond (regensensor)
Lijkt mij wel leuk een weerstation aan domoticz te koppelen en dat leidend te laten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:55

paQ

miles schreef op maandag 11 juni 2018 @ 17:05:
[...]

Lijkt mij wel leuk een weerstation aan domoticz te koppelen en dat leidend te laten zijn...
Dat heeft Netatmo dan weer, en best wel uitbreidbaar
https://www.netatmo.com/nl-NL/product/weather/

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-07 08:05

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Je zou ook data kunnen pakken uit een online weer-api zoals die van Weather Underground. Als die een aangesloten weerstation in de buurt heeft zul je er wel betrouwbare gegevens over neerslag uit kunnen halen. Beregening luistert toch niet zo nauw.

Die Eve Aqua heeft blijkbaar ook een battery, dus ideaal voor jouw situatie.

De profi oplossing voor beregening is om magneetventielen te gebruiken. Die werken vaak op 24V wisselspanning en kun je prima via een digital output/relais of draadloze schakelactor aansturen. Zo doe ik het thuis. Ik heb eerst een Rainbird-beregeningscomputer die ik eruit gekickt heb en vervangen heb door aansturing vanuit mijn domoticasysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjmjmartens
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-09-2022
Hallo Femme,

Ik las je bijdrage over de vervanging van je Rainbird beregeningscomputer door een Domotica system. Ik heb op dit moment dezelfde uitdaging, maar kan maar weinig info vinden over het besturen van een 24 V AC magneetklep met een relais. Ik gebruik zelf Domoticz en zou graag de beregening willen automatiseren middels dit pakket. Kun jij mij uitleggen hoe jij dit voor elkaar gekregen hebt? Gebruik je b.v. Fibaro modules en zo ja hoe heb je die aangesloten? Ook ben ik benieuwd of je Weatherunderground gekoppeld hebt en hoe je dit voor elkaar gekregen hebt. Ik hoor graag van je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Elke relais kan een 24v AC sturen. Wil je een meer out of the box oplossing, dan is er een inbouwschakelaar van qubino op zwave die ook andere spanningen dan 24v kan. Schakelen.

Of je pakt gewoon een 230v schakelaar van klik aan klik uit of zo en je schakelt een transformator mee...

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:45
Ik ben ook net begonnen, sinds dit voorjaar gebruik ik deze 1/2" 12V kleppen, maar deze hebben een beperkte doorlaat van 8-12l/min.
Ik gebruik ze echter niet voor sproeien maar voor meer druppelen icm met eigen hydrofore op regenwater en dien het te beperken tot [url="https://ph-live.slatic.ne...d73917b1b66e8bec21801.jpg"]ca 80 druppelaar[/url] gelijktijdig.
Alleen op moment voor 2e keer dit jaar al laten bijvullen met ~10m3 grondwater uit de buurt, in hoop op een stortbui zodat ik weer 30-40m3 voorraad heb.
Het is voor paar bloemenrandjes en moestuin, voor een aantal tunnelbedkasjes begin volgend jaar hoop ik ~20 te hebben opgebouwd, wat een kruizing is tussen een lage tunnelkas en kweekkastje (elk ~10m2 4x2,4m en 1,2m hoog met 2 kwartronde kleppen van 4 meter), met gronddoek op de bodem en uitsparingen voor de planten. In feite is het een kleine koude kas.
[url="https://www.kiwi-electron...lve-12v-half-inch-nominal"]Deze waterkleppen[/url] hebben een screen en om verstopping te voorkomen gebruik ik dan ook een 0,3-0,8mm zandfilter voor het regenwater.

Als vocht sensor gebruik ik nog galvanische, ben nog niet toegekomen om capacitatieve
Ik ben net begonnen met experimenteren met 3 vochtsensor per tunnelbedkasje wat de beste plek is en betrouwbaarheid
Vochtsensoren worden alleen gebruikt opgezette tijden (galvanische slijten) om te checken of waterklep deze ronde open mag
Als waterklep eenmaal open is, geven deze geen betrouwbare info meer of eerste uur er na en wordt de openingstijd bepaald door de flowmeter (aantal liters) of een maximale tijd (mocht zo'n FS100a/YF-S201 flowmeter haperen ).
Voor luchtvochtigheid en luchttemperatuur gebruik ik AM2302 en alle overige temperatuurmetingen DS18B20's
Data gaan naar een database voor Grafana via pull request van 1 minuut cron job naar elke arduino nano met een via AT-commando ESP01/ wifi controller, gezette tijden gaat eveneens via een cron job.
Nog een lange todo lijst zoals opnemen van de flowmeter en druk direct na mijn kleine hydrofore in een boolean, welke maar ~30l/min@2bar doet en er komen steeds meer waterkleppen (>20stuks)

Het gebruik van WUnderground in domoticz, kan ik niet bijzonder aanraden, vele foutmeldingen per dag van ontvangst oude data in de laatste 30 minuten tot soms corrupte data ontvangst, regel gewoon een eigen regensensor.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Pagina: 1