Excel; x-as in grafiek als tekst weergeven

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:26
Mijn vraag
Voor een rapport maak ik voor samenvattende conclusies gebruik van een liggende staafdiagram.
De y-as betreffen een aantal processen en de x-as een score (onvoldoende, matig, voldoende, goed).

Om Excel een grafiek te laten maken heeft Excel een waarde (bijvoorbeeld 3) nodig binnen een bepaalde schaal (bijvoorbeeld 0 tot en met 10). Dan komt de grafiek netjes op 30% van de schaal. Echter, wil ik geen waardes op de as, maar een tekst die een waarde in zich heeft.

Ik had het volgende in gedachte:
onvoldoende = 1
matig = 2
voldoende = 3
goed = 4

Ik snap echter niet hoe ik deze woorden als een soort waarde in de grafiek krijg, zodat excel snapt dat het woord "onvoldoende" een waarde van 1 (op 4) heeft. Het is dus de bedoeling dat de x-as in de grafiek woorden krijgt in de schaal en niet de cijfers 1 tot en met 4. Mogelijk kan ik prutsen met tekstvakken, maar vroeg me af of dit ook op een meer "technische" manier mogelijk is.

Relevante software en hardware die ik gebruik
De grafiek maak ik in PowerPoint, waarin ik de gegevens van die grafiek bewerk in Excel. Het gaat om de Office 2013 varianten.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik ben met Excel gematigd handig, maar deze optie kan ik echt nergens vinden. Wat zitten googlen, maar ik krijg hier geen hit voor...

[ Voor 19% gewijzigd door Hulleman op 11-06-2018 15:52 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Beste antwoord (via Hulleman op 12-06-2018 16:25)

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:13
hier staat een mooie handleiding...
https://www.exceldashboar...l-axis-in-an-excel-chart/

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je kunt "onvoldoende" tonen als je een 1 typt, door voorwaardelijke opmaak te gebruiken. Maak een regel: als waarde = 1 dan opmaak is (aangepaste opmaak -> "onvoldoende") en dat herhalen voor alle vier.

Dan nog in de grafiek. Die gebruikt nog gewoon 1/2/3/4. Matige oplossing die wel werkbaar is: in de grafiek alleen 3 a 4 horizontale strepen tonen en de as / legenda weglaten. Dan zet je de as er met de hand naast in cellen of liever in tekstvakken die je dan groepeert met de grafiek.

Dat werkt, al heb ik het even gedaan in puur Excel 2010 en met onvoldoende/matig/.. langs de y-as en jan piet truus langs de x-as. Wat me overigens ook logischer overkomt maar dat kan aan de precieze data liggen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07:40
Als je in je tabel daar de namen hebt staan kan je toch gewoon die cellen selecteren als benaming?

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Morelleth schreef op maandag 11 juni 2018 @ 16:44:
Als je in je tabel daar de namen hebt staan kan je toch gewoon die cellen selecteren als benaming?
Wel de naam van een staaf, maar niet de waarde. Veelal heeft een staaf een waarde van iets. Een cijfer (rapport) of bedrag (omzet), whatever. Mijn score is niet numeriek, maar een woord. Dat maakt t ff lastig voor me.

@F_J_K, ga ik morgen eens mee aan de slag. Thnx.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
F_J_K schreef op maandag 11 juni 2018 @ 16:40:
Je kunt "onvoldoende" tonen als je een 1 typt, door voorwaardelijke opmaak te gebruiken. Maak een regel: als waarde = 1 dan opmaak is (aangepaste opmaak -> "onvoldoende") en dat herhalen voor alle vier.
Ik zit in Excel te neuzen bij voorwaardelijke opmaak, maar in 2013 heb ik nergens de optie om handmatig tekst in te voegen als optie voor voorwaardelijke opmaak.

Of doel jij op een formule? als(a1=1;"onvoldoende";"") etc voor de rest.
Dat is geen oplossing namelijk, omdat (wat je al zegt) de grafiek nog steeds waardes laat zien ipv woorden die een waarde vertegenwoordigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Nieuwe regel -> alleen cellen opmaken met... -> waarde 1 -> opmaak -> aangepast -> en dan de 'code' van de opmaak zelf intypen. De aangepaste (voorwaardelijke) opmaak is letterlijk "onvoldoende" incl de quotes. Ik heb geen OFF2013 maar in OFF2016 werkt dat prima.

Maar in de grafiek zelf gaat dat niet werken, dat werkt AFAIK alleen in gewone cellen. Voor de grafiek-aswaarden zal je de cijfers moeten weglaten en kan je vier tekstvelden plaatsen. Bij maar vier waarden lijkt me dat overkomelijk.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
@Hulleman kan je niet een schetsje maken wat precies je bedoeling is?
Wat volgens mij begrijp ik je dan verkeerd.
Wil je nu in de grafiek zelf de "waardes"onvoldoende/voldoende/goed etc neerzetten of op de as?

En wat is je input?
Een cijferlijst oid?

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Morelleth schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 11:29:
@Hulleman kan je niet een schetsje maken wat precies je bedoeling is?
Wat volgens mij begrijp ik je dan verkeerd.
Wil je nu in de grafiek zelf de "waardes"onvoldoende/voldoende/goed etc neerzetten of op de as?

En wat is je input?
Een cijferlijst oid?
Ik wil een grafiek toevoegen, waarmee in één oogopslag de conclusies ten aanzien van de mate van beheersing van een aantal processen is weergegeven.

op de Y as staan de processen en op de X as wil ik de normering laten zien. Dat loop van onvoldoende, matig, voldoende, goed. Het wordt dus een liggende staafdiagram. Dit idee: (streepjes zijn een voorbeeld van de de staven)

(Y-as \/)
Proces A --
Proces B----------------------
Proces C--------------------------------
Proces D-------------------------------------------------
(X as >) onvoldoende matig voldoende Goed

Mijn input voor de grafiek is als volgt in excel:

Mate van beheersing
Proces A 1
Proces B 2
Proces C 3
Proces D 4

Nu is het probleem dat op de x-as de getallen 1 tot en met 4 komen te staan en niet de woorden onvoldoende, matig, voldoende, goed. Ik kan met tekstvakken zitten prutsen, maar ik vroeg me af of het in Excel mogelijk is om woorden een waarde mee te laten geven, zodat excel snapt dat onvoldoende op schaal 1 van 4 moet komen, matig op 2 van 4, voldoende op 3 van 4, goed op 4 van 4.

Hoop dat het zo wat duidelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
In dat geval zou ik gewoon de grafiek opmaken met
(Y-as \/)
Proces A 1
Proces B 2
Proces C 3
Proces D 4
etc.
Achter de processen de relevante cijferwaarden die je toe wilde kennen natuurlijk

En de x-as handmatig doen. Dus het tekstvak verwijderen en zelf een los tekstvak erin zetten.
Is waarschijnlijk het makkelijkste.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:13
hier staat een mooie handleiding...
https://www.exceldashboar...l-axis-in-an-excel-chart/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
Die sla ik ook gelijk maar eens op. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Kort samengevat: twee grafieken. Van de een alleen de as tonen, van de ander alleen de data. Huh. Mooi out of the box gedacht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Thnx allen voor het meedenken.
@breew, mooie oplossing. In office 2013 gaat stap 6 iets anders, maar gelukt.

Pagina: 1