Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakathefox
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-08 21:35
Mijn vraag
Afgelopen maand heb ik bovenop mijn maandelijkse salaris + vakantiegeld ook een eenmalig extra bedrag gekregen van 1.700,- euro. Ik heb bij mijn werkgever direct melding gemaakt van een administratieve fout aan hun kant en was in afwachting van een reactie.

Vandaag kwam de reactie: ze gaan het teveel betaalde bedrag verrekenen met de volgende salarisbetaling. Soit, faire deal lijkt me.

Ik ben intussen aan het rekenen geslagen totdat ik op een punt kwam waarop er kortsluiting ontstond. Want hoe wordt het verrekend? Op het bruto salaris? Op het netto salaris? Aarghh... Ik loop vast. Iemand!?

Beste antwoord (via dakathefox op 11-06-2018 18:06)

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:33
Helemaal waar. Zie de tegengestelde reacties in dit topic. Desalniettemin snap ik dat TS het ook buiten HR om probeert te snappen, want juist in dit soort situaties maken HR afdelingen nog wel eens fouten. Dat ze niet feilloos zijn blijkt al uit de oorspronkelijke fout.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:33
als je netto eenmalig 1700 teveel hebt gekregen, zullen ze ervoor zorgen dat je ook netto 1700 in mindering gebracht wordt. Het lastige is alleen wel dat het met wat kortingen ed in de knoei kan komen, zodat je mogelijk pas bij de belastingaangifte over 2018 weet of t nou echt klopt.

Anders even langs de salarisadministratie lopen en vragen hoe het precies zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Ze gaan het verrekenen met het bedrag wat ze normaal aan je overmaken (dus netto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Heel simpel, dit wordt gewoon verrekend met "uit te betalen bedrag op rekeningnummer X".

Voorbeeld:
Stel dat je elke maand 2000 euro op je rekening krijgt, dan is dat dus volgende maand 300 euro.

edit: kleine nuancering want je meldt niet of die 1700 euro bruto of netto is.

[ Voor 17% gewijzigd door Cheesy op 11-06-2018 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digilb
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:59
Ik verwacht dat ze het teveel betaalde BRUTO salaris, in gaan houden op het BRUTO salaris van komende maand.
Een salarisadministratie kan alleen maar bruto salaris uitbetalen of aanpassen; ze hebben geen directe invloed op het netto salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-09 20:56
Wordt verrekend met je netto bedrag. De belastingdienst rekent altijd met jaarbedragen, dus het maakt niet uit.

Wel apart dat je het hier vraagt ipv gewoon aan je werkgever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakathefox
Cheesy schreef op maandag 11 juni 2018 @ 14:46:
edit: kleine nuancering want je meldt niet of die 1700 euro bruto of netto is.
De 1.700 euro is bruto. Ik krijg nu 2.300 netto, dat zou betekenen dat de volgende keer maar 600,- wordt overgemaakt. Volgens mij kom ik dan onder de ondergrens, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Als die 1700 bruto was dan wordt het ook verrekend met je bruto salaris, dat lijkt me vrij logisch toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toimoi
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Er zijn allerlei manieren om dit te verrekenen, mogelijk doet de administratie e.e.a. zelfs met terugwerkende kracht waardoor je qua salarisberekening ook niet onder de minimumloon grens schiet etc. Degene die je vragen het beste kan beantwoorden is de afdeling/administrateur zelf. :Y
In tegenstelling tot hetgeen @digilb zegt, kan de salarisadministratie in principe ook gewoon ingrijpen op het netto salaris. Alleen is de mogelijkheid daartoe misschien afhankelijk van het gebruikte softwarepakket.

Bron: werk zelf in die hoek. :)

[ Voor 10% gewijzigd door toimoi op 11-06-2018 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:50

Rmg

FitsSprits schreef op maandag 11 juni 2018 @ 14:52:
[...]

De 1.700 euro is bruto. Ik krijg nu 2.300 netto, dat zou betekenen dat de volgende keer maar 600,- wordt overgemaakt. Volgens mij kom ik dan onder de ondergrens, toch?
welke ondergrens denk je te bereiken? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakathefox
Rmg schreef op maandag 11 juni 2018 @ 15:04:
[...]

welke ondergrens denk je te bereiken? :?
Volgens mij is er ook een beslagvrije voet van toepassing. Tenminste, dat las ik hier.

Verrekening mag niet plaatsvinden op dat deel van het loon waarop geen beslag kan worden gelegd. Dit is de zogeheten beslagvrije voet die altijd uitbetaald moet worden. De beslagvrije voet bedraagt in beginsel 90% van de voor de werknemer geldende bijstandsnorm, waarbij dit bedrag vervolgens wordt vermeerderd met bepaalde posten (zoals netto woonkosten) en verminderd met posten zoals overige inkomsten van de werknemer of diens partner. Voor het berekenen van de beslagvrije voet zijn uitgebreide rekenoverzichten beschikbaar bij bijvoorbeeld deurwaarders.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Wat is er precies fout gegaan?
Heb je een ander bedrag gestort gekregen dan op je loonstroon stond? -> Verrekend met netto salaris volgende maand.
Klopte je hele loonstrook van geen kant? -> Hoogstwaarschijnlijk verrekend met je bruto salaris volgende maand.

Het lijkt mij overigens het verstandigst om deze vraag heel expliciet neer te leggen bij jullie salarisadministrratie, zij zijn de enigen die een sluitend antwoord kunnen geven.
FitsSprits schreef op maandag 11 juni 2018 @ 15:06:
[...]

Volgens mij is er ook een beslagvrije voet van toepassing. Tenminste, dat las ik hier.

Verrekening mag niet plaatsvinden op dat deel van het loon waarop geen beslag kan worden gelegd. Dit is de zogeheten beslagvrije voet die altijd uitbetaald moet worden. De beslagvrije voet bedraagt in beginsel 90% van de voor de werknemer geldende bijstandsnorm, waarbij dit bedrag vervolgens wordt vermeerderd met bepaalde posten (zoals netto woonkosten) en verminderd met posten zoals overige inkomsten van de werknemer of diens partner. Voor het berekenen van de beslagvrije voet zijn uitgebreide rekenoverzichten beschikbaar bij bijvoorbeeld deurwaarders.
Ware het niet dat er geen beslag gelegd gaat worden, er wordt iets verrekend. Jij moet er gewoon voor zorgen dat je deze maand met je tengels van die extra €1700 af blijft, zodat je heet volgende maand nog uit kan geven ;)

[ Voor 55% gewijzigd door TommyboyNL op 11-06-2018 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:35

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

FitsSprits schreef op maandag 11 juni 2018 @ 15:06:
[...]

Tja, ze kunnen je ook vragen om het terug te storten en dat ze dan vervolgens het gewone, reguliere salaris over juni uitbetalen. Per saldo precies hetzelfde natuurlijk, dus zo moet je dit ook zien. Niet gaan schermen met belastingvrije voet etc., je hebt teveel ontvangen en dat ga je tegelijk met je nieuwe salaris terugbetalen. Simple as that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakathefox
Yes! Alles is helder nu. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:18
FitsSprits schreef op maandag 11 juni 2018 @ 14:52:
[...]

Je denkt veel te ingewikkeld. Je hebt deze maand gewoon een voorschot gekregen op je salaris voor volgende maand. Heel misschien is dat extra bedrag deze maand tegen bijzonder tarief belast. Dan heb je nu bij je loonbelasting een paar tientjes meer belasting betaald dan zou moeten, maar dat krijg je vanzelf terug als je volgend jaar april aangifte inkomsten belasting doet.

*edit* volgende keer toch maar sneller op Verstuur klikken 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door anboni op 11-06-2018 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 19:28
Wat zegt de salaris adminstratie/HR?

^ "En wat zegt ...?" is een ongewenste troll-reactie en zal bij herhaling consequenties hebben

[ Voor 82% gewijzigd door Rukapul op 11-06-2018 15:35 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 19-09 10:17

Stoffel

Engineering the impossible

digilb schreef op maandag 11 juni 2018 @ 14:46:
Ik verwacht dat ze het teveel betaalde BRUTO salaris, in gaan houden op het BRUTO salaris van komende maand.
Een salarisadministratie kan alleen maar bruto salaris uitbetalen of aanpassen; ze hebben geen directe invloed op het netto salaris.
Hoe kom je daar nou bij, een administratie maakt gewoon direct het netto bedrag over naar je rekening hoor en heeft daar alle invloed op. Wat het netto salaris zou moeten zijn (e.g. de berekening t.o.v. bruto) is afhankelijk aan de eigenschappen van de arbeidsrelatie en medewerker. Het is echter niet zo dat het verschil op magische wijze wordt ingehouden van de banktransactie. Er gaat een deel naar de belastingdienst/werknemersverzekeringen, een deel eventuele leasekosten, een deel naar jou als netto salaris etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ApexAlpha
*knip commentaar op moderatie*

[ Voor 94% gewijzigd door Rukapul op 11-06-2018 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online

[ Voor 94% gewijzigd door Rukapul op 11-06-2018 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha

[ Voor 96% gewijzigd door Rukapul op 11-06-2018 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
Om het off-topic deel toch op dit topic te betrekken: TS geeft in de topic-start al aan dat hij de vraag heeft gesteld aan HR, maar niet precies begrijpt hoe hij dat moet interpreteren. Dus wil hij advies over hoe het eigenlijk verrekend moet worden, zodat hij weet wat de actie van HR zou moeten zijn en hij zelf kan narekenen of het uiteindelijk klopt. Loonstrookjes zijn vaak verre van simpel en een leek kan er snel van in de war raken, wat bij TS ook het geval was.
Dus de vraag "Wat zegt HR?" is in dit geval geen nuttige toevoeging aan de discussie.

Edit: moest de trein halen, waardoor oorspronkelijke reactie iets te snel geschreven was en niet helemaal correct.

[ Voor 23% gewijzigd door Lapa op 11-06-2018 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ

[ Voor 102% gewijzigd door Rukapul op 11-06-2018 20:22 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
ChojinZ schreef op maandag 11 juni 2018 @ 17:24:
[...]

Ik kan er overheen hebben gelezen, maar waar staat dat dan? Antwoord heeft hij al gekregen: Ze gaan het verrekenen.
Excuses, zie mijn edit die jouw response kruiste. Mijn initiële reactie klopte niet helemaal, maar qua strekking wel. HR kan wel zeggen dat ze het verrekenen, maar ik snap heel goed dat TS zelf wil begrijpen hoe dat precies moet gebeuren, zodat hij het kan controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ

[ Voor 93% gewijzigd door Rukapul op 11-06-2018 20:23 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Lapa
Helemaal waar. Zie de tegengestelde reacties in dit topic. Desalniettemin snap ik dat TS het ook buiten HR om probeert te snappen, want juist in dit soort situaties maken HR afdelingen nog wel eens fouten. Dat ze niet feilloos zijn blijkt al uit de oorspronkelijke fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Ik snap de hele discussie niet... Je hebt 1700 euro teveel gevangen en dat moet je terug 'betalen'. Dus ofwel je stort 1700 terug en je ontvangt je gewone loon of er wordt 1700 van je loon afgetrokken. :)

Weet iemand hoe dat zit met rentes? Sommige bedrijven kunnen mierenneukers zijn....

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakathefox
Lapa schreef op maandag 11 juni 2018 @ 17:42:
Juist ja. Dit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Als je 1700€ Bruto te veel hebt gekregen is dat netto waarschijnlijk iets van 900-1000€.

Dus... wat heb je meer op je rekening gehad?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
En hoe verhield dat zich tot wat op je loonstrook stond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 12:20
Voor de fiscus maakt het niet uit hoe jij het geld krijgt, slechts wat er op je loonstrook staat. Ervanuit gaande dat het een overboekingsfout is, is er dus niets lastig aan: volgende maand word het bedrag gewoon verrekend. Dit staat allemaal los van je (bruto/netto loon). Daarvoor is je loonstrook is leidend.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Brent schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 15:46:
Voor de fiscus maakt het niet uit hoe jij het geld krijgt, slechts wat er op je loonstrook staat. Ervanuit gaande dat het een overboekingsfout is, is er dus niets lastig aan: volgende maand word het bedrag gewoon verrekend. Dit staat allemaal los van je (bruto/netto loon). Daarvoor is je loonstrook is leidend.
Inderdaad, dat probeerde ik in mijn post ook duidelijk te maken. TS is echter wat mager met info, want later blijkt het bedrag van 1700 euro een bruto bedrag te zijn (FitsSprits in "Teveel betaald salaris").

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:38
No worries, je gaat er niet op achteruit of vooruit.

Op de achtergrond zal de payroll provider waarschijnlijk je foute loonstrook terugdraaien, een nieuwe maken voor mei en jet verschil wordt verrekend op je loonstrook in juni.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
Als ze het netjes doen, maken ze een nieuwe loonstrook en wordt de oude verrekend met je nieuwe. Ik heb het zelf ook een keer gehad, klein voorbeeld:

Salarisstrook mei
Salaris2400
Vakantiegeld2000
Meer geld1700
Totaal6100
Netto overgemaakt op rekening3660

Salarisstrook mei (rectificatie)
Salaris2400
Vakantiegeld2000
Totaal4400
Netto te ontvangen2640

Salarisstrook juni
Salaris2400
Totaal2400
Netto te ontvangen op rekening1440
Verrekening mei3660-2640 = 1020
Netto overgemaakt op rekening1440 - 1020 = 420

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 12:20
No! Overboekingen hebben niets met de salarisstrook te maken! De strook is een verklaring van inkomen, je bankafschrift een verklaring van vermogen. Die twee gaan over heel verschillende dingen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
Brent schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 10:38:
No! Overboekingen hebben niets met de salarisstrook te maken! De strook is een verklaring van inkomen, je bankafschrift een verklaring van vermogen. Die twee gaan over heel verschillende dingen.
Klopt.

En een koe is een dier.

}:O
Pagina: 1