Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

50% netwerk gebruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jarno Martens
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 11-02-2024
Mijn vraag
Ik ben tijdens het downloaden van een game erachter gekomen dat mijn download snelheid gemiddeld tussen de 5,5 en 6 MB/s zit. Nu is hier an sich geen probleem mee, maar als ik naar mijn netwerk usage kijk in taakbeheer dan staat daar 50%. Het gaat er nog wel eens onder, maar niet meer boven.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik was een game via Uplay aan het downloaden, heb het probleem ook met Steam.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al geprobeerd om de Receive Window Auto-Tuning Level on TCP/IP uit te zetten, maar dat had geen nut, heb het nu weer aan staan.

Beste antwoord (via Jarno Martens op 11-06-2018 14:04)

• Raverty
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Raverty

rm -rf*

Wat je computer aangeeft is wat je computer totaal aankan. Als je computer bijv 100Mb aankan en je gebruikt 50Mb dan staat je computer op 50 procent netwerkgebruik.
Voor Steam en Uplay ligt het eraan wat de snelheid is die je afneemt bij je internet provider (Ziggo, Kpn).
Kijk is naar wat het abbonnement heb bij je provider en hoe snel je downloadsnelheid is. Dat zou dan ongeveer overeen moeten komen.

Alle reacties

• wibra
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-09 20:49
wat is het probleem eigenlijk?

Acties:
  • Beste antwoord

• Raverty
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Raverty

rm -rf*

Wat je computer aangeeft is wat je computer totaal aankan. Als je computer bijv 100Mb aankan en je gebruikt 50Mb dan staat je computer op 50 procent netwerkgebruik.
Voor Steam en Uplay ligt het eraan wat de snelheid is die je afneemt bij je internet provider (Ziggo, Kpn).
Kijk is naar wat het abbonnement heb bij je provider en hoe snel je downloadsnelheid is. Dat zou dan ongeveer overeen moeten komen.

• Jarno Martens
@wibra Het probleem is dat ik het raar vind dat mijn internet usage niet boven de 50% uit gaat

• Koozza
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-11 23:16

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Zoals @Raverty schreef: Dit gaat over het percentage verbruik wat je computer aan kan. Vaak is dit 10 / 100 / 1000 Mb. De snelheid die je krijgt van je internet provider is de daadwerkelijke max die je kunt halen. Dit staat los van het percentage gebruik wat jij ziet.

• Jarno Martens
Raverty schreef op maandag 11 juni 2018 @ 14:02:
Ik zal het vanavond even aan mijn vader gaan vragen, maar volgens mij hebben we een 100 Mbit/s internet abonnement.

• wibra
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-09 20:49
windows geeft % aan van de interface van je pc. als je een 100Mbit interface hebt, dan is je theoretische maximum 100/8 = 12,5MByte/S.

Dus dan is 5-6MB/s idd rond de 50%.

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11 12:02
Alleen is 100Mbit interface wel een beetje weinig these days. We hebben het toch wel over een bedrade verbinding hier?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kan best zijn dat die PC een GbE NIC heeft, maar in een oude switch geprikt is. Of met een gare UTP aangesloten is. Krijg je ook 100Mbps link.

Oslik blyat! Oslik!

• Jarno Martens
valkenier schreef op maandag 11 juni 2018 @ 20:42:
Alleen is 100Mbit interface wel een beetje weinig these days. We hebben het toch wel over een bedrade verbinding hier?
We hebben het inderdaad over een bedrade verbinding hier. Mijn pc heeft een verbinding met een router die in bridge mode staat met de hoofd router. Beide routers hebben Gbit ehernet poorten, wat dus ook betekend dat mijn pc Gbit zou kunnen binnen krijgen. De ethernet kabel is cat 5e of 6 dus daar kan het ook niet aan liggen. Verder heeft mijn moederbord (https://tweakers.net/pric...-b150m-d3h/specificaties/) ook een Gbit aansluiting.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dan is het hoogstwaarschijnlijk wel je Ethernetkabel. Cat5e is meer dan genoeg voor GbE, maar dan moet het wel correct geknepen en onbeschadigd zijn. Ik vermoed dat daar iets speelt.

Dat gezegd, geef eens aan wat de link rate is die je NIC nu toont...

Oslik blyat! Oslik!

• Jarno Martens
dion_b schreef op maandag 11 juni 2018 @ 23:55:
Dan is het hoogstwaarschijnlijk wel je Ethernetkabel. Cat5e is meer dan genoeg voor GbE, maar dan moet het wel correct geknepen en onbeschadigd zijn. Ik vermoed dat daar iets speelt.

Dat gezegd, geef eens aan wat de link rate is die je NIC nu toont...
Ik heb wel een beetje basis kennis van netwerken, maar zou u uw laatste zin even kunnen uitleggen? Of kunnen vertellen waar ik het kan vinden?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jarno Martens schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 00:16:
[...]

Ik heb wel een beetje basis kennis van netwerken, maar zou u uw laatste zin even kunnen uitleggen? Of kunnen vertellen waar ik het kan vinden?
Link Rate is de verbindingssnelheid (of beter gezegd: het modulatieprofiel) dat je netwerkadapter op dit moment gebruikt. Dat kan bij een GbE adapter dus 10Mbps, 100Mbps of 1Gbps zijn.

Waar het te vinden hangt af van je besturingssysteem, die je verder niet noemt. Onder Linux doe je ethtool eth0 (vervang eth0 met naam van je interface als je een andere gebruikt), daar zie je een veld 'Speed'. Die dus. Onder recente Windows versies zou iets met netsh mogelijk moeten zijn maar dat heb ik nog niet kunnen achterhalen. Dus moet je door een sloot schermen heenklikken. Rechterklik op je verbindingsicoon onderin rechts in scherm, open network & internet settings, dan naar Change Adapter Options gaan en dubbelklik op interface in kwestie.

Oslik blyat! Oslik!

• Jarno Martens
dion_b schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 01:03:
[...]

Link Rate is de verbindingssnelheid (of beter gezegd: het modulatieprofiel) dat je netwerkadapter op dit moment gebruikt. Dat kan bij een GbE adapter dus 10Mbps, 100Mbps of 1Gbps zijn.

Waar het te vinden hangt af van je besturingssysteem, die je verder niet noemt. Onder Linux doe je ethtool eth0 (vervang eth0 met naam van je interface als je een andere gebruikt), daar zie je een veld 'Speed'. Die dus. Onder recente Windows versies zou iets met netsh mogelijk moeten zijn maar dat heb ik nog niet kunnen achterhalen. Dus moet je door een sloot schermen heenklikken. Rechterklik op je verbindingsicoon onderin rechts in scherm, open network & internet settings, dan naar Change Adapter Options gaan en dubbelklik op interface in kwestie.
Zelf draai ik de nieuwste Windows 10 (pro) versie. Ik heb uw stappen gevolgd en heb gevonden dat de snelheid op 100 Mbps zit. Ik heb voor de zekerheid nog een screenshot van het desbetreffende venster toegevoegd.
Is het mogelijk om deze op 1 Gbps te zetten, of heeft dit geen nut? Als het mogelijk zou zijn zou mijn vader thuis 1 Gbps internet willen hebben, maar aangezien we in Flevoland wonen is het nog niet echt mogelijk.

Linksnelheid ethernet

[ Voor 7% gewijzigd door Jarno Martens op 12-06-2018 12:50 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Maak even onderscheid tussen de snelheid van de netwerkverbinding tussen jouw PC en de switch/router waar het mee verbonden is en je internetverbinding van router naar het internet. Die staan geheel los van elkaar. Als hier 100Mbps ziet staan ligt dat puur tussen PC en het apparaat aan de andere kant van de kabel die erin steekt. Als dat apparaat ook 1GbE ondersteunt heb je een gare kabel binnenhuis.

Of dat ook de beperkende factor is voor de e2e downloadsnelheid die je meet is een tweede, die is zo snel als de zwakste schakel, en het lijkt erop dat die aannemelijk trager is dan de 100Mbps waarmee je PC over die kabel kan communiceren.

Oslik blyat! Oslik!

• Jarno Martens
Ik ben erachter gekomen wat het probleem is. Ik had andere informatie in gedachten dan dat er werkelijk was, we hebben namelijk thuis een 50/50 verbinding wat het dus verklaard.
Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken, voor alle tips die gegeven zijn en voor de kennis die ik nu er bij heb.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jarno Martens schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 18:50:
Ik ben erachter gekomen wat het probleem is. Ik had andere informatie in gedachten dan dat er werkelijk was, we hebben namelijk thuis een 50/50 verbinding wat het dus verklaard.
Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken, voor alle tips die gegeven zijn en voor de kennis die ik nu er bij heb.
Dat verklaart die "50%", maar niet de 100Mbps. Je hebt hoogstwaarschijnlijk een gare kabel dus. Zeker bij file transfers op je LAN ga je dat merken. Iets om uit te zoeken dus.

Oslik blyat! Oslik!

• Jarno Martens
dion_b schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 20:21:
[...]

Dat verklaart die "50%", maar niet de 100Mbps. Je hebt hoogstwaarschijnlijk een gare kabel dus. Zeker bij file transfers op je LAN ga je dat merken. Iets om uit te zoeken dus.
Ga ik zeker doen. Bedankt voor de tip!
Pagina: 1