Praktische vraag over een probleempje dat ik toch al een hele tijd ondervind: mijn drive mappings zijn kort na inloggen op Windows nog niet bruikbaar omdat mijn NAS drives nog uit hibernation moeten komen.
Nu moet ik na het inloggen even met mijn vingers zitten draaien vooraleer ik bepaalde tools kan starten (vb: outlook, met klein archief in documents).
Ik redirect namelijk mijn Documents en andere profile folders al jaren naar shares op mijn NAS. Da's snel genoeg over een gigabit netwerk, en veiliger dan het lokaal op mijn desktop te houden. De NAS is in RAID 5 opgezet, en met 1 centrale backup heb ik ineens alle belangrijke zaken mee.
Ik ben ongetwijfeld niet de enigste, dus ben benieuwd hoe anderen dit aanpakken...
Nu zat ik zelf met volgend PowerShell scriptje in gedachten, wat ik in de startup van mijn user profile zou steken (nog niet getest):
Nu moet ik na het inloggen even met mijn vingers zitten draaien vooraleer ik bepaalde tools kan starten (vb: outlook, met klein archief in documents).
Ik redirect namelijk mijn Documents en andere profile folders al jaren naar shares op mijn NAS. Da's snel genoeg over een gigabit netwerk, en veiliger dan het lokaal op mijn desktop te houden. De NAS is in RAID 5 opgezet, en met 1 centrale backup heb ik ineens alle belangrijke zaken mee.
Ik ben ongetwijfeld niet de enigste, dus ben benieuwd hoe anderen dit aanpakken...
Nu zat ik zelf met volgend PowerShell scriptje in gedachten, wat ik in de startup van mijn user profile zou steken (nog niet getest):
$NAS = "192.168.1.2"
$testFile = "\\$NAS\Share\test.txt"
#test connection to NAS
do {
Write-Host "No ping reply from $NAS"
Start-Sleep -Milliseconds 500
}until((Test-NetConnection -ComputerName $NAS -Port 445).TcpTestSucceeded -eq $true)
#test if file share is up & running
do {
Write-Host "Could not read $testFile yet"
Start-Sleep -Milliseconds 500
}until(Get-Content -Path $testFile -eq "SMB works")
#remove previously mapped drives
Get-PSDrive N | Remove-PSDrive -Force
#recreate drive mappings
New-PSDrive -Name "N" -PSProvider "FileSystem" -Root "\\$NAS\Share" -Persist
Write-Host "All done, ready to play"