Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewater
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-09 12:35
Beste Tweakers,

Op dit moment ben ik werkzaam bij de gemeentelijke overheid. In het afgelopen anderhalf jaar heb ik de certificaten ITIL, BiSL, en ASL gehaald (foundation).

Binnen de gemeentelijke overheid werken wij met schalen en periodieken naast de jaarlijkse periodiek omhoog ben ik er met het salaris door het halen van certificaten nog niet op vooruit gegaan.

In diverse topics lees ik salarisverhogingen van 50 - 100 euro bruto per maand tot een x aantal % bij het behalen van certificaten.

Ik ben nu aan het kijken of het reëel zou zijn om een extra salarisverhoging te vragen ik ben daarom op zoek naar jullie ervaringen. Wat zou volgens jullie gebruikelijk zijn om te kunnen vragen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Black!
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:00
Naar mijn weten is erbij gemeentelijke overheidsinstellingen niet echt sprake van een dergelijke prestatieovereenkomst, dat is meestal het geval voor detacherende organisaties. Je zou dit uiteraard altijd nog kunnen bespreken tijdens een beoordelingsgesprek. Mogelijk dat je via die weg iets omhoog kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Overheid. Kort gezegd, al heb je 1000 certificaten maar je functie wordt niet aangepast, blijf je binnen je schaal hetzelfde verdienen.

Oftewel; met je manager overleggen en (intern) solliciteren om een functie in hogere schaal te krijgen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
MAX3400 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 12:50:
Overheid. Kort gezegd, al heb je 1000 certificaten maar je functie wordt niet aangepast, blijf je binnen je schaal hetzelfde verdienen.

Oftewel; met je manager overleggen en (intern) solliciteren om een functie in hogere schaal te krijgen.
Beetje kort door de bocht. Binnen een salarisschaal kun je vaak nog een aantal "tredes" omhoog. Pas als je op de hoogste trede zit van je schaal, kun je (binnen je functie) niet meer verder groeien
Zie bijv. Wikipedia: Loonschaal , of https://ambtenarensalaris...abellen_cao_rijk_2017.pdf voor een overzicht.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:25
Het beloningshuis van een detacheringstoko en inhouse is typisch geheel anders. Belonen per certificaat is typisch iets voor de onderkant van de markt in de detacheringsmarkt.

Binnen een normale organisatie kun je iets veel waardevollers doen: je ontwikkelen voor een volgende functie of carrierestap. Dat gaat typisch veel verder dan certificaten sprokkelen voor een paar knaken meer per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:28
Rukapul schreef op maandag 11 juni 2018 @ 14:07:
Binnen een normale organisatie kun je iets veel waardevollers doen: je ontwikkelen voor een volgende functie of carrierestap. Dat gaat typisch veel verder dan certificaten sprokkelen voor een paar knaken meer per maand.
Dat is wel jammer, het Peter Principle in volle gang...

Ik -wil- helemaal niet naar een hogere functie, ik zou daar ook helemaal niet goed in zijn, ik zou daar -slechter- werk leveren, maar ik zou er wel meer geld verdienen... Ik word meer en meer waard voor mijn werkgever, maar de enige manier om beter beloond te worden is slechter werk af te leveren in een functie die ik totaal niet ambieer...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:42
@u_nix_we_all Nog korter door de bocht. Maar de tredes in een schaal krijg je over het algemeen door ieder jaar automatisch te verhogen.
Je begint bijv op schaal 8 trede 1 (tijdens onderhandelingen bij sollicitatie zou je wellicht hoger kunnen beginnen ipv op 1) en ieder jaar wordt dit verhoogd totdat je aan je max zit. Dan is idd de enige optie een andere functie die hoger geschaald is op solliciteren en verder gaan. Echter, is het probleem wat @Paul al aan haalt, niet iedereen is hier geschikt voor en zou dan slechter presteren.

zou er zelf eerder voor zijn om iedereen hetzelfde salaris te geven (bij wijze van spreken dan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Paul schreef op maandag 11 juni 2018 @ 14:13:
[...]
Dat is wel jammer, het Peter Principle in volle gang...

Ik -wil- helemaal niet naar een hogere functie, ik zou daar ook helemaal niet goed in zijn, ik zou daar -slechter- werk leveren, maar ik zou er wel meer geld verdienen... Ik word meer en meer waard voor mijn werkgever, maar de enige manier om beter beloond te worden is slechter werk af te leveren in een functie die ik totaal niet ambieer...
Je leest iets in 'ontwikkelen' wat er niet staat :) Er is zoveel inhoudelijke ontwikkeling mogelijk zonder dat dat direct te maken heeft met een specifiek product / methode / proces waar certificaten typisch betrekking op hebben. Voor sommigen is dat een master studie, voor anderen een MBA, en voor sommigen een uitgebreide cursus + coach, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

wouterh93 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 12:37:
In diverse topics lees ik salarisverhogingen van 50 - 100 euro bruto per maand tot een x aantal % bij het behalen van certificaten.
Dat gaat over (zeg ik denigrerend) handjesschuivers. Als je een nieuw certificaat hebt dan gaat kan je tarief naar de klant met bijv. 150-500 eur/mnd omhoog, waar jij dan een deeltje van krijgt. Als je bij een overheid werkt is dat anders.

Dan haal je certificaten om bij te blijven binnen je schaal en/of om een schaal hoger te komen. Edit: /spuit11

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:19

Croga

The Unreasonable Man

Paul schreef op maandag 11 juni 2018 @ 14:13:
Waarom zou een "hogere" functie ook meteen heel ander soort werk betekenen?

Of eigenlijk nog idealer;
Waarom zou een hogere functie nodig moeten zijn om meer salaris te krijgen?

Ja, helaas zitten veel bedrijven nog in die illusie. Maar gelukkig zie ik meer en meer dat salaris helemaal niks te maken heeft met de functie en alles met de toegevoegde waarde voor het bedrijf....

(Hint: Vergelijk eens de uurtarieven van ZZPers.... Een goede SAP consultant haalt een bak meer geld op dan een ad interim manager.... om maar eens wat te noemen)

[ Voor 9% gewijzigd door Croga op 11-06-2018 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:28
Rukapul schreef op maandag 11 juni 2018 @ 14:20:
Je leest iets in 'ontwikkelen' wat er niet staat :)
Ik reageer niet op "ontwikkelen", maar op "volgende functie" of "carrièrestap". Dat klinkt namelijk als "van baan veranderen" en/of "omhoog in het organisatiediagram" (al dan niet bij dezelfde werkgever) :)
Croga schreef op maandag 11 juni 2018 @ 14:27:
Waarom zou een "hogere" functie ook meteen heel ander soort werk betekenen?
Als het dat niet betekent, wat is dan het stuk dat het "hoger" maakt? Zelfs binnen dezelfde functie doe je als junior andere dingen dan een medior, die andere dingen doet dan de senior. Het verschil is misschien niet heel groot, maar ik ben al geruime tijd senior. Alles wat hierboven zit is dus een hele andere functie...
Of eigenlijk nog idealer;
Waarom zou een hogere functie nodig moeten zijn om meer salaris te krijgen?
Precies...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Wat ik bij de overheid overigens vaak zie, is dat iemand aangenomen wordt voor een functie, maar nog niet over alle nodige kennis (en/of certificaten) beschikt die eigenlijk nodig of gewenst zijn voor die functie. En die ga je dan dus nog halen, terwijl je al betaald wordt als iemand die de cursussen al wel gedaan heeft.

Groei in salaris en functie is ook heel normaal, je begint als junior beheerder/engineer/developer/whatever en groeit door naar senior met de bijbehorende hogere schalen. Dat betekent in de praktijk meestal niet dat je ook ander werk gaat doen.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crashhill
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-06-2024
Detatcheerders bieden dit vaak aan, aan jonge / startende ITérs. Die zullen dan ook een salaris hebben van rond de 1800-2200, terwijl jij, bij de gemeente waarschijnlijk al iets meer dan dat verdiend.

Laat staan het totale package. Ik denk dat daar wel 5/6k per jaar verschil in zit als het niet meer is.

Het is natuurlijk moeilijk te zeggen tot het moment dat je zegt welke functie je hebt, en wat je salaris is.
Maar gemiddeld verdien je als junior/medior meer bij de gemeente dan bij een detacheerder. (Uitzonderingen daar gelaten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewater
Crashhill schreef op maandag 11 juni 2018 @ 14:36:
Detatcheerders bieden dit vaak aan, aan jonge / startende ITérs. Die zullen dan ook een salaris hebben van rond de 1800-2200, terwijl jij, bij de gemeente waarschijnlijk al iets meer dan dat verdiend.

Laat staan het totale package. Ik denk dat daar wel 5/6k per jaar verschil in zit als het niet meer is.

Het is natuurlijk moeilijk te zeggen tot het moment dat je zegt welke functie je hebt, en wat je salaris is.
Maar gemiddeld verdien je als junior/medior meer bij de gemeente dan bij een detacheerder. (Uitzonderingen daar gelaten)
Interessante reacties in dit topic. Ik ben werkzaam als functioneel beheerder en ben ingedeeld in schaal 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crashhill
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-06-2024
wouterh93 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 15:14:
[...]

Interessante reacties in dit topic. Ik ben werkzaam als functioneel beheerder en ben ingedeeld in schaal 7.
Dat is 2k? Prima startsalaris voor MBO. Denk dat je bij menig detacheerder een stuk minder verdiend.
Zag in een eerder geplaatst topic dat je bijna 2100 verdiend. Dat is echt wel prima voor iemand met MBO4. (Het kan beter, maar ook gezien de locatie waar je werkt, is het behoorlijk.)
Je weet alleen echt wat je waard bent als je gaat solliciteren :).

ps: reken ook je vrije dagen, pensioen, 13e maand (16% regeling? etc.) mee. Dat telt ook mee. Als je puur naar salaris kijkt, zul je vaak als nog meer verdienen als bij een detacheerder. (En zoals altijd, uitzonderingen daar gelaten)

Verder kun je natuurlijk altijd om opslag vragen, krijgen is iets anders. Noem i.i.g. je toegevoegde waarde en waarom je meer zou moeten gaan verdienen. Niet met, ik heb 3 certificaten gehaald, ik wil opslag ;).

[ Voor 12% gewijzigd door Crashhill op 11-06-2018 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Paul schreef op maandag 11 juni 2018 @ 14:31:
[...]
Ik reageer niet op "ontwikkelen", maar op "volgende functie" of "carrièrestap". Dat klinkt namelijk als "van baan veranderen" en/of "omhoog in het organisatiediagram" (al dan niet bij dezelfde werkgever) :)
[...]
Als het dat niet betekent, wat is dan het stuk dat het "hoger" maakt? Zelfs binnen dezelfde functie doe je als junior andere dingen dan een medior, die andere dingen doet dan de senior. Het verschil is misschien niet heel groot, maar ik ben al geruime tijd senior. Alles wat hierboven zit is dus een hele andere functie...
[...]
Precies...
Volgens mij verschillen we uiteindelijk niet veel van mening behalve dan enkele punten die vooral semantisch van aard zijn. Een volgende functie of carrierestap kan namelijk best binnen dezelfde functiegroep zijn of regelrecht dezelfde functie met een ander aandachtsgebied.

Met de collega's lachen we ons trouwens rot om certificaten en doe je er niet verstandig aan je zwaar te laten voorstaan op certificaten in ons vakgebied. Die hebben we zelf namelijk ook :+ Meestal voor de fun bij elkaar gesprokkeld. We doen zelfs aan certificaattrollen: zo heeft inmiddels iemand 'blockchain' certificering _O- Of direct na CISSP even ISSAP scoren omdat het kan :P Of Hitrust de-identification certificering waar gaande het proces de examens aangepast moesten worden. Wat een industrie :F

[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 11-06-2018 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewater
Crashhill schreef op maandag 11 juni 2018 @ 15:26:
[...]

Dat is 2k? Prima startsalaris voor MBO. Denk dat je bij menig detacheerder een stuk minder verdiend.
Zag in een eerder geplaatst topic dat je bijna 2100 verdiend. Dat is echt wel prima voor iemand met MBO4. (Het kan beter, maar ook gezien de locatie waar je werkt, is het behoorlijk.)
Je weet alleen echt wat je waard bent als je gaat solliciteren :).

ps: reken ook je vrije dagen, pensioen, 13e maand (16% regeling? etc.) mee. Dat telt ook mee. Als je puur naar salaris kijkt, zul je vaak als nog meer verdienen als bij een detacheerder. (En zoals altijd, uitzonderingen daar gelaten)

Verder kun je natuurlijk altijd om opslag vragen, krijgen is iets anders. Noem i.i.g. je toegevoegde waarde en waarom je meer zou moeten gaan verdienen. Niet met, ik heb 3 certificaten gehaald, ik wil opslag ;).
Zeker een prima startsalaris alhoewel ik toch regelmatig vacatures bij de gemeentelijke overheid tegenkom die in schaal 8 zijn ingedeeld.

Ik zit hier ook prima op mijn plek en geniet absoluut van de arbeidsvoorwaarden en de enorme vrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerThomas
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22-04-2024
wouterh93 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 16:15:
[...]

Zeker een prima startsalaris alhoewel ik toch regelmatig vacatures bij de gemeentelijke overheid tegenkom die in schaal 8 zijn ingedeeld.

Ik zit hier ook prima op mijn plek en geniet absoluut van de arbeidsvoorwaarden en de enorme vrijheid.
Functioneel beheer wordt in sommige gemeentes zelfs in schaal 10 ingedeeld:
https://vacatures.igom.nl...434/functioneel-beheerder
Al zal deze functie andere verantwoordelijkheden hebben dan die van jou.

-------------------------------------------------

Het behalen van een certificaat zou niet hetgene moeten zijn wat je loon bepaalt; het functioneren van jou in je functie daarentegen wel. Als jij tijdens je beoordelingsgesprek kunt aantonen dat je (mede door je vergrootte kennis) functioneert als iemand die 2-3 periodieken/tredes hoger zit, kun je op die manier sneller in salaris groeien.

Daarnaast kun je verzoeken of de verantwoordelijkheden van je functie verzwaard kunnen worden. Daarmee kun je wel de stap maken naar een hogere schaal. Ik weet niet in hoeverre dat mogelijk is binnen een gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16:15
TweakerThomas schreef op maandag 11 juni 2018 @ 16:37:
Het behalen van een certificaat zou niet hetgene moeten zijn wat je loon bepaalt; het functioneren van jou in je functie daarentegen wel. Als jij tijdens je beoordelingsgesprek kunt aantonen dat je (mede door je vergrootte kennis) functioneert als iemand die 2-3 periodieken/tredes hoger zit, kun je op die manier sneller in salaris groeien.
Helaas zijn er genoeg bedrijven waar het wel zo werkt.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Pagina: 1