Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-02 10:26
Opmerking: ik krijg mijn plaatjes niet werkende, zowel via Imgur als via ibb..

Dag beste Tweakers,

een kennis van mij heeft via een kennis een laptop gekregen, namelijk een MSI GE70-2PE253BE.
Dit is een MSI gaming laptop met een M.2 SSD en een SATA HDD.

Probleem: er ging iets mis met de Windows installatie op de SSD en bij het opstarten wil deze Windows niet normaal opstarten. Nu, op zich niet zo'n probleem, eens een clean install doen en klaar (zou je toch denken...). Helaas kan er op dit moment enkel geboot worden van de M.2 SSD, omdat de BIOS vergrendeld is met een wachtwoord en de vorige persoon dit wachtwoord niet meer weet. --> Ik kan niet aan de boot options.
spoiler:
Dit is het scherm wat ik krijg bij het opstarten:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/D2K4aWq

Deze krijg ik dan als ik op Enter druk (BIOS enteren lukt dus niet wegens wachtwoord)
Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/jSrKF8

En dan als ik naar de geavanceerde opties ga door op F8 te drukken krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/j6Gi8T

Nu, als ik Windows 8.1 normaal probeer op te starten dan toont hij het MSI scherm, met een dynamisch draaiend laadwieletje (dus hij is niet zichtbaar vastgelopen) maar hier blijft hij wel gewoon eeuwig laden. Ik heb deze al eens 3 uur laten aanstaan.
Als ik op "veilige modus" probeer op te starten, krijg ik terug het MSI scherm maar zonder laadwieltje, ook dit blijft eeuwig staan.

SSD uithalen en enkel op HDD laten werkt niet, omdat hij niet automatisch overschakelt naar "boot from HDD".

Ik heb geen andere M.2 SSD beschikbaar met een Windows versie op om te testen.
Dus dacht ik: dan maar dat wachtwoord proberen weg te krijgen.
Ik heb de hele laptop uit elkaar gehaald (en dacht op een gegeven moment deze nooit meer van mijn leven terug in elkaar te krijgen :P ), en ik heb de CMOS batterij losgekoppeld van het moederbord, en dit voor 10 minuten. Daarna alles terug in elkaar, geboot, en terug exact hetzelfde probleem.

Mijn vraag:
Waarom is het wachtwoord niet gereset, zijn er niet-vluchtige registers die een BIOS-password onthouden?
Hoe neem ik dit nu best aan, wat zijn mijn volgende stappen, hoe zou ik dit kunnen oplossen. Ik had er al aan gedacht dat als ik een werkende Windows versie kan booten, ik daar een BIOS-flash kan doen. Maar daarvoor moet ik eerst in een besturingssysteem geraken dacht ik.

Als dit onmogelijk is, dan weet ik niet wat er zal moeten gebeuren, aangezien ik het niet zie zitten om een nieuw moederbord te kopen en dan de CPU/GPU moeten losmaken en aan het nieuwe moederbord bevestigen.

Hopelijk hier iemand met wat meer ervaring en kennis hierin, waarvoor alvast dank!

Bram

[ Voor 1% gewijzigd door BramCoding op 11-06-2018 09:36 . Reden: Foto's werkend krijgen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnakeSolidNL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-06 21:38
Al een keer probeerd om de power button > 30 sec ingedrukt te houden ? Zou voor sommige van deze modellen moeten werken. (Wel de adapter afkoppelen)

[ Voor 10% gewijzigd door SnakeSolidNL op 11-06-2018 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
SnakeSolidNL schreef op maandag 11 juni 2018 @ 09:39:
Al een keer probeerd om de power button > 30 sec ingedrukt te houden ? Zou voor sommige van deze modellen moeten werken.
Inderdaad reeds gedaan, en dit zou ervoor moeten zorgen dat de stroom van de CMOS niet meer doorkomt. Maar dit werkte niet.
Toen pas heel de boel gaan openmaken, en de CMOS-batterij fysiek verwijderd van het moederbord (wat volgens mij het meest drastische is wat ik kon doen).

Helaas geen effect |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnakeSolidNL
Zonder adapter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Ja, adapter steek ik enkel in als ik probeer te booten. Van zodra ik iets begin open te vijzen, vast te klikken of wat dan ook is de batterij en adapter eruit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnakeSolidNL
Ik bedoelde meer dat de adapter eruit moet als je de reset procedure uitvoerd. Adapter afkoppelen, 30 sec wachten (EC reset), > 30 sec power button indrukken, adapter aansluiten, booten. Dat werkt in ieder geval voor mij G-serie, anders ook geen idee helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
SnakeSolidNL schreef op maandag 11 juni 2018 @ 11:01:
Ik bedoelde meer dat de adapter eruit moet als je de reset procedure uitvoerd. Adapter afkoppelen, 30 sec wachten (EC reset), > 30 sec power button indrukken, adapter aansluiten, booten. Dat werkt in ieder geval voor mij G-serie, anders ook geen idee helaas...
Naar mijn herinnering heb ik het zo gedaan (meermaals) en werkte dit niet.
Wel even vragen; wat precies wordt er dan gereset?

Ps: batterij ook eruit veronderstel ik (zo heb ik het toch gedaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnakeSolidNL
De accu/batterij zou niet verwijderd hoeven worden voor een reset. De EC (embedded controller) is een losstaand onderdeel dat bij BIOS updates gereset moet worden zodat alle chips e.d. die hierdoor aangestuurd worden opnieuw gecalibreerd worden (dit staat los van de CMOS maar kan geen kwaad). Het CMOS van de MSI G-serie laptops kan niet zomaar meer via de batterij worden gereset. Ik raad je aan om contact te zoeken via het MSI forum / helpdesk om je hier verder mee te helpen. Mijn ervaring is dat zij zeer behulpzaam zijn in dit soort situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
SnakeSolidNL schreef op maandag 11 juni 2018 @ 14:58:
De accu/batterij zou niet verwijderd hoeven worden voor een reset. De EC (embedded controller) is een losstaand onderdeel dat bij BIOS updates gereset moet worden zodat alle chips e.d. die hierdoor aangestuurd worden opnieuw gecalibreerd worden (dit staat los van de CMOS maar kan geen kwaad). Het CMOS van de MSI G-serie laptops kan niet zomaar meer via de batterij worden gereset. Ik raad je aan om contact te zoeken via het MSI forum / helpdesk om je hier verder mee te helpen. Mijn ervaring is dat zij zeer behulpzaam zijn in dit soort situaties.
Dan denk ik dat ik dit even zal doen. Wel even zoeken op welk forum/subforum ik dit zal moeten posten.
Bedankt voor de hulp!
Pagina: 1