Toon posts:

Zelfbouw-PC start niet op met GPU: voedingsprobleem/defect?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Na enkele jaren geleden met veel plezier en succes mijn eigen pc te hebben gebouwd, werd kortgeleden door een vriend gevraagd of ik hem kon helpen bij het samenstellen van zijn eigen kast. Ik was direct weer enthousiast: het bespaart je zoveel geld (wat ik mijn maatje volledig gun uiteraard) en is het gewoon een leuk klusje!

Deels afgaand op de tweakers best-buy guide en deels op mijn eigen niet heel frisse computerkennis heb ik het volgende systeem samengesteld en afgeleverd gekregen:

Moederbord: Gigabyte B360M H
Voeding: Seasonic Focus Gold 450W
GPU: XFX Radeon RX 580 GTS XXX 8GB
CPU: Intel Core i5 8400
+ 8GB ddr4 RAM, 256GB Samsung SSD en een thermaltake versa c22 kast.

Het installeren ging goed: alles met de juiste veiligheid (grounden etc) en geen schade of roekeloosheid omtrent de componenten. Na allesbehalve de videokaart te hebben geΓ―nstalleerd de PC getest zonder scherm, en deze ging vlekkeloos aan op alle fronten (processor, fans, LED's etc). Dit uiteraard tot grote blijdschap van ons 2en! Maar na het moment supreme, het installeren van de videokaart, ging de PC ineens niet meer aan. geen enkele reactie/klik/lamp. Wanneer we de kaart verwijderen start de PC gewoon weer op! Had nog geen scherm erop aangesloten maar alles deed het.

Nou is mijn vraag: komt de voeding tekort voor de GPU? Hij geeft namelijk an 500W "nodig" te hebben (hoewel ik weet dat hij dit nooit ook echt zou aanspreken, en het me wel heel raar lijkt als tweakers best buy dat niet zou zien). Is er iets wat we over het hoofd hebben gezien? Of zou de videokaart dan kapot geleverd kunnen zijn?

Bijgevoegd heb ik wat foto's van plekken in de kast die me hiervoor van toepassing leken. De PCI-E connectoren van de GPU zijn op de foto allebei ingeplugd, maar we hebben alle opties geprobeerd, dus alleen de 8-pin, 6-pin connectoren in het PCI slot of juist een combo.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen bij het isoleren van dit probleem _/-\o_ _/-\o_ O+

TopicProbleem1

TopicProbleem2

Beste antwoord (via Verwijderd op 14-06-2018 02:18)

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

nIghtorius schreef op maandag 11 juni 2018 @ 00:19:
oeiii. je hebt de PCIe voeding kabel volgens mij er verkeerd om in zitten.
de deel met twee stekkers moet richting de videokaart en de deel met een stekker moet in de voeding zitten.

probeer dat eens en hoop dat je VGA het nog doet.

--- ter verduidelijking

het deel met het los stukje connector (3+1) moet in de videokaart en de blok van 2x4 (zonder los zittend stukje) moet in de voeding.
Weet je dat heel zeker?
Is een kabel niet een gesloten circuit wat betekent dat het niet uitmaakt?

Ik zie overigens bij ''het deel met het los stukje connector (3+1)'' nog een kabel eraan hangen.
Is denk ik gewoon dezelfde aansluitingen op de gpu en psu?

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41xRMMWp6oL.jpg
Kijkend naar deze afbeelding, zie je dat de connector waar ''PCI-E'' onder staat de ENIGE is waar je een gpu kabel aanhangt. De andere daarnaast is voor sata/molex.

DUS: probeer de kabel eens uit de meest rechter aansluiting te halen, en dus alleen aangesloten op hetgene waar ''PCI-E'' onder staat.

Zou het kunnen zijn dat ze enkel 1 zo'n kabel maken voor de hele serie (alle wattages) van de Focus Gold series?

*edit:* geheel offtopic, maar volgensmij zit de psu zelf uberhaupt verkeerd om. Dus: fan zit omhoog?

[ Voor 4% gewijzigd door d22wth op 11-06-2018 00:33 ]

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-09 18:50

nIghtorius

Poef!

de deel met twee stekkers moet richting de videokaart en de deel met een stekker moet in de voeding zitten.

--- ter verduidelijking

het deel met het los stukje connector (3+1) moet in de videokaart en de blok van 2x4 (zonder los zittend stukje) moet in de voeding.

[ Voor 25% gewijzigd door nIghtorius op 11-06-2018 00:21 ]

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

nIghtorius schreef op maandag 11 juni 2018 @ 00:19:

--- ter verduidelijking

Weet je dat heel zeker?
Is een kabel niet een gesloten circuit wat betekent dat het niet uitmaakt?

Ik zie overigens bij ''het deel met het los stukje connector (3+1)'' nog een kabel eraan hangen.
Is denk ik gewoon dezelfde aansluitingen op de gpu en psu?

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41xRMMWp6oL.jpg
Kijkend naar deze afbeelding, zie je dat de connector waar ''PCI-E'' onder staat de ENIGE is waar je een gpu kabel aanhangt. De andere daarnaast is voor sata/molex.

DUS: probeer de kabel eens uit de meest rechter aansluiting te halen, en dus alleen aangesloten op hetgene waar ''PCI-E'' onder staat.

Zou het kunnen zijn dat ze enkel 1 zo'n kabel maken voor de hele serie (alle wattages) van de Focus Gold series?

*edit:* geheel offtopic, maar volgensmij zit de psu zelf uberhaupt verkeerd om. Dus: fan zit omhoog?

[ Voor 4% gewijzigd door d22wth op 11-06-2018 00:33 ]

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-09 18:50

nIghtorius

Poef!

Nee. als je je afbeelding bekijkt en die van hem dan zul je zien dat:

a) de voeding kabel voor de videokaart aan de kant van de voeding op de SATA en PCIe power is aangesloten. (dat gaat volgens mij sowieso al problemen geven, hoop voor hem dat de voeding in de beveiliging schiet en geen spanning gaat leveren)

b) misschien als de kabel alleen in de PCIe zit dat het gaat werken. Het hoort niet. Die kant moet gewoon richting de VGA kaart.. En kan later (na een tijd) altijd gedacht worden van moet die deel niet in de overige aansluiting aangesloten worden en vervolgens weer die fout gemaakt worden.

conclusie:
kabel omdraaien. punt.

*edit:* jup. de voeding zit er verkeerd om in.

[ Voor 4% gewijzigd door nIghtorius op 11-06-2018 00:35 ]

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

nIghtorius schreef op maandag 11 juni 2018 @ 00:33:
Nee. als je je afbeelding bekijkt en die van hem dan zul je zien dat:

a) de voeding kabel voor de videokaart aan de kant van de voeding op de SATA en PCIe power is aangesloten. (dat gaat volgens mij sowieso al problemen geven, hoop voor hem dat de voeding in de beveiliging schiet en geen spanning gaat leveren)

b) misschien als de kabel alleen in de PCIe zit dat het gaat werken. Het hoort niet. Die kant moet gewoon richting de VGA kaart.. En kan later (na een tijd) altijd gedacht worden van moet die deel niet in de overige aansluiting aangesloten worden en vervolgens weer die fout gemaakt worden.

conclusie:
kabel omdraaien. punt.

*edit:* jup. de voeding zit er verkeerd om in.
wellicht zit de kabel er ''verkeerd om'' in, enkel als die omgedraaid zit en past zo in psu en gpu, zal dat niet uit hoeven maken?

Enkel dat de kabel in beide PCI-E EN molex/ide/sata zit aangesloten, kan de psu in beveiliging schieten omdat er zich kortsluiting vormt (??).
Want: als die kabel er verkeerd in zit, zou dat ALLEEN problemen moeten geven voor de gpu zelf, EN NIET voor de rest van het systeem. Dit is NIET het geval want de PC weergeeft helemaal geen leven...

Zeg a.u.b als ik mis zit, ben zelf niet redelijk ervaren met PSU's. Dit is puur hoe ik het begrijp _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:04
Vanuit de manual.
b. DO NOT use excessive force to attach the connectors; the connectors are “keyed” so they can only fit one way.
Heb je dan toch kracht gebruikt? zou niet moeten passen hoe je ze er nu in hebt...
(of de manual klopt niet)

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 11-06-2018 01:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt voor jullie input, en ik moet bekennen dat dit ook een hoop belletjes doet rinkelen... bij de pci-e slot ging de kabel naar mijn herinnering er soepel in, maar toen dat geen resultaat opleverde en hebben we(puur uit "ik los t zelf wel even op" mentaliteit, schaam me nu 8)7 ) met flink drukken dat molex slot ernaast gebruikt. Ik zag toen zelf ook al lang dat er een designated pci E slot aanwezig was maar denk dat onnozelheid plus gewoon zo snel mogelijk die pc aan willen zien me daar vanaf hebben gebracht...

Moet ook zeggen dat de bij de componenten meegeleverde handleidingen (heb ze allemaal stuk voor stuk volledig doorgenomen bij installatie) heel basis waren, echt een "stop de kabel in de juiste port" tekst en niet meer. Maar uiteindelijk doe je t natuurlijk zelf.

Het probleem zit hem dus in de kabel. Kan me nu inderdaad ook direct herinneren dat in mijn kast ook gewoon de connector zo om zit! Hopelijk is er inderdaad niks beschadigd zeg. Zou wel een hele dure les zijn... ik ga het morgenmiddag bij hem proberen en laat het hier ook zeker nog even weten.

In ieder geval enorm bedankt voor de hulp tot zover, wat heeft tweakers toch een top community

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2018 02:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Idd, voedingsstekker van de videokaart zit verkeerd om.
Welke geheugen is geΓ―nstalleerd? Met 3000 MT/s kan je problemen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Uszka schreef op maandag 11 juni 2018 @ 07:52:
Idd, voedingsstekker van de videokaart zit verkeerd om.
Welke geheugen is geΓ―nstalleerd? Met 3000 MT/s kan je problemen krijgen.
De RAM is Kingston HyperFury DDR4, met 2666/mhz!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2018 @ 11:14:
[...]

De RAM is Kingston HyperFury DDR4, met 2666/mhz!
Prima dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Update: de PC start nu, met de kaart aangesloten, maximaal 1 of 2 seconden volledig op maar geeft er dan de brui aan. De fans en LED blijven runnen, dus er komt wel gewoon enige vorm van voeding binnen lijkt... de fans op de videokaart draaien niet, maar de aansluiting geeft wel een blauwe LED op de kaart aan.

De PC werkt volledig wanneer ik de (nu goed om) kabel van de gpu uit de voeding haal: alles draait en kan windows booten/installeren. Pas wanneer ik de PC aan wil sluiten met de videokaart komt het probleem voor

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2018 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Als de PC binnen 1 of 2 seconden weer uitvalt dan duidt dit vaak op kortsluiting. En als dat alleen gebeurt als je de videokaart hebt aangesloten en zonder videokaart werkt de PC prima, dan zal de kortsluiting hoogstwaarschijnlijk in de videokaart zitten.

Waarschijnlijk heb je de videokaart dan ook gesloopt doordat je de kabels omgedraaid hebt. Zoals je al aangeeft een dure les want dan kun je een nieuwe videokaart kopen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chemist13
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-10 18:57
Soms wil je wa verzekering een dergelijk geintje vergoeden:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kaart blijkt uiteindelijk volledig in orde te zijn. Was iets misgegaan bij het formatten van een win 7 installatie naar usb waardoor er geen respons kwam buiten de bios. Fans van de gpu spinden gewoon niet omdat hij niet werd aangesproken :)
Eind goed al goed dus, bedankt voor alle hulp😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 02:18:
Kaart blijkt uiteindelijk volledig in orde te zijn. Was iets misgegaan bij het formatten van een win 7 installatie naar usb waardoor er geen respons kwam buiten de bios. Fans van de gpu spinden gewoon niet omdat hij niet werd aangesproken :)
Eind goed al goed dus, bedankt voor alle hulp😁
Met al dit gepruts mag je blij zijn als alles nog werkt :)

Voor de volgende keer: bij het bouwen van een pc hoef je nooit ergens kracht voor te gebruiken.
Pagina: 1