Met minimale kennis wat (laten?) creeeren.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomaz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-05 20:55
Hallo Mensen,

Ik heb even moeten puzzelen waar ik het kwijt moet en hoewel het ook hier niet helemaal lijkt te passen, is het een subforum met de meeste relevantie.
Zit ik ernaast, dan bij deze mijn excuses en hoop ik dat iemand me wel het juiste pad weet te wijzen.

Ik ben met een hardwarematige module bezig (ik doe zo nu en dan wat met elektronica), waarbij er met wat tussenstappen een mail met oa een coördinaat wordt gemaild.
Ik zou dit coördinaat meteen na aankomt op de server, bewerkt willen zien zodat hij meteen zichtbaar is op Google Maps.
Maar de basis, waarbij ik het coördinaat überhaupt uit die mail kan halen, is me al te complex.
Als ik daar een voorbeeld van heb, of zelf een gerichte oplossing, kan ik me richten op de eerste stappen.

Kan iemand me op weg helpen?

NB
Uiteindelijk moet er nog een tussenstap komen waarbij dit slechts onder bepaalde condities zichtbaar moet worden.
Andere variabelen kunnen een delay geven tussen ontvangst van de mail en het daadwerkelijke markeren op de kaart.

Was het een stuk elektronica geweest, wat ik in Basic had kunnen schrijven, had ik het mogelijk zelf nog gekund. Maar dit gaat me echt boven de pet. :F

Voor de correctheid heb ik natuurlijk her en der gezocht op verschillende (GPS-) sites, maar ik schijn het weer heel specifiek te willen. :X

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:09

Reptile209

- gers -

Als ik je goed begrijp, bestaat de hardware al en wordt de mail al verstuurd? Dan is het een kwestie van de inhoud van die mail te gaan verwerken ("parsen"). Dat kan in iedere omgeving, desnoods in Basic ;).

Geef eens een of twee voorbeelden van zo'n mail. Geheid is het een standaard-format waar je met een paar bewerkingen de coördinaten uitvist. Je moet er dan alleen voor zorgen dat op je server een programma gaat draaien dat de volgende stappen doorloopt:
* Checken op nieuwe mail
* Voor iedere mail:
- is dit een bericht dat ik zoek (hoe herken je zo'n mailtje, bijv. aan een onderwerp of afzender, of is het een dedicated mailbox)?
- vis de relevante informatie uit het bericht en sla het bijvoorbeeld op in een database (meestal prima te doen met eenvoudige standaardfuncties om teksten mee te verwerken)
- maak er een formaat van dat Google maps kan verwerken
- gebruik de API van Google om het op een kaart te tonen
- optioneel andere bewerkingen: meerdere apparaten die routes aan het sturen zijn, coördinaten die niet in de juiste volgorde binnen komen, wegfilteren van uitschieters met onwaarschijnlijke posities, etc.

Hoe ver ben/kom je in bovenstaande? En ga dan concretere vragen stellen op basis van wat je al geprobeerd hebt en waar je mogelijk vastloopt.

Leuk projectje! :)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-09 13:03
Een mail? Heb je nog andere opties?

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomaz
Ik heb nog weinig meer dan wat ik heb opgedaan uit tutorials waarin het apparaatje gehookt aan een Raspberry Pi of een Arduino in opdracht een SMS eruit gooit.

Apparaatje zelf is onderweg.

Wat ik tot nog toe had gedaan, was zien hoe een SMS omgezet kan worden naar Mail.
Dat is het makkelijkste van het geheel. Daar zijn apps voor.
Ik verwacht geen problemen in die communicatie. Ik zal er een specifiek mailadres voor maken en er is maar 1 zo'n apparaat wat hiervan gebruik zal maken.

Ik meende overigens dat ik extra opties of tekens kon toevoegen in de SMS, zodat ik daarin commando's kan toevoegen die in de server gebruikt kunnen worden.

Het geheel is een GPS logger die de locaties van het apparaat elke minuut(?) zal doorgeven. (dat heb ik zelf in de hand. Hangt ook af van de kosten per SMS omdat je daarin ook al gratis onbeperkt bundels hebt. Ik programmeer dat in een PIC controler.)

Anyway, in de server wordt bepaald of de data ook vrij gegeven wordt. En wanneer dit gebeurd,
Dit hangt af van bepaalde condities. Er mag een delay inzitten zodat zichtbaar is wáár het object bv 10 minuten geleden was. Maar als het apparaat gesaboteerd wordt, moet de positie meteen worden vrijgegeven. Een meegestuurd commando geeft dit aan.
Maar ook de mogelijkheid dat er een afwijking in de coördinaten moet worden doorgegeven. Een paar van de variabelen in het coördinaat krijgen een ander getal, waardoor de positie x kilometer afwijkt.
Ook hier weer wordt een commando meegezonden.
Ik zal zo even een schema opsturen. Ik ben zelf nogal visueel ingesteld en vond dat wat gemakkelijker. :)

@farlane , In principe gaat alles via SMS. Ik heb een appje wat dat omzet naar mail.

De communicatie over SMS gaat middels 2G (GPRS) omdat dezen nagenoeg overal bereik hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Fantomaz op 10-06-2018 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomaz
Afbeeldingslocatie: https://www.uploadarchief.net/files/download/stappenlijn%20coordinatenverwerker.png

Om even de vraag voor te zijn waarom ik geen standaard GPS trackers oid gebruik...
Punt zit hem erin dat het apparaat extra opties moet kunnen meesturen en dat het wel of niet sturen afhankelijk is van externe factoren.

Die eerste weergave van onbewerkte coördinaten is ter controle van de werking. en process monitoring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:23
Klinkt een beetje als wat traccar gratis en open source al doet. Als je met de sms-gateway ook http-requests kan uitvoeren zit je goed. Beter stap je van sms af en ga je over op 3G. Een maand lang elke minuut locatie bijwerken kost je nog geen 50MB.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:38
Kan je er niet voor zorgen dat de ontvangende partij van de sms dit doorstuurt naar een eigen API? Dat scheelt echt een hoop en is niet zo 'in elkaar gehackt' als dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomaz
Allen...
2G ivm dekking.
En er moet een partij tussen zitten die bepaalt onder welke condities de info wordt doorgegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik zou simpelweg het sms-je anders opvangen (namelijk met een sms-gateway of gewoon een telefoon die aangesloten op een pc uitleesbaar is bijv een SMSEagle NXS-9750 3G) en dan simpelweg vanaf daar de coordinaten in een database zetten.

Vanaf daar kan iedere webbouwer het oppakken en een leuk setje pagina's voor je maken (bijv via https://www.fiverr.com/ )

Nu zit je echt door 20 hoepels heen te springen waarbij zeker die apps twijfelachtig zijn hoelang die blijven bestaan, email als communicatie is ook maar net de vraag hoelang je om de spamfilters heen kan blijven gaan (want in wezen verzend je geen zinnig emailtje wat een spam-filter zou moeten doorlaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomaz
Alles is nog flexibel en kneedbaar. :)
Ik had alleen niet verwacht dat er nog platforms zouden zijn die SMS op een PC accepteren of mogelijk maken..

Als ik het dus goed begrijp, is het mogelijk om SMSjes op een PC te ontvangen, wat gemakkelijker te bewerken is?

Let wel... Adafruit FONA808 is wel het beestje waar ik mee aan de slag ga. 2G is wel het platform dus.
Maar ik neem aan dat die SMS eagle 3G een 3G device is om de PC aan een GSM netwerk te hangen?

Mensen, jullie antwoorden geven me mooie perspectieven en inspiratie.
Tot zover mijn dank in ieder geval! _/-\o_

Ik zal me nog even inlezen in die Traccar(?) website.
Werken met blanco maps, zonder hinderlijke wegmarkeringen, reclames of whatever, was nog een punt van aandacht.

[Update]
Moest het even laten bezinken...
MAar als ik iets heb wat via traccar werkt, heb ik dus geen triggering van Google Maps nodig :?
Dat zou natuurlijk schelen. De Link naar traccar stuurde me naar een development page. Ik moet nog even zien hoe dat in z'n werk gaan.
Het lijkt dat ze voor elk apparaat een protocol hebben. In mijn geval is het niet het apparaat wat de verbinding maakt, maar het resultaat van een door mij bewerkt coördinaat.
Er zal daar vast een faq of forum aan hangen. Is wat mee te doen. 8)

[ Voor 25% gewijzigd door Fantomaz op 11-06-2018 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Laatst online: 13-09 00:05
2G en 3G maken niet uit voor SMS. Je communiceert altijd via een telefooncentrale. Dat die telefooncentrale via 2G met je source praat en via 3G met je server is niet te merken aan die 140 bytes.

Ik herinner me dat de grootste uitdaging met 3G SMS modems op servers was, dat de gemiddelde server in een datacentrum staat waar je uberhaupt geen ontvangst hebt. Maar goed, als je het professioneel opzet, dan regel je een directe SMS-centrale toegang bij je SIM-provider, dan krijg je de SMSjes via TCP/IP binnen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomaz
MSalters schreef op maandag 11 juni 2018 @ 17:08:
2G en 3G maken niet uit voor SMS.
Dat is mij ook wel duidelijk. :)
Punt is dat je met 3G of 4G nogal eens beroerd in de verbinding zit, als je in de middle of nowhere rondloopt.
En dat is juist het verhaal achter mijn concept. Op punten waar slechts 2G (GPRS) enige verbinding heeft, toch een SMS de wereld in helpen, met de coördinaten uit de GPS module natuurlijk... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSalters
  • Laatst online: 13-09 00:05
Mijn punt was meer dat je 2G mobiel kunt gebruiken, en 3G voor je server. Die server staat toch op een bekende plek.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-09 13:03
Fantomaz schreef op maandag 11 juni 2018 @ 07:17:
Als ik het dus goed begrijp, is het mogelijk om SMSjes op een PC te ontvangen, wat gemakkelijker te bewerken is?
Ooit een dergelijk iets gemaakt met een USB 3G modem aan een PC. Hengelde SMS'jes binnen m.b.v AT commando's. Da's eigenlijk niet zo spannend.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomaz
MSalters schreef op maandag 11 juni 2018 @ 18:07:
Mijn punt was meer dat je 2G mobiel kunt gebruiken, en 3G voor je server. Die server staat toch op een bekende plek.
Ah duidelijk...
De Server hoeft niets te zenden, anders dan de bewerkte gegevens naar een website, waar de kaart voor ingewijden op te zien is. En dat kan volgens mij via het normale internet.
farlane schreef op maandag 11 juni 2018 @ 18:15:
Ooit een dergelijk iets gemaakt met een USB 3G modem aan een PC. Hengelde SMS'jes binnen m.b.v AT commando's. Da's eigenlijk niet zo spannend.
Ik moet me zelf ook nog verdiepen in de AT commando's.
Mijn PIC controler moet deze commando's in de GSM/GPS device stoppen middels AT.
De PIC zal onder bepaalde condities en factoren gepaste AT codes naar het apparaatje sturen.
Deze stuurt het dan als SMS verder.
Pagina: 1