[CPU/MOBO/RAM] Toe aan wat nieuws

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Na een kleine 4 jaar gebruik te hebben gemaakt van een Intel i5 4460 met 8GB RAM begint het systeem langzaam bottlenecks te vormen, de hoeveelheid RAM is al een tijdje een probleem en ook de processor heeft er steeds meer moeite mee om mee te komen.

Aangezien ik het zonde vind om nu nog 8GB DDR3 te kopen heb ik besloten om de boel maar eens te vervangen.

Ik zoek een?
Upgrade set bestaande uit een Mobo, CPU en RAM

Wat is je budget?
€500,- max, elke euro daaronder is welkom aangezien ik ook een nieuwe kast koop en binnen korte tijd een nieuwe mechanische ramplank koop.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
  • AMD, Intel kan AMD met de huidige generatie simpelweg niet bijbenen wanneer je rekening houd met Spectre. Daar komt bij dat ik gebruik kan maken van SMT (Hyperthreading van AMD), rond dit prijspunt kom ik geen processoren met HT tegen bij het blauwe kamp.
  • Het systeem zal overgeklokt worden voor zover de standaard geleverde koeler dat aan kan, een super dik moederbord is dus geen vereiste.
  • Een zwart/wit of zwart/rood kleurschema is een pre, indien er LED verlichting aanwezig is moet deze uit kunnen worden gezet.
Daar komt bij dat ik wel een keer weer toe ben aan AMD nu ze weer concurreren in de middenklasse.

Intel suggesties zijn overigens wel welkom, indien ik er daadwerkelijk meer uit kan halen. De 8600K is in games bijvoorbeeld een redelijk gelijke processor. Maar al wel weer een slag duurder en trager in software die gebruik kan maken van SMT.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Alle overige hardware op de kast na gaat mee naar m'n nieuwe systeem, maar dat is verder onbelangrijk voor deze aankoop.

En waar ben ik zelf zoal op gekomen?

Na een aantal weken rustig rond te hebben gekeken ben ik voor nu uitgekomen op de volgende lijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 205,-€ 205,-
1MSI X470 Gaming Plus€ 121,50€ 121,50
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3000C16€ 155,50€ 155,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 482,-

De kans is groot dat ik nog een aantal weken wacht om voor een B450 moederbord te gaan, maar mijzelf kennende is de kans even groot dat ik komende week al op de aankoop overga. :')

Vandaar dat ik nog graag suggesties en feedback zie.

[ Voor 6% gewijzigd door D4NG3R op 12-06-2018 13:18 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:07
Je zou ook een tweedehands i7-4770/4771/4790 en 8GiB extra geheugen kunnen overwegen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online
NitroX infinity schreef op zondag 10 juni 2018 @ 20:46:
Je zou ook een tweedehands i7-4770/4771/4790 en 8GiB extra geheugen kunnen overwegen.
M'n huidige moederbord heeft een klein issue waardoor m'n PCI-E sloten maximaal op x8 snelheid werken. Daar komt bij dat ik waarschijnlijk wel een keer over zal gaan op een M.2 SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

D4NG3R schreef op zondag 10 juni 2018 @ 20:47:
[...]

M'n huidige moederbord heeft een klein issue waardoor m'n PCI-E sloten maximaal op x8 snelheid werken. Daar komt bij dat ik waarschijnlijk wel een keer over zal gaan op een M.2 SSD.
M.2 kan ook 802.11n snelheden aan dus je argument is wat zwakjes... Neem aan dat je een PCI-e SSD bedoeld met een M2 connector?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online
MAX3400 schreef op zondag 10 juni 2018 @ 20:48:
[...]

M.2 kan ook 802.11n snelheden aan dus je argument is wat zwakjes... Neem aan dat je een PCI-e SSD bedoeld met een M2 connector?
Correctamundo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:07
D4NG3R schreef op zondag 10 juni 2018 @ 20:47:
[...]

PCIe 2.0 x8 limiteert de meeste videokaarten nog niet hoor. Zekers niet de RX 470.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online
NitroX infinity schreef op zondag 10 juni 2018 @ 20:50:
[...]

PCIe 2.0 x8 limiteert de meeste videokaarten nog niet hoor. Zekers niet de RX 470.
Correct, maar dat maakt het systeem alleen maar minder toekomstbestendig.

Daar komt bij dat m'n GPU (en de 2 daarvoor) randomly instabiel is. Ik ervaar geen crashes, maar merk wel dat de installatie van nieuwe drivers moeizaam verloopt en dat er bij hardwareversnelling soms regelmatig artifacts optreden. Deze komen niet voor wanneer ik de kaart (of de vorige 2 kaarten) in een ander systeem gebruik of een andere voeding aansluit.

Laat ik het anders stellen: In de huidige setup wil ik niet langer investeren, en 2e hands ben ik zelf geen fan van.

[ Voor 6% gewijzigd door D4NG3R op 10-06-2018 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETHART
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-09 17:53
Misschien kun je wel een x470 bord overwegen,
pricewatch: Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming

Voor de rest is het een hele leuke upgrade.

[ Voor 11% gewijzigd door ETHART op 10-06-2018 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online
De kans zou groter zijn dat ik dan voor X370 ga dan voor X470, ik win er weinig mee aangezien ik niet van plan ben de processor zwaar over te klokken. Het prijsverschil is voor mij niet te verantwoorden.

De enige reden dat ik nog even zou willen wachten op B450 is de out-of-the-box ondersteuning van sneller RAM, PB2, XFR2 en de gratis bundeling van StoreMi, al is dat laatste niet echt een sterk excuus aangezien dat pakket 20 euro kost.

Pagina: 1