Platte inbouw spotjes dakkapel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-02 06:36

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Vorige week zijn er bij ons 2 nieuwe dakkapellen geplaatst. Ik was niet thuis en hij is dus al aan de slag gegaan met het aftimmeren.

Nu moet ik deze week met hem het e.e.a. bespreken voor electra en eventueel spotjes. Nu is er een probleem volgens mij met het plafond en de diepte van inbouwspotjes. Normaliter heb je met normale inbouwspotjes een inbouwdiepte van circa 6-7 cm aanhouden.

Dakkapel1 Dakkapel2

Dakkapel3 Dakkapel4

Er is momenteel maar +/- 2.7 cm ruimte. Het plafond wordt nog gestuct dus er komt nog een (klein) laagje erop. Zeg dat ik maar ruimte heb tot 3 cm.

Plafond verlagen is geen optie omdat je dan met kozijn van het raam zit. Mijn buurman heeft soortgelijk dakkapel en die heeft extra gaten geboord in het dak en komt zo tot aan de isolatie van het dakkapel en dat wil ik eigenlijk ook niet doen, i.v.m. brandveiligheid en zie dat zo ook niet zitten.

Dus ben nu aan het kijken naar platte (led) inbouwspotjes. Dus waarbij lampje is geintegreerd en een lage inbouwdiepte heeft.

Bij de lampen speciaalzaak komen ze met een optie van rond de 55 euro per stuk. Beetje veel, moet voor en achter doen dus stuk of 4 tot 6 nodig.

Ook wil ik ze dimbaar hebben, en indien nodig in de toekomst nog vervangen. Dat betekent dat de aansluiting (trafo) in de buurt moet zitten en geen groot blok ergens 'achter' wil hebben waar ik nooit meer bij kan.

Nu heb ik geen idee waar ik moet beginnen met zoeken. Liefst een simpel rvs inbouwspotje. Het enige wat een beetje in de buurt komt is deze die ik hier gevonden heb. Dit is met een melk glaasje, weet niet of dat mooi is, ik hou wel van helder halogeen licht, en we gaan hier ook slapen. Dus moet geen kantoor licht worden.

https://www.pretmetled.nl/led-inbouwspots/design-led-paneel-6w-zilver-rond

Andere klus tweakers die hetzelfde hebben gehad, hoe hebben jullie dit opgelost?

[ Voor 3% gewijzigd door M.I.G. op 10-06-2018 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSenne
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-05 10:14
LED strip geen optie? Die zijn vaak wel vrij dun in te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:49

orf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Dat is gewoon niet handig gedaan... Mijn ervaring bij dit soort dingen? Zelf doen, of er bij blijven/duidelijke afspraken maken. Het gebeurt anders altijd anders dan dat je wil. Op deze manier ben je bijzonder beperkt in de keuze voor verlichting.

Mijn tip? Nu nog aanpassen. Of kan het niet vanwege de kozijnen? (kiepraam dat anders niet open kan bijvoorbeeld.

Edit: niet goed gelezen, sorry.

[ Voor 8% gewijzigd door gysman11 op 10-06-2018 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:05
Mooi moment om met Hue ledstrips te beginnen :). Alleen voor je het weet heb je in je hele huis hue lampen hangen en dat kost wel wat :+

ikea heeft ook wel dunne verlichting trouwens:

smart verlichting:
https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70245179/

niet slim:

https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30400916/

Die dingen zijn 65 lumen, weet niet of dat genoeg voor je is.

je hebt ook deze nog: 3cm inbouwdiepte:

https://www.123ledspots.n...uwde-driver-warm-wit.html

[ Voor 62% gewijzigd door Bartske op 10-06-2018 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:07

Haan

dotnetter

Kan wel hoor, ik heb vorig jaar ook spots ingebouwd in m'n dakkapel, dat was ook minder dan 3cm. Zoek naar led spots met lage inbouwhoogte en kies voor leds die op 230V werken, dan heb je ook geen trafo's nodig.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Tjah, of je er bij was geweest of niet, dat maakt niet uit. Je had je wens voor onbouw spots door kunnen / moeten geven met het bespreken van je dakkapellen.
Als je er wel bij was geweest, hadden ze ook geen verlaagd plafond kunnen toepassen, aangezien alles prefab wordt aangevoerd. Je kozijnen zaten er dus al in.

Of gewoon “normale” plafond verlichting kopen en dat ophangen ipv spotjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou van de lage inbouwspots online zoeken en dan de trafo i.p.v. op het plafond in een installatiekastje in buurt van je CV / achter knieschot plaatsen. Kleur van het licht vind ik erg belangrijk, zou dus eerder naar de Hornbach of speciaalzaak gaan zodat je het licht in echt kunt zien.

[ Voor 77% gewijzigd door Sethro op 10-06-2018 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Tengel is vaak 22 mm dik (21,5 mm geschaafd) + gips is vaak 9,5 mm = 30 mm (31 mm), apart dat jij op 27 mm uitkomt, maar het kan.

Waarom zou je niet voor de zekerheid dubbel kunnen uittengelen ? Het kozijn heeft voldoende ruimte hiervoor zo te zien aan je foto's . Dan zou je rond 50 mm uitkomen en dat geeft toch wel wat meer ruimte ?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducolwd
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:01
Ik gebruik de spots van [url]https://https://www.warmteservice.nl/Elektra/Elektromateriaal/Verlichting/Klemko-Lumiko-Venice-COB-LED-pakket-3x-LED%2C-driver%2C-connector-en-aansluitsnoer-Warm-wit-3%2C3-watt/p/L26646[/url] Klemko regelmatig bij weinig ruimte.
Klemko Lumiko. Set van 3 stuks. Warmwit en dimbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:18
Breezers schreef op zondag 10 juni 2018 @ 11:59:
Tengel is vaak 22 mm dik (21,5 mm geschaafd) + gips is vaak 0,95 mm = 30 mm (31 mm), apart dat jij op 27 mm uitkomt, maar het kan.

Waarom zou je niet voor de zekerheid dubbel kunnen uittengelen ? Het kozijn heeft voldoende ruimte hiervoor zo te zien aan je foto's . Dan zou je rond 50 mm uitkomen en dat geeft toch wel wat meer ruimte ?
Zo te zien zijn er veel dunnere tengels gebruikt maar 16mm. Dat verklaart het meeste.
Dubbel tengel zou kunnen. Maar er is erg ondiepe verlichting te vinden. Vaak iets dikker dan een gips plaat. Dat zou makkelijker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Haan schreef op zondag 10 juni 2018 @ 11:51:
Kan wel hoor, ik heb vorig jaar ook spots ingebouwd in m'n dakkapel, dat was ook minder dan 3cm. Zoek naar led spots met lage inbouwhoogte en kies voor leds die op 230V werken, dan heb je ook geen trafo's nodig.
Weet je nog welke je hebt gekocht?

Bedankt alvast voor de reacties. Helaas niet bij stilgestaan dat de hoogte zoveel uitmaakte. Ik bespreek het met de timmerman, die zal wel ook goede ideeen hebben.

Ben er inmiddels wel uit voor een 230V oplossing, anders zit je met extra trafo's etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:07

Haan

dotnetter

Ik heb nog even nagezocht, maar ik had toch wel meer ruimte, rond de 6cm (in de war met een andere plek). 230V led spots gaat dan wel lukken, maar bij 3cm niet dan moet je led spots nemen die dan weer moeilijker vervangbaar zijn.
Ik zou inderdaad zoals hierboven wordt voorgesteld even nadenken om je plafond wat verder te verlagen, dat moet makkelijk kunnen, je hebt nog een centimeter of 5 boven je kozijn toch?

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-05 13:25
Je zou kunnen kijken maatbeker verlichting voor keukens/maatwerkkasten. Die zijn meestal erg ondiep omdat ze in de kast moeten worden ingebouwd (in 18 mm plaatmateriaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-05 15:47

Martijn02

/* No Comment */

Ik heb 2 jaar gelezen 3 van deze in de dakkapel gebouwd: Inbouwdiepte is slechts 20mm dat red je makkelijk met de dikte van de gipsplaat + de lat waar je die op schoeft. Drivers zitten er bij, en kan je relatief makkelijk door het gat van het lampje bovenop de gipsplaat schuiven.

Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/009445/files/024519335/set-van-2-inbouw-en-opbouw-ledspot-monaco-4w-dimba.jpg

https://www.123ledspots.n...dspot-monaco-4w-dimb.html

[ Voor 12% gewijzigd door Martijn02 op 11-06-2018 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:09
MiLight is ook nog een alternatief.

https://www.futlight.com/productlist.aspx?typeid=110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:02
@M.I.G. Heb je wellicht een foto van het eindresultaat?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
CurlyMo schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 21:33:
@M.I.G. Heb je wellicht een foto van het eindresultaat?
Zit momenteel in de verenigde staten dus gaat nu niet lukken.
Maar in ieder geval wat ik gedaan heb. Ik heb de mogelijkheden van de links in deze post toen overwogen. Maar had ze liefst eerst te zien, dus kwam ik bij de praxis ook platte inbouw led spotjes tegen. Eentje meegenomen en de timmerman zei dat deze wel zou lukken. Weet even niet het merk. Iig had deze ook nog een plastic melkglaasje als optie om het licht wat af te vlakken want redelijk fel nog. Zijn dimbaar dus ik kwam bij Sander Vunderink een mooie optie voor dimmen tegen.

https://www.sandervunderi...n-en-led-lampen-125w.html

Was beetje passen in een schakelaar maar nu kan ik het netjes dimmen. Heel soms gaat een lampje niet aan, loopt dan ook zo weinig door dus dan even hoger lager doen en is dan opgelost. Vind het niet vervelend. Een goede middenweg in ieder geval voor mij.

Ik zal nog wat foto’s posten als ik terug ben in NL.
Pagina: 1