TP link Dexo m5 en KPN Experia

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnkyo
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-11-2020
Hallo allen. Ik loop al een aardige tijd te klooien met WiFi en repeaters. Mijn vrouw en zoon zeuren regelmatig aan mijn hoofd over de verbinding die niet goed is en dat ze WiFi op hun telefoon aan en uit moeten zetten om weer een goeie verbinding te hebben.
Ik ben echt niet technisch. Ik krijg het net aan voor elkaar om dat soort apparaten werkende te krijgen maar veel verder gaat mijn kennis niet.
Vandaar dat ik erover denk om de TPlink Deco M5 tekopen (sorry voor de typefout in de topic header)

Mijn vraag:
Kan ik de experia box gewoon als router blijven gebruiken en dan de 3 deco boxen door het huis plaatsen?
Ik wil de Experia box dan voor in het huis als modem/router blijven gebruiken, en die dan door laten lopen naar de 3 afzonderlijk decos.

Wat ik wil:
Op iedere etage van het huis een FP link deco plaatsen zodat we op alle 3 de etages goed bereik hebben met internet.
We hebben een doodnormaal netwerk zoder gekkigheid. We hebben allemaal een iPhone en er zijn nog wat laptops. Het enige wat waarschijnlijk een snelle verbinding vraagt is de PlayStation van mijn zoon op de 1e etage.
De Experiabox hangt in de huiskamer recht onder de slaapkamer van mijn zoon en wordt gebruikt als modem en router.
Op het kamertje naast mijn zoon hangt op het moment een repeater en achter in de huiskamer hangt op 9 meter afstand nog een repeater. Deze is voornamelijk voor het bereik achter in de tuin op 9 meter en voor onze slaapkamer erboven.
In de gang naast de huiskamer hangt een IP camera, en jn diezelfde gang had ik ook een repeater maar die heeft het begeven. Vandaar dat ik aan het zoeken geslagen was.
Ons huis is oud en heeft houten vloeren ren gipswanden. Geen beton.
Ik wil gewoon een goede elkaar overlappende seamless verbinding zonder gezeur.
Wat kan ik als beste doen

Relevante software en hardware die ik gebruik
iPhones, iPads, MacBook, en een playstation.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb naar info gezocht maar ik kom er niet uit.

Beste antwoord (via Johnkyo op 01-12-2018 09:04)

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-10 10:15

HKS-Skyline

Vroooom ?

Ben(V) schreef op maandag 11 juni 2018 @ 18:11:
Dus 250 euro neertellen, terwijl hij met een enkel goedgeplaatst accesspoint waarschijnlijk beter af is?
Plus dat je slechts 2x2 mu mimo zijn wat als meshrouter inhoud dat het eigelik 1x1 is, omdat de ander voor backhaul nodig is.

Die mesh marketing moet uiteraard ook betaald worden. O-)
Ik denk dat je je nog iets beter in mesh moet verdiepen want het doet wel degelijk meer dan wat een standaard repeater doet. Een normale repeater heeft geen support voor 802.11r (fast roaming) wat er voor zorgt dat je apparaten niet blijven hangen op een traag accespoint. Bijvoorbeeld de router beneden wanneer je naar boven loopt. Ook is de communicatie tussen de nodes veel beter dan een normale router + accespoint setup waardoor je minder verlies hebt. Je kan ook nog voor een wired backhaul kiezen, dan heb je helemaal geen problemen meer.

Om Deco te installeren op een experiabox moet de Deco in AP mode worden gezet. Mocht je de andere nodes bedraad aan willen sluiten op de primaire node, dan moeten ze via die eerste node lopen, je kan dus niet alle nodes in de experiabox steken, dan zien ze elkaar niet correct. Dat is eigenlijk het enige waar je rekening mee moet houden.

Ja mesh is niet veel meer dan een veredelde router/repeater setup, maar het doet wel een aantal dingen anders en is heel veel gebruiksvriendelijker. Ook omdat je gewoon een netwerk ziet en je je niet druk hoeft te maken met welk accespoint je bent verbonden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:56
Mijn vraag:
Kan ik de experia box gewoon als router blijven gebruiken en dan de 3 deco boxen door het huis plaatsen?
Ik wil de Experia box dan voor in het huis als modem/router blijven gebruiken, en die dan door laten lopen naar de 3 afzonderlijk deco’s.
Als een bekabelde router kan je de Expedia box gewoon gebruiken. Als access point is dit niet aan te raden omdat je ongewenste interferentie bron creëert voor je FP link. Beter is dan een deco bij het de Expedia box te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnkyo
Bedankt voor je reactie. Zoals ik al zei ben ik totaal niet technisch. Ik begrijp dus ook niet helemaal wat je bedoelt.
Wat jij waarschijnlijk zegt: Ik kan beter de experiabox niet als router gebruiken en de WiFi signalen laten doorsturen naar de 3 decos? Wat ik eigenlijk nu al doe met de repeaters? Oftewel, dan moet ik 4 decos kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
Johnkyo schreef op zondag 10 juni 2018 @ 11:31:
Bedankt voor je reactie. Zoals ik al zei ben ik totaal niet technisch. Ik begrijp dus ook niet helemaal wat je bedoelt.
Wat jij waarschijnlijk zegt: Ik kan beter de experiabox niet als router gebruiken en de WiFi signalen laten doorsturen naar de 3 decos? Wat ik eigenlijk nu al doe met de repeaters? Oftewel, dan moet ik 4 decos kopen?
De wifi functie van je expedia box uitzetten en de deco's het Wifi signaal laten regelen in je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnkyo
Ok. Duidelijk. Maar dan moet ik er 4 hebben toch?
1 bij de experiabox, 1 achterin het huis om de tuin af te dekken, 1 voor de 1e etage en 1 voor de 2e etage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
Ik weet niet hoe groot je huis is maar ik zou proberen met de set van 3 te starten. Een losse 4e is zo gekocht als dit nodig blijkt.

Begin bijvoorbeeld eerst met voorkant, 1e verd, 2e verd. Of voorkant, achterkant en de 2e verd. Misschien is dit genoeg dekking en bespaar je een koop van een 4e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnkyo
Dat ga ik zeker doen.
In ieder geval bedankt voor je reacties !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:32
Je zegt dat je hebt zitten klooien met repeaters.
Vergeet niet dat die Deco M5 ook gewoon repeaters zijn die door de marketing de mooie naam mesh gekregen hebben.
Je houd dus precies dezelfde problemen die je met je huidige repeaters hebt.

Goede wifi is enkel afhankelijk van plaatsing en storing van buren.
Hoe meer repeaters je plaats hoe meer kans op storingen.

Hoogst waarschijnlijk krijg je een veel beter dekking door de wifi van de experiabox te blijven gebruiken en een kabel naar de eerste verdieping te leggen en daar een goed Accespoint te plaatsen, bijvoorbeeld deze:
https://apparatuurvoorthu...&utm_campaign=wifiservice

Als je deze dan op de eerste verdieping plaatst in de kamer die het dichts bij de tuin ligt kun je hoogst waarschijnlijk voldoende dekking voor zowel de tuin als de 2e verdieping.

En je bespaart nog een flinke hap geld uit ook.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TP-Link
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-03-2022

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

mail: support.nl @tp-link.com

Ben(V) schreef op maandag 11 juni 2018 @ 10:48:
Je zegt dat je hebt zitten klooien met repeaters.
Vergeet niet dat die Deco M5 ook gewoon repeaters zijn die door de marketing de mooie naam mesh gekregen hebben.
Je houd dus precies dezelfde problemen die je met je huidige repeaters hebt.

Goede wifi is enkel afhankelijk van plaatsing en storing van buren.
Hoe meer repeaters je plaats hoe meer kans op storingen.

Hoogst waarschijnlijk krijg je een veel beter dekking door de wifi van de experiabox te blijven gebruiken en een kabel naar de eerste verdieping te leggen en daar een goed Accespoint te plaatsen, bijvoorbeeld deze:
https://apparatuurvoorthu...&utm_campaign=wifiservice

Als je deze dan op de eerste verdieping plaatst in de kamer die het dichts bij de tuin ligt kun je hoogst waarschijnlijk voldoende dekking voor zowel de tuin als de 2e verdieping.

En je bespaart nog een flinke hap geld uit ook.
Mocht @Johnkyo niet het gewenste resultaat krijgen met de Deco, dan kan hij er ook voor kiezen de Deco als Access Point te gebruiken.

Hierbij sluit je de Deco bekabeld aan op de Xperia en je wisselt in de app van router naar Access Point modus. ;)

Mvg Carmen van TP-Link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Dus 250 euro neertellen, terwijl hij met een enkel goedgeplaatst accesspoint waarschijnlijk beter af is?
Plus dat je slechts 2x2 mu mimo zijn wat als meshrouter inhoud dat het eigelik 1x1 is, omdat de ander voor backhaul nodig is.

[ Voor 28% gewijzigd door Ben(V) op 11-06-2018 18:27 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-10 10:15

HKS-Skyline

Vroooom ?

Ben(V) schreef op maandag 11 juni 2018 @ 18:11:

Ik denk dat je je nog iets beter in mesh moet verdiepen want het doet wel degelijk meer dan wat een standaard repeater doet. Een normale repeater heeft geen support voor 802.11r (fast roaming) wat er voor zorgt dat je apparaten niet blijven hangen op een traag accespoint. Bijvoorbeeld de router beneden wanneer je naar boven loopt. Ook is de communicatie tussen de nodes veel beter dan een normale router + accespoint setup waardoor je minder verlies hebt. Je kan ook nog voor een wired backhaul kiezen, dan heb je helemaal geen problemen meer.

Om Deco te installeren op een experiabox moet de Deco in AP mode worden gezet. Mocht je de andere nodes bedraad aan willen sluiten op de primaire node, dan moeten ze via die eerste node lopen, je kan dus niet alle nodes in de experiabox steken, dan zien ze elkaar niet correct. Dat is eigenlijk het enige waar je rekening mee moet houden.

Ja mesh is niet veel meer dan een veredelde router/repeater setup, maar het doet wel een aantal dingen anders en is heel veel gebruiksvriendelijker. Ook omdat je gewoon een netwerk ziet en je je niet druk hoeft te maken met welk accespoint je bent verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Misschien moet je je eigen woorden ter harte nemen en je eens echt in te techniek verdiepen.

802.11r wordt zeer onjuist "Fast Roaming" genoemd maar is "Fast Handover" en stamt uit de tijd dat handover erg traag was.
Dat is al heel lang achterhaalt en nergens meer een probleem.

Roaming wordt voor 100% bepaald door je device en niet door een AP dus 802.11r doet helemaal niets tegen het sticky client probleem dat jij beschrijft.
Dat moet je oplossen door het bereik van je AP's te beperken, zodat ze maar net overlappen.
Dat is ook de belangrijkste reden waarom je het huis niet vol moet gooien met AP's want dan gaan ze elkaar alleen maar in de weg zitten.

En dat de communicatie tussen die mesh dingen beter zou zijn is helemaal onzin.
Een AP werkt gewoon op netwerk protocol niveau, terwijl zo'n mesh ding daar nog weer een laag overheen legt, en weer moet uitzoeken via welke weg hij z'n backhaul gaat doen.
Allemaal weer overhead bovenop het netwerk protocol

En je hebt gelijk dat zo'n Deco setje gebruikersvriendelijker is dan losse repeaters maar technisch gezien blijven het repeaters met dezelfde ellende.

En de beperking dat ze via de eerste node moeten lopen is helemaal knullig.

Zoals ik al zei een of eventueel twee AP's die ik al noemde kosten een fractie van die deco set en leveren gegarandeerd een beter resultaat.
En ze als AP gebruiken is helemaal onzinnig, daar zijn ze veel te duur voor.

[ Voor 12% gewijzigd door Ben(V) op 12-06-2018 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKNL
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-12-2024
Hallo @Johnkyo
Hoe heb je het opgelost,m? Heb hetzelfde probleem.
Gr ronnie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnkyo
Hallo. Ik zie dat er een hele discussie ontstaan is.
Die is mij volledig ontgaan (ik heb nooit meldingen gekregen) en mij ook veeel te technisch is.
Maar de Deco werkt hier al een tijdje naar volle tevredenheid. Gekloot met diverse routers is over. Ik zou niet meer terug willen !
Iemand noemde het feit dat je in een router blijft hangen als je van bijv beneden naar boven gaat. Dat hadden wij dus ook. Dat is opgelost.

Ik heb uiteindelijk de eerste deco bekabeld aangesloten op de experiabox. En de andere 2 op andere plekken.
Ik heb nu door het hele huis én in de tuin perfecte WiFi.
Dus het systeem werkt wel degelijk beter voor moj dan losse extenders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Nee het werkt niets beter.

Het is alleen simpeler te configureren want je kunt niet configureren en dus ook niets fout doen.
Maar het blijven hele dure repeaters in technische zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Man
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-10 16:44
Ik zoek advies over aansluiten van een setje Deco M4 aan een Experia V10a.

Oude situatie: een V10A van Telfort, met daarachter een eigen Netgear R7000 als router. Het werkt, is alleen een beetje dubbel werk bij instellen van port forwarding, maar OK.

Met de Deco M4's wil ik de Netgear eruit gooien. De hoofd Deco is router, aangesloten via kabel op de Experia.
De andere Deco's gaan bekabeld aan de hoofd Deco. Ook alle bekabelde apparaten in huis gaan via een kabel (en switch) aan de hoofd Deco.

Gaat dit werken? Ik lees namelijk vaak dat je met een Experia de Deco's als Access Point moet schakelen, maar dat wil ik eigenlijk niet.

Ik weet het: gewoon proberen en kijken of het werkt, maar ik heb de Deco's in bestelling en kan nog niks proberen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Werkt prima, je moet er alleen er rekening mee houden dat die deco controller, zoals je zelf al zegt een router is.
Dus de experiabox maakt een subnet en die deco maakt weer een eigen subnet.

Gevolg dubbel Nat dus als je het nodig hebt dubbel port forwarden.

Maar wat vaak vervelender is, die subnets zijn van elkaar gescheiden, dus kunnen elkaar niet bereiken.
Als je dus een printer of een Nas of welk device dan ook aan die experiabox hebt hangen dan kunnen devices die connecten aan een deco die niet bereiken en visa versa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kielkiel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:31
<deleted>

[ Voor 98% gewijzigd door kielkiel op 24-11-2020 08:39 ]

Pagina: 1