Asus laptop webcam geeft zwart beeld na Windows 10 update

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Hoewel ik zelf al jaren een verfent Mac-gebruiker ben en niets van Windows moet hebben, toch even een Windows-vraagje.

Iemand in mijn vriendenkring heeft een Asus laptop (X75VC Series). Toen ze 'm kocht, had ze er Windows 8 op staan en werkte haar webcam prima. Ze heeft 'm geüpdatet naar Windows 10 (omdat haar familieleden haar hebben geleerd: 'altijd de laatste updates installeren'). Sindsdien doet haar webcam het niet meer.

Allereerst zag ik in Apparaatbeheer een foutmelding staan over: 'Device not migrated'. Googlewerk leert dat je dan de chipset drivers moet herinstalleren. Dat heb ik gedaan. Toen werd de webcam ook weer gevonden als: ASUS 2.0 USB Webcam. So far so good.

Nu probeer ik de camera te gebruiken, d.m.v. AMCap en Skype. Geen van beide programma's bieden soelaas. Het lijkt erop dat de driver geladen is, maar de camera gebruiken een ander verhaal is. Ik heb uiteraard ook de hardware ID opgeschreven: vid_1bcf&pid_2883&mi_00

Is er wellicht iemand die een betere driver heeft of wellicht zijn werkende driver kan porten o.i.d? Er staan geen drivers op de website van Asus, omdat die out-of-the-box in de nieuwste Windows zou moeten werken.

Wat kan ik nog proberen? De laatste updates staan er ook al op.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

oen ze 'm kocht, had ze er Windows 8 op staan
+
omdat die out-of-the-box in de nieuwste Windows zou moeten werken
Ik begrijp dit niet? De laptop die je linkt is, in verschillende uitvoeringen, voor het laatste in 2015 verkocht terwijl Windows 10 pas halverwege 2015 op de markt is gekomen. Aangezien je ook een laptop linkt in verschillende uitvoeringen, is het lastig om het goede model na te trekken bij Asus.
Ze heeft 'm geüpdatet naar Windows 10 (omdat haar familieleden haar hebben geleerd: 'altijd de laatste updates installeren'). Sindsdien doet haar webcam het niet meer.
En hoe lang geleden is dat dan al? Want, vergelijkbaar met mijn vorige paragraaf; de update naar Windows 10 werd al aangeboden sinds juli 2015. Ik mag toch aannemen dat de webcam toch niet al 3 jaar het niet doet?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
@MAX3400: Toen ze hem kocht, had ze er Windows 8 op staan. De drivers van ASUS zijn in het besturingssysteem geïntegreerd en daarom niet los te downloaden. 'Even' de drivers opnieuw installeren is er dus niet bij.

Ik zie dat er wel verschillende drivers op de support pagina van Asus staan voor het model, maar geen nieuwe chipset drives. Ik weet het exacte model ook, doordat ze me een foto van de onderkant van de laptop heeft gestuurd. Het gaat om de X75VC-TY161H.

Ik weet niet precies wanneer ze hem heeft geüpdatet. Ze is niet zo technisch en heeft dus na de update gewoon de iPad gebruikt. Is de conclusie dan: model te oud, dit gaat niet meer werken? (technologie verandert immers snel ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-05 18:37

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

https://www.asus.com/Laptops/X75VC/HelpDesk_Download/

(n.b. Lijkt haast wel een russisch model?!)

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
Sterker nog: het IS een Russisch model. Deze vriendin woont namelijk in Moskou. Ik had dat er misschien even bij moeten zeggen.

Ik zie onder Windows 10 geen drivers voor de webcam en chipset. ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-05 18:37

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Raar dat de camera drivers totaal niet op de Asus website staan zowel US/EU als RU.

[ Voor 3% gewijzigd door prutser001 op 10-06-2018 00:09 ]

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
ATK ook gedownload en geïnstalleerd ?
Pagina: 1