Software gezocht om curriculum in Scrum stijl aan te bieden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuzzt
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19-11-2024
Beste tweakers,

Ik ben werkzaam in het voortgezet onderwijs en wij willen volgend jaar graag met een onderbouwklas in Scrum stijl werken. De nadruk ligt niet op het volgen van standaard uren voor elk vak, maar het behalen van leerdoelen.

Ik ben op zoek naar een gedigitaliseerde versie van onderstaande werkwijze:

Docenten maken kaarten van uit te voeren leeractiviteiten die leiden tot hot behalen van bijbehorende leerdoelen, sommige kaarten zijn optioneel, andere verplicht.
Elk vak/leergebied werkt met een eigen kleur.
Leerlingen pakken de kaart(en) waar ze aan gaan werken de komende we(e)k(en) en wanneer ze klaar zijn, leveren ze het werk in bij de desbetreffende docent en deze checkt. Bij voldoende is het afgerond, bij onvoldoende krijgt de leerling de kaart terug met feedback die verwerkt moet worden en de kaart wordt vervolgens opnieuw ingeleverd.
Per leerling moet in een totaaloverzicht zichtbaar zijn welke kaarten ze allemaal afgerond hebben (een soort kleurenpalet).

Ik heb een tutorial van Trello bekeken, maar dit gaat volgens mij niet werken omdat hierbij kaarten door een team worden opgepakt. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat wanneer de ene leerling een kaart heeft afgerond, dat andere leerlingen deze kaart niet meer hoeven doen (ik hoor graag als ik het mis heb, ben totaal geen expert).

Ik zoek software die dit op een eenvoudige manier kan realiseren, zodat het voor leerlingen en docenten toegankelijk is.

Alvast bedankt voor de hulp, mocht er meer info nodig zijn, dan hoor ik het graag.

[ Voor 4% gewijzigd door zuzzt op 09-06-2018 23:23 . Reden: verduidelijking ]

Beste antwoord (via zuzzt op 15-06-2018 16:31)

• TweakTweet
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-04 17:15
zuzzt schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 23:20:
Beste tweakers,

Ik ben werkzaam in het voortgezet onderwijs en wij willen volgend jaar graag met een onderbouwklas in Scrum stijl werken. De nadruk ligt niet op het volgen van standaard uren voor elk vak, maar het behalen van leerdoelen.

Docenten maken kaarten van uit te voeren leeractiviteiten die leiden tot hot behalen van bijbehorende leerdoelen, sommige kaarten zijn optioneel, andere verplicht.
Leerlingen pakken de kaart(en) waar ze aan gaan werken de komende we(e)k(en) en wanneer ze klaar zijn, leveren ze het werk in bij de desbetreffende docent en deze checkt. Bij voldoende is het afgerond, bij onvoldoende krijgt de leerling de kaart terug met feedback die verwerkt moet worden en de kaart wordt vervolgens opnieuw ingeleverd.
Per leerling moet in een totaaloverzicht zichtbaar zijn welke kaarten ze allemaal afgerond hebben (een soort kleurenpalet).

Ik heb een tutorial van Trello bekeken, maar dit gaat volgens mij niet werken omdat hierbij kaarten door een team worden opgepakt. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat wanneer de ene leerling een kaart heeft afgerond, dat andere leerlingen deze kaart niet meer hoeven doen (ik hoor graag als ik het mis heb, ben totaal geen expert).

Ik zoek software die dit op een eenvoudige manier kan realiseren, zodat het voor leerlingen en docenten toegankelijk is.

Alvast bedankt voor de hulp, mocht er meer info nodig zijn, dan hoor ik het graag.
Ik weet niet exact wat je wil maar Trello zou kunnen werken als je niet teveel eisen hebt. Ik ben zelf student en gebruik Trello voor persoonlijke planning maar ook projectplanning.

Hierbij een voorbeeldje: https://trello.com/b/Eby7weBa
- Je geeft elk vak (per docent) een apart Trello-bord
- In elk Trello-bord staan de leeractiviteiten als lijst
- In de lijst heb je altijd 1 kaart met de handleiding en een label 'verplicht' of 'optioneel' en een vervaldatum
- Je geeft elke leerling een kaart die hij/zij verplaatst naar de activiteit waar hij/zij op dat moment mee bezig is.
- De leerling maakt een eigen checklist in zijn/haar eigen kaart, voegt eventueel bestanden toe en geeft zijn/haar kaart een label met 'klaar' of 'bezig'

Nadeel; leerlingen kunnen elkaars kaarten inzien en het vereist discipline. Maarja, dat hoort ook bij Scrum-stijl!

Ik heb het vrij simpel uitgewerkt maar het geeft je misschien een idee van de mogelijkheden en of het geschikt is voor deze case! Laat het maar even weten! (Trello heeft verder nog tal van ‘Power-UPS die met SCRUM/agile werken te maken hebben. )

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• TweakTweet
zuzzt schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 23:20:
Beste tweakers,

Ik weet niet exact wat je wil maar Trello zou kunnen werken als je niet teveel eisen hebt. Ik ben zelf student en gebruik Trello voor persoonlijke planning maar ook projectplanning.

- In de lijst heb je altijd 1 kaart met de handleiding en een label 'verplicht' of 'optioneel' en een vervaldatum
- Je geeft elke leerling een kaart die hij/zij verplaatst naar de activiteit waar hij/zij op dat moment mee bezig is.
- De leerling maakt een eigen checklist in zijn/haar eigen kaart, voegt eventueel bestanden toe en geeft zijn/haar kaart een label met 'klaar' of 'bezig'

Nadeel; leerlingen kunnen elkaars kaarten inzien en het vereist discipline. Maarja, dat hoort ook bij Scrum-stijl!

Ik heb het vrij simpel uitgewerkt maar het geeft je misschien een idee van de mogelijkheden en of het geschikt is voor deze case! Laat het maar even weten! (Trello heeft verder nog tal van ‘Power-UPS die met SCRUM/agile werken te maken hebben. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Maak een project voor elke student?

Taigo.io is ook een mogelijkheid,

Correctie het is taiga.io idd

[ Voor 18% gewijzigd door jeanj op 14-06-2018 22:59 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuzzt
TweakTweet schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 13:32:
[...]

Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord.
Klopt het dat in deze opzet leerlingen elkaars kaarten kunnen verschuiven? Dat zou namelijk tot problemen leiden denk ik.
Het zou natuurlijk efficiënter zijn als leerlingen gewoon een kopie van de kaart kunnen pakken, zodat je niet voor elke leerling dezelfde kaart 50x hoeft te maken.
Ik vind het wel een interessante aanpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuzzt
jeanj schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 20:42:
Maak een project voor elke student?

Taigo.io is ook een mogelijkheid
Dank, ga ik bekijken (taiga.io bedoel je neem ik aan?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTweet
zuzzt schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 22:53:
[...]

Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord.
Klopt het dat in deze opzet leerlingen elkaars kaarten kunnen verschuiven? Dat zou namelijk tot problemen leiden denk ik.
Het zou natuurlijk efficiënter zijn als leerlingen gewoon een kopie van de kaart kunnen pakken, zodat je niet voor elke leerling dezelfde kaart 50x hoeft te maken.
Ik vind het wel een interessante aanpak.
Dat leerlingen de kaarten van elkaar kunnen bewerken en verschuiven is inderdaad het grootste nadeel. Maar misschien is het ook een mooie manier om de leerlingen professioneel gedrag aan te leren en gedisciplineerd te laten werken.
Geen persoonlijke aanval maar naar mijn mening bekijken docenten dit soort nieuwe dingen vaak van een te negatieve kant. Dus als deze methode je aanspreekt kan je het altijd bij 1 klas uitproberen (sowieso wel slim) en kijken hoe het gaat. Misschien bereik je er wel heel veel meer mee bij de leerlingen.

Je zou ook iedere leerling zijn/haar eigen Bord kunnen geven waar hij/zij per vak een ‘lijst” maakt en per activiteit een kaart
Echter, op die manier wordt het minder overzichtelijk voor de docent (afhankelijk van de hoeveelheid leerlingen) en is het lastiger te vergelijken.

Overigens, als je op de drie puntjes klikt naast een kaart kan je deze kopiëren

[ Voor 3% gewijzigd door TweakTweet op 15-06-2018 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:38

Standeman

Prutser 1e klasse

Zelf ben ik van mening dat je het Scrum "sausje" achterwege moet laten, want dit past imo niet al te best bij het Scrum framework. Scrum is primair bedoeld voor empirische proces controle, oftewel het bouwen van complexe producten met een team.

Wat je nu probeert te bereiken lijkt meer op Kanban.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuzzt
TweakTweet schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 09:10:
[...]

Geen persoonlijke aanval maar naar mijn mening bekijken docenten dit soort nieuwe dingen vaak van een te negatieve kant. Dus als deze methode je aanspreekt kan je het altijd bij 1 klas uitproberen (sowieso wel slim) en kijken hoe het gaat. Misschien bereik je er wel heel veel meer mee bij de leerlingen.
Daar kan ik je alleen maar gelijk in geven, ik ga er mee aan de slag, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuzzt
Standeman schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 09:48:
Zelf ben ik van mening dat je het Scrum "sausje" achterwege moet laten, want dit past imo niet al te best bij het Scrum framework. Scrum is primair bedoeld voor empirische proces controle, oftewel het bouwen van complexe producten met een team.

Wat je nu probeert te bereiken lijkt meer op Kanban.
Ben ik met je eens, ik dacht dat het synoniemen waren, maar zie inderdaad dat het meer op Kanban lijkt wat ik wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakTweet
zuzzt schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 14:25:
[...]

Daar kan ik je alleen maar gelijk in geven, ik ga er mee aan de slag, bedankt.
Mooi! :)
Laat maar weten als je nog hulp nodig hebt, ik ben een zelfbenoemd Trello-professional 8) :D

En ik ben ook wel benieuwd naar dé oplossing wanneer je die gevonden hebt!
Pagina: 1