[KPN] Slechte verbinding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0nny41
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
Hallo,

Om te beginnen wil ik vertellen dat ik 0,0 verstand heb van netwerken..

Ik had een vraag m.b.t. mijn internet. Ik heb al een aantal jaar glasvezel van KPN. Wij gebruiken al 3-4 jaar de experia box V8. Werkte top. Op LoL een ping van <10 en op teamspeak een ping van <5.

Tegenwoordig heb ik een ping van 30+. Echter is dit niet alles. Ik heb dagelijks last van packetloss. Het is zo erg dat ik al een half jaar niet meer kan gamen zonder dat de game dagelijks vastloopt . De packetloss is meestal heel laag: 0.xx% . Echter lopen online games dan meestal helemaal vast. De packetloss is vaak maar een uurtje rond het avondklok, maar dat is meestal wanneer ik net terug ben van stage / HBO; wanneer ik dus tijd heb om te gamen. Daarnaast heb ik vaak in de late uren last van "connection lost".

Wij hebben verder niet veel apparaten op het net aangesloten. Mijn ouders gebruiken 1 smart TV, en ik ben de enige in huis die een computer heeft. Mijn ouders hebben beide wel een mobiele telefoon die op het wifi-netwerk is aangesloten. Ik neem dus aan dat het aantal apparaten niet de boosdoener is.

Ik heb zowel het internet via de kabel als het stroomnet geprobeerd, beide geven hetzelfde resultaat.
Internet, youtube etc gaan nog prima. Echter merk ik dat de wifi op de SMART-tv ( 4 meter van de experia ) ook niet meer mee kan.

Ik las dat alleen de experiabox v7 of ouder wordt vervangen. Helaas hebben wij een experiabox v8. Echter kan deze niet meer de beloofde kwaliteit meer leveren. De snelheden daarentegen komen wel gewoon mee.

ik wilde sowieso al een router aanschaffen. Ik heb me ingelezen, maar ik vind het allemaal best lastig. Als ik het goed is moet ik de router achter de experiabox zetten. Heeft dit echter wel zin als de experiabox zo slecht presteert?? Is het niet zo dat de experiabox de bottleneck zou zijn? In een ander topic las ik dat dit niet zoveel uitmaakt, maar ik wil het nog even dubbelchecken.

Wat raden jullie mij aan om een stabielere netwerkverbinding te krijgen met een lage ping zonder packetloss?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Kabel, stroomnet en WiFi zijn 3 verschillende dataoverdracht methoden.

Er is maar 1 methode waarmee je moet meten en dat is een (bij voorkeur nieuwe cat 5e of hogere UTP kwaliteitskabel ) rechtstreeks op de experiabox, de rest van je verhaal is allemaal randzaken.

Als je dan ook nog eens een andere computer kan testen en de latency/jitter blijft dan moet je een ticket indienen bij KPN om de lijn door te meten en of in monitoring te laten zetten , de modem/router te vervangen of een monteur langs te sturen.

Maar een ping van 30+ of packetloss van 0,x in een random game zegt 0,0 iets over de kwaliteit van jouw verbinding, dit zijn prima waarden die net zo makkelijk aan tig andere oorzaken kunnen liggen.

Vergis niet dat je vaak een standaard consumenten verbinding met x anderen in je wijk moet delen en dat er dus geen garantie op bandbreedte is en dat als je buurman die verbinding voltrekt dat jij hier dus last van kan hebben.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0nny41
  • Nu online
Bedankt voor je reactie!

Ik zit gewoonlijk ook met de kabel direct op de experiabox. Ik probeerde andere "dataoverdacht methoden' uit om te kijken of deze wel beter werkte. Een medewerker van KPN zei dat het kon liggen aan het aantal apparaten die wifi gebruiken, vandaar dat ik dat hier vermeldde.

Ik moet bekennen dat mijn kabel wat oud is. Ik zal die allereerst vervangen (moet toch gebeuren). In de tussentijd ben ik wel van PC gewisseld, probleem is niet veranderd. Mijn broer heeft toevallig vandaag net z'n pc in elkaar gezet, dus ik kan het daar ook testen.

Het lastige is dat het zich niet altijd voor doet.. Ik heb KPN hier al over gebeld en zij vertelde dat ik gewoon een stabiele internetverbinding heb... En mijn packetloss is soms ook gewoon 50+%, maar niet dagelijks.

Toen ik destijds zocht naar oorzaken van packetloss kwam ik vooral op: software bug, slecht presterende router, foute bekabeling. Dan kom ik toch bij de experiabox terecht? En mijn oudere kabel dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:21
Heb je glasvezel of koper?
En waar ping je exact na toe (welke site/ip), een ping van 5ms is erg laag.
En begrijp ik goed dat op het moment dat je problemen hebt, een ping na bv youtube.com wel goed gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-10 10:18

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Hoe meet je die packetloss eigenlijk? En met wat voor een protocol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-10 21:29
Zomaar een suggestie gebasseerd op helpdesk ervaring:

Gebruikt je broer torrents? Die V8 kan op tilt slaan wanneer ie teveel connecties krijgt te verwerken. En dat is iets wat een slecht geconfigureerde bittorrent client kan veroorzaken.

Check dus even binnen je huishouden of er stoorzenders aanwezig zijn.

En anders inderdaad zoals hierboven genoemd aan de bel trekken bij KPN voordat je een (dure) router aanschaft. Een goede test om packetloss te meten is een MTR als je een linux machine tot je beschikking hebt:

mtr -c 100 -r <host/IP>

vanaf een windows machine kan je winmtr downloaden. Zet de count op 100 en laat hem lopen. Dan zie je exact welke hop de boosdoener is. Let op dat je soms een hop ziet die een beetje verlies geeft. Als de laatste hop dan 0% is dan kan je dat negeren want dat heeft te maken met het prioritiseren van pakketjes en betekent geen echt verlies.

Dit heeft natuurlijk alleen zin om te doen wanneer je de packetloss ook daadwerkelijk ervaart dus 's avonds als je wilt gaan gamen.

Kasper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-10 10:18

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Kasper1985 schreef op zondag 10 juni 2018 @ 13:31:

En anders inderdaad zoals hierboven genoemd aan de bel trekken bij KPN voordat je een (dure) router aanschaft. Een goede test om packetloss te meten is een MTR als je een linux machine tot je beschikking hebt:

mtr -c 100 -r <host/IP>
Dan zul je het ook met de -u (UDP) flag moeten testen; het gebeurt steeds vaker dat ICMP op een lagere prio wordt gezet. Dat houdt in dat als een tussenliggende router het te druk heeft met zaken afhandelen dat ICMP geen prio krijgt en het lijkt alsof er packetloss optreedt, terwijl dit absoluut het geval niet is.
(En met de -u flag is het ook zo betrouwbaar niet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:51

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@d0nny41 aangezien dit een probleem is met een provider, past het beter in IH thuis, dus schopje die kant op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d0nny41
  • Nu online
Hoi,
@Kabouterplop01
Ik meet mijn packetloss niet zozeer. Ik zit altijd op teamspeak 3, en wanneer ik lagg ervaar lees ik via teamspeak of ik packetloss heb. Ik snap dat dit wellicht niet de beste manier is.

@canonball
Ik heb glasvezel. Ik las m'n ping gewoon via ingame uit. In de game die ik het meeste speel ( LoL ) had ik altijd 5 ping. Het klopt dat youtube etc prima gaat, ook wanneer ik lagg ervaar. Echter kan ik dan niet meer stabiel gamen. M'n game hapert of ik val helemaal weg ( connection lost ).

@Kasper1985
Mijn broer gebruikt geen torrents. Hij gebruikt zijn pc alleen voor simpele dingen, en de games die hij speelt download ik zelfs voor hem.. Mijn ouders downloaden al helemaal niks.

Ik zal winmtr downloaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ioramus
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:08
Je kan eens proberen de stroom van de FTU af te halen, ik had laatst iets dergelijks, hoge ping waardes, soms geen connectie. Alles geprobeerd en uiteindelijk de FTU van de stroom af gehaald en na een minuutje weer aangezet - werkt nu weer als een zonnetje.

Bij mij begon dit verschijnsel na een BW upgrade (100 -> 200Mbps) - misschien is er bij jou iets dergelijks gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Kabel tussen EB en NTU ook even vervangen. Heb je die ook direct uitgesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-10 22:41
kijk ook even naar: https://forum.kpn.com/int...angen-voor-een-v10-420175

Wanneer je aangeeft dat je al veel zaken hebt geprobeerd, dan is KPN vast niet te beroerd om je een nieuwe modem te sturen.

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
d0nny41 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 13:59:
Ik heb glasvezel. Ik las m'n ping gewoon via ingame uit. In de game die ik het meeste speel ( LoL ) had ik altijd 5 ping. Het klopt dat youtube etc prima gaat, ook wanneer ik lagg ervaar. Echter kan ik dan niet meer stabiel gamen. M'n game hapert of ik val helemaal weg ( connection lost ).
Als andere "sites" goed gaan en het spel dat je speelt niet, kan het dan niet aan de gameserver liggen? Dat die het gewoon druk heeft?
Weet je of andere gebruikers die het zelde adres van de server gebruiken ook last hebben? Dus dat de uren dat jij er last van heb ook de uren zijn dat de meeste gamers online zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0nny41
  • Nu online
Andere websites doen het misschien goed omdat het vaak om een lage packetloss gaat?? Geen idee hoor.
De games die ik speel zijn zowel PUBG als LoL, teamspeak valt tegelijkertijd uit. Dus ik denk dat het aan mij ligt.

Ik heb op dit moment wel last van een hogere packetloss. Ik merk nu dat zelfs internet browsen langzaam werkt.

winMTR zegt dit: https://gyazo.com/4317d7e9147fc7301ca4b2753009f62b . Host heb ik gezet op: google.nl .

Host tweakers: https://gyazo.com/b866347be51ea41c769def4092b732d4

Er is dus eigenlijk overal packetloss op te zien?

ik merk wel dat mijn ping veel lager is met de nieuwe kabel. ~7-11 ping.

Ik zal de kabel tussen de EB en NTU ook wel vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-09 07:39
Is je snelheid wel goed?
Wat raden jullie mij aan om een stabielere netwerkverbinding te krijgen met een lage ping zonder packetloss?
Zoals @RobinF al aangeeft, de kabel tussen je NTU en de EB vervangen.
Als het daar niet beter van wordt; KPN even contacten, misschien je NTU niet helemaal meer goed of de poort in de POP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
d0nny41 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 22:53:
Andere websites doen het misschien goed omdat het vaak om een lage packetloss gaat?? Geen idee hoor.
De games die ik speel zijn zowel PUBG als LoL, teamspeak valt tegelijkertijd uit. Dus ik denk dat het aan mij ligt.

Ik heb op dit moment wel last van een hogere packetloss. Ik merk nu dat zelfs internet browsen langzaam werkt.

winMTR zegt dit: https://gyazo.com/4317d7e9147fc7301ca4b2753009f62b . Host heb ik gezet op: google.nl .

Host tweakers: https://gyazo.com/b866347be51ea41c769def4092b732d4

Er is dus eigenlijk overal packetloss op te zien?

ik merk wel dat mijn ping veel lager is met de nieuwe kabel. ~7-11 ping.

Ik zal de kabel tussen de EB en NTU ook wel vervangen.
WinMTR laat zien dat de verbinding met je Experiabox al niet goed is. Check die kabel/WiFi dus eerst even.

Mogelijk is er daarna ook nog iets mis met de verbinding tussen KPN en je Experiabox maar dat zou ik even opnieuw meten als bovengenoemd probleem is opgelost

[ Voor 7% gewijzigd door RobinF op 15-06-2018 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Experia Box v8 heeft een issue wanneer de DSL verbinding slecht is. Bij package loss op de DSL verbinding wordt de WiFi module gereset en valt al het WiFi verkeer weg. Er zijn 2 oplossingen, Experia Box V8 door ander type laten vervangen, geen WiFi gebruiken.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
de packetloss zit tussen je pc en de experiabox.
Klopt het dat er maar 1 kabel tussen de pc en router zit?
Als je de kabel al vervangen hebt, wat zijn dan de instellingen van de adapter van je pc.
Het zou op Auto moeten staan, niet een vaste waarde.
kun je kijk waar het op staat, bij Win 10: instellingen -netwerk -ethernet -en dan ergens bij instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0nny41
  • Nu online
Oke. Alle kabels zijn vervangen.
Ik heb inderdaad tussen mijn experiabox en mijn PC maar 1 kabel ( cat6e).

Het probleem lost wel op door mijn experiabox te resetten, dat was voorheen niet altijd zo. Het probleem doet zich nu niet meer elke dag voor. Maar om mijn experiabox om de paar dagen te resetten.... Dat is ook niet handig natuurlijk.

@canonball

Bedoel je dit? : https://gyazo.com/a9b6efed2db3829ea5a060e3c2ad91fc .
Via "adapteropties wijzigen" klik ik op ethernet . Via "Details" zie ik wel bij eigenschap "Waarde" staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-10 21:29
Check even goed alle kabels. Je kan ergens wel voor een paar euro een kabel tester kopen. Als je ooit op jezelf gaat wonen is dat sowieso een goede investering geweest kan ik je uit ervaring vertellen :-)

Test nog een keer met winmtr als alle kabels zijn vervangen. Als je dan nog steeds deze resultaten ziet, aankloppen bij kpn. Vóórdat je dat doet is het zaak dat je je eigen domein, dus alles ná de experiabox goed uitsluit. Ik heb geen verstand van Windows maar loop dat op basis van de tips hierboven ook even goed langs. Hoe oud is je netwerkkaart?

Ervaart je broer dezelfde packetloss? Draai tegelijkertijd ook een mtr vanaf zijn PC als dat kan.

Kasper
Pagina: 1