Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• ieperlingetje
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 20:05
Ik heb nu al een jaar een surface pro (2017 i7 model). Nu en dan schakelt deze zichzelf gewoon uit, en dan moet ik deze opnieuw opstarten, waarna alles weer weer beschikbaar is zoals op het moment dat deze zichzelf uitschakelde. Vermoedelijk wordt slaapstand dus geactiveerd.

Omdat dit toch wel tamelijk vervelend is heb ik wat verder zitten zoeken wat de oorzaak kan zijn, en kom dus tot de conclusie dat oververhitting de oorzaak is. In de windows event viewer zie ik telkens dit verschijnen wanneer het gebeurd:
code:
1
2
3
4
Het systeem is in de sluimerstand gezet vanwege een kritieke thermische gebeurtenis.

Thermische ACPI-zone = Intel(R) Dynamic Platform Thermal Framework             
_HOT = 375K

ter info 375K, da's 100°C, allesbehalve gezond ;)

Ik heb toen via twitter contact opgenomen met Microsoft, en die lieten mij de 'Surface Diagnostic Toolkit' installeren, maar verder dan wat extra intel driver updates kwam deze niet, alles in orde volgens die tool (uiteindelijk krijg je op de Microsoft support forums toch steeds dezelfde antwoorden: updaten, werkt dat niet -> opnieuw installeren 8)7 ).

Nu heb ik wel gemerkt dat dit probleem enkel optreed wanneer de pc 100% belast wordt en wanneer hij aan het netstroom hangt. Op batterij klokt hij zichzelf netjes terug tot hij afgekoeld is.

(Wanneer aan het netstroom kan de cpu snelheden tot 3,5GHz halen, op batterij komt deze nooit boven 2,5GHz)

Helaas heb je op een surface pro - op de power slider na - niet veel mogelijkheden om energie instellingen te wijzigen. Op reddit raadde iemand mij aan 'Intel Extreme Tuning Utility' te installeren (zo kon ik ook zien dat het temperatuur probleem zich niet voordeed wanneer de netvoeding afgekoppeld is). Op zich heb je in die applicatie best veel mogelijkheden, maar ik ben bang dat ik zaken verkeerd instel en de cpu helemaal niet meer zal werken. Dus nu mijn vraag: Weet iemand hoe ik in windows 10 de energie instellingen die van toepassing zijn op de batterij, ook toepas wanneer deze aan het netstroom hangt?

Beste antwoord (via ieperlingetje op 10-06-2018 11:23)

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Aangezien er nog garantie op zit zou ik het product retour sturen naar de winkel voor reparatie. Het klinkt gewoon als een defect of bug wat de Microsoft moet oplossen, via de verkopende partij.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Aangezien er nog garantie op zit zou ik het product retour sturen naar de winkel voor reparatie. Het klinkt gewoon als een defect of bug wat de Microsoft moet oplossen, via de verkopende partij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ieperlingetje
Ok, blijkbaar is turbo boost de oorzaak. Wanneer ik turbo boost uitschakel (door de cpu op maximaal 99% te zetten in energiebeheer) treed dit probleem niet langer op. Volgens Microsoft support mag turbo boost geen problemen opleveren en laat ik het apparaat beter controleren. Ik ga dus contact opnemen met de winkel waar ik hem aangeschaft heb.

ieperlingetje wijzigde deze reactie 10-06-2018 11:29 (9%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 22:46

Umbrah

The Incredible MapMan

Die CPU's zijn inderdaad vrij "strak" afgesteld op de thermal solution. Klein foutje in hoe het gemonteerd wordt, en je krijgt dit soort problemen. Er is geen marge van enorme hoeveelheden airflow, of massale heatsinks. Omdat self servicen niet mogelijk is (heb zelf een Surface Book 2... de niet-GPU versie, self-service was m'n enige obstakel... maar ik ben er érg blij mee), vrees ik dat ik met de rest het eens moet zijn... inleveren voor service. Dit hoort niet gewoon. Zonde van zo'n mooi apparaat.

Umbrah wijzigde deze reactie 10-06-2018 11:40 (39%)

• DaLass
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21:43
Hier hetzelfde probleem, een week of 2 geleden al een keer gehad, maar net weer. De eventviewer toont mij een gelijke melding:
code:
1
2
3
4
Het systeem is in de sluimerstand gezet vanwege een kritieke thermische gebeurtenis.
Begintijd sluimerstand = ‎2018‎-‎06‎-‎14T06:31:26.891509200Z             
_HOT = 375K

Vreemd genoeg is dit bij mij pas ontstaan sinds ik de Mei update (KB4103721) van Windows 10 1803 geďnstalleerd heb staan. Ik denk dan ook niet dat het een hardware probleem is, maar iets in het OS.

Straks maar eens even regelen dat ik de Juni update erop krijg om te zien of het dan nog voorkomt.

Overigens gaat het hier ook om een Surface Pro (5) met een i7 processor.

DaLass wijzigde deze reactie 14-06-2018 08:43 (4%)

"Ohana means family, and family means nobody gets left behind or forgotten."

• ieperlingetje
quote:
DaLass schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 08:42:
Hier hetzelfde probleem, een week of 2 geleden al een keer gehad, maar net weer. De eventviewer toont mij een gelijke melding:
code:
1
2
3
4
Begintijd sluimerstand = ‎2018‎-‎06‎-‎14T06:31:26.891509200Z             
_HOT = 375K

Vreemd genoeg is dit bij mij pas ontstaan sinds ik de Mei update (KB4103721) van Windows 10 1803 geďnstalleerd heb staan. Ik denk dan ook niet dat het een hardware probleem is, maar iets in het OS.

Straks maar eens even regelen dat ik de Juni update erop krijg om te zien of het dan nog voorkomt.

Overigens gaat het hier ook om een Surface Pro (5) met een i7 processor.
Het probleem met spontaan uitvallen heb ik al sinds het begin, maar aangezien ik hem toch voor niet al te zware taken gebruikte, kwam het niet zo vaak voor. Nu ik de surface pro voor wat intensievere taken begon te gebruiken, viel het meer en meer op.

Mocht je surface pro laten herstellen/ omruilen: Microsoft doet normaal niet moeilijk met omruilen tijdens garantieperiode. Enigste nadeel is dat je misschien een toestel krijgt die hetzelfde probleem heeft. Op internet zijn verschillende verhalen te vinden van mensen die tot 3x toe hun apparaat hebben mogen omwisselen en het probleem nog steeds optrad.

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 22:50
Als hij uitschakelt door Turbo, dan is dat een ontwerpfout van Intel of een configuratiefout van Microsoft.
Turbo hoort namelijk rekening te houden met de temperatuur en de stroom.
Daarnaast heeft de cpu nog veel meer mogelijkheden om oververhitting te voorkomen, verzoeken tot lagere spanning, clock dividers, core powerdowns.

Het feit dat er netjes gerapporteerd is in het logboek betekent waarschijnlijk dat microsoft zelf een tooltje heeft draaien om de surface eerder uit te schakelen dat Intel heeft bedacht. Waarschijnlijk om te voorkomen dat de buitenkant te heet raakt.

• ieperlingetje
quote:
jeroen3 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 12:05:
Als hij uitschakelt door Turbo, dan is dat een ontwerpfout van Intel of een configuratiefout van Microsoft.
Turbo hoort namelijk rekening te houden met de temperatuur en de stroom.
Daarnaast heeft de cpu nog veel meer mogelijkheden om oververhitting te voorkomen, verzoeken tot lagere spanning, clock dividers, core powerdowns.

Het feit dat er netjes gerapporteerd is in het logboek betekent waarschijnlijk dat microsoft zelf een tooltje heeft draaien om de surface eerder uit te schakelen dat Intel heeft bedacht. Waarschijnlijk om te voorkomen dat de buitenkant te heet raakt.
Je ziet dat de surface pro er wel rekening mee houdt en turbo boost wel terug schakelt, alleen is het dan al te laat en hangt de temperatuur al in de regio 90°C - 95°C. De temperatuurstijging bij turbo boost is ook heel fors: van 50°C meteen naar 70°C-80°C (er zijn geen meetwaarden ertussen als turbo boost actief is, zo snel gaat het). Zonder turbo boost stijgt het geleidelijk en kan de ventilator alle warmte deftig afvoeren. Lijkt mij dus dat de airflow binnenin niet ontworpen is is op plotse temperatuurstijgingen.
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True