Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom123e
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 31-05 12:47
Ik ben van plan om na het behalen van mijn propedeuse aan het HBO (ICT) door te stromen naar de Universiteit van Amsterdam (informatica). Deze zomer staat er voor mij een wiskunde B cursus gepland met een bijbehorend examen. Als dit allemaal volgens plan verloopt, kan ik van start gaan op het WO. Ik vind het erg lastig om in te schatten wat mij te wachten staat. Ik heb daarom een aantal vragen. Ik hoop dat iemand hetzelfde heeft meegemaakt of ook gaat mee maken.
  1. Wat zijn jou ervaringen m.b.t. de studie informatica aan de UvA en de UvA in het algemeen?
  2. Hoe heb jij de overstap van HBO (propedeuse of bachelor) naar de universiteit ervaren?
  3. Hoe zwaar vind/vond jij de studie Informatica?
  4. Hoe zwaar ligt wiskunde binnen de studie en hoe heb jij dit ervaren?
Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebakken peer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-06 09:30
Ik heb ook een poging ondernomen om met m'n P naar uni te gaan (business); is spaak gelopen op het vwo wisk B deel. Zorg dat je een hele gedisciplineerde planning hebt!
Ik kan je over de rest niks vertellen aangezien ik nu dus nog mijn HBO aan het afronden ben en aankomend september met een pre-master begin. Deze route wordt wel steeds moeilijker gemaakt met dingen als een GMAT (bij business) minimum gemiddeldes, pre-masters etc. Dus zorg dat het je het haalt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Wat betreft punt 4: de wiskunde bij informatica is niet heel moeilijk, als je er een beetje aanleg voor hebt en gewoon veel oefent, kan ik me niet voorstellen dat dit een obstakel kan vormen voor je studievoortgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:51
wimjongil schreef op maandag 11 juni 2018 @ 20:12:
Wat betreft punt 4: de wiskunde bij informatica is niet heel moeilijk, als je er een beetje aanleg voor hebt en gewoon veel oefent, kan ik me niet voorstellen dat dit een obstakel kan vormen voor je studievoortgang.
Als je moeite hebt met vwo wiskunde, dan kunnen verschillende WO informatica punten (waaronder wiskunde) zeker wel een struikelblok vormen. Toen ik nog technische informatica studeerde aan de TU zag ik verschillende studenten afhaken vanwege de moeilijkheid... Grofweg 1/3 viel in het eerste jaar af, en in de jaren daarna nog eens 1/3. Slechts 1/3 haalde de eindstreep na gemiddeld 7 a 8 jaar (5 jarige studie). Nu ken ik de getallen vd niet-technische variant niet, maar ik zou er zeker niet te luchtig over denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dejagan
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-06 18:43
Ik heb geen ervaring met UvA maar wel met een Bachelor informatica (Leiden). We hadden een paar personen met een HBO-P + Wiskunde B als overstap en ze hadden vooral moeite met het wat abstractere en snellere niveau van de colleges. Ik denk dat (als je het op de UvA in je eerste jaar krijgt) logica & discrete wiskunde je pittig kan vallen, heb je daar op het HBO al ervaring mee opgedaan?

Voor de rest is het best te doen als je aanleg en doorzettingsvermogen hebt, maak wel genoeg tijd vrij ervoor. Als het je lukt zou ik zeker het eerste semester vol richten op studie i.p.v. bijbaantjes zodat je in ieder geval de tijd en ruimte hebt om goed te acclimatiseren. Studie zelf is natuurlijk wel een beetje uitdagend, maar als je het leuk vindt is het zeker te doen!