Buren hangen wat op aan garagemuur, mag dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 32.145 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Eerst een plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tK0prXJUf0greH3hl1E8fH1Y/full.png
(Sorry voor de gare layout)

De situatie: mijn buren van nummer 4 hebben iets aan de muur opgehangen (twee pallets met plantjes enzo). Dat gaat dan om die groene streep. Dat is echter de muur van mijn garage, ik zie dat niet als erfscheidijng maar als gebouw. Mijn huis zit vast aan die garage. Ik heb ze gemeld dat ik daar niet van gediend ben, en dat ze het op zijn minst even hadden kunnen vragen (overigens was dit mijn eerste echte gesprek met ze, want zichzelf voorstellen hebben ze nooit gedaan). Hun reactie is dat het op hun vorige adres ook onenigheid gaf, dat ze dat uit hebben laten zoeken en dat de advocaat toen zei dat het wel mocht. Bla-di-bla dus ... en verder kwamen we niet. Hun situatie: ze willen tussen die groene en rode streep een soort zithoekje maken (er ligt ook gras). Mijn situatie: ik wil niet dat er dingen aan mijn toch al gammele garage op worden gehangen, en zie het zeker niet als erfscheiding.

Iemand een idee hoe dit precies zit? (Ik heb overigens rechtsbijstand, just in case ...)

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Grove den
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 30-09 08:49
Als de muur van jouw garage op de erfgrens staat mogen ze er iets aanhangen.
Als hij volledig op jouw terrein staat mag dat niet.
https://rijdenderechter.k...schutting-de-buren-hangen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thetrueman2
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-09 18:24
Ik meen hier een keer een aflevering van de rijdende rechter over gezien te hebben. Ging over een vergelijkbare case waarbij buurman 1 een schutting op de erfgrens had geplaatst waar buurvrouw 2 plantjes aan had gehangen (zonder boren o.i.d.). Als ik het mij goed herinner mochten die gewoon blijven hangen omdat er geen sprake was van beschadiging aan de schutting. Maar IANAL.

Misschien biedt dit uitkomst: https://rijdenderechter.k...schutting-de-buren-hangen

Bovenstaand voorop gesteld; Ga met de buren in gesprek. Beter een goede buur dan een verre vriend lijkt mij :)

I can tell by your lack of interest that I was kidding.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-09 08:52
Het allerbeste wat je kan doen is: eisen dat ze je uitnodigen voor de 1e BBQ in het nieuwe zithoekje :P
Voor de rest even genieten van het mooie weer.

Mocht dat niks voor je zijn dan zal ik meteen de rechtsbijstand bellen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:54
Voordat ik gaten in de muur van de buurman ga boren zou ik toch even toestemming vragen, dat lijkt me toch heel normaal?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Grove den schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 15:47:
Als de muur van jouw garage op de erfgrens staat mogen ze er iets aanhangen.
Als hij volledig op jouw terrein staat mag dat niet.
https://rijdenderechter.k...schutting-de-buren-hangen
Iets om uit te zoeken dus, ga ik zsm doen.
Puch-Maxi schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 15:55:
Voordat ik gaten in de muur van de buurman ga boren zou ik toch even toestemming vragen, dat lijkt me toch heel normaal?
Precies mijn punt. 'Oh, niet aan gedacht' kreeg ik terug. Tsja, je weet toch dat het mijn garage is. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:34

Onbekend

...

Met de buren in gesprek gaan is vaak de juiste weg.

Houd in gedachten dat het hun kan van de muur is, en dat ze de boel willen "opvrolijken". Maar het is jouw muur, en geen erfafscheiding. Of is de muur wel onderdeel van de erfafscheiding?
Kleine beschadigingen aan de muur maken (zoals een spijkertje timmeren) zouden ze wel over moeten overleggen, en zolang de constructie van de garage verder niet wordt aangetast zou je daar coulant mee om moeten gaan. Die "schade" is namelijk eenvoudig te herstellen.
Maar als ze iets beschadigen waaraan grote kosten verbonden zitten (zoals gaten boren voor een aantal slotbouten), is latere reparatie daarvan wel voor hun rekening.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
https://www.arag.nl/parti...omgeving/regels-tuinmuur/

Dat mag niet...!
Ik heb dat opgezocht omdat mijn buren mijn garagemuur hebben omgetoverd tot een zwitserse gatenkaas !
Ze blijven boren erin !

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Aa,... de kaas voor de BBQ is er al... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Grandisimo schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 15:59:
https://www.arag.nl/parti...omgeving/regels-tuinmuur/

Dat mag niet...!
Ik heb dat opgezocht omdat mijn buren mijn garagemuur hebben omgetoverd tot een zwitserse gatenkaas !
Ze blijven boren erin !
Interessant! _O_

Wat heb je er verder mee gedaan?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
pven schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 16:04:
[...]

Interessant! _O_

Wat heb je er verder mee gedaan?
Gezegd dat wat ze gemaakt hebben, erg mooi vind maar ook genoeg.
Ze zei dat dat gewoon mocht.
Heb haar wat dingen laten lezen, en weet nu ook dat dat niet geld voor een garagemuur.
Ze kwam vorige week vragen of dr nog een haakje tbv poortdeur aan mocht.
Vond dat aardig dus heb het zelf geboord voor dr.
Kon ik gelijk ff de “schade” bekijken.
Zijn knettergekke lui maar gaan normaal met elkaar om !
:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-09 18:58
Grandisimo schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 16:13:
[...]

Heb haar wat dingen laten lezen, en weet nu ook dat dat niet geld voor een garagemuur.
Uiteindelijk ben je tot een oplossing gekomen. Je woont toch naast elkaar en zal dus met elkaar moeten "omgaan".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:34
Grandisimo schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 16:13:
[...]

Mooi geregeld. Zo sta ik er ook ongeveer in maar de achterbuurman van mijn garage niet. Die heeft mijn muur volgehangen (geen probleem), maar dacht echt dat het deels zijn muur was 8)7. En ondanks dat ik vooraf even langs was gegaan om toegang te vragen (en kreeg) heeft hij de metselaar die de gevel deels opnieuw op kwam metselen - toen was het wel mijn gevel :+ - gewoon weggekeken. Die voelde zich zo ongemakkelijk daaarbij - ik was op vakantie - dat hij als alternatief de boel van binnen maar uitgevreesd heeft en chemische ankers heeft geplaatst 8)7

Gekke oude mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09:11
ik zit met hetzelfde akkefietje ff in de gaten houden dit topic want ik dacht ook dat het mocht :+ iets met mandelig?

[ Voor 8% gewijzigd door bie100 op 09-06-2018 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:34
bie100 schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 19:00:
ik zit met hetzelfde akkefietje ff in de gaten houden dit topic want ik dacht ook dat het mocht :+ iets met mandelig?
Niks mandelig :P Zie de ARAG link hierboven.

Zo'n opstal is typisch geen erfafscheiding zoals een schutting dat wel is (waar je overigens ook niets zomaar tegen mag bevestigen als deze aan een enkele buur toebehoort in welk geval die volledig op eigen grond staat, etc.).

Mandelig zijn de tussenmuren van de garage die gedeeld worden tussen buren :+

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 09-06-2018 19:25 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:07

Illusion

(the art of)

pven schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 15:42:
...
Hun reactie is dat het op hun vorige adres ook onenigheid gaf, dat ze dat uit hebben laten zoeken en dat de advocaat toen zei dat het wel mocht. Bla-di-bla dus ...
...
En dit is het deel dat mij triggert. Ze hebben in een vorige gelijkwaardige situatie hier al een keer flinke ruzie over gehad, en kiezen er bewust voor om nu hetzelfde traject nogmaals in te gaan.

Ze hadden dit op twee manieren aan kunnen pakken:
*1) de huidige
*2) "Zeg buurman, we willen graag wat dingetjes ophangen. Vorige keer hebben we hier veel gedoe over gehad, dus het lijkt me verstandig om dat even te overleggen. Hoe ziet u dit?"

Dat zegt iets over die mensen denk ik. Houd daar rekening mee.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Illusion schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 20:07:
[...]

En dit is het deel dat mij triggert. Ze hebben in een vorige gelijkwaardige situatie hier al een keer flinke ruzie over gehad, en kiezen er bewust voor om nu hetzelfde traject nogmaals in te gaan.

Ze hadden dit op twee manieren aan kunnen pakken:
*1) de huidige
*2) "Zeg buurman, we willen graag wat dingetjes ophangen. Vorige keer hebben we hier veel gedoe over gehad, dus het lijkt me verstandig om dat even te overleggen. Hoe ziet u dit?"

Dat zegt iets over die mensen denk ik. Houd daar rekening mee.
Daar zit ik dus ook mee. Ik ben al niet echt sociaal, maar dit is gewoon doen wat je wilt zonder rekening te houden met je buren. En als iemand er wat van vindt, dan meteen te gaan blaten over een advocaat in een vorige situatie. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09:11
Rukapul schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 19:23:
[...]

Niks mandelig :P Zie de ARAG link hierboven.

Zo'n opstal is typisch geen erfafscheiding zoals een schutting dat wel is (waar je overigens ook niets zomaar tegen mag bevestigen als deze aan een enkele buur toebehoort in welk geval die volledig op eigen grond staat, etc.).

Mandelig zijn de tussenmuren van de garage die gedeeld worden tussen buren :+
ja heb het gelezen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06 07:24
Staat er toevallig wat over de garage in je akte van levering (zoals ondertekend bij de notaris)? Daar kunnen weleens zaken staan wat je moet dulden, bijvoorbeeld in het geval van een uitbouw dat de buren dan ook van jouw gedeelte gebruik kunnen maken etc. Zoniet kunnen ze niet zomaar gaten in jouw garagemuur boren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-09 16:29

Greyfox

MSX rulez

...overigens was dit mijn eerste echte gesprek met ze, want zichzelf voorstellen hebben ze nooit gedaan...
Jij blijkbaar ook niet?

De relatie met je buren kan je woongenot maken of breken, ondanks dat ze misschien iets hebben gedaan waarvan je niet gediend bent, is het toch het beste om te blijven praten.
Pas als het echt onredelijk wordt, kun je altijd nog jurridische stappen zetten, maar dan is de relatie zo verstoord dat je fijn wonen wel kunt schudden.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:33
Je weet niet wat hij geprobeerd heeft ;)

Ik ben hier in 2016 komen wonen (appartement). Mijn buren ken ik allemaal, behalve mijn bovenbuurman.
Wat ik ook probeerde, ik kreeg geen contact met hem! Ben regelmatig langs geweest, heb briefje in de brievenbus gedaan "ik ben hier nieuw komen wonen, wil graag kennismaken. Koffie staat klaar".

Helemaal niks. Dus nu heb ik het ook opgegeven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als de muur deels op de grond van de achterburen staat, kun je er niet zoveel aan doen, tenzij het dermate erg is dat je er schade of hinder aan ondervind. Het is dan wel geen mandelige muur, maar volle eigendom vanwege horizontale natrekking ofzo. Het is echter wel gebruikelijk dat er bijvoorbeeld een vogelhuisje of plantje opgehangen wordt. En daar kun je dus niets tegen doen, omdat het geen schade of hinder veroorzaakt.

En ik zou oppassen met stellen dat je garage zo slecht is, dat hij dit niet kan hebben. Want dan stel je eigenlijk zelf dat je garage zich in een gevaarlijke staat bevindt. En dat kan dus ook vervelende gevolgen hebben.

Staat de muur volledig binnen de erfgrens, dan sta je wat sterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:19

Theo

moederbord

Er zijn helaas veel personen die gewoon denken "een brutaal mens heeft de halve wereld" en gewoon doen wat ze willen totdat een ander gaat klagen. Een deel daarvan weet echt exact hoever ze kunnen gaan. Ze weten waar de wet stopt, en die grens gaan ze gewoon overheen. De grens waar echt gezeik met juristen en rechtbanken begint die respecteren ze.

Jouw buurman lijkt dus ook in deze categorie te vallen. Hij weet hoe de wet in elkaar steekt, en weet hoever hij deze kan overschrijden zonder juridisch gezeik te krijgen. Want ook hij weet dat jij er geen rechtszaak voor gaat starten. En omdat hij dat weet kan hij dit gewoon doen....

Wat doe je ertegen? Vrij weinig. Verdediging (jurist) gaat niet werken. Aanval kan het alleen maar erger maken. Optie van @scrappy.doo lijkt mij dan nog het beste. :)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-09 15:20
Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2018 @ 12:22:
Als de muur deels op de grond van de achterburen staat, kun je er niet zoveel aan doen, tenzij het dermate erg is dat je er schade of hinder aan ondervind. Het is dan wel geen mandelige muur, maar volle eigendom vanwege horizontale natrekking ofzo. Het is echter wel gebruikelijk dat er bijvoorbeeld een vogelhuisje of plantje opgehangen wordt. En daar kun je dus niets tegen doen, omdat het geen schade of hinder veroorzaakt.

En ik zou oppassen met stellen dat je garage zo slecht is, dat hij dit niet kan hebben. Want dan stel je eigenlijk zelf dat je garage zich in een gevaarlijke staat bevindt. En dat kan dus ook vervelende gevolgen hebben.

Staat de muur volledig binnen de erfgrens, dan sta je wat sterker.
Bij een halfsteens muur plus wat lomp boorwerk heb je zo een steen aan de binnenkant kapot.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:07

Illusion

(the art of)

Señor Sjon schreef op maandag 11 juni 2018 @ 10:53:
[...]

Bij een halfsteens muur plus wat lomp boorwerk heb je zo een steen aan de binnenkant kapot.
En dat is dan gewoon schade: buren aansprakelijk stellen, metselaar het laten herstellen, en factuur opsturen..

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Hun reactie is dat het op hun vorige adres ook onenigheid gaf, dat ze dat uit hebben laten zoeken en dat de advocaat toen zei dat het wel mocht.
Elke situatie is anders. Wat zegt het kadaster? Dat lijkt mij eerder rechtsgeldig!

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:29

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Welk persoonlijk leed heb jij ondervonden van deze zaak?
Hoe weet jij dat de garagemuur 'gammel' is?

Serieus... Ze hangen een paar dingetjes op zonder te vragen. Is hier nou écht sprake van schade, leed, onheil of wat dan ook? Is dit écht iets om je over op te winden?

Ga lekker met die mensen in gesprek. Leer je buren kennen, houd het vriendelijk.
Zeg dat je liever toestemming had willen geven voor het hangwerk, en dat je de stevigheid van de garagemuur in twijfel trekt.
Je bij voorbaat druk maken en gaan stampvoeten werkt altijd averechts.
Met praten kom je er vaak wel uit. Met dit soort acties kom je er nóóit uit.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Eerst een plaatje:
[...]
Mijn situatie: ik wil niet dat er dingen aan mijn toch al gammele garage op worden gehangen, en zie het zeker niet als erfscheiding.

Iemand een idee hoe dit precies zit? (Ik heb overigens rechtsbijstand, just in case ...)
Als je garage dusdanig gammel is dat deze op instorten staat; weet dan dat jij volledig aansprakelijk bent voor elke schade/letsel wat hieruit kan voortkomen. Daar zou ik sowieso even naar laten kijken dus.
Daarbij; of jij het als erfscheiding ziet of niet doet er niet toe. Het gaat er om of die muur op de erfscheiding staat of niet.
Gebruik scheidsmuur
Of uw buren tegen de scheidsmuur die op de erfgrens staat mogen bouwen, hangt af van of de muur onderdeel van uw woning is of niet.

[...]
  • De muur is onderdeel van uw woning
Uw buren moeten toestemming aan u vragen als ze tegen de muur aan willen bouwen. Het maakt niet uit of de muur op of over de erfgrens staat. Als er in het verleden een erfdienstbaarheid is afgesproken hoeven ze dit niet te doen. De erfdienstbaarheid is bindend.
Bron

Maar ook:
Wie is eigenaar van de muur?
Is de muur onderdeel van een huis, garage of schuur van de buren? Dan is de muur van uw buren, dit heet een privémuur. Dit geldt ook als het een vrijstaande muur is die op het erf van uw buren staat.

Gaat het om een vrijstaande muur die op de erfgrens staat? Dan bent u samen eigenaar van deze muur. Dit heet een gezamenlijke muur.
  • Regels privémuur
U heeft toestemming van uw buren nodig om iets aan de muur te doen. Dan mag u de muur schilderen, een basketbalring ophangen of er een klimplant tegenaan laten groeien. Als u geen toestemming heeft mag u dat allemaal niet doen.

Het enige wat u zonder toestemming mag doen is planten of kleine voorwerpen aan de muur hangen.
Bron

Conclusie lijkt een beetje als volgt:
Het ophangen van een plantje o.i.d. zal een muur over het algemeen niet beschadigen (een gat wordt daarmee dus niet als beschadiging gezien daar het de structurele integriteit niet aantast).

Een pallet met planten is wat anders dan "een plantje", als jij van mening bent dat daarmee de structurele integriteit van je schuur wordt aangetast met het mogelijk instorten als gevolg dan zou ik nog maar een keer met de buren gaan praten.
Een beetje muur moet echter twee pallets met planten met gemak kunnen dragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn buren hebben zonder hiervoor toestemming te vragen, pluggen voor een bedrading van een warmte pomp in de buitenmuur van mijn huis geboord. Kan mij ook iemand vertellen of dit zo maar mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-09 13:36

snmght

imho dan he

Verwijderd schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 12:42:
Mijn buren hebben zonder hiervoor toestemming te vragen, pluggen voor een bedrading van een warmte pomp in de buitenmuur van mijn huis geboord. Kan mij ook iemand vertellen of dit zo maar mag?
Wellicht kun je even een eigen topic maken in plaats van een verstoft topic te kapen. :)

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-09 15:20
Dat en er staat al genoeg in dit topic zelf.... slotje.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.