Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2019 15:21 ]

Beste antwoord (via Verwijderd op 09-06-2018 15:58)

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Rakapul bedoelt neem ik aan dat een willekeurige notaris dit zal weten, niet of er een notaris voor dit concrete geval is.

Verder is het bij mijn weten alleen de echtgenoot van de overledene die iets kan erven die niet direct gerelateerd is.
Verder alleen kinderen, kleinkinderen, ouders, grootouders, broers/zussen, etc. Niet aangetrouwde familie daarvan.
Dat bij eventueel in gemeenschap van goederen getrouwd zijn het vermogen uit de erfenis daarna voor beiden is staat daar afaik los van.

Dus niet de aangetrouwde familie (buiten dus de echtgenoot/echtgenote van de overledene). Alleen directe familie.

Hier de relevante wetgeving: http://wetten.overheid.nl/BWBR0002761/

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:25
Er is altijd een notaris aan wie je dat kan vragen.

Het ontgaat me echter waarom de echtgenoot van een (plaatsvervangend) erfgenaam in aanmerking zou komen om (plaatsvervangend) te erven. Erfrecht volgt toch de bloedlijn in deze?

Verwerpen namens iemand anders lijkt me om veel redenen onwaarschijnlijk. Je mag als ouder/voogd niet eens verwerpen voor je minderjarige kind.

Als je zulke vragen stelt dan is het tijd om gewoon even een notaris te bellen. Eventueel eerst even het juridisch loket als je wat laagdrempeliger wilt beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2019 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Zijn er nog andere familieleden in het spel? Want als je verwerpt wordt de rekening dus doorgeschoven naar de rest van de erfgenamen. Beter is het dan om benificiar te aanvaarden. Dan ben je niet verantwoordelijk voor schulden maar je schuift het ook niet door.

Bij het juridisch loket kunnen ze je daar overigens ook verder mee helpen.

Edit:
Zoals iedereen al zegt ben je als aangetrouwd echtgenoot inderdaad geen partij volgens mij.

[ Voor 13% gewijzigd door D-e-n op 09-06-2018 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Dat er nog geen contact is met een notaris betekend niet dat jij dit niet zelf bij een notaris (of juridisch loket) na kan vragen. Ik durf hier in ieder geval geen uitspraak over te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door MetalfanBlackness op 09-06-2018 15:25 ]

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Rakapul bedoelt neem ik aan dat een willekeurige notaris dit zal weten, niet of er een notaris voor dit concrete geval is.

Verder is het bij mijn weten alleen de echtgenoot van de overledene die iets kan erven die niet direct gerelateerd is.
Verder alleen kinderen, kleinkinderen, ouders, grootouders, broers/zussen, etc. Niet aangetrouwde familie daarvan.
Dat bij eventueel in gemeenschap van goederen getrouwd zijn het vermogen uit de erfenis daarna voor beiden is staat daar afaik los van.

Dus niet de aangetrouwde familie (buiten dus de echtgenoot/echtgenote van de overledene). Alleen directe familie.

Hier de relevante wetgeving: http://wetten.overheid.nl/BWBR0002761/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:01

JdM

Humbled

Verwijderd schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 15:13:
Zonder al teveel in detail te gaan, kan ik verzekeren dat er nu geen notaris in het spel is.

[....]
nvm..

[ Voor 58% gewijzigd door JdM op 09-06-2018 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2018 18:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Moet je wel eerst zeker weten dat er geen testament is waarbij ze er wel bij betrokken kunnen raken.
Dus lees hier verder https://www.notaris.nl/centraal-testamentenregister
Dus dat met je eerst 100% zeker weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Er is nog een tussenvorm:
Beneficiair aanvaarden.

In dat geval aanvaard je, maar op voorwaarde dat je er geen schuld aan over houd. :)

Verder zou ik het inderdaad aan een notaris vragen. Dat kan je wat geld kosten, maar beter wat geld betalen en de zaken goed geregeld hebben dan enkel af gaan op gratis advies van mensen die daar over het algemeen niet voor hebben gestudeerd.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2019 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Verwijderd schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 17:04:
In algemene zin, stel er blijven 4 personen over die een erfenis met schulden aanvaarden (met dezelfde graad van verwantschap, bijv. 4 broers/zussen). Kunnen schuldeisers dan slecht een kwart per familielid eisen of kunnen ze 1 naar keuze aanwijzen en daar de volledige schuld op vorderen? Ik weet het, het is slechts een simpel voorbeeld, vandaar de toevoeging "in algemene zin".
Verwacht je echt dat zij het zover laten komen? Al te goed is buurmans..... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
route99 schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 17:11:
[...]
Verwacht je echt dat zij het zover laten komen? Al te goed is buurmans..... ;)
Daarom is het ook een hypothetisch geval ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

da ga nie gebeure...
Men kan zich tegenwoordig via internet prima informeren wat je eerst moet vragen...
Mijn gevoel zegt dat je aan kant staat waar het liefst nog schulden geïnd worden? Klopt dat?
Kan, die zijn er uiteraard ook.
Of zit ik er naast....

[ Voor 0% gewijzigd door route99 op 09-06-2018 17:21 . Reden: Off=Of ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2019 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:24

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Verwijderd schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 17:04:
Uiteraard is de optie van beneficiair aanvaarden zeker ten sprake gekomen, echter is het in deze situatie 100% zeker dat er slechts schulden zijn. Daarom is er ook voor gekozen de kosten en rompslomp van een benificiaire aanvaarding te voorkomen. Dat is overigens de keuze van een familielid die dichterbij staat, en daarmee helaas de erfenis "doorgeeft" aan de andere verwanten.

In algemene zin, stel er blijven 4 personen over die een erfenis met schulden aanvaarden (met dezelfde graad van verwantschap, bijv. 4 broers/zussen). Kunnen schuldeisers dan slecht een kwart per familielid eisen of kunnen ze 1 naar keuze aanwijzen en daar de volledige schuld op vorderen? Ik weet het, het is slechts een simpel voorbeeld, vandaar de toevoeging "in algemene zin".
Bij zuivere aanvaarding door 4 personen zijn alle 4 hoofdelijk aansprakelijk. Dwz dat schuldeisers mogen kiezen bij welke erfgenaam ze aan kloppen. Onderling hebben ze wel een verplichting om de schuld evenredig te verdelen.

https://www.doehetzelfnot...elijke-aansprakelijkheid/

Van een kale kip kun je niet plukken, en dat geldt ook voor de erfgenamen onderling.

Erflater: laat 20k schuld achter, allemaal bij 1 schuldeiser.
4 Erfgenamen, ieder krijgt 25%
Schuldeiser gaat naar erfgenaam 1 en die betaalt 20k.
Vervolgens moeten erfgenaam 2, 3 en 4 ieder 5k aan erfgenaam 1 betalen.

In theorie.

[ Voor 12% gewijzigd door Ardana op 10-06-2018 18:44 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1