Upgrades voor PC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thjeu
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-09-2024
Hi Tweakers,

Mijn PC is nu zo'n tweeënhalf jaar oud en nu ben ik op zoek naar een upgrade voor de PC. Daarnaast loop ik tegen het probleem aan dat de koeling van de PC niet meer optimaal is. Met behulp van speedfan heb ik opgemerkt dat de temperaturen van de CPU en GPU al gauw richting de 75/80+ gaan. Zo nu en dan krijg ik een BSOD tijdens het gamen. Ik ben een fanatiek CS GO'er en tijdens LAN Parties / competitieve wedstrijden is dit natuurlijk totaal onwenselijk.

Momenteel draai ik CS GO op de hoogste settings, dat speelt naar mijn idee het fijnste. Met mijn huidige systeem, afhankelijk van de map, haal ik ongeveer 150 - 250 FPS. Dat is op zich prima, maar meer mag natuurlijk altijd :)

Huidige systeem
Mobo: Gigabyte GA-970A-UD3P
CPU: AMD FX8350
GPU: MSI AMD Radeon R9 380 4GB
Geheugen: 2x 8GB Corsair Vengeance - DDR3 1600MHz
CPU Koeler: Cooler Master Hyper 612 Ver. 2
Voeding: Seasonic S12II Series 520
Case: Cooler Master K280 - Midtowermodel
Casefan: 1x 120mm fan aan de voorkant (Standaard case fan). Door de grootte van de CPU koeler is er weinig ruimte meer over in de behuizing voor een extra ventilator aan de achterkant van de case.

Ik zoek een?
Waar ik dus voornamelijk naar op zoek ben is een manier om het systeem beter te gaan koelen. Ik merk dat wanneer ik de PC onder de tafel/bureau zet de lucht slecht weg kan en de temperaturen sneller en vaker te hoog worden. Met als resultaat een BSOD. Nu is het niet altijd mogelijk om de PC anders te positioneren, met als alternatieve oplossing dat ik zonder de zijkant van de behuizing speel.

Zelf heb ik al het een ander rond gekeken. Zo kwam ik op een watergekoelde CPU koeler uit. Wel zou ik daar een andere case voor nodig zijn. Een andere case geeft ook weer meer ruimte voor wat extra case fans.

Tot slot is een upgrade qua hardware wellicht ook wel fijn, zodat in ieder geval CS GO vloeiend blijft draaien. Nu weet ik dat er voor de socket 3+ niet al te veel upgrades beschikbaar zijn, maar wellicht hebben jullie hier een ander idee voor :)

Wat is je budget?
Budget is lastig in te schatten. Mochten de upgrades en het verbeteren van de koeling te prijzig worden, kies ik er wellicht voor om de gehele kast te verkopen en voor het Mainstreamgamesysteem van de BBG mei 2018 te gaan.

Anyway, ik hoor graag jullie mening!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:29
Om het temperatuurprobleem op te lossen is het makkelijkste de hele boel om te bouwen in bijvoorbeeld een Fractal Design Meshify C. Deze behuizing heeft een erg goede airflow.
Voor het oplossen van de BSOD moet je eerst onderzoeken wat daar de oorzaak van is.
Welke melding krijg je bij de BSOD?
Heb je al eens memtest gedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:58
BSOD's komen zelden/nooit door temperatuur, je hebt dus twee 'problemen'.

Kijk dus eerst naar je BSOD's, waardoor komen die?
Als dat is opgelost kijken naar koeling (behuizing + eventueel fans).

Hardware technisch lijkt het mooi in balans, daar zou ik dus niks aan veranderen.
(nieuwe videokaart geeft een processor bottleneck en andersom ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thjeu
Bedankt voor de reacties! Wellicht is mijn BSOD omschrijving niet helemaal correct. In de link een (slechte) foto van wat er gebeurd:

https://imgur.com/a/L1gFWgH

De PC vliegt naar dit scherm en vervolgens boot hij vrij snel weer normaal op. Verder krijg ik ook geen foutmeldingen te zien.

Wanneer ik zonder zijkant of wanneer ik de PC ergens kan plaatsen waar er genoeg ruimte is om de lucht makkelijk te verplaatsen, heb ik eigenlijk geen problemen. Vandaar dat ik de conclusie trok dat dit met elkaar te maken heeft.

@Uszka: Ik ga de case zeker in overweging nemen :)

@mitsumark: Jep, daar was ik al 'bang' voor. Wellicht dat een totale upgrade dan beter is.

[ Voor 1% gewijzigd door Thjeu op 09-06-2018 13:47 . Reden: Typ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 15:11

SpamLame

niks

@Thjeu ik lees in je verhaal nergens of je koelblokken en fans stofvrij hebt gemaakt en dat je een nieuw laagje koelpasta op de CPU danwel gpu hebt gedaan.
Dat is de meest simpele en goedkoopste om als eerste te proberen.
Levert dat geen verbetering op dan kan je altijd nog op waterkoeling overgaan of kiezen voor gehele vervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thjeu
@SpamLame Had ik er inderdaad even bij moeten vermelden. De hele PC heb ik meerdere malen stofvrij gemaakt, al was er niet veel stof te bekennen. Koelpasta zou inderdaad nog een optie zijn, al betwijfel ik of dit afdoende zal zijn. Wel bedankt voor de input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-09 23:14
Die processor is nou eenmaal een heethoofd. Een 2500/2600k met bijpassend moederbord eventueel op de vraag en aanbod pakken? Voorkeur dan 2600k, ivm hyperthreading.

Draait CSGO hier prima op een 2500k/2600k icm een r9 390. 250-300fps vrijwel ten alle tijden. En processor draait heerlijk op 50 graden op 4.5ghz met een noctua koeler.

CSGO is voornamelijk CPU intensief. Tussen een 380 en 390 ga je vrijwel geen fps verschil merken. Al zet je er een 1080 naast dan blijft je fps vrijwel gelijk. Het is vooral de processor die dus belangrijk is.

[ Voor 29% gewijzigd door legendareN op 09-06-2018 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thjeu
@legendareN Thanks voor je reactie. Nu ontgaat het mij even of je de i7 2600k bedoelt of de Ryzen 5 2600X. De i7 lijkt me al een wat verouderde CPU en naar mijn idee is dan wellicht een Intel Core i5-8400 Boxed met de Gigabyte B360M D3H (rev 1.0) een beter alternatief? Dan zou ik eventueel in de toekomst de GPU nog kunnen upgraden.

Dit in combinatie met de Fractal Design Meshify C die Uzska benoemde lijkt me dan een mooie upgrade, voor +- 400 euro. Of zien jullie dat anders?

[ Voor 1% gewijzigd door Thjeu op 09-06-2018 19:44 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:58
Lijkt me een mooie upgrade inderdaad (vergeet het geheugen niet, kom je eigenlijk geld tekort).
(wel even in de bios deep state idle uitzetten (als dat nog niet zo is) i.v.m. incompatibiliteit van de voeding, is geen groot probleem verder)
2600k zou ik nu niet meer doen, ook al is de performance nog steeds best aardig.

Echter als de "BSOD's" door je videokaart (of iets anders) blijken te komen is het geld op...
Daarnaast kom je nu geen performance tekort.

Ik zou eens beter kijken waardoor het nu komt, wellicht ook eens GPU-Z ernaast draaien om uit te lezen wat bijvoorbeeld geheugen temperaturen van de videokaart doen.
CPU en GPU apart stresstesten om te kijken wanneer (of) hij uitvalt.
Zoals gezegd memtest..
Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-09 23:14
Ja dat kan ook, maar ik noemde dat maar, omdat je dat voor 150euro wel voor elkaar kan krijgen. Ram kan je dan direct meenemen. Bedoelde idd de 2600k.

Ryzen is ook leuk ja. Maar om de warme zomer door te komen bv een intel kitje halen, en je eigen moederbord / processor verkopen?

[ Voor 30% gewijzigd door legendareN op 09-06-2018 22:27 ]

Pagina: 1