Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:17
Vanwege de "gevoeligheid" staat mijn verhaal tussen MO tags.

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 5% gewijzigd door O085105116N op 09-06-2018 11:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ronnym
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-09 15:56
Een collega van zat onlangs in dezelfde situatie. Hij heeft gewoon “open” kaart gespeeld en aangegeven op welke punten hij erop achteruit zou gaan. De nieuwe werkgever wilde hem heel graag hebben en hebben alles gelijk getrokken waardoor hij de aanbieding heeft geaccepteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o_f_course
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-09 17:05

o_f_course

Och...

Concurrentiebeding kun je voorleggen aan een vakbond (als je er lid van bent) en laten inschatten of het houdbaar is. Dat verschilt nogal per formulering heb ik begrepen. maar je hebt altijd last van. En hoe specifiek is 'dezelfde werkzaamheden' is. geen idee.

Jij zit op dit moment in een machtssituatie, maar daar gebruik van (je hebt al een baan, hoeft niet perse weg).

Bedenk ook dat ze je graag willen hebben, dus ga gewoon in gesprek erover, maar laat je niet zomaar door 'mooie vage beloftes' verleiden.

facts don't care about your feelings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:49
36 uur naar 40 uur is al wel 10% inleveren. Die 100€ nog niet meegenomen.
Daarnaast hebben ze daar ook een 13e maand? Anders zit je al bijna aan de 20%. Voor een goed vergelijk zou je ook nog de afdrachten voor het pensioen erbij moeten pakken. Ik zou sowieso onderhandelen en de afweging maken of je voor het werkplezier wilt gaan of het geld, indien het vast loopt.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Morpheusk schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 10:53:
Daarnaast hebben ze daar ook een 13e maand? Anders zit je al bijna aan de 20%. Voor een goed vergelijk zou je ook nog de afdrachten voor het pensioen erbij moeten pakken. Ik zou sowieso onderhandelen en de afweging maken of je voor het werkplezier wilt gaan of het geld, indien het vast loopt.
Dit was ook mijn conclusie. Ze hebben geen 13e maand.

Onderhandelen zal wel moeten, maar ik vraag me af of ik er 20% bij onderhandelt krijg. Natuurlijk is het werkplezier belangrijk en ze ontvangen me met open armen dat speelt wel een belangrijke rol.

Ik ben lid van de vakbond, dus het beding kan ik wel laten toetsen bij ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-09 19:21

Dido

heforshe

Morpheusk schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 10:53:
Dik 11% zelfs.
Ik mis inderdaad ook het stukje pensioen, en hoeveel vrije dagen de TS kwijtraakt.
Het is dan geen dealbreaker, maar vrije tijd is goud waard. Ik ben een paar jaar ouder dan de TS en zou niet meer terug willen van 36 naar 40 uur, zeker niet zonder flexibele werktijden en al helemaal niet voor minder salaris. Daarnaast ziet mijn pensioenoverzicht er sinds ik voor de (semi-)overheid werk een heel stuk leuker uit dan toen ik in de detachering zat en realiseer ik me nu pas hoe belangrijk dat is voor je gemoedsrust.

Het huidige aanbod is mager vergeleken met wat je hebt, dat zou ik in ieder geval aangeven. Ik vraag me af of er op essentiele punten veel onderhandelingsruimte zit bij de werkgever - dat salaris kan geregeld worden maar op het gebied van vrije tijd, flexibile werktijden of pensioen zullen ze niet makkelijk een uitzondering willen of kunnen maken.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 15:12

SeatRider

Hips don't lie

Ik denk inderdaad ook dat je er teveel op achteruitgaat. Zijn er bij jouw overheid geen doorgroeimogelijkheden? Geen trucjes waardoor je in een hogere schaal terecht kunt komen?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:49
@Dido qua vrije dagen gaat @O085105116N erop vooruit. Bij de overheid krijg je iets van 22 vakantie dagen op basis van 36 uur. Puur omdat je 4 uur extra maakt dan het contract bouw je een soort van compensatiedagen op.

[ Voor 26% gewijzigd door Morpheusk op 09-06-2018 11:07 ]

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Ik heb de TS bijgewerkt.

Mijn interne zoektocht leverde vooralsnog niks op. Ik kreeg daar vooral te horen, dat ik specifiek werk doe en dat ze er weinig mee kunnen en dat ik dus buiten de deur moet zoeken. En nee, geen trucjes helaas. Ik denk dat die tijd wel echt voorbij is.

en ik realiseer me nu ook, dat er verder niks staat in het contract over een eventuele verlenging. Alleen dat het eindigt vanwege rechtswege na 1 jaar.

[ Voor 35% gewijzigd door O085105116N op 09-06-2018 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:07

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Dat klinkt als een beroerd aanbod, tenzij je echt heel graag weg wilt. Wat let je om nog een paar andere bedrijven te zoeken en te kijken of er een beter bod op tafel komt?

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Kost je in totaal 2.5 ton en drie jaar aan vrije tijd.

Ik hoop dat je deze baan heel graag wil, of het een veel betere opstap is naar de functie die je daarna wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• selena81
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online
(overleden)
o_f_course schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 10:49:
Jij zit op dit moment in een machtssituatie, maar daar gebruik van (je hebt al een baan, hoeft niet perse weg).
Dit dus. Zorg dat je de boel eerst goed op papier krijgt voor je je huidige baan opzegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Bedankt zover voor de adviezen. E.e.a. is me wel duidelijker geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:12

ZieMaar!

Moderator General Chat
Even een andere kant. Ik weet niet over welke bedragen we het hebben, maar misschien zit je wat in een gouden kooi? Dat kan bij de overheid prima, dat je eigenlijk iets meer verdiend dan wat je misschien waard bent...Maar dat is wat lastig van een afstandje te zeggen...als je nu 6k per maand verdiend is de gouden kooi misschien van toepassing, verdien je 3500 dan hopelijk niet.

Gouden kooien worden alleen maar erger, ook al lijkt het mooi als je erin zit, maar het uiteindelijk je werkgeluk in de weg zitten. Als je dan het aanbod gelijk kan trekken (en over t algemeen snapt elke werkgever dat je bij een overstap niet achteruit wil gaan), dan is dat mooi. Heb je enig idee wat je ergens anders zou kunnen krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
ZieMaar! schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 18:08:
Even een andere kant. Ik weet niet over welke bedragen we het hebben, maar misschien zit je wat in een gouden kooi? Dat kan bij de overheid prima, dat je eigenlijk iets meer verdiend dan wat je misschien waard bent...Maar dat is wat lastig van een afstandje te zeggen...als je nu 6k per maand verdiend is de gouden kooi misschien van toepassing, verdien je 3500 dan hopelijk niet.

Gouden kooien worden alleen maar erger, ook al lijkt het mooi als je erin zit, maar het uiteindelijk je werkgeluk in de weg zitten. Als je dan het aanbod gelijk kan trekken (en over t algemeen snapt elke werkgever dat je bij een overstap niet achteruit wil gaan), dan is dat mooi. Heb je enig idee wat je ergens anders zou kunnen krijgen?
Zo groot is het verschil nu ook weer niet. Volgens mij spelen er een aantal dingen mee.

1: Ik begin in mijn nieuwe functie als "junior".
2: In het zuiden liggen de salarissen sowieso al lager, dus dat an meespelen.
3: Ik heb goed kunnen onderhandelen toen ik dienst kwam bij de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-09 19:00
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-09 15:21
O085105116N schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 19:22:
[...]

Zo groot is het verschil nu ook weer niet. Volgens mij spelen er een aantal dingen mee.

1: Ik begin in mijn nieuwe functie als "junior".
2: In het zuiden liggen de salarissen sowieso al lager, dus dat an meespelen.
3: Ik heb goed kunnen onderhandelen toen ik dienst kwam bij de overheid.
Je gaat er flink op achteruit. Zowel in loon als in arbeidsvoorwaarden.

Als je als junior begint als 38 jarige zou ik wel hele duidelijke afspraken maken over meetbare doelen voor het doorgroeien (ook in salaris). Want je wilt toch ook weer op hetzelfde salarisniveau uit te komen? Of zelfs wat meer om te compenseren voor het mindere aantal vakantiedagen. Overigens is 26 in het bedrijfsleven niet heel raar. Maar toch fors inleveren voor jou!

Als je nu als junior begint zit je straks kennelijk in een zwaardere functie dan je nu hebt? Wil je echt harder werken voor minder geld en minder vrije tijd? Dan moet je wel echt een hekel hebben aan je huidige baan!

Daarbij vind ik een zielig verhaal van de werkgever (het waren zware tijden!) niet passen bij een serieuze salarisonderhandeling. Ze geven feitelijk toe dat ze je te weinig gaan betalen! Je bent volgens hen meer waard, maar ja.. zware tijden!! Nee, lulverhaal!

Ik zou zelf in jou situatie alleen overstappen als ik meer zou verdienen om het gemis aan vakantiedagen goed te maken.

Dus.. gewoon nog even doorzoeken.

[ Voor 15% gewijzigd door FragDaddy op 09-06-2018 22:05 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik zou ook goed nadenken of je wel 40u wil werken. Ik heb onlangs besloten om van 40u naar 36u te gaan en vind het heerlijk. Elke vrijdagmiddag lekker vrij. Zou niet meer terugwillen naar 40u eerlijk gezegd.

Verder zoals hierboven al gezegd: onderhandelen. Dit is het moment om dat te doen. Dat verschil krijg je nooit meer erbij onderhandeld in een functioneringsgesprek o.i.d. wanneer je er eenmaal werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:12

ZieMaar!

Moderator General Chat
Als t verschil niet zo groot is, maar je niet denkt dat je ergens anders meer kan krijgen, dan zou ik mijn hart volgen. Ik ben t wel eens met @ThinkPad, 40 uur ipv 36 is wel echt jammer (al werk je nu geloof ik ook 40 maar dan meer verlof?]...

Geld is maar geld, dat is niet het belangrijkste. En volgens mij heb je ook nog wel wat onderhandelingsruimte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:07
Puur voor een betere beeldvorming, om welk salaris gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:20

Yucon

*broem*

Zonder laptop kun je waarschijnlijk ook niet thuis werken. Als dat betekent dat je een halve dag vrij moet nemen als je cv ketel vervangen wordt dan gaan je vakantiedagen helemaal snel uitgehold worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Wat ik vreemd vind, is dat sinds 2015 een concurrentiebeding bij tijdelijke contracten niet meer zomaar mag: https://www.absoluteadvocaten.nl/nieuws/concurrentiebeding. Ze moeten dus inhoudelijk motiveren waarom dat concurrentienbeding noodzakelijk is. Tevens ben ik van mening dat er een vergoeding moet staan tegenover een concurrentiebeding.

Ik weet niet of ze hierbij stil gestaan hebben, maar ik vind het geen goed teken.

Kun je niet de eventueel overige aanbiedingen afwachten?

Als laatste: het gaat alweer een tijdje goed tot zeer goed in de IT-branche. Als ze zich dan nog beroepen op "het is slecht gegaan", hebben ze m.i. óf geen goed bedrijfsbeleid gevoerd, óf zullen ze dat altijd als excuus gebruiken om hun medewerkers uit te knijpen.

Daarnaast vind ik de secundaire arbeidsvoorwaarden ook niet meer van deze tijd. Geen flexibiliteit, geen vrije tijd, geen pensioen, geen 13e maand, niks nada, noppes.

Ik zou in jouw geval gewoon afwachten op een beter bod, en eigenlijk niet eens met deze werkgever gaan onderhandelen.

Tenzij je nu idd een onrealistisch hoog salaris krijgt.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheapTweak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 10:28
Eerste aanbod, ze zetten laag in. Gewoon brutaal zijn en aangeven wat je wilt. En als ze dat niet kunnen bieden dan verder zoeken.

Wel goed dat je zoekt wanneer je weinig motivatie en voldoening voelt in je huidige baan, maar wees ook critisch met aanbiedingen en altijd onderhandelen, nooit een eerste aanbieding accepteren.

[ Voor 43% gewijzigd door CheapTweak op 10-06-2018 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Members only: title

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-09 19:00
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Nee dat snap ik, ik bedoelde dat ook als maximaal. Het kan dus veel langer duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als de bonusregeling zo is als bij een bedrijf uit het zuiden waar ik gewerkt heb, reken dan op 2 tot 4 procent gemiddeld per jaar. Stelt dus geen klote voor.
Tenzij je doodongelukkig bent zou ik lekker blijven zitten en verder zoeken. Deze werkgever gaat jou qua voorwaarden niet bieden wat reëel is en het is nog maar de vraag of je het naar je zin gaat hebben.
Je zou de eerste niet zijn die binnengelokt wordt met mooie verhalen en in de praktijk tegen allerlei zaken aanloopt. Zo heb ik er genoeg zien komen en gaan binnen het jaar tot max 2 jaar.
De ene overheid is de andere trouwens niet. Zoek het eens bij een andere overheidswerkgever zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Ik heb het aanbod afgewezen. Er was geen ruimte voor onderhandeling.

Specifiek dit antwoord op mijn vraag over het beding is blijven "hangen":

"Relatie/concurrentiebeding is standaard, hier wordt niet moeilijk over gedaan mocht je kiezen voor een andere carriere."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:08

Don Quijote

El Magnifico

O085105116N schreef op maandag 18 juni 2018 @ 11:00:
Ik heb het aanbod afgewezen. Er was geen ruimte voor onderhandeling.

Specifiek dit antwoord op mijn vraag over het beding is blijven "hangen":

"Relatie/concurrentiebeding is standaard, hier wordt niet moeilijk over gedaan mocht je kiezen voor een andere carriere."
Dat klinkt mij iets te schimmig in de oren. Als je er toch nooit aan gehouden wordt, haal het dan maar uit mijn contract zou ik denken....

Als ze dat niet willen, zijn er dus situaties waarin ze er "wel moeilijk over doen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-09 19:04

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Members only:

[ Voor 25% gewijzigd door |sWORDs| op 18-06-2018 11:40 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O085105116N
Je beredenering is correct, maar ik zit al een tijdje in deze schaal en heb dus ieder jaar kleine correcties.

Ongelukkig niet, maar ik ben wel op zoek naar meer uitdaging.

[ Voor 11% gewijzigd door O085105116N op 18-06-2018 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-09 19:04

|sWORDs|

vSphere/ESXi

O085105116N schreef op maandag 18 juni 2018 @ 11:42:
[...]

Je beredenering is correct, maar ik zit al een tijdje in deze schaal en heb dus ieder jaar kleine correcties.

Ongelukkig niet, maar ik ben wel op zoek naar meer uitdaging.
Vergeet niet dat bij heel veel Nederlandse bedrijven er helemaal geen correcties per jaar zijn en ze functie veranderingen/forse stijgingen vaak mondeling beloven, maar vrijwel nooit nakomen.
Bij multinationals gaat dat een stuk beter.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-09 17:02

Peetman

Tjah....

Mijn ervaring: een echte stap kun je meestal alleen maken bij een nieuwe werkgever (uitzonderingen daargelaten). Dus lijkt me verstanding dat je dit bod hebt afgewezen.

/ kleine rant:
Dat downplayen van een concurrentiebeding ook altijd. Als je er niet moeilijk over doet hoeft het er ook niet in. Relatiebeding a la, dat snap ik. Maar iemand zonder directiefunctie met langdurige strategische kennis een concurrentiebeding opleggen is echt van de zotte. Snap ook niet dat iemand die minimaal redelijk in de markt ligt dat zou tekenen.

Mocht ik ooit weer voor een functie in loondienst gaan dan vraag ik denk ik van te voren een proforma arbeidscontract op, dan kan je het hele proces afschieten voordat je er tijd in hebt geinvesteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Peetman schreef op maandag 18 juni 2018 @ 15:05:
Mocht ik ooit weer voor een functie in loondienst gaan dan vraag ik denk ik van te voren een proforma arbeidscontract op, dan kan je het hele proces afschieten voordat je er tijd in hebt geinvesteerd.
En dit is dus een goed idee, ik ga dat gewoon proberen de volgende keer.
Pagina: 1