Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocK_Out
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-03 19:17
EDIT: Jammer dat er geen enkele reactie meer is gekomen, na de moeite van het aanpassen van m´n startpost. Laat ik de oplossing dan maar wel posten, misschien heeft iemand er (ooit) nog wat aan.

Na 3 dagen heb ik het probleem eindelijk gevonden. Het betreft een wakelock door "Whatsapp" van de BMA225 sensor (proximity of acceleration). Hierdoor laat Android OS de sensor actief & gaat de telefoon dus enkel in "light dose" & laat de CPU bijna continue actief.

Uiteindelijk ben ik hier door GSAM (met aanvullende "Battery Stats" rechten) via ADB achter gekomen.
Wat het lastig maakte was het feit dat Whatsapp niet hoog scoorde in de lijst van verbruikers. Dit omdat de sensor onder het Android OS valt. Pas na het uitlezen van "sensorgebruik" kwam aan het licht dat Whatsapp deze continue aan bleef spreken.

Door whatsapp via privacy beheer te weren om actief te blijven & whatsapp niet tussen de recente apps te laten staan/draaien, heb ik een workaround gevonden. Meteen Whatsapp support (in het Engels) gemaild & direct een reactie terug... Dat ik ze in één van de ondersteunde talen moet mailen.. Groetjes..

Mocht iemand ooit met dit probleem kampen, dan hoop ik dat dit topic helpt.

Sinds 3 dagen heb ik spontaan last van een nare wakelock (die door het OS zelf veroorzaakt lijkt te worden).
Ik struin al 2 dagen heel google af, maar kan niks vinden wat met mijn situatie te maken heeft.

(Extra) Info:
Het betreft een Wileyfox Swift 2 Plus draaiend op Android Nougat 7.1.2. De telefoon is nog geen jaar oud.
Op een lichte drain na het hebben van een telefoongesprek na, heb ik nog nergens last van gehad.

Ik vermoedde eerst dat het aan een nieuw geïnstalleerde app lag, maar dit bleek al snel niet zo te zijn. Vervolgens vermoedde ik dat het aan een paar dagen ervoor geupdate app lag. Echter na veel zoekwerk betreffende derde partij apps, kwam ik er via de "safe mode" achter dat het toch echt iets op systeem niveau moet zijn, omdat de wakelock zelfs in safe mode optrad.

Wat heb ik afgelopen dagen gechecked:
Ik ben inmiddels zo ver dat ik weet dat het vanuit het "Android OS/Systeem" zelf komt.
Helaas ben ik daar nog nergens mee, want hier draaien zo´n 15 tot 20 sub processen onder.
Daarnaast ben ik niet geroot & kan ik d.m.v. bijvoorbeeld GSAM, geen gedetailleerde info over mijn batterij statistieken krijgen omdat hier sinds Android 6 of 7 root voor nodig is.

Android OS verbruikt sinds afgelopen dagen ineens 20 tot 25% van de batterij & gisteren heeft de batterij het nog geen halve dag uitgehouden.

Wat heb ik afgelopen dagen geprobeerd:
Het lijkt erop dat het in de "telefoonservices" of "telefoonoproep beheer" zit.
- Ik heb vandaag telefoonservices van de achtergrond geweerd & toen leek het opgelost. Echter is dit proces nodig voor mobiele data.
- Ik ben van 4G terug naar 3G gegaan.
- Ik hibernate alle derde partij apps via "Greenify" die op de achtergrond draaien.
- Ik ben gestopt met het gebruik van "Automate".
- Alle Google gerelateerde apps staan uitgeschakeld (al vanaf het begin).

Er zijn wat merkbare verschillen, maar er klopt overduidelijk iets niet & dit gezeur drijft me tot wanhoop. Juist door het wakelock gezeur & het simpel slopen van het OS, ben ik gestopt met rooten. Nu zit ik vast met dit probleem juist omdat ik niet geroot ben.

Ik heb screenshots bijgevoegd & hoop dat er iemand is dit iets herkenbaars ziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1pDhHGB9tYMtDGdUGEcAvWEf/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XucEFQdibC1LX5aBw7mDPV0C/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/I6nYzUTwrD9XeqDlwfimbv53/thumb.png

[ Voor 113% gewijzigd door LocK_Out op 14-06-2018 00:44 . Reden: Probleemapp blijkt Whatsapp te zijn ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Hoewel het over software gaat dus ik snap waarom je in CSA plaatst, denk ik dat je beter geholpen kan worden bij de buren dus ik verplaats je topic naar AND.

Positieve recensies zeggen helaas niet alles in deze tijd van goedkoop verkrijgbare fake recensies daar. Ik ben vanwege dit soort fratsen (en privacy) voor dergelijke apps trouwens over naar de puur webversies. Maar dat ik geen antwoord op je vraag..

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Soms heb je dat met bepaalde apps. Het kan zijn dat dit gedrag een bug is, die na 1 of 2 versies verder weer geplet is.

Je hebt 3 opties mijn inziens:
- App verwijderen en vervangen door een soort gelijke aanbieder (banggood, dealextreme, miniinthebox/lightindebox/geek etc)
- Alleen (mobiele) website gebruiken
- Met behulp van bijvoorbeeld de greenify app dit soort apps hibernaten/killen.

Er zijn meer apps die geheugen reserveren, niet zo zeer een probleem android regelt dat verder goed met vrijgeven. Soms is dat nodig om notificaties weer te kunnen geven (omdat ze een of andere manier gebruiken naast de Google push implementatie), of om de app sneller te laten starten etc. Mits goed geimplenteerd en geoptimaliseerd kost dat niet zoveel daadwerkelijke MB's aan ram en cpu-cycles op de achtergrond.

[ Voor 35% gewijzigd door ToFast op 09-06-2018 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@LocK_Out Gebruik je een VPN of andere gelijkende service ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocK_Out
@F_J_K Ik zat al te twijfelen :*) Het vervelende van het hele verhaal is, dat je via de app (en enkel via de app) vaak een extra korting op producten krijgt. Als dat niet het geval was, dan had het me niet zoveel kunnen boeien & dit topic waarschijnlijk niet eens aangemaakt. Maar misschien interpreteer ik dat wel verkeerd & geldt deze (extra) korting altijd.

@ToFast Thanks voor je reactie. Je eerste punt zou inderdaad nog kunnen. Wat betreft je tweede punt, zie mijn reactie aan F_J_K. Greenify gaat ´m helaas niet worden, ik heb geen root (en wil ik ook niet).

@Hackus Nee helemaal niks. Enkel Wifi (Thuis) of 4G (buitenshuis).

Voor het installeren van de app ook nergens last van op een lichte drain door de telefoonservices na het voeren van een telefoongesprek. Maar dat is een probleem van m´n telefoon zelf (Wileyfox Swift 2 Plus).

[ Voor 50% gewijzigd door LocK_Out op 09-06-2018 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Oke, ben niet bekend met het toestel wat jij aangeeft. Het komt vaker voor mbt VPN of andere gelijk service.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:27

MsG

Forumzwerver

Ik heb deze ervaring wel vaker met apps die je zelf niet afsluit. Ik heb daarom al jaren als gebruik bij Android dat ik zelf vaak de dingen uit het recent apps-lijstje wegswype. Als een app al in achtergrondmodus gaat draaien duurt dat altijd eventjes, waardoor het meer batterij kost dan wanneer ik het na gebruik meteen sluit. Zeker apps met locatie blijven dat nog even doorgebruiken als je ze niet handmatig afsluit is mijn ervaring (Ingress).

Bij IOS worden apps volgens mij daadwerkelijk in een restrictieve achtergrondmodus gezet, of gekilled wanneer je een andere app start. Bij Android is de app nog ietwat te vrij om resources te verstoken in mijn ogen.

[ Voor 19% gewijzigd door MsG op 09-06-2018 11:34 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
MsG schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 11:34:
Ik heb deze ervaring wel vaker met apps die je zelf niet afsluit. Ik heb daarom al jaren als gebruik bij Android dat ik zelf vaak de dingen uit het recent apps-lijstje wegswype. Als een app al in achtergrondmodus gaat draaien duurt dat altijd eventjes, waardoor het meer batterij kost dan wanneer ik het na gebruik meteen sluit. Zeker apps met locatie blijven dat nog even doorgebruiken als je ze niet handmatig afsluit is mijn ervaring (Ingress).

Bij IOS worden apps volgens mij daadwerkelijk in een restrictieve achtergrondmodus gezet, of gekilled wanneer je een andere app start. Bij Android is de app nog ietwat te vrij om resources te verstoken in mijn ogen.
Heb je gelijk in. Bij de Aliexpress app heeft dit weinig zin voor de TS verwacht ik, omdat er een aantal services met bepaalde prioriteit draaien en dus niet gekilled worden op die manier. Met het sluiten forceren van de app wel, maar deze services herstarten zich daarna (afhankelijk van de app/prioriteit ervan direct, of na het eerst volgende gebruik van een app).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocK_Out
@MsG Zelfs wegswipen heeft geen zin, de processen blijven draaien. Enige wat helpt is handmatig de app stoppen via de app instellingen.

@ToFast Precies, ze lijken zich niet uit zichzelf te herstarten, maar dus wel elke keer als de app opgestart wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik weet niet of je toestel geroot is, maar je zou met een programma als romtoolbox de dependencies kunnen blokkeren.

Apps zoals AliXpress maken 'hooks' aan, die reageren op bepaalde interacties op het toestel.
Soms zo vergaand dat zelfs het verhogen van volume de app (weer) opstart, terwijl dat hiervoor gewoon niet nodig is.
( FB doet dat ook, als jij je gallery opende ( not sure of het nog steeds is ) werden de background tasks opnieuw opgestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocK_Out
Startpost aangepast, zie daar voor extra info. Het "lijkt" de Outlook app te zijn, niet de Aliexpress app.

[ Voor 193% gewijzigd door LocK_Out op 10-06-2018 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AliExpress heb ik gewoon van de telefoon verwijderd: iedere keer krijg je van die apps van die irritante popups, oftewel gewoon reclame. Maar ik zie dat het niet AliExpress was, maar Outlook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocK_Out
@Verwijderd Ja, het meeste wijst erop van wel. Ik zit er nu nog een beetje mee te klooien, want de drain komt net weer terug, maar zo te zien draaide op dat moment ook Outlook weer in het cache geheugen.
Mijn verwachtte batterijduur blijft hetzelfde, dus ben er nog niet helemaal uit.

EDIT: Het verhaal wordt steeds vreemder, het lijkt erop dat het helemaal niet met een app te maken heeft, maar met het Android OS zelf. Ik heb via apparaatbeheer de "vind mijn apparaat" functie uitgeschakeld & zie nu ineens langzaam aan mijn batterijduur oplopen & verbruik afnemen. Ik snap er geen snars meer van.

[ Voor 35% gewijzigd door LocK_Out op 10-06-2018 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 08:37

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@LocK_Out Aangezien (nog) niet helemaal duidelijk is welke app het nu precies is, heb ik de titel even wat generieker gemaakt. Zou je nog wel even willen aangeven om wat voor toestel het gaat en welke software versie deze draait?

[ Voor 31% gewijzigd door rens-br op 11-06-2018 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LocK_Out
@rens-br Thanks, want het ligt inderdaad niet aan een app van een derde partij.

Ik heb vanalles gecheckt & in de gaten gehouden & ben erachter gekomen dat iets in het Android OS/Android Systeem de wakelock veroorzaakt. Ik vermoed dat het ´m in de "telefoonservices" of "telefoonoproep beheer" zit. Probleem is dat het elke keer weg lijkt te zijn & dan ineens weer terugkomt.

Ik ga de startpost even aanpassen met nieuwe (& extra info).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocK_Out
Oorzaak & workaround gevonden. Startpost aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
LocK_Out schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 10:09:
EDIT: Jammer dat er geen enkele reactie meer is gekomen, na de moeite van het aanpassen van m´n startpost. Laat ik de oplossing dan maar wel posten, misschien heeft iemand er (ooit) nog wat aan.

Na 3 dagen heb ik het probleem eindelijk gevonden. Het betreft een wakelock door "Whatsapp" van de BMA225 sensor (proximity of acceleration). Hierdoor laat Android OS de sensor actief & gaat de telefoon dus enkel in "light dose" & laat de CPU bijna continue actief.
FreshMaker in "[Android] App zuigt batterij leeg"

Dat had ik toch aangegeven, dat er een proces is, die continu de boel weer opnieuw start.

Dan kan je met dikke letters 'klagen' dat je het zelf opgelost zou hebben, maar imho is dat al in eerste instantie de bedoeling.
Tweakers / GOT is geen helpdesk, men is hier alleen maar om je op de juiste weg te zetten naar een oplossing.

Complimenten dat je alsnog de oplossing plaatst, dat dan weer wel, genoeg mensen die om hulp roepen, maar nooit wat laten horen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LocK_Out
@FreshMaker Beetje lullige opmerking van je, (klein beetje maar) maar goed. Hier mijn kopje thee;
Ik heb zat ervaring met rooten, wakelocks & alle android ellende. Ik post hier een vraag met duidelijke onderbouwing, omdat ik er niet meer uit kwam. Dat gebeurd ook wel is.

Ik had al aangegeven dat ik niet geroot was, maar daar had je al overheen gelezen.
Volgens mij heb ik ook nergens om een oplossing gevraagd, maar enkel een duwtje in de juiste richting (ervaringen).

Daarnaast heeft je opmerking werkelijk waar niks bijgedragen om tot mijn uiteindelijke ontdekking/oplossing te komen (net zoals de snauw je nu geeft). Je hoeft me niet te vertellen wat ik al weet.
Maar als jij jezelf graag een schouderklopje wil geven, be my guest.

[ Voor 21% gewijzigd door LocK_Out op 14-06-2018 02:27 ]

Pagina: 1