Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leozoll
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 07-07-2023
Hallo,

Ben totaal niet ervaren met netwerken. Zit komende zomer mij weer te ergeren aan de zeer hoge prijzen op de camping in Spanje om op een brak wifi te gaan. Ik weet dat ik tegenwoordig ook mijn gb van mijn telefoon mag gebruiken maar met een puber er bij is dat weinig. Had bedacht om een Edimax router aan te schaffen BR-6438nC vanwege de Wisp functie die erg handig schijnt te zijn en het feit dat er twee 9dbi antennes op zitten waarmee de ontvangst beter zou moeten zijn.
Echter wisp kan ik alleen instellen met het ssid van de camping en een wachtwoord, terwijl je van de camping een kaartje krijgt met ssid, user en password! Hoe krijg ik nu toch voor elkaar dat ik deze router kan gebruiken zodat ik via deze router meerdere apparaten over dat ene wifi abonnement kan laten lopen? (Of heb ik een miskoop voor de camping en een mooie router voor thuis?)

Ik had zelf al bedacht om de router als versterker te gebruiken, de laptop via utp er op aan te sluiten (heeft het zin om Mac adres te klonen???) En vervolgens aan te loggen naar de camping wifi, dan via connectify wat geinstalleerd is een netwerkje te creëren....
Of zien jullie nog andere mogrlijkheden?
Zoals gezegd, ben geen pro, dus graag in jip en janneke taal een mogelijk antwoord!
Alvast bedankt voor het meedenken!!!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het eerste wat er mis is, is dat je termen doorelkaar haalt. "Wifi-versterker", net als "range extender", is een marketingterm en kan minstens drie technische dingen betekenen. Dus vergeet die term.

De 9dBi antennes zijn een leuke gimmick maar hebben met de signaalsterkte te maken. Op zich hele interessante materie, maar was gebrek aan signaalsterkte een probleem?

Jouw plan behelst een wifi netwerkje met eigen AP opzetten, met eigen SSID en PSK, en dan je edimax apparaat als WiFi client ("station") verbinding te laten maken met een toegangspunt (AP), en kennelijk nog een NAT-eenwegspiegel om te verhullen dat je met meerdere apparaten van het campingnetwerk gebruik wil maken. (Dit is wat een huis-tuin-keuken "router" meestal standaard doet. Echte routers niet, dus heb ik het expliciet over NAT en niet over "router". De camping zal dat waarschijnlijk ook al doen, dus zit je met "dubbel NAT", dat soms problemen kan opleveren en altijd slordig is.)

Persoonlijk zou ik het niet netjes vinden als klanten dat op mijn netwerk zouden doen, maargoed ik zou ook niet moeilijk doen over meerdere apparaten op een gebruikersnaam (ik zou ze gezamelijk rate limiten tot een enkele gebruikersportie). Je kan even kijken wat de regels van je Spaanse camping zijn. (Je kan ook een boek pakken, denk ik dan, maar dat moet je zelf weten.)

Ik zie zo snel even niet of deze edimax als wifi client ingezet kan worden. Er zijn wel apparaten die dat wel kunnen en als ze externe antennes hebben kun je die wellicht omwisselen met deze (mits zelfde aansluiting, zelfde band). Lijkt me dat je voor in je tentje geen 9dBi nodig hebt. De gebruikelijke 2dBi zal al prima zijn.

Jouw plan opzetten goed doen vereist wel even dat je iets meer weet, dus lees je in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 15:52
Is je probleem dat de WiFi brak is? Of de hoge prijs, je hebt het over beide. Brakke WiFi is misschien te versterken met de range extender modus? Niet ideaal, maar misschien werkt het.

Over de kosten : Het is mij weleens gelukt een openvpn verbinding op te zetten naar poort 53 op een server en daarmee de hele inlog te omzeilen op een camping, om de kosten wat te drukken. *grijns*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:53
Wat is de uplink van die camping?

Het heeft natuurlijk geen nut om een mooie stabiele wifi verbinding te maken om vervolgens een 3Mbit DSL lijntje te moeten delen.
't zou zelfs goed kunnen dat 4G sneller is dan de campingverbinding...

Nu weet ik niet wat je voor abbo zelf hebt, maar anders kun je ook nog altijd een prepaid simkaartje gebruiken. Dan betaal je zo'n 15 eur per 10Gb. (Lycamobile spanje: 15 eur/10Gb , 25 eur/20Gb)

In Frankrijk maak je een tussenstop en haal je een 4G MIFI router voor 30 eur bij een Orange shop
https://boutique.orange.f...urfer-internet-prepaye-4G
(Ik heb er nog 50 eur voor betaald 2jr geleden)
Onderweg kunnen die pubers dan al online... je krijgt er 5Gb bij, dus 2.5Gb heen en 2.5Gb op de terugweg

In Spanje druk je er een andere sim in.

Die dingen waren altijd simlockvrij. Minimale kans natuurlijk dat dat nu niet meer zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leozoll
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 07-07-2023
Djsmiley, das ook een goed idee...20gig voor 25 eu valt mee....