Gira dimmer werkt niet op LED lamp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Android16
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-06 00:30
Beste Tweakers!

Helaas krijg ik het niet voor elkaar mijn recent aangeschafte LED lamp werkend te krijgen met een Gira dubbele touch dimmer (met druktoetsen, dus zonder draaiknop) de lamp springt niet aan. Nu heb ik dit getest met een Philips Hue lamp, die werkt wel goed met deze dimmer. De lamp die het niet doet is geplaatst in een armatuur en beschikt over een Eaglerise EIP009c0350LSD1L LED driver (heet zoiets in het Nederlands een LED transformator?)
Zou deze misschien de veroorzaker van het probleem kunnen zijn?

Ik heb een plaatje toegevoegd van de driver.

Heeft iemand een idee?

Hartelijk dank alvast :-)

Plaatje: https://ibb.co/kKZJno

[ Voor 3% gewijzigd door Android16 op 09-06-2018 04:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:21
Doet de lamp het wel zonder dimmer? Dus als je de zwarte en bruine draad met elkaar verbindt op de plek van de dimmer?

En wat is het typenummer van de dimmer? Liefst een foto van de dimmer zelf

Die Philips hue lamp zou ik trouwens niet meer gebruiken om een dimmer te testen. Die lampen kunnen niet op een dimmer worden aangesloten, daarvan gaan ze kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zet eens een normale gloeilamp in serie, kijken of die het dan wel doet.

Als dat zo is dan is je dimmer niet geschikt om kleine vermogens te dimmen, je moet dan op zoek naar een andere dimmer óf meer belasting op je dimmer aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Driver is dimbaar, staat er letterlijk op, dus moet je het in je Gira dimmer zoeken.
Google eens op het typenummer van de dimmer en kijk wat de specs zijn 😉

Is je led lamp wel goed aangesloten, het zijn de buitenste aansluitingen die je moet gebruiken, de middelste dus niet.

[ Voor 26% gewijzigd door keur0000 op 09-06-2018 09:40 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Android16
Bedankt voor al jullie reacties!!

Bij nader inzien is de Gira dimmer waarschijnlijk deze:

https://www.girastore.nl/...x-50-260-watt-226300.html

Ik ga dit dadelijk even bekijken, zal een foto uploaden. Die dimmer is sowieso niet geschikt voor LED zo te zien? Ah ik zal er geen Hue lamp meer op aansluiten haha, bedankt voor de tip!

Op de foto lijkt het net dat ik de middelste aansluiting gebruik, dit is niet zo, de lamp is wel goed aangesloten; op de 2 buitenste aansluitingen.

Ik ga ook even een normale gloeilamp er aan hangen, wordt vervolgd!

Thanks!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:27
keur0000 schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 09:38:
Driver is dimbaar, staat er letterlijk op, dus moet je het in je Gira dimmer zoeken.
Google eens op het typenummer van de dimmer en kijk wat de specs zijn 😉
Je hebt verschillende soorten dimmers. De zogenaamde "leading edge" (fase aansnijdend) dimmers en "trailing edge" (fase afsnijdend) dimmers zijn de meest voorkomende . De lamp of Led driver moet om kunnen gaan met het type dimmer anders werkt het niet (goed|).

1 van de 2 typen dimmers is bizar veel duurder dan de andere

Ik heb hier Gira dimmers die perfect werken met dimbare ikea led lampen maar dimbare Philips led lampen werken voor geen meter (Die hebben volgens de specificatie dan ook de dure dimmer nodig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Android16 schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 10:07:
Bij nader inzien is de Gira dimmer waarschijnlijk deze:

https://www.girastore.nl/...x-50-260-watt-226300.html

Ik ga dit dadelijk even bekijken, zal een foto uploaden. Die dimmer is sowieso niet geschikt voor LED zo te zien?
Als het die dimmer is dan is die in ieder geval niet geschikt voor LED. Er staat in het verhaaltje dat die voor gloeilampen en halogeen is. Daarbij staat dat het dimbare vermogen tussen de 50 en 260W zit. Als jij vervolgens jou 5W LED lampje aansluit dan gaat dat natuurlijk niet goed. De dimmer heeft een minimaal vermogen nodig om z'n werk te kunnen doen.

Dus, op zoek naar een LED-dimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 22:54
Wat @sypie zegt, er moet minstens 50 Watt op die dimmer.
Eventueel kun je proberen een of meer gloei/halogeen lampen parallel te schakelen aan de LED lamp zodat je wel aan die 50W komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ploink schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 14:00:
Wat @sypie zegt, er moet minstens 50 Watt op die dimmer.
Eventueel kun je proberen een of meer gloei/halogeen lampen parallel te schakelen aan de LED lamp zodat je wel aan die 50W komt.
Hmmz, en ik maar denken dat we op LED-lampen waren overgestapt om energie te besparen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@Brahiewahiewa Dat is doorgaans ook zo, maar dan moet je wel de juiste dimmer er bij hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Android16
Excuses voor mijn late reactie! Het probleem lijkt een combinatie te zijn van een kapotte LED lamp (deze is doorgemeten, er kwam spanning tot in het printplaatje maar de LED brandde niet) en een onjuiste (lees niet LED geschikte) dimmer. Inmiddels heb ik een nieuwe LED lamp aangeschaft en ben ik aan het kijken voor een nieuwe dimmer. De dimmer die ik nu heb is deze: https://www.girastore.nl/...x-50-260-watt-226300.html
Ik heb een LED dimmer gevonden https://www.girastore.nl/...ed-3-100-watt-238500.html

Enkel deze is enkelvoud (dus enkel geschikt om 1 aansluiting te dimmen, de gene die ik nu heb kan 2 aansluitingen dimmen).

Weten jullie of er een LED tast dimmer bestaat die 2 LED aansluitingen afzonderlijk kan dimmen? Ik heb gezocht maar GIRA lijkt dit niet in het assortiment te hebben.

Verder wil ik nog even zeggen dat jullie eindbazen zijn, mooi dat er op de wereld mensen zijn die zo voor elkaar klaar staan en hun kennis en expertise op deze manier delen!

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:21
Android16 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 10:59:
Excuses voor mijn late reactie! Het probleem lijkt een combinatie te zijn van een kapotte LED lamp (deze is doorgemeten, er kwam spanning tot in het printplaatje maar de LED brandde niet) en een onjuiste (lees niet LED geschikte) dimmer. Inmiddels heb ik een nieuwe LED lamp aangeschaft en ben ik aan het kijken voor een nieuwe dimmer. De dimmer die ik nu heb is deze: https://www.girastore.nl/...x-50-260-watt-226300.html
Ik heb een LED dimmer gevonden https://www.girastore.nl/...ed-3-100-watt-238500.html

Enkel deze is enkelvoud (dus enkel geschikt om 1 aansluiting te dimmen, de gene die ik nu heb kan 2 aansluitingen dimmen).

Weten jullie of er een LED tast dimmer bestaat die 2 LED aansluitingen afzonderlijk kan dimmen? Ik heb gezocht maar GIRA lijkt dit niet in het assortiment te hebben.

Verder wil ik nog even zeggen dat jullie eindbazen zijn, mooi dat er op de wereld mensen zijn die zo voor elkaar klaar staan en hun kennis en expertise op deze manier delen!

:)
Schaamteloze kick! Ik heb dezelfde dimmer die 2 groepen bedient. Ik wil nu die 2de groep aanspreken, maar hij zit al tegen het Max van zijn vermogen aan (260w per groep, of enkele 340w) doordat de vorige bewoners er 14x 35w Halogeen aan hebben gehangen 🤪.

Ook ik kon geen GIRA serie led-dimmer vinden... maar wil wel die 14 lampen naar LED en se lamp boven mijn woonkamer tafel aansluiten.

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:22

SA007

Moderator Tweaking
Er zit geen vraag/probleem in je kick?

Fijn dat je wat lampen wil vervangen, succes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 22:54
Stinger_Ventura schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 13:03:
[...]
Ook ik kon geen GIRA serie led-dimmer vinden... maar wil wel die 14 lampen naar LED en se lamp boven mijn woonkamer tafel aansluiten.
Als je voldoende vermogen aan halogeen laat hangen om aan het minimum te komen dan zal het wel lukken met de bestaande dimmer. Goeie LED lampjes zijn die van Philips:
https://www.sandervunderi...-osram/philips-led-spots/
Oh en hier staan ook GIRA LED dimmers bij.
Alternatief is dat je de dimmer vervangt door een inbouwschakelaar met dimmodule. Als je een draadje bij trekt kun je wellicht de boel opsplitsen en in twee groepen gaan dimmen met een dubbele schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:21
SA007 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 13:22:
Er zit geen vraag/probleem in je kick?

Fijn dat je wat lampen wil vervangen, succes?
Misschien was ik niet helemaal duidelijk in mijn omschrijving, en is 3 ledig:
1. Op de 2 groepen dimmer (GIRA 2263 00 serie dimmer) zit nu 1 groep met 12 x35w halogeen =420w terwijl die max 340w aankan als maar 1 groep actief is of 260w bij 2 groepen. Hierdoor wordt die warm en knalt die er af en toe uit. (Mitigerende actie genomen door 2 lampen er uit te halen, maar knalt er nog steeds soms uit)
2. Wil ik de 2 groepen tegelijkertijd aanspreken, dan moet het wattage van de lampen omlaag. Led logische keus om hoeveelheid licht te behouden, maar niet leverbaar bij GIRA in dezelfde serie dimmer voor LED.
3. 420w in de huiskamer is nogal een energie slurper/vloerverwarming op de 1ste verdieping. Led is de oplossing, maar bij GIRA geen led serie dimmer verkrijgbaar.

Kortom; hoe spreek ik beide groepen aan op 1 wandcontactschakelaar, waar het nu GIRA spul is en ik bij voorkeur naar LED ga.

American Express vraagbaak

Pagina: 1