Toon posts:

Filter speaker repareren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor het maken van een kistradio heb ik een zet speakers overgekocht waarvan de filters stuk waren. 1 filter heb ik al gemaakt door alle soldeerverbindingen na te gaan, En het een en ander opnieuw te bevestigen.

Echter mist nu op 1 filter een onderdeel. Het gaat om een spoel voor het hoog, eentje met een metalen kern. Natuurlijk staan op alle onderdelen waarde, behalve op deze spoel.

Op de printplaat staat enkel de aanduiding L2, 0.17

Op onderstaande foto is de printplaat te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/58CBf6uSkQEPWcUaUgXgBC3N/medium.jpg

Nu wil ik op deze plek graag weer een spoel solderen, zodat het filter weer bruikbaar is. Echter weet ik nu dus niet welk soort spoel ik moet hebben omdat er niks op staat.

De filterfrequentie ligt op 4000 hertz, En als ik het goed heb is het ene 2de orde filter, daar er ook nog condensators aanwezig zijn voor zowel hoog als laag.

Eventueel kan ik de multimeter op de andere spoel zetten, En hier van de weerstand bepalen, weet ik dan genoeg om een vervanging te vinden? (En beide te vervangen, om het gelijk te houden als ze licht afwijken)

Oftewel kort:

Wat moet ik nog weten om de juiste spoel te vinden en dit filter weer werkend te maken (aangezien het toch vrij dure filters waren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:26

TheBorg

Resistance is futile.

Met kern wordt lastig maar hier heb je 0,15mH:
https://www.reichelt.nl/S...VIS+SP+4998&trstct=pol_10

Misschien krijg je dan een heeeeel klein verschil met de andere speaker maar dat die zou je dan ook kunnen vervangen.

[ Voor 23% gewijzigd door TheBorg op 08-06-2018 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TheBorg schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 23:37:
Met kern wordt lastig maar hier heb je 0,15mH:
https://www.reichelt.nl/S...VIS+SP+4998&trstct=pol_10

Misschien krijg je dan een heeeeel klein verschil met de andere speaker maar dat die zou je dan ook kunnen vervangen.
De 0.17 waarde komt dus overeen met de Mh waarde van de spoel. Maar er zit ook nog verschil in weerstand, afhankelijk van de draaddikte/Wel of niet kern. Echter is dit dus niet van dusdanige invloed dat beide spoelen vervangen door een luchtspoel nadelig zou zijn voor het geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:26

TheBorg

Resistance is futile.

Een luchtspoel is beter maar groter. Met kern is kleiner, heb je minder koper nodig, dus goedkoper. Het wordt dus eigenlijk alleen maar beter. Wel heb je een lijmpistool ofzo nodig om de nieuwe coil vast te plakken want hij past er niet zomaar tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TheBorg schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 23:53:
Een luchtspoel is beter maar groter. Met kern is kleiner, heb je minder koper nodig, dus goedkoper. Het wordt dus eigenlijk alleen maar beter. Wel heb je een lijmpistool ofzo nodig om de nieuwe coil vast te plakken want hij past er niet zomaar tussen.
Bevestiging wordt dan wel een dingetje inderdaad, maar met een flinke berg lijm kom ik een eind.

Heb ze ook gevonden van 0.18mH, aangezien dit dichter bij de originele waarde ligt, lijkt dit mij beter? Dan blijft de kantelfrequentie zoveel mogelijk gelijk

Ferrietspoelen heb ik wel kunnen vinden, Maar snel 10+ per spoel, aangezien ik de speakers goedkoop kon kopen vanwege de defecten vind ik dit te veel. Dus zal plakken worden dan. Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Spoel zit er op, voor nu maar 1 van de 2 vervangen, klinkt prima.

Een nadeel, de spoelen stonden eerst haaks op ellaar, nu staan ze in lijn, funest voor een filter ontwerp eigenlijk, Maar tot nu toe hoor ik er niks van eigenlijk. Mocht het duidelijke storingen gaan geven worden alle spoelen gewoon vervangen door luchtspoelen waardoor ze meteen weer goed staan.

Topic kan dicht, @TheBorg bedankt!
Pagina: 1