Niet altijd; ook over een WAN verbinding (zeg even van Ziggo naar KPN) kan er een tunnel liggen waar LAN-verkeer overheen gaat. Je gaf initieel wel aan dat het over internet ging maar simpel gezegd gaat elke verbinding "buitenshuis / buiten kantoor" over een internetlijn van een ISP maar dat impliceert niet direct dat je over een publiek netwerk gaat. Daar kan dan ook een stukje "miscommunicatie" zijn ontstaan over je routering/subnetting.
Ik geef om veiligheidsredenen (hackers) geen topologie van mijn netwerk.
Absoluut geen probleem maar dan is het lastig aanhaken. Heb net even het topic teruggelezen en, naar mijn mening, zijn een aantal vragen (van ons) niet beantwoord maar die wel redelijk essentieel zijn voor het bieden van een solide/mooie oplossing.
Alleen al op protocolair niveau zijn er meerdere mogelijkheden gegeven, op applicatie-niveau ook enkele suggesties en op functioneel niveau zijn er bepaalde mensen (mezelf inclusief) die aangeven dat het eenvoudigweg niet gaat werken. Of, niet werkt zolang je niet de antwoorden kan spiegelen tegen je infra en dan kan beantwoorden "ja hoor, dat kan" of "nee, die vraag is inderdaad hier niet mogelijk".
Daarna struikelen we een beetje over "basale" vragen zoals hoe je iets moet routeren. Mijn aanname, op basis van de startpost, is dat je dit eigenlijk al zou weten en dat je met een mogelijk duidelijk antwoord zoals "koop apparaat X en prik die op LAN-poort 2 van je Fritz" klaar zou zijn.
Ik wil best nog een poging doen om een (hernieuwde) vraagstelling te bekijken en beantwoorden maar aangezien een VPN (of dat nou voor een Netflix-stream is of voor een bedrijf als Facebook) loopt over meerdere lagen van het OSI model, is het wel handiger dat we daar iets van mogen weten van jouw infra.
Hier nog wat extra vragen, mocht je zin hebben:
- je hebt 1 verbinding/ISP; hoe wil je een VPN opzetten als die lijn eruit ligt?
- je hebt 1 type device (Apple) waarmee je wil connecten; welke (native) client heeft jouw voorkeur?
- je hebt meerdere devices die "VPN server" kunnen spelen; welke beheer/ken je het beste?
Mijn mening, maar dat is op basis van wat ik lees: configureer L2TP over IPSec of SSTP VPN op je Windows Server, configureer AD-integrated authentication en, indien mogelijk, zet een MAC-filter of anderszins "device control" erop. En als je daarna je routes naar de rest van het netwerk configureert, maakt dan geen static routes aan maar configureer dat als "post job" op je VPN-connectie.