Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tak Morshuis
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01-04-2024
Hallo allemaal!

Afgelopen zomer heb ik een subwoofer aangeschaft (merk: Audio System) en een versterker (merk: Rainbow Beat 1). Nu is het probleem dat ik geen goed geluid uit mijn subwoofers krijg. Ze gaan als ik ze iets harder zet 'blazen'. Hoe kan ik dat voorkomen en krijg ik zuiver geluid zoals bij een speakerset in bijv. een Audi?

Ook heb ik 2 speakers aangeschaft (JBL CS742) om het geluid achterin te versterken. Maar echter kwam daar geen bass uit. De maximale ruimte voor een speaker achterin is 10cm dus heel groot kunnen de speakers niet zijn. Nu is de vraag: Bestaan er goede speakers van 10cm die nog een beetje ok bass hebben?

Wat ik al gevonden heb zijn de Pioneer TS-G1033i en de Pioneer TS-G1032i. Zijn dit goede speakers met voldoende bass?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Wat bedoel je met blazen? Welke subwoofer heb je? Hoe heb je die ingebouwd?

Er bestaan geen normale 10 cm speakers waar (veel) bas uit komt op normaal tot hoog volume. Hoeft ook niet, want daar heb je de subwoofer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tak Morshuis
@TBTL

Als de volume op laag normaal of hoog staat dan beginnen de subwoofers van Audio Systems (type weet ik niet / kan ik niet vinden op internet) heel hard te trillen en dan komt er dof geluid met letterlijk geblaas. Meer informatie weet ik niet.

https://www.car-products....o-system-us-08-active.jpg

Dit is het merk NIET de subwoofers die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-05 20:14

SpamLame

niks

Heb je toevallig een audio fragment van hetgeen jij blazen noemt?
Hoor je de originele muziek er wel doorheen?
Heb je de mogelijkheid de sub/versterker (afzonderlijk) te testen bij een ander in de auto of thuis aan je geluidsset.
Post eens het volledige typenummer van je sub.
Is dit je versterker? >> https://www.hifitest.de/t..._mono/rainbow-beat_1_6359
Tak Morshuis schreef op maandag 11 juni 2018 @ 09:44:
..
Meer informatie weet ik niet.
..
Meer moeite doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tak Morshuis
@SpamLame

Dit is de versterker https://www.haxhatrading....nbow-audio-beat-1-silver/

Ik heb verder gezocht en meer info over de subs is: Audio-System AX 08 FL (https://a.d-cd.net/ff24dfcs-960.jpg)

Dit is dus de combi die ik heb.

Hiet heb ik ook last van alleen dan in een ergere vorm.
YouTube: Audio System AX08 klappert scheppert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

In het filmpje klinkt alsof er iets los zit, mee trilt, mogelijk iets met de spoel, maar het is niet jouw filmpje.
Kan dus makkelijk zijn dat er iets anders aan de hand is, komen we dus terug op de punten die ik eerder noemde, zie paar posts terug.

noot ik heb zelf geen ervaring met caraudio en outdated (22jaar) ervaring met PA systemen, mijn opmerking was initieel je te kietelen meer informatie te verschaffen en zelf een aantal test uit te voeren om zaken uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:02
Wat voor behuizing zitten de subs in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:16

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

@Tak Morshuis Kun je foto's maken van je installatie? Dan kunnen we zien hoe het is aangesloten. Maak dan aub meteen een filmpje, zodat we kunnen horen wat het 'geblaas' precies is. Nu is het voor ons een beetje koffiedik kijken.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tak Morshuis
@Jag

Een zelf gemaakte behuizing met 2 gaten in het open van 10cm diameter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tak Morshuis
@SpamLame @Flimovic

De auto is nu naar de garage, vanavond haal ik hem op en maak ik de foto's en video.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
Tak Morshuis schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 15:26:
@Jag

Een zelf gemaakte behuizing met 2 gaten in het open van 10cm diameter.
2 gaten in het open?????
Hoeveel liter en op welke tuning frequentie kom je uit? Alleen een gat geeft een poort lengte van de dikte van je hout, dat geeft een hele hoge tuning frequentie. Dat zou wel eens het probleem kunnen zijn (want onder de poort tuning frequentie heb je geen geluid meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tak Morshuis
@Jag

Dus ik moet de baspoorten weghalen aan de voorkant en nieuwe maken in de bovenkant van de kist?
Of moet ik alle baspoorten dichtmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

Jag bedoelt dat een kast ontworpen moet zijn voor zijn inzet.
Dit lijkt even gauw op in een weekend in elkaar gezet te zijn.

Even snel een linkje van hoe dat aan te pakken https://www.kicker.com/how-to-build-a-subwoofer-box

Dus even rekenen wat voor jou van toepassing is, waarbij afsluiten (=luchtdicht maken) de makkelijkste methode is, maar kwa intern volume wellicht niet optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:07
Juist. Grote kans dat je nu poortruis of weet ik veel wat hoort.

Ik gok zo maar eens dat je geen berekeningen op de kist heb los gelaten met tuningfrequentie , kastinhoud en dergelijke ?

Je zal met een simulatie programma zoals winisd een berekening moeten maken voor optimaal geluid. Als dat allemaal te moeilijk wordt , of teveel werk dan zou ik de gaten dicht maken, en proberen de kist zo luchtdicht mogelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Tak Morshuis schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 09:42:
@Jag

Dus ik moet de baspoorten weghalen aan de voorkant en nieuwe maken in de bovenkant van de kist?
Of moet ik alle baspoorten dichtmaken?
Die gaten zijn ook echt alleen gaten? Je kan niet zomaar op de gok gaten in een behuizing maken :P.

Een sub is ofwel gesloten ofwel bass reflex. Bass reflex gaat harder, waarbij de poort extra laag toevoegt. Dat doet ie echter rond een specifieke frequentie. Dat hangt af van inhoud van de behuizing, de poort diameter en lengte (en het aantal poorten). Dat kan je ofwel simuleren (=ook geen rocket science), ofwel de aanbevelingen van de fabrikant overnemen (=gebruikelijk bij car audio).

Als je dat allemaal te lastig vindt, dan maak je de behuizing gewoon gesloten. Maar gesloten is ook echt gesloten, niet zoals je nu hebt met kleine gaatjes voor kabel doorvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tak Morshuis
Bedankt voor jullie hulp😃

Ik ga de gaten dicht maken en anders maak ik een nieuwe behuizing volgens deze site https://www.kicker.com/how-to-build-a-subwoofer-box

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Misschien nog even je plannen delen hier op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tak Morshuis
Ik heb net de kist van de sub dicht gemaakt, maar te weinig verschil. ik ga Vrijdag middag naar een autogarage die dit soort dingen doet (en auto's pimpen enzo). Kijken of ze me daar verder kunnen helpen.

Ook ben ik van plan om naar de MediaMarkt te gaan, ze zijden dat op zaterdag een collega aanwezig was die subwoofers inbouw deed tegen een kleine aanbetaling (ik wist niet eens dat dat kon bij MediaMarkt). Dus wie weet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Is de sub wel echt dicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tak Morshuis
Alleen aan de onderkant 2 kleine gaten, ik ga vrijdag verder kijken. Bedankt voor jullie hulp ik ben een stuk wijzer geworden hierin!
Pagina: 1